Test Škoda Scala Ambition: Netreba sa hnať za maximom

Dajme si na začiatok zopár faktov. Škoda výrazne reštrukturalizovala svoju ponuku od čias prvej Fabie a aktuálna generácia, čiže už štvrtá, tohto obľúbeného modelu, prichádza iba s karosériou hatchback. Kombi ostalo v tretej generácii a už sa jednoducho robiť nebude. Nie je to až taký problém ako to vyzerá, lebo Škoda priniesla hneď niekoľko možných alternatív, ktoré túto praktickejšiu karosériu dokážu zastúpiť.

Teoretickou cestou ako získať väčšie auto je skok do modelu Octavia Combi, ale tá je pre veľa ľudí až príliš veľká. To znamená, že na trhu má svoje pevné miesto aj Scala a Kamiq. Ale v súčasnom boome SUV je jasné, že veľa potenciálnych zákazníkov bude hypnotizovaných ponukou terénnejšieho modelu. Pri Kamiqu platí jedna zásadná vec. Ak chcete aby vyzeral dobre, musíte myslieť na čo najzaujímavejšie a najvyššie výbavy. Scala vyzerá veľmi dobre aj v základe. Teda aj v strednej výbave Ambition.

Scala je vizuálne vyvážená a konzervatívna

Škoda Scala patrí medzi tie autá, ktoré nepotrebujú šokovať. Sú totiž klasickými zástupcami nižšej strednej triedy, odkiaľ sa od Fabie model posunul. Zvonka má úplne jednoduché a bežné tvary, ktoré sú stávkou na istotu a dokážu zaujať pri potrebe vozidla na základnú prepravu. A vlastne je možné, že tak ľahko nezostarnú. Aj napriek určitému veku Scala stále pôsobí relatívne sviežo.

Azda najvýraznejším prvkom Scaly je predná časť a svetlomety. Predné majú až trojuholníkový tvar a využívajú štandardne kombinovanú technológiu. Na denné svietenie a stretávacie lúče využívajú LEDky a na diaľkové zase halogénové žiarovky. Toto riešenie je lacné, jednoduché, ale nesvieti až tak dobre. Tu stojí naozaj za zváženie príplatok za Full LED svetlá, ktoré dokážu cestu osvetliť lepšie. Ak ale nemáte porovnanie s iným vozidlom, ktoré by malo poriadne svetlomety a prechádzate z niečoho staršieho, napríklad zo spomenutej Fabie, napríklad druhej generácie, tak budete aj z tohoto systému nadšení. Na stretávacích je to stále rozhodne lepší priemer a diaľkové sú tiež bez problému, len sú oproti LEDkám viac nažltnuté a rozdiel nie je tak zásadný.

Základný tvar Scaly je niekde na rozmedzí kombi a hatchbacku. Aj vďaka tomu dokáže vozidlo ponúknuť výrazný vnútorný priestor a pri pohľade zboku nevyzerá tak, ako keby malo príliš krátku zadnú časť. Práve pohľad zboku opticky vozidlo zväčšuje. Môžu za to najmä zliatinové disky s priemerom 16 palcov a s relatívne veľkými bočnicami. Vlastne toto je naozaj rozumná voľba modelu, ktorý ponúkne všetky vizuálne atribúty a stále stojí relatívne málo.

Každému musí byť jasné, že terénna Scala, čiže Kamiq bude mať väčšie predaje, ale ak správne na špecifikujete tento malý hatchback, tak môžete mať krajšie auto za menej peňazí. Stačí mu vlastne len pekná farba. Zliatinové disky sú úplne bez problému použiteľné a neprídu k ujme vďaka menšej veľkosti.

Veľa miesta, simply clever a levně

V interiéri Škody Scala treba začínať rovno od kufra. Ten má dostatočne veľký vstup, vďaka veľkým dverám. Tu však vidno jeden dizajnérsky prvok, ktorý je iný ako v prípade lepšie vybavených verzií. V noci vidíte svetelný podpis iba na bočných častiach a v strede, na dverách samotných, auto jednoducho nesvieti. Taktiež nemá predĺžené sklo, ktoré by zasahovalo až k názvu automobilky. To však nevadí a aj pod obyčajnejším vekom sa skrýva priestor s objemom až 467 litrov. Objem je možné, samozrejme, zväčšiť sklopeným zadných sedadiel až na 1 410 litrov. Práve zadné sedadlá sú naozaj priestorovo vynikajúce.

Ak sa pozriete na priestor, ktorým disponovala prvá aj druhá Octavia, tak Scala ich úplne zadupe do zeme. Myslím teraz priestor pre pasažierov vzadu na nohy. Je ho ešte viac ako v predchádzajúcom modeli Rapid Spaceback. Automobilka teda stavila na to, čo ľudia naozaj chcú. Veľa priestoru za rozumnú cenu a aj veľký batožinový priestor. Všetky tieto veci Scala ponúka a jediný obmedzujúci faktor bude celková šírka auta a z toho vyplývajúca vnútorná šírka. Tá je pre troch menej vyhovujúca. Ale ako sa hovorí, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí a trojica na zadnej lavici tiež nebude mať v tomto aspekte až tak problém. Aspoň sa nikto nebude posúvať pri ostrejších prejazdoch zákrut.

Výrazná silná stránka Rapidu je aj vpredu. Vozidlo má samozrejme dostatok miesta, ale ešte má aj celkom moderný vzhľad. Zachovalo si však samostatne ovládanie klimatizácie, ktoré som najprv trošku nepochopil. Stláčal som tlačidlo vyhrievania sedadiel a čakal, že na ňom budú svietiť LEDky ako na niektorých iných modeloch z koncernového portfólia. Nie, kontrolky sú na malom displeji tesne vedľa. Rozumné riešenie, ale nebol som mať pripravený. Okrem vyhrievania sedadiel má Scala aj vyhrievanie volantu, ktoré je však pre výbavu Ambition v príplatkovej sekcii cenníka. Výbava Style ho má sériovo.

Interiér Scaly teda patrí znova do sekcie, ktorá neponúkne extrémny šok pri prvom pohľade, ale ovládanie bude dlhodobo veľmi logické a jednoduché. Môže za to aj jednoduchý systém na displeji, ktorý podporuje zrkadlenie mobilných telefónov aj keď len cez kábel. Tu nič viac netreba a všetko funguje ako má. Azda jedinou nevýhodou, ktorá je ale ľahko riešiteľná, je použitie výhradne konektorov USB-C.

Kombinácia čiernej s bledým stropom sa dá nazvať úplným štandardom a automobilka tu znova použila konzervatívny prístup. Vlastne viac toho reálne nie je ani na výber, maximálne je možné zvoliť športový interiér s ešte výraznejšími sedadlami s masívnejším bočným vedením plus s integrovanou opierkou hlavy. Vstavaná opierka však nemusí sadnúť každému a možno tento interiér s lepšími sedadlami ako má základ Active bude univerzálny show voľbou pre každého.

Nízka spotreba, výkon akurát

Škoda Scala má vlastne v ponuke už iba niekoľko motorov. Medzi nimi sú rôzne verzie litrového trojvalca a štvorvalec s objemom 1,5 litra, naftový štvorvalec ponuku opustil. Z týchto agregátov je výber jednoduchý. Stačí ísť po cene. Litrový trojvalec s vyšším výkonom 81 kW (110 k) je na auto úplne adekvátny a netreba mu žiadne ďalšie výkonové vylepšenia. Toto nie je auto na ostrú jazdu, toto je vozidlo, ktoré majiteľa dostane z jedného miesta na druhé úplne s prehľadom a nízkymi nákladmi.

Trojvalec má celkom príjemný zvuk vo vyšších otáčkach a asistuje mu, v tomto prípade, 6-stupňová manuálna prevodovka s klasickými dráhami, na ktoré sme zvyknutí v rámci koncernu VW. Ak ste to ešte nezažili a ste zvyknutí napríklad z Hondy, tak budete sklamaní, ale ak máte francúzske auto, prípadne starší Volkswagen, tak pôjdete buď do lepšieho, alebo budete aspoň vedieť čo čakať.

Český automobil stojaci na 16-palcových zliatinových diskoch je omnoho lepšou voľbou ako to isté s diskami s priemerom 18 palcov. Je to z dôvodu, že na väčšom priemere auto proste akosi nefunguje tak dobre, je viac tuhé a zároveň s tuhosťou neprináša istotu. Takýto setup je azda najlepší možný a kľudne ho odporučíme komukoľvek. Ak s ním máte vizuálny problém, tak skúste 17-palcové disky, aj také Scala ponúka a budú optimálnym kompromisom.

Výraznou výhodou malého motora a manuálnej prevodovky je fakt, že táto kombinácia dokáže jazdiť s nízkymi prísunmi paliva. V reálnom svete sa dá dlhodobo dostať, aj s diaľnicami, na priemer 6,0 litra a ak si budete trochu strážiť nohu, tak viete zvládať aj 5,1 až 5,5-litrový priemer mimo rýchlostných komunikácií. Presne toto by malo podobné auto prinášať. Rozumnú jazdu za rozumné peniaze.

Voľba rozumu

Ak si Škodu Scala nakonfigurujte veľmi rozumne, tak sa viete dostať cenovo niekde okolo 20 000 €. Už sú dávno preč časy, kedy boli vozidlá nižšej strednej triedy za pätnásťtisíc. Teraz je toto základ cien a ak chcete čokoľvek iné, tak to bude pravdepodobne drahšie. Najmä ak to bude mať podobnú výbavu a podobný výkon. Škoda Scala je po rokoch vyvážené auto, ktorému naozaj chýba málo na to, aby bolo ideálnym prepravníkom pre rodinu. Chýbajú vlastne iba plne LEDkové svetlomety, ktoré predstavujú príplatok 995 eur pre výbavu Ambition. S nimi už Scale nebude chýbať naozaj nič. Bude optimálnym vozidlom, ktoré nenadchne, ale toho, kto nemá v krvi ani štipku petrolheadských substancií poteší nízkou spotrebou a veľkým priestorom a pritom spoľahlivosťou pri jazdách medzi jednotlivými destináciami. Možno by som v tomto prípade zvážil príplatok nielen za spomenuté svetlá, ale aj za výkonnejší agregát s objemom 1,5 litra. Stojí síce o 1 800 eur viac, ale ponúkne viac hodnoty v dlhodobom užívaní.

Škoda Scala Ambition TSI 110

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4362 mm
Šírka 1793 mm
Výška 1471 mm
Rázvor osí kolies 2649 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1216/500 kg
Batožinový priestor 467/1410 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,0 s
Spotreba 5,2-5,6 l/100km
Emisie g CO2/km 117-128