Škoda len nedávno vylepšila svoj najmenší crossover Kamiq. Toto najmenšie auto v ponuke SUV bolo hodené do vody s neľahkým údelom. Má totiž spraviť výraznú službu s veľkým kufrom a má nahradiť Fabiu Combi. Tá totiž v ponuke už nie je a ostala len jej krátka verzia. Takže áno, Kamiq toto zvláda, čo už kolega určite konštatoval v niektorých z predchádzajúcich testov. Lenže teraz sa niečo zmenilo.
Nová Škoda Kamiq je vylepšená naozaj do detailu a výrobca splnil veľa požiadaviek, ktoré mali zákazníci doteraz. Vylepšil všetko, čo mohlo byť problematické. A pridal nové funkcie. Mne sa podarilo vyskúšať prevedenie Kamiq Drive Plus so stredným výkonom a automatickou prevodovkou.
Až na mesiac a potom späť
Škoda Kamiq patrí stále medzi malé crossovery spadajúce do segmentu B. Je však trochu väčšia ako veľa konkurentov, lebo na dĺžku má 4,24 metra. Dĺžku maskuje priam dokonale. Každý by iste odhadoval, že toto auto je omnoho menšie. Vyzerá tak, vyžaruje presne tento istý štýl a hovorí absolútne priateľským jazykom.
Predná časť s novou maskou chladiča a inými líniami je azda najvýraznejším dizajnérskym prvkom vozidla. Stále však platí, že si musíte kúpiť vyšší stupeň výbavy, aby auto nepôsobilo príliš lacno. Verzie, ktoré sú na dne v cenníku tak môžu pripadať. A za potrebu vyšších stupňov výbavy hovorí aj použitie svetelnej technológie. Veď Kamiq môže mať aj adaptívne maticové LED svetlá. V noci uvidíte ešte lepšie ako doteraz.
Výbava Drive Plus je jedna z tých, ktoré vyzerajú dobre. A na nej sú zaujímavé zliatinové disky s väčším priemerom a LED zadné svetlá. Zadné svetlá tiež prešli zmenami, avšak najdôležitejšie je, že všetky zmeny autu sedia a Kamiq aj s nimi vyzerá stále kompetentne a celistvo. Pri niektorých faceliftoch sa jednoducho niekedy stáva, že auto zrazu vyzerá ako postavané z 2 rôznych. Kamiq je jednoliaty.
No a celková kombinácia? Disky autu sedia, aj keď vyzerajú ako keby mali ostne, ale výborná je biela Moon metalíza. Dáva modelu Kamiq príjemnú a ľahko udržiavateľnú formu. Veď takéto farby maskujú prach z ciest viac ako tvary auta maskujú celkovú dĺžku.
Kamiq ako rodinné auto?
Škoda Fabia Combi bola známa tým, že ju často brali ľudia ako rodinné auto. Každý si určite pamätá tlačenicu na zadných sedadlách pri ceste niekam k moru, alebo na hory. Prvá aj druhá generácia Fabie boli naozaj menšími vozidlami. Lenže Kamiq má dĺžku ako Fabia Combi a zároveň má väčšiu výšku. Keď dáte dokopy všetky atribúty, tak zistíte, že v interiéri je miesta relatívne dosť, ak berieme do úvahy veľkosť exteriéru.
Začnem tým najdôležitejším, čo každý bude kontrolovať. Kufor má objem 400 litrov, trochu vyššiu nakladaciu hranu, ale príjemný a prijateľný tvar vďaka kolmejším operadlám zadných sedadiel. Na zadných sedadlách delených pomere 40:60 si nájdu miesto akýkoľvek dospelí a nebudú príliš ohŕňať nosom. Priestorové pomery oproti Fábiam sú omnoho lepšie práve vďaka použitiu vzpriamenejšieho posedu, ktorý dáva nohy viac zvislé a tým šetrí drahocenné milimetre z priestorov vytváraných rázvorom 2 651 milimetrov.
Ďalším zaujímavým a dôležitým miestom v Škode Kamiq je predná časť. Automobilka stavila na viac komfortné sedadlá a špeciálne látkové poťahy pre výbavu Drive Plus. Na dvojramenný volant sme si už asi všetci zvykli a všetci si zvykli aj na informačno-zábavný systém MIB3, ktorý je ešte stále v tomto aute. Aspoň pri tomto rádiu určite, teda pri tomto informačno-zábavnom systéme, pri tejto jeho úrovni s uhlopriečkou 9,2 palca za príplatok.
Informačno-zábavný systém aj napriek menšej uhlopriečke displeja zvláda zrkadlenie mobilných platforiem bezdrôtovo. Kamiq získal dokonca aj digitálny prístrojový štít a vlastne mu nie je čo vyčítať. Tvári sa ako poctivé a bezproblémové auto, ktoré do svojho interiéru s prehľadom zmestí štvorčlennú rodinu a dokonale tak nahradí Fabiu Combi. Akurát ak chcete previezť celú 5-člennú rodinu, tak musíte žrebovať o najhoršie miesto v strede. Tam vám nebude chcieť sedieť nikto, okrem detí s nátlakom.
Litrový motor je najlepší univerzál
Veľký šok modelu Kamiq prichádza v cenníku. Aj napriek veľkosti je možné si pod prednú kapotu zvoliť relatívne veľký štvorvalcový motor s objemom 1,5 litra. Lenže potrebujete ho? Potrebuje ho vôbec niekto do takéhoto auta? Odpoveď nie je jednoznačná. Aj ho potrebujú všetci, aj nikto, tak čo s tým spraviť?
Dá sa s tým spraviť jedna vec, ktorá je celkom dôležitá. Môžete ušetriť a kľudne môžete siahnuť, pri modeli Kamiq, po motore s objemom jeden liter, ale s vyšším výkonom. Aj ten môžete mať s automatickou prevodovkou so 7 prevodovými stupňami a 2 spojkami, ale hlavne, čo je ešte dôležitejšie, autu reálne stačí. Veď má výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 200 Newton metrov.
Možno to nevyzerá ako veľa, ale motor má rád otáčky a vytáča sa veľmi ľahko. Okrem toho je papierové zrýchlenie 10,2 sekundy, čo zase naznačuje, že výkonové deficity jednoducho nie sú. No takto malé auto litrový trojvalec s prehľadom stačí. Veď stačí aj na väčšiemu Karoqu.
Nastavenie podvozku sa skôr prejavuje ako komfortné, športové ambície od neho čakať nemusíme, jednoducho to nie je také auto. Kamiq má byť rodinným vozidlom s obstojnými prepravnými možnosťami, nie športovým nadšením. Veď o zameraní hovorí aj svetla výška približne 185 milimetrov, vďaka ktorej sú akékoľvek nástrahy spevnených aj nespevnených ciest veľmi ľahko zvládnuteľné.
Omnoho dôležitejšie ako dynamika budú parametre spotreby a nákladov. Spotreba Škody Kamiq s litrovým trojvalcom a takto veľkými zliatinovými diskami sa dá s prehľadom držať okolo 5,2 až 5,4 litra. Trochu vám karty zamieša maximálne mesto a diaľnica, ale aj tak sa dá priemer držať niekde v tesnej blízkosti 6 litrov, ale z vrchnej strany. Ak som sa trochu zamotal vo vyjadrovaní, tak si môžete pripraviť 6,3 až 6,5 litra na 100 km a môžete jazdiť aj po diaľnici.
S relatívne vysokým autom sa dá spotreba hodnotiť ako dobrý výsledok. Jediným faktorom vyvolávajúcim otázniky bude, že výkonnejší štvorvalec má spotrebu vlastne rovnakú vďaka vypínaniu valcov.
Ako zvoliť vhodnú verziu?
Škoda Kamiq Drive Plus je možno tým prevedením, za ktorým treba ísť. Vozidlo s touto výbavou stojí 28 146 €. Otázku objemu financií už vyriešte v mysli sami. Dôležitejšie je, že sa musíte správne rozhodnúť pri tom motore. Ak máte rozpočet, ktorý nie je až tak stiahnutý a chcete Kamiq stoj, čo stoj, tak choďte do najvýkonnejšieho štvorvalca. Chybu nespravíte ani s trojvalcom, ale viac výkonu niekedy jednoducho treba.
Druhou vecou je výbava Drive Plus. Je kompletná a nechýba jej vlastne nič. Vlastne to poviem inak, testovanému auto nechýbalo takmer nič. Ale Kamiq má aj druhú stránku. Tú, ktorá hovorí o nízkej základnej cene. Škoda Kamiq začína už na 17 490 eurách za základný Drive, čo je možné považovať za zaujímavý štartovací údaj. Ale ak nebudete brať akciové modely, ako je tento, tak berte Style.
Škoda Kamiq Drive Plus TSI 115
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW/115 k pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3000 ot/min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4241 mm |
Šírka | 1793 mm |
Výška | 1531 mm |
Rázvor osí kolies | 2651 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1254/428 kg |
Batožinový priestor | 400/1395 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Spotreba (WLTP) | 5,6-5,9 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 127-135 |