Test Škoda Octavia Combi RS iV: Rýchlik na batériu

V našich zemepisných šírkach je Škoda Octavia jedným z najpopulárnejších áut a teda logicky, jej športová verzia RS je v očiach mnohých vodičov stelesnením akéhosi ideálu. V aktuálnej generácií je možné mať toto auto aj s elektrifikovaným, teda plug-in hybridným pohonom zvaným iV. V praxi to znamená kombináciu 1.4 litrového TFSI a elektromotora, ktorých kombinovaný výkon je stádo 245 koní. My sme mali na test rýchlu ale aj praktickú verziu Combi.

Nová Octavia je pekné a decentné auto, či už sa rozhodnete pre klasický sedan alebo combi. V tomto prípade to bolo biele combi na veľkých 19” kolesách Altair, ukrývajúcimi červené brzdové strmene. Model RS má čierny podnárazník, masku aj spätné zrkadlá ale aj dvojicu výfukov, spojler či žiabre v zadnom nárazníku. No a samozrejme malé plakety RS na prednej maske a piatych dverách. V podstate ide o detaily, ale veľmi jasne rozlíšiteľné a výrazné  na to, aby ste nemali šancu si RS pomýliť s bežnými verziami. A to je je úplne super, auto nestráca nič z dobrého vkusu a elegancie aktuálnej generácie Octavie ale jasne definuje svoj športový naturel. To, že ide o hybridnú verziu, spoznáte podľa dvierok konektora na nabíjanie, ktorý je umiestnený na prednom blatníku z vodičovej strany. Ešte chceme pochváliť výber farby, keďže biela sa tu hodí najmä z dôvodu, že RS prvky výbavy sú čierne a tak perfektne vyniknú. Predná Full LED optika svieti aj vyzerá tradične výborne. Octavia má aj vo verzii RS iV Combi jasné a skôr priame kontúry bez zbytočného vyžívania sa v prekombinovaných tvaroch. Jej dizajn teda tak rýchlo nezostarne. Nemáme výčitky, fakt pekné športové kombi, ktoré jasne dáva svoju dynamickosť najavo, avšak nerobí to prehnane komiksovým dojmom a príliš netlačí na pílu. Pekné veľké kolesá a citlivo navrhnuté doplnky v rozumnej miere robia divy.

Kabína novej Octavie sa nesie v duchu minimalizmu, čo síce nemusí každému sedieť, mne osobne ale úplne dokonalo. Po usadení sa za volant máte pred sebou zalomenú, karbón imitujúcu lištu palubnej dosky a nad ňou tablet. Teda, dotykový displej, ktorým sa ovláda prakticky všetko. Stred palubnej dosky je obložený alcantarou a prešitý červenou niťou. Látkove sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a logom RS majú dostatočne dobré vedenie a sú pohodlné. Majú pomerne mäkké boky, takže sú zároveň pohodlné aj pri nastupovaní a vystupovaní. To je vlastne ideálny kompromis, veď nejde o žiaden superšport, kde by boli potrebné nekompromisne tvrdé škrupiny. Taktiež sú pekne prešívané a kárované. Logo RS ešte nájdete na spodnom ramene volantu so splošteným spodkom, ktorý je perforovaný a drží sa výborne. A okrem toho ide o bežný interiér dobre vybavenej Octavie. A je to opäť fajn, žiadne výrazné kričanie do sveta, ale decentné odlíšenie sa v športovom tóne. Chválime malý, kompaktný a dobre vyzerajúci volič prevodovky či skvelý digitálny displej pred vodičom. Ten má skutočne dostatočné množstvo rôznych náhľadov a tak nie je problém si ho nastaviť podľa preferencií. Od úplne minimalistického zobrazenia rýchlosti až po kompletné jazdné údaje či mapu navigácie cez celú obrazovku. Aj infotainment Columbus sa ovláda presne a rýchlo, čo je skutočne dôležitá informácia, keďže fyzických tlačidiel je úplné minimum. Nechýba Apple CarPlay a Android Auto, detailná navigácia či parkovacie kamery a samostatná sekcia menu pre batériu a elektrické jazdenie. Materiály pôsobia veľmi kvalitným dojmom a spracovaním, skutočne tvrdý plast nájdete ale na madlách dverí. To trochu zamrzí, avšak tvar levitujúcich kľučiek zasa nadchne a dojem vylepší. Na priestor vnútri sa fakt sťažovať nedá, nová Octavia je oproti predchodcovi väčšia a prejavuje sa to aj v tomto smere. Miesta na kolená je kráľovsky veľa aj vzadu, päť dospelých osôb sa teda odvezie v úplne dostatočnom komforte. Kvôli batérií sa ale čiastočne scvrkol kufor, avšak 490 litrov v základe nie je žiadna tragédia a vo väčšine situácií postačí.

Poďme pod kapotu, kde sa skrýva štvorvalcové benzínové TFSI s objemom 1.4 litra a výkonom 110 kW/150 koní a 250 Nm. Tento výkon je k dispozícii neustále, avšak to čo robí z tohto auto RS je prídavný elektromotor. Ten dokáže vyprodukovať 85 kW/115 koní a 330 Nm. Systémový výkon celého tohto ústrojenstva je 180 kW/245 koní a 400 Nm. Vôbec nie zlé! Na to však potrebujete mať nabitú batériu. Vtedy je výkon vážne návykový. Samozrejme, nejde o žiaden superšport, ale ten bleskový a okamžitý spôsob, akým elektromotor dopomáha tomu benzínovému, je návykový. Aj s týmto RS je na okreske zábava a nadbytočné kilogramy hmotnosti oproti čisto spaľovacej verzii maskuje vcelku schopne. Auto presne drží stopu, neodskakuje, dokáže byť vážne rýchle ale chýba mu akási nespútaná živelnosť. Je tak trochu chladné, ako z počítačovej hry. Ak ale berieme toto auto v prvom rade ako hybridné, praktické combi, ktorého bonusom je vysoký výkon, športový image a v prípade potreby a chuti aj schopnosť veľmi rýchlo zhltnúť okresku, je skvelé. Nie je to primárne športové auto pre zábavu ako napríklad klasické hothatche.

Je to v prvom rade výkonné combi so športovým imageom, ktorého bonusom je, že vie byť do veľkej miery zábavné, športové a veľmi rýchle a pritom geniálne použiteľné na každý deň. Či si chcete pri bláznení na okreske púšťať do reproduktorov prídavný syntetický zvuk motora je už na vás. Z času na čas je to ale zábava, každý deň by to ale bolo trochu otravné 🙂 Automatické DSG má šesť stupňov, ale s pohonom si dobre rozumie a tak mu za bežných okolností netreba ani príliš pomáhať pádlami pod volantom. Je však dobré, že tu sú, minimálne pre športovejší pocit a občasné použitie pri športovej jazde, už len pre umocnenie dobrého pocitu z možnosti radiť manuálne. Octavia iV RS je iba predokolka a polemika o tom, či by nebola lepšia štvorkolka je na mieste. Bola aj nebola. Z hľadiska efektívneho prenosu výkonu pri jeho plnom využívaní určite áno, avšak už samotná batéria pridáva zhruba 160 kg hmotnosti. Štvorkolka by pridala ďalšie a tak by sa z športovo ladeného RS mohol stať tak trochu lenivec, najmä v prípade vybitej batérie a jazdy na benzínových 150 koní. Takže, predokolka je asi v poriadku. Skvelou vecou na tomto aute je, ako veľmi vie meniť povahu v rôznych jazdných režimoch. Kým v režime šport je reakcia na plyn ostrá a okamžitá a celkové reakcie auta sú rýchlejšie, comfort z neho robí pohodlný diaľničný krížnik.

Vráťme sa ešte k batérií. Tá má kapacitu 13 kWh, čo stačí na dojazd 55km. Tak hovoria oficiálne údaje, nám sa podarilo predpisovo po okreskách dostať na 42 km. Za veľmi optimálnej konštalácie je teda niečo cez 50 km zrejme možných. Na bežný denný nájazd do práce v meste by to stačiť ale mohlo. Horšie však je, že Octavia iV RS sa dokáže nabíjať rýchlosťou maximálne 3.7 kW. A to je dosť málo, keďže plné nabitie z 0 na 100% nám trvalo na nabíjacej stanici niečo pod 4 hodiny. Následne sme v hybridnom móde absolvovali diaľničný presun predpisovou rýchlosťou, pridali zopár predchádzaní s plným využitím výkonu a po zhruba 100 km bola batéria vyšťavená. Opäť sa dostávame k mnohokrát omieľanému konštatovaniu, že hybrid rozhodne má zmysel, treba ho ale vedieť používať a mať k jeho nabíjaniu dostatočné zázemie. V praxi to znamená napríklad dom či podzemnú garáž, kde ho proste cez noc pripojíte a príliš neriešite, či sa nabije za hodinu alebo päť. Ďalšou možnosťou je napríklad firemná garáž, disponujúca aspoň štandardnou elektrickou zásuvkou, z ktorej batériu naplno nabijete za zhruba 6 hodín, čo je niečo menej ako bežná pracovná doba. Pri veľmi dlhých trasách ale treba rátať s tým, že plný výkon vám veľmi dlho nevydrží. Prípadne musíte plánovať častejšie zastávky. Lenže toto auto je aj tak skvelé v tom, akú kombináciu výkonu a spotreby ponúka. Po týždni a zhruba 600 km sa spotreba ustálila na 5,8l benzínu a 4,4 kWh elektrickej energie. A priznávame, veľkú časť trasy sme prešli na čisto benzínový pohon. Ak by sme nabíjali častejšie, asi atakujeme aj hodnoty rovných piatich litrov. A to je proste úžasná hodnota, ktorá kompenzuje fakt, že toto auto si vyžaduje viac plánovania a logistiky, ale ponúka veľký výkon za veľmi nízke náklady. A tu to všetko začína dávať zmysel.

Takže, čo je vlastne Škoda Octavia iV RS Combi? V prvom rade veľmi výkonné a dobre vybavené kombi. Za podmienky, že je v batérií dostatok energie. Vie jazdiť veľmi rýchlo v priamke ale aj v zákrutách, nemá ale schopnosť vás do deja vtiahnuť tak, ako klasické benzínové hothatche. A tiež nejazdí tak chirurgicky presne a mechanicky. Je to skôr počítačová hra, odpustí chyby a akúkoľvek trasu zvládne prejsť rýchlo, ale nie je tu tá živelná mechanika a nasadenie. Je to tak ale vlastne dobre, keďže ide o veľmi príjemný kompromis na každý deň. Zabaviť ale rozhodne vie a aj keď logistika a rýchlosť nabíjania si vyžaduje plánovanie a trpezlivosť, za ten výkon a nízke prevádzkové náklady to vážne stojí. A naviac vyzerá výborne. Jednoznačne viete, že idete o RS ale nedáva to najavo nejako prehnane nepatrične. Stojí 38 660 eur s DPH v základe, čo síce nie je málo, ale za takto vybavený a výkonný hybrid je to adekvátna suma. Pred kúpou sa ale poriadne zamyslite, či je časté a pomalé nabíjanie pre vás logisticky únosné. Inak budete väčšinu času jazdiť s autom, ktoré ma 150 koní a to nie je úplne to pravé orechové pre označenie RS.

Škoda Octavia Combi RS iV

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1395 cm3
Výkon 180 kW (245 k)
Krútiaci moment 400 Nm
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová DSG, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4702 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2681 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1707 kg/2141 kg
Batožinový priestor 490/1555  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (WLTP) 6,2
Emisie g CO2/km NA