Test Renault Twizy: Urban Legend

Sú auta a sú auta. Niektoré auta nie sú ani tak autami ako ostatné autá. Autá môžu byť rôzne. Koniec hlásenia. A teraz reálne. Renault Twizy je vozidlo, ktoré má atribúty ako takmer žiadne iné. Viac ako na auto sa ponáša na štvorkolku, alebo boby na zimných olympijských hrach. V jednom aj v druhom predsa sedíte za sebou.

S kolegami sme skúsili tento malý elektromobil od Renaultu a celý týždeň si užívali nadmernú pozornosť okolia. Budem však písať za seba, lebo ja som z tohto elektromobilu nadšený a kľudne by som ho zobral aj na dlhodobý test, kľudne aj na rok.

Formula 1

Úzky monokok s priestorom pre jedného pasažiera, v tomto prípade aj časť druhého a k tomu kolesá vystupujúce z karosérie smerom von. Monoposty Formule jedna majú naozaj veľmi podobné usporiadanie týchto prvkov ako práve malý Renault Twizy. Podobnosť využila automobilka a pár rokov dozadu spravila špeciálnu sériu, ktorá mala obrovské krídlo vzadu a vpredu masívny spojler miesto nárazníka.

Počkať! To ale znamená, že Twizy je na trhu už celkom dlho a k nám sa dostalo až teraz? Áno, je to ta;k. Je základnou možnosťou ako vstúpiť do sveta veľkej elektromobility, pričom prináša taký fun faktor ako žiadne iné väčšie vozidlo. Za tie roky design vôbec nezmenil, Twizy ostáva stále rovnaké a nie je na ňom čo meniť. Je predsa dokonalé.

Recept na Twizy je teda veľmi jednoduchý. Má základný oblý tvar ako vajíčko, spomenuté vystupujúce kolesá, vpredu stierač, dve svetlá, znak a hlavne niečo nižšie v čiernej časti pripomínajúcej nárazník. Za krytom s písmenami Z.E. je umiestený otvor na dolievanie vody do ostrekovačov predného skla, ale je tam aj nabíjací kábel. K tomu sa však dostanem neskôr.

Ak je predná časť jednoduchá, tak zadná je ešte jednoduchšia. Biela stena s jediným výraznejším dizajnovým prvkom, ktorým sú svetlá. Tie dostali tvar tabletky červenej farby predelenej bielym elementom. Po bokoch sú samozrejme normálne svetlá a v strede má svoje miesto cúvacie svetlo. Naozaj tu nič viac netreba. Ešte je dôležité  spomenúť, že tento kus stojí na príplatkových zliatinových diskoch so šiestimi lúčmi a tromi skrutkami na každom kolese.

Twizy Superleggera

Na môj veru, do interiéru Twizy sa dá dostať vyklápacími dverami, ktoré nie sú síce v sériovej výbave, ale stoja za všetkých 320 €, ktoré si za ne automobilka pýta. Dej sí mi roulin, dej hejtiiiin… Mať vyklápacie dvere z Lamborghini, ktoré je strihnuté Mclarenom P1 je veľký swag. A presne tak to je! Sú dvere výklopné? Sú! Majú priehľadnú spodnú časť? Majú. Ku Aventadoru a P1 sa lacnejšie nedostanete.

Po nasadnutí má vodič naozaj dosť miesta a sedí skôr ako na štvorkolke. Mám stále pred sebou volant a čelné sklo s jedným stieračom. Ten vzadu až tak veľa radosti mať nebude. Aj keď je auto vybavené príplatkovou panoramatickou presklenou strechou, tak priestor pôsobí trochu stiesnenie. Našťastie na nohy je miesta dosť, lebo sa dajú vystrieť popri vodičovi.

To, že Twizy nemá klimatizáciu je asi logické, lebo nemá ani okná. Tie sú v príslušenstve, ale fakt neviem ako môžu fungovať. Veď stačí to predné. Pred vodičom je malý digitálny displej ukazujúci rýchlosť a stav nabitia, prípadne veci z palubného počítača. Znova viac netreba. Popri tomto displeji sú dve odkladacie schránky, ktoré sú skoro jediným batožinovým priestorom v Twizy. Naľavo je nezamykateľný s konektormi na USB a na pripojenie telefónu cez Jack. Kadiaľ to hrá, netuším, to som ani neskúsil. Toto auto je o inom ako o zvukových vnemov z rádia. Omnoho zaujímavejšie je počuť reči okoloidúcich a obdivné híkanie pri pohľade na tento naozaj extravagantný kúsok v cestnej premávke.

Ak chcete naozaj zaujať, tak toto je možno že ešte lepšia voľba ako spomenutý Aventador. Za Twizy sa otočí každý a každý má pozitívnu emóciu. Palce hore, mávanie z okolitých áut, všetko s Twizy máte. Podobné pozitívne reakcie som zažil len so Suzuki Jimny a BMW i8.

Mestská mobilita s Twizy

Renault Twizy je malé mestské vozidlo, ktoré sa málokedy dostane mimo urbanizovaných častí. Nie je na cesty mimo mesta predurčené a hovorí o tom aj dojazd na nabitie. Ten je, podľa samotných údajov automobilky celkom miernych 90 kilometrov. Mne sa podarilo najlepšie dosiahnuť 65 kilometrov, avšak nemal som ešte úplne vybitú batériu, ostávalo mi asi 10 kilometrov. Istým obmedzujúcim faktorom v jazde mimo mesta bude určite aj maximálna rýchlosť. Tá je 80 km/h a už pri nej je auto také trochu nervóznejšie.

Pri mestských rýchlostiach do 65 km/h je však Twizy úplne perfektne stabilné a pomáha tomu aj zavesenie, ktoré svojím stvárnením pripomína formulu jedna. Jasné, nemá také charakteristiky a komponenty, ale kolesá vysunuté z karosérie sú predsa stále trochu extrémom. A extrémom je aj tuhé nastavenie podvozku. Tu o komforte nie je možné hovoriť aj v prípade tuhosti sedáku.

Samostatnou kapitolou je nabíjanie vozidla. Twizy má vpredu otvor, v ktorom je vstavaná nabíjačka a nabíjanie je možné iba z 220 V štandardnej domácej zásuvky. To znamená, že na plnú kapacitu sa Twizy dokáže nabiť za niečo cez 3 hodiny. Pri takomto akumulátore naozaj nie je nutné nič silnejšie.

Je to zábava

Renault Twizy je v prvom rade o zábave. Ponuka taký wow faktor ako neponúka ani Ferrari s červenou farbou. Každý na auto ukazuje, či už má negatívne, alebo pozitívne emócie. Cena vozidla je v základe 12 800 €, ale s príplatkami sa dokáže dostať niekde ku štrnástim tisícom. Stále je to základná forma elektrickej mobility, ktorú môže človek dostať. Otázka je ako ju využiť. Ako mobility skúter je to v pohode, ako jediné auto trochu využitie pokrivkáva. S týmto vozidlom je nutné naučiť sa žiť a homologizácia ako ťažká štvorkolka hovorí o tom, že by teoreticky nebol nutný ani plný vodičák skupiny B, ale takéto rozhodnutie si radšej overte a spýtajte sa odborníkov. Najdôležitejšie však na Twizy je, že sa s ním môžete zúčastniť pretekov týchto krpcov v Monte Carle po miestnych kopcoch a uličkách. A to stojí za všetku tú spálenú energiu. Len jazda do Monaka je lepšia v interiéri do dávkového vozidla. Napríklad Masteru.

Renault Twizy Urban 80

Motor

asynchrónny

Kapacita batérie 6,1 kWh
Výkon 13 kW/17 koní
Krútiaci moment 57 Nm
   
Prevodovka

Automatická

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 2338 mm
Šírka 1337 mm
Výška 1454 mm
Rázvor osí kolies 1686 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 474/216 kg
Batožinový priestor 31 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 90 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h nikdy s
Spotreba (kWh/100km) 6,3
Dojazd cca 90 km