Zdá sa nám, že Renault s novým Traficom trafil to správne naladenie. Už sme to skúsili pri verzii na prepravu tovaru. Ale osobná sa nám vyhýbala ako vodiči športových áut kanálom na cestách. Ale nakoniec jeden trafia, tak sa aj k nám dostala alternatíva s označením Passenger.
Tvarovo sa Trafic medzigeneračne výrazne zlepšil. Ale to sa udialo aj Fordu Transit, Mercedesu Vito, či osobnému Véčku a aj výrobkom od Volkswagenu nemožno na poli tvarov nič vyčítať. A nesmieme zabudnúť, že úplne rovnako vyzerá sesterský Opel Vivaro. Lenže logo Renaultu v prednej časti vyzerá akosi lepšie.
Hranatý, ale oblý
Na Renaulte Trafic je jasne vidno, že aj osobná verzia má spoločné črty s nákladnou. Príbuzenstvo prezrádzajú najmä zvislé bočné steny. Profituje z toho náklad pri plechovom vane, ale aj pasažieri pri malom autobuse. Ale hranaté tvarovanie je zjemnené peknými oblými líniami.
S hnedou metalízou sa tvári ako elegantný miniautobus. Pocit niečoho extra navodzujú aj hliníkové disky s priemerom 17 palcov. Sú však príplatkové a bežne na Traficu nájdete o palec menšie a nie práve z ľahkých zliatin, ale plechové. My sedemnástky vrelo odporúčame, auto sa na nich správa, veď k tomu sa dostaneme.
Zovňajšku na testovanom kuse chýbala azda jediná vec. Tou boli ľavé posuvné dvere. Na šesť zadných sedadiel sa tak dá dostať len cez jedny pravé posuvné dvere. Aj napriek absencii jedných posuvných sa celkový počet dverí zastavil na čísle 5. Je to z dôvodu, že vzadu boli dvojkrídle. Pri takto veľkom aute sa výklopná zadná časť môže zdať ako ideálna náhrada prístrešku, ale musíte dvakrát rozmýšľať pri parkovaní kam zacúvate, aby ste ich vôbec mohli otvoriť. Preto je na takéto autá jednoducho lepšia dvojkrídlová možnosť. Problémom zostáva, že na niektorých autách to nevyzerá dobre. Našťastie na Traficu áno. Veď to zistíte aj v galérii.
Na vizáži by sme možno ešte zmenili anténu. Na mikrobus sa Renault rozhodol nainštalovať dlhý prút na ktorý by ste možno aj nejakú rybu chytili. Celkovo máte pred sebou naozaj peknú osobnú verziu dodávky. Nebudete s ňou vyzerať ako klasický dodávkar, ale skôr ako šofér MPV. Len my by sme asi nakoniec skončili pri zelenej farbe Bambou.
Aj babka, aj svokra, aj pes, všetci
Do Traficu na predné sedadlá nastupujete nižšie ako do veľkých dodávok triedy Master. Je to jeden a pol stupienok. Ak ste práve zvyknutí na tie obrovské, tak to budete prežívať dosť ťažko. Párkrát rám, kde dosadajú dvere, jednoducho trafíte hlavou, ale aspoň sa to naučíte.
Vpredu máte všetko poruke a niektoré ovládacie prvky už budete poznať, ak pravidelne sledujete naše testy. Napríklad prístrojový panel pred vodičom je takmer totožný tomu v Cliu, ani tento nemá stupnicu zohriatia motora, ale aspoň tú modrú kontrolku signalizujúcu keď je studený. Aj navigačno-zábavný systém a klíma sú odniekiaľ povedomé. No predsa z modelov Dacie, z Lodgy, z Dusteru, ale aj z ostatných. O klímu nie sú okradnutí ani pasažieri vzadu a za príplatok sa dá doplniť aj regulácia na strope práve pre zadnú šesticu.
Máte možnosť výberu ôsmich a deviatich miest. Ale berte osem. Niekedy je menej viac. Dôvod je naozaj jednoduchý. Vpredu sa netlačíte a v prípade potreby dokážete po zastavení prejsť na zadné sedadlá utíšiť deti, či preplesknúť toho, čo rozlial pivo. Pri gumovej podlahe to nebude predstavovať problém, stačí handra a máte auto znova čisté. Predné sedadlá majú iba jedinú chybu, za celý test sme neprišli na to ako nastaviť lakťovú opierku.
Celý interiér je vyrobený z tvrdých plastov a negatívne vyznieva, že niektoré z nich sú naozaj náchylné na poškriabanie, čo predviedli kolegovia, ktorí mali auto pred nami. Kde-tu sa niečo dalo nájsť. Na prvý pohľad však poteší, že Renault myslí aj na odloženie mobilných telefónov. Držiak je zakomponovaný priamo na prístrojovej doske. Avšak mobil musí byť menší ako päť palcov. iPhone 5 vliezol v pohode, ale Lenovo Vibe X2 s piatimi palcami ani náhodou.
A nechce sa dostať cez sedem
Rozdelenie sveta na regióny už viacerí postrehli. Len by nás zaujímalo, prečo Slovensko patrí do regiónu, kde je prednastaveným jazykom Polština. Ak si pri objednávke nezvolíte nulový príplatok za angličtinu, budete sledovať nápisy ako przyuczanie cisnienia opon, przejechane, či zasieg. Vraj sa to dá zmeniť aj v servise, ale aj tak nás to celkom šokuje. Veď napríklad Cadillac Escalade, ktorého sa predajú na Slovensku ročne možno aj štyri kusy má náš materinský jazyk a lokalizácia je výborná. Pritom sa v prípade Traficu bavíme stále o palubnom počítači. Multimediálny systém je zrozumiteľný.
Reálne si navolíte zuzycie a budete sledovať spotrebu. A vlastne ešte nebudete chápať. Máte dvojtonovú osemmiestnu krabicu obutú v lete na zimných sedemnástkach a žerie tak málo? Nie je to chyba? Nemáte niečo zle po poľsky nastavené? Nie, nemáte. My sme aj s diaľnicami skončili na hodnote 6,1 litra. To sme naozaj nečakali. Myslíme, že na letných by šlo ešte pár deci dole. A pri veľkosti nádrže 80 litrov máte pri ľahkej nohe akčný rádius až 1400 kilometrov. To sa len tak nevidí pri takto veľkých autách.
Za spotrebu teda môže najmä kombinácia motora a prevodovky. Agregát s objemom 1,6 litra a dvoma turbami je asi príbuzný s tým z Espacu. Áno, vidíte ten objem správne, downsizing zasiahol aj túto triedu. Motor odovzdáva 103 kW (140 k), ale kvôli norme Euro 6 ho nahradí verzia s 107 kW (145 k). Šesťstupňová manuálna prevodovka je celkom príjemná. Nedá sa síce nazvať najpresnejšou a dokonalou pre pocit z radenia, ale vôbec to nevadí.
Na sedemnástkach by sa mohlo zdať, že Trafic bude dobre zvládať aj zákruty. Tým okamžite neprospievajú zimné gumy. Ale na letných musí byť vozenie celkom agilné. Teda na dodávku. Možno sa ovládateľnosťou Trafic nedostane na úroveň Transitu Custom, ale nevyhrká z nikoho na palube obed. V prudkých zákrutách príde jeden neduh, ESP zasahuje až s vulgárnou razanciou a nedá sa vypnúť. Na druhú stranu, kto by ho vôbec vypínal. Veď za každý ostrý prejazd šoféra zadná šestica odmení priehrštím sprostých slov. Toto nie je športový van.
Nezvolíte aj menej výkonu?
Ak chcete pozrieť cenník, tak máte jasno, že Trafic vôbec nie je drahý. Testovaný kus s veľkým zoznamom príplatkovej výbavy stojí len niečo cez 33 tisíc. Za ne máte van s ôsmimi miestami, čo nič nežerie. Rozmýšľame ale, čo by sme nutne museli mať najvýkonnejšiu verziu, teraz s označením 145. Slabší motor 125 má v papieroch spotrebu nižšiu o sedem deci. Čo však v príplatkovej výbave nenájdete je automatická klíma. Nezabudnite pri konfigurácii zahrnúť do zoznamu aj parkovaciu kameru.
Celkovo nás zaráža, že ani jeden výrobca vanov neprišiel s automatickým parkovaním pre tieto autá. To už by ich mohol šoférovať naozaj hocikto.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Renault Trafic Passenger Energy dCi 140 Twin Turbo Cool
Motor | R4 |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4999 mm |
Šírka | 1956 mm |
Výška | 1971 mm |
Rázvor osí kolies | 3098 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1976/2800 kg |
Batožinový priestor | 1000/4700 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 164 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,2/5,8/6,2 |
Emisie g CO2/km | 164 |