Test Renault Clio GT: Zásah do stredu

Renault Clio patrí medzi to najzaujímavejšie, čo sa medzi malými autami nachádza. Ale medzi benzínovými motormi bol príliš veľký skok. Najvýkonnejší štandardný model mal 0,9 litra a 66 kW (90 k). Ak chcel niekto výkonnejšiu alternatívu, mohol siahnuť po verzii RS, ktorá je super, ale 147 kW (200 k) a športový prejav nie sú úplne pre všetkých. GT je umiestnené medzi nimi a vypĺňa tak medzeru, ktorá bola obrovská. Je síce športovejšie ako štandard, ale menej brutálne ako RS. Práve s RS, ktoré sme testovali niektoré detaily porovnáme.

Viac odvahy

Výzor verzie GT sa zmenil. Nie je ani ako civilné Cliá, ani ako RS. Testovaný kus bol lakovaný modrou farbou Malte. Tá sa mu hodila, ale niektoré sivé detaily neboli až také exkluzívne. Napríklad spredu. Nový nárazník vyzerá super, ale na bokoch sú plasty, ktoré trochu bijú do očí. Čierne by vyzerali lepšie. Predná časť akoby nebola až taká dravá ako ostatné pohľady.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bok malého GT sa inšpiroval najvýkonnejším RS. Lakované lišty na dverách a sedemnásťpalcové disky kolies sú jasným znakom. Na modrej vynikajúco vyniknú rafinované tvary dverí. Najviac drámy prichádza vzadu. Malý spojler nad zadným oknom a sivý difúzor sú lákadlom pre každého pretekára, ktorý sa rád na pekný nárazník nalepí. Dvojitá koncovka výfuku na ľavej strane je viditeľná, nie chovaná ako pri slabších modeloch. Zo zovňajšku tak pôsobia zvláštne jedine tie sivé imitácie mriežok vpredu. Ostatné detaily spolu ladia výborne. A vlastne ešte jeden detail môže trochu sklamať. Clio GT má vzadu bubnové brzdy, vyzerajúce, akoby pochádzali z poľského vagónu. Aspoň sú nalakované na čierno a nie je ich vidno hneď na prvý pohľad. Dva detaily oproti harmonicky zladenému celku však neznamenajú vôbec nič.

Dôležitý je charakter

V prípade, že uť ste sedeli v RS, tak nebudete pri pohľade na interiér GT prekvapení. Všetko je presne tam, kde má byť. Ale dokonca je presne tam, kde to je v RS. Nápis RenaultSport napravo na prístrojovej doske? Je tam. Trojramenný kožený volant s označením verzie? Tiež rovnaký. Tlačidlo RS Drive miesto Eco? Samozrejme. Volič prevodovky? Tvary rovnaké. Ale na rozdiel od RS, ktoré má červené detaily sú v GT šedé. A na volante svieti nápis GT. Subjektívne to vyzerá lepšie ako spomenutá červená.

Famózne fotky od Cypo Design:

Vzhľad sedadiel pôsobí lepším dojmom ako vo všetkých ostatných testovaných verziách. Môže za to príjemná látka použitá na čalúnenie. Pôsobí dokonca trvácnejšie ako vo výkonnejšom bratovi. Keď už sme pri predných sedadlách, tie disponujú dostatočným bočným vedením, ktoré neobťažuje pri nastupovaní, ale podrží telo v sedadle aj pri prudšom zatáčaní. Daňou za hlbšie sedenie je mohutnosť operadiel. Tá tým pádom obmedzuje miesto pre kolená cestujúcich vzadu. Tí ho naozaj nemajú na rozdávanie. Na kratšie trasy sa uskromnia, ale pri ceste dlhšej ako 200 kilometrov budú frflať a hádzať zúfalé pohľady dopredu.

Ešte viac

GT používa rovnaké pohonné ústrojenstvo ako Captur v teste z minulého roka. Je ním relatívne nový motor 1,2 TCe s výkonom 88 kW (120 k). Z toho pramení aj označenie Clio GT TCe 120. Maximum výkonu prichádza pri 4900 otáčkach za minútu. Ale krútiaci moment 190 Nm je dostupný už pri 2000 otáčkach. Motor má na bežné jazdenie dostatok výkonu. Ak sa tešíte na presnú prevodovku, tak máte smolu, pravá ruka bude mať voľno. GT má totiž podobne ako RS dvojspojkovú automatickú prevodovku. Tá radí výborne a naviac ponúka možnosť využiť pádla pod volantom. Vôbec netrhá, radenie je naozaj plynulé, veď využíva dve spojky.

Pri normálnej, bežnej jazde, v meste, či mimo vyzerá GT ako výborný spoločník. Ale tvary mu prepožičiavajú iné ambície. Takže keď v meste idete kľudne 50 a nalepí sa niekto za vás, tak automaticky pri konci prichádza prudký kickdown. Jasné, auto zrýchľuje, ale výzor je trochu dynamickejší ako samotný prejav motora. Pri modernizácii by to chcelo novšiu verziu s 97 kW (132 k).  Pri prejazdoch obľúbených zákrut ale zistíte, že aj tých 88 kW (120 k) je na malé auto nadpriemerný výkon. Niekedy budete mať pocit, že ide ako utrhnuté z reťaze. Podvozok sa viac kamaráti s RSkovým, ako s bežným, čo znamená výborné prejazdové rýchlosti a zábavu aj za volantom slabšieho GT.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A to ste ešte nestlačili tlačidlo RS Drive. To prepne charakteristiku plynu do agresívnejšieho stavu. Už nemá lineárny chod, nástup výkonu je výrazne rýchlejší, rovnako ako reakcie prevodovky. Stále radí zamatovo jemne, ale poriadne rýchlo. Po stlačení sa z auta stáva malá riadená strela. A máte pocit, že ide presne tam, kam ju namierite. Bez odvrávania, bez zbytočných srandičiek. Mieri presne, lieta nízko. Sedemásťpalcové disky obuté aj do zimných pneumatík, v našom prípade Continental, poskytujú dostatok trakcie. Jediné, čo mu chýba je RS Monitor, predvádzajúci na displeji grafy preťaženia, časy zrýchlenia a okruhu. A okrem toho pri RS Monitore máte možnosť Launch Control. Takže tých 250 eur je podľa nás povinný príplatok.

Dynamická jazda žiada viac paliva z nádrže, pri GT to znamená okolo 7 litrov. Ale ak budete jazdiť mierne a s rozumom, tak ani hodnoty okolo 5 litrov nie sú neznámym teritóriom. Nám sa celkovo podarila priemerná spotreba 6,3 litra. Pri zimných pneumatikách, využívaní výkonu a jazde po diaľnici to vyzerá ako dobrý výsledok.

Záverečná dilema

Clio GT je výborné malé auto s dostatočným výkonom a veľmi príjemnou prevodovkou. Ale má jeden výrazný problém. Tým je Clio RS. Ak si kúpite GT ako päťdverový hatchback, tak budete mať vždy ten model, ktorý je druhý najlepší. Stále nadpriemerný, ale vždy, keď uvidíte RS štvrtej generácie bude vás nahlodávať pocit, či ste nemali kúpiť drahšiu a ostrejšiu verziu. Preto pri GT vidíme jedno prefíkané riešenie. Treba ho ako kombi. Renault neplánuje Clio RS Grandtour, tak GT ostane ako najvýkonnejší model. A naviac získate viac priestoru. Ale ak hľadáte výkonnejší malý hatchback, tak môže byť práve päťdverové Clio GT tou správnou voľbou. Nad manuálom ani nebudete rozmýšľať, lebo nie je v ponuke a EDC od Renaultu je v tomto pôsobisku naozaj dobrou voľbou.

Motor R4 Turbo
Objem 1197 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 4900 ot/min
Krútiaci moment 190 Nm pri 2000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4077 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1441 mm
Rázvor osí kolies 2589 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1165/1657 kg
Batožinový priestor 300/1146 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 199 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/4,4/5,2