Renault inovoval Talisman. To je asi príliš silné tvrdenie, keďže reálny facelift model ešte len čaká. Ale technicky sa posunul na úplne inú úroveň. Veľkú zmenu si vynútili nové normy merania spotreby a aj nové emisné normy, ktoré sú, vôbec nie prekvapivo, ešte prísnejšie. A v tomto vývoji ešte budú pokračovať.
Ak niekto čakal na niečo, čo bola kedysi Laguna GT, tak sa dočkal, Talisman S-Edition pokračuje v tomto druhu zábavy. Síce je veľký, ale v zákrutách je s ním zábava vďaka niečomu, čo nemá nikto z konkurentov v triede. Vďaka natáčaniu zadnej nápravy 4Control.
Športový sedan stále žije
Sedan je tá karoséria, ktorú veľa zákazníkov zavrhne v prospech kombi, alebo liftbacku. Praktickosť je predsa nadradená jazdným vlastnostiam. Veľa ľudí nepotrebuje zážitok za volantom, stačí im veľký a dobre prístupný kufor. Lenže existuje časť jedincov, ktorí to majú inak. A keď nemôžu mať nekompromisné kupé, tak sedan môže byť tou alternatívou.
Dosť bolo všeobecných pohľadov, Talisman s výbavou S-Edition je veľmi konkrétne auto. Je, aktuálne vrcholom ponuky a má športovejšie zameranie. Avšak zvonka to nie je viditeľné. Takmer ničím, okrem nápisov, sa nelíši od ostatných Talismanov. To, že má čierne doplnky nie je úplne výrazné, najmä ak je celé auto v temnej čiernej téme.
Z temnoty vystupuje len maska chladiča s výraznými chrómovými lamelami a s obrovským logom automobilky. Zase, takáto kombinácia značne maskuje fakt, že Talisman má až 4,8 metra dĺžku. Z témy musia ešte vyliezť svetlá. Technológia Pure LED má príjemný odtieň lúča, ale aj tak sa s reálnym faceliftom môžeme tešiť na nové s adaptívnym lúčom.
Farebná kombinácia je teraz v kurze, ale autu by predsa trochu farby neuškodilo. Červená karoséria by okrem vážnosti získala aj väčšiu dávku elegancie. Taký Talisman by sa už nehodil do Patrikovho klipu, ale zase, už v prvom rade to nie je Bentley a s menom tohto auta by vo veršovaní určite neuspel.
Luxus znova v čiernej
Čierna téma zovňajšku sa prejavuje aj vnútri. Lenže, na rozdiel od vonkajších prvkov, vnútri nič iné na výber nie je. Buď čierna, alebo čierna. V oboch prípadoch s červeným prešívaním. Ak je však správne nastavený internetový konfigurátor, tak predsa jedna voľba existuje. Štandardne má S-Edition čierny strop. V prípade voľby panoramatickej presklenej strechy je bledý.
Čierne auto s čiernym interiérom láka všetky slnečné lúče. Ak predpokladáte, že v ňom bude v lete fakt teplo, tak máte pravdu. Tu však tento Talisman skrýva prekvapenie. Má ventilované sedadlá. To znamená, že rozhorúčené predné sedadlá rýchlo schladnú. Po doklimatizovaní na požadovanú teplotu je všetko zrazu v poriadku.
Talisman je z tých áut, ktoré nielen veľké vyzerajú, aj keď to čierna farba sabotuje, ale aj veľké sú. Ponuka priestoru vpredu je perfektná. Dokonca konštruktéri odstránili neduh, keď kožené čalúnenie mohlo vŕzgať pri kontakte s lakťovou opierkou. Zmeny sa dejú a priebežne. Tento detail dokázal posunúť auto výrazne vyššie na základe pocitu. Máte z jednotlivých prvkov pocit, že neskončia po troch rokoch, ale niečo aj vydržia.
Miesto vzadu je tiež výborné, akurát kombi má o pár milimetrov viac miesta na hlavu. Dvaja budú cestovať úplne komfortne, ale pre troch nie je navrhnutá sedacia časť. Núdzovo však môžete rátať aj s týmto. A zmestí sa aj batožina. Kufor je príjemne veľký a má všetky nevýhody sedanu. Malý nakladací otvor niekoho odradí, ale pre toho má Renault v ponuke kombi.
Nový život vďaka novému motoru
Do nedávna bol najvýkonnejším motorom pod kapotou Talismanu 1,6-litrový štvorvalec dosahujúci 147 kW (200 k). To už nie je pravda a nová verzia dostala úplne nové motory. Facelift technický prišiel ešte pred tým celkovým kvôli emisným normám a všetkým tým veciam, o ktorých vieme, ale akosi ich v hlave potláčame. Teraz má Talisman motor s objemom 1,8 litra a s výkonom 165 kW (225 k).
Motor má veľa spoločného s tým v Megane RS. Ale poďme ešte ďalej, podobné komponenty má aj agregát v Alpine A110, čo už je naozaj športové auto. Akurát v tých autách je naladený trochu na vyšší výkon. Lenže v Talismane je tou najlepšou pohonnou jednotkou. Ešte sme neskúšali síce naftové verzie, ale zvuk, ktorý má motor pri zrýchlení kombinuje stíhačku, zlovestné vrčanie a je fantastický. A je celkom tichý, akustická kulisa nezmenšuje komfort.
Pri snahe sa vie motor držať s malými prísunmi paliva. Zožerie kľudne aj 6,5 litra na sto kilometrov. Teda to je pri bežne jazde bez využívania potenciálu motora. S ním sa ustáli na 7,8 litroch. Nevýhodou Talismanu je malá nádrž. Aj s nízkou spotrebou dokáže na natankovanie prejsť maximálne 700 kilometrov. Ale realita bude trochu bližšie číslu 500. So systémom 4Control má totiž objem len 47 litrov.
Lenže práve 4Control chcete. Ten dáva autu nečakanú agilitu a manévrovateľnosť. Dokážete s ním ľahko parkovať, ale čo je dôležitejšie, podrží vás v zákrutách. Zrazu dokážete prechádzať každú zákrutu rýchlejšie. Najskôr si síce musíte zvyknúť na to, že zatáčajú aj zadné kolesá, ale to nie je problém. Vlezie vám to pod kožu a ostatné sedany tejto triedy s pevnou zadnou nápravou budú menej zábavné.
Vyvážený, ale radšej s inou farbou
Tej čiernej je fakt veľa. Nepamätáme si, že by sme mali auto, ktoré by jej malo viac. Preto odporúčame siahnuť po nejakej inej, po modrej, či červenej. Vtedy bude Talisman vynikajúci. Taký je vlastne už teraz. Má perfektný podvozok, má dobrú spotrebu, ak chcete a dosť výkonu. A stojí len niečo cez 40-tisíc eur. Ak sa s ním naučíte jazdiť, tak nebudete potrebovať naftové alternatívy. TCe 225 je jednoznačne najlepším motorom v tomto aute.
Renault Talisman S-Edition TCe 225
Motor | R4 benzín |
Objem | 1798 cm3 |
Výkon | 165 kW (225 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4849 mm |
Šírka | 1868 mm |
Výška | 1463 mm |
Rázvor osí kolies | 2808 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1562/2064 kg |
Batožinový priestor | 505/1022 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Spotreba (WLTP komb) | 7,6-7,9 |
Emisie g CO2/km | 172-180 |