Test Renault Megane RS EDC: Karty sú zamiešané

Renault má hothatch, ktorý si buduje povesť toho najlepšieho. Platilo to pre prvú a druhú generáciu. Teda, Megane už to bol druhej a tretej generácie, ale Megane RS len prvý a druhý. Teda teraz, to čo máme aktuálne, je tretia generácia Megane RS postavená zo štvrtej generácie Megane. Trochu sme to zamotali však? Nie sme však jediní.

Zamotal to aj sám Renault. Megane RS je už len päťdverák. Čo na tom, veď pätoro dverí mala aj prvá generácia RSka, však? Ale tá mal aj trojdverák, ten teraz nie je v ponuke. Avšak bude viac verzií. Cup Chassis zmení náturu auta samosvorom, v ponuke je aj šesťstupňový dvojspojkový automat, pribudne aj verzia Trophy a Trophy R. Každý si niečo nájde. My máme teraz Megane RS 280 bez podvozku Cup, ale s automatom. Dá sa povedať, že toto je základ.

Ako to teda je?

Pred samotným testom sme čítali mnoho názorov kolegov z iných redakcií, že Megane RS je mäkkší a menej ultimátny. Jazdili s ním po okruhu. Lenže, nech rozmýšľame ako rozmýšľame, tam by sme skôr videli verziu Trophy a Trophy R. Kam teda patrí nami testovaný kus? Na okruh môže ísť, ale nebude tam úplne vo svojej koži, budú to vody, ktoré nie sú príjemné. Choďte sa potápať do rieky Citarum v Indonézii (najznečistenejšia rieka). Dá sa to, ale nie je to úplne ono.

Megane RS s EDC a bez Cup podvozka, čo znamená aj bez samosvoru, má svoje ideálne pôsobisko úplne niekde inde ako v kontrolovanom prostredí. Svoje miesto má všade inde. Zoberte ho do mesta, zoberte ho na kopec, vezmite ho na obľúbenú medzimestskú cestu. Budete sa baviť. Budete mať radosť.

Poďme si to tvrdenie o radosti rozobrať. V prvom rade je dôležité, že v Megane RS je motor s objemom 1,8 litra. Jasné, objem ničím nenahradíš. Pokiaľ nemáš turbo. Tu ho máš. Ale tiež je dôležité, že hmotnosti príliš je tiež na škodu veci. Motor je naviac takmer totožný s tým v novom Alpine A110. Len s tým rozdielom, že v Megane RS má vyšší výkon.

Prevodovka EDC6 je trochu prekvapením, lebo Megane GT mal sedemstupňový automat. Prečo o stupeň menej? Jednoducho preto, aby aj prevodovka zvládala výkon a krútiaci moment motora. K preraďovaniu si môžete pomôcť aj pevnými pádlami pod volantom. Sú reálne pod volantom, netočia sa ako tlačidlá, nezamotajú sa vám, viete presne kde podradíte a kde radíte nahor. Reálne, prevodovka až tak výrazná nie je, prím tu hrá práve motor.

Výkonný motor by však bol zbytočný, keby nie je tomu prispôsobený aj podvozok. A tu je ďalší prvok, ktorý je iný. Podvozok má natáčanie zadnej nápravy 4Control. Je omnoho lepšie odladený ako v GTčku. Reálne ho budete cítiť a spočiatku, ak ho zažijete prvýkrát, nebudete cítiť istotu. Ale po pár kilometroch si zvyknete na jeho funkciu a pôjdete úplnú pílu.

Megane RS využíva hydraulické dorazy tlmičov. Tie majú za úlohu aj spraviť jazdu pohodlnejšou. Pomáhajú účinnejšie tlmiť otrasy a zlepšujú progresívnosť pruženia. Reálne vás Megane RS nevytrasie ani na devätnásťpalcových zliatinových diskoch. Mimochodom, tie sú tvarované podľa diskov na koncepte RS 01. Všetko mimo okruhu funguje naozaj výborne. Na okruh a poriadny masaker si asi musíte zadovážiť Trophy.

Lenže koľkokrát ročne jazdíte na okruhy? Dvanásťkrát? OK, to chápeme, lenže niekto nejazdí na okruhy vôbec. A tomu úplne stačí aj to, čo sa dá nazvať komfortným základom v ponuke Megane RS. Ak radi vybehnete na svoju obľúbenú kľukatú cestu, tak je práve toto výborná kombinácia. Auto vám odpustí niekoľko prehreškov, keď však viete ako na to, viete odtrhnúť zadok bez použitia ručky a zabávate sa aj vďaka 4Controlu naozaj kráľovsky.

Rozbeh môžete dať aj s Launch Control, ale načo, zvládnete to aj bez neho a len o niečo pomalšie. Asi na kopci šprintovať nebudete a budete si skôr užívať prejazdy. Absencia RS Monitora v testovanom kuse nám trochu vadila, ale vy si ho môžete objednať do svojej špecifikácie. Prepnete do režimu Sport, alebo Race a auto sa zmení. Viac hučí, viac prská, strieľa do výfuku. Kým prskanie a streľba sú reálne, zvuk ide cez repráky. Pár kliknutí a vypnete ho. Aj bez reproduktorového šialenstva má príjemnú zvukovú charakteristiku.

V zákrutách pekne cítite ako funguje 4Control podvozok a užívate si preťaženie, ktoré dokáže auto dosiahnuť. Po jazde mu nemáte čo vytknúť. Má perfektný podvozok, vynikajúci motor, je použiteľný každý deň, všetko vyzerá ako ideálne. Vlastne nás počas testu hnevali len niektoré detaily, ktoré však nie sú úplne zásadné.

Prvým z nich bola anténa. Prút na streche sa už predsa nenosí, či hej? Ale to sa dá ľahko zmeniť, sú všelijaké možnosti ako na to. Podstatne vážnejším problémom je nádrž. Pre verziu  naftovým motorom má objem až priveľký, ale s týmto je trochu malá. Pri plnej paľbe ju nemáte ani na 300 kilometrov. Iba 50 litrov aj s rezervou je dosť málo. O 15 litrov viac by vôbec neškodilo. Ale ak chcete, viete jazdiť s číslami začínajúcimi sedmičkou, to potom máte tak na 650 kilometrov. Verte však, že tak jazdiť s Megane RS nechcete a nebudete.

Najväčšiu dilemu by sme mali pri sedadlách. Sériové, ktoré boli aj v Megane GT sú veľmi dobré, ale majú nastavovanie páčkou a nie kolieskom. To znamená, že nastavujete skokovo v preddefinovaných intervaloch. Recara majú nastavenie plynulé, takže viete lepšie prispôsobiť polohu svojim potrebám. Ale sú zase tvrdšie a napríklad s Cup podvozkom, ktorý je pritvrdený to nemusí byť, z hľadiska každodenného komfortu, práve správna voľba. Recara naviac vyzerajú menej mohutne, čo by prospelo zadným pasažierom. Tu teda voľbu necháme na vás, ale my by sme asi zostali pri sériových kusoch.

Ktorý vybrať?

Jasné, skočili by sme rovno po Trophy, alebo, ak by to mala byť komfortná alternatíva, tak po TCe 280 s manuálom, Cupovým podvozkom, osemnástkami a základnými sedadlami. Lenže ani automat nesklamal, tak otázka znie, koľko času trávite v zápchach a ako veľmi potrebujete odľahčiť ľavú nohu. Ak veľmi, tak automat berte, je to tiež veľmi dobrá alternatíva. Odporúčame však zobrať ho tiež s Cup podvozkom a samosvorom. Síce sme ho počas testu až tak nepotrebovali, ale jeden nikdy nevie koľkých motorkárov na Šturci chcete naháňať. Či skôr koľkým chcete utiecť?

Renault Megane RS TCe 280 EDC6

Motor R4 benzín
Objem 1798 cm3
Výkon 206 kW (280 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 390 Nm pri 2400 ot/min
   
Prevodovka Automat 6-stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4372 mm
Šírka 1874 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1430/1930 kg
Batožinový priestor 384/1247 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/-
Emisie g CO2/km