Ako senior mamager sa môžete dostať do bodu, kedy vám pridelia auto vyššej triedy ako Fabia, či Octavia. A niekedy, keď nemáte obmedzenia plynúce z firemných policies, môžete vyberať aj z iných značiek ako koncernových.
Keď si auto kupujete pre seba, tak vás neobmedzuje nikto. Teda samozrejme okrem ženy/muža, detí a financií. Nemusíte osedlať strohý a účelný Passat, nemusíte siahať automaticky po Superbe, tých je na cestách vidieť viac ako Octavii. Môžete skočitm do francúzskych riek a vybrať si Talisman. Chybu tým nespravíte, práve naopak.
Nie bežný zjav
Triede dominuje wolfsburský konkurent, o tom sa hádať netreba. Ale stále predstavuje tú voľbu, ktorá je bez fantázie, je nudná a predvídateľná. Talisman je síce výrazne konzervatívnejší ako predchádzajúca Laguna, ale aj tak dokáže zaujať tvarmi.
Spočiatku padali prirovnania práve k Passatu, čo sa týka tvarov. Strohejšie tvarovanie autu pristane, ale detaily predvádzajú výraznejšiu rafinovanosť a estetickú dominanciu. Je jedným z najkrajších áut strednej triedy. A je takmer tak veľký ako Mercedes triedy E.
O diskoch s líniami evokujúcimi Eiffelovu vežu sme už písali, sú výsadou francúzskeho Laurina a Klementa. Len v Renaulte výbavu so všetkým volajú Initiale Paris. Tiež sme určite spomenuli segment predných svetiel potiahnutý až do nárazníka. Tento detail je najviac diskutovaným prvkom karosérie. Ale zároveň Talisman odlišuje od všetkého ostatného. Teda vpredu, vzadu rozlišovaciu funkciu plnia svetlá široké takmer ako celé auto.
Kombi má líniu strechy dlhšie vodorovnú, ale vidno na nej pozvolné padanie. To kvôli dynamickým tvarom, aby kombi nevyzeralo ako prísne úžitkové vozidlo. Vlastne kvôli tomu, aby sa trochu vrylo do pamäti a spôsobilo väčšiu frekvenciu zadávania pojmov Renault a kombi do vyhľadávačov.
Displejová doba
Tesla s tým prišla. Teda nie úplne s displejom a dotykovým ovládaním, ale s vertikálnym umiestnením obrovského tabletu. Renault v Talismane, Espace a už aj v Mégane ponúka túto možnosť tiež. Len škoda hrubého pásu nevyužitej plochy okolo. Výrazným pozitívom zostáva, že ak nechcete vertikálny displej, nemusíte ho mať. Môžete mať menší a horizontálny. Ale pri navigácii plocha naviac pomôže k lepšej orientácii.
Initiale Paris znamená, okrem displeja na výšku, aj kožené čalúnenie. Pri tom sa zastavovať netreba. Skôr pri tvare sedadiel a ich funkciách. Dajú sa elektricky nastaviť a ponúkajú vyhrievanie, vetranie a aj masáž. Vzhľadom na to, že sú fakt dobre tvarované masáž tak často nevyužijete. Dostane sa k slovu až po tom, čo zistíte, že máte za sebou 700 kilometrov a už neviete, čo so sebou robiť. Budete mať nastavené aj tie najmenšie detaily, budete mať párkrát schovaný a vysunutý head-up displej a skúsite aj masáž. Je fajn, ale často aj zabudnete, že auto takým niečim disponuje.
Vzadu komfortu menej nie je. Teda až do momentu, keď nastavíte podvozok do športového režimu. Vtedy je auto trochu tuhšie a cítiť viac nerovnosti ako v nastavení na komfort. Trochu viac tuhosti neprekáža batožine. Kufor má dobré tvarovanie a objem presne toľko koľko treba. Nie je to jaskyňa Superbu Combi, čo nevadí, lebo väčšinou v ňom bude vzduch. Prekvapivo o pár litrov zaostáva za sedanom. Ale to nie je nič tragické.
Je nafta lepšia?
Pod kapotou Talismanu sú viaceré motory, ale všetky štyri, zatiaľ dostupné majú jednu spoločnú črtu. Ani jeden nemal objem viac ako 1,7 litra. Ako to? Keď sú dva označované ako 1,6-litrové? Benzínový má presný objem 1618 centimetrov kubických. Naftový sa vojde do 1,6 litra s hodnotou 1598.
Predsudky sa nám v redakcii ozývajú a nie je to tým, že nemáme veľa nábytku. Také veľké auto a taký malý motor, kto to kedy videl. Vo svojom okolí nájdete minimálne piatich expertov, ktorí vyslovia túto tézu. Reálne malý motor stačí. Stačí aj na dynamickú jazdu a poteší aj spotrebou.
Je faktom, že oproti benzínu ma trochu mdlejší prejav a pomalšiu reakciu na stlačenie plynu. Ale spotrebová výhoda je liter až dva, podľa štýlu jazdy.
Za menej výrazným prejavom môžu byť aj dlhšie prevody šesťstupňovej automatickej prevodovky s dvomi spojkami. Ale prísuny z nádrže zase o to viac potešia. Dynamicky sa dá jazdiť v okolí 6 litrov a pri naozaj úspornom zaobchádzaní sa viete dostať aj hlbšie pod 5 litrov. Aspoň vykompenzujete malú, 47-litrovú nádrž. Pritom prevodovka radí hladko v ktoromkoľvek režime a ani podraďovanie nie je nepríjemné.
O podvozku sme toho už veľa napísali v testoch áut s 4Control. V praxi sa vám bude páčiť pri manévrovaní v malých rýchlostiach, kedy priemer otočenia klesne zo 17 na 13 metrov. V triede je to bezkonkurenčná hodnota. Naopak v rýchlych prejazdoch zákrut sa bude hodiť natáčanie zadných kolies rovnakým smerom ako sa točia predné. Zabezpečí to lepšiu stabilitu. Určite sa pýtate na komfort. Na vypovedanú otázku je ľahká odpoveď. Nebudete nadávať ani na 19-palcových diskoch. V nastavení Multisense na komfort máte pohodlia dostatok. Neplávate ako v Superbe s rovnakým nastavením, ale to znamená, že nedostanete morskú nemoc.
Jediným zádrhlom inak vynikajúceho auta je tempomat. Fakt, že funguje do 140 kilometrov za hodinu sa dá prežiť. Lenže nejde s autom až do úplného zastavenia. Pri asi 40 km/h začne pípať a deaktivuje sa. Radšej si ho do výbavy nedávajte aj napriek tomu, že je bez príplatku.
Veľa pohodlia a luxusu
Renault s Talismanom Grandtour Initiale Paris ponúka naozaj schopné auto. Ale čím naozaj vytŕča je luxus. Toľko luxusu za 40 tisíc neponúka skoro nikto iný. Na rovnaký level by ste sa s Passatom dostali, ale za 55 tisíc, o prémiových značkách ani nehovoriac. Škoda, že v ponuke nemá aj dvojliter s výkonom niekde okolo 176 kW (240 k). Podvozok by to zvládol. Aj keď je biturbo dCi naozaj výborné, stále je, aspoň podľa nás najlepším motorom benzínový 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec. Síce zhltne o niečo viac, ale máte z neho príjemnejší pocit a dokáže poskytnúť aj športovejší zvuk. Naviac je o 900 eur lacnejší.
Fotky spravil Oliver
Renault Talisman Grandtour Initiale Paris dCi 160 EDC6
Motor | R4 nafta |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 118 kW (160 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4865 mm |
Šírka | 1868 mm |
Výška | 1465 mm |
Rázvor osí kolies | 2809 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1615/2190 kg |
Batožinový priestor | 572/1681 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 212 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,0/4,2/4,5 |
Emisie g CO2/km | 117 |