Test Škoda Superb L&K: Sen s hviezdičkou

Automobilové sny majú rôzne podoby. Od tradičných hyperáut ako Porsche 918 Spyder, Ferrari La Ferrari a podobných, cez historické autá, napríklad Porsche 959, Ferrari F40, alebo dokonca BMW Isetta. Ale nie každý má nereálne sny.

Určite niektorí budú mať ako auto snov aj niečo racionálne. A prečo nie Superb s výbavou Laurin&Klement? Je to sen, ktorý sa dá dosiahnuť a ak budeme úprimní, tak to je naozaj veľmi dobrý sen a výborné auto. Až na pár múch.

Svadobná znelka, či imperiálny pochod?

Biela farba sa hodí väčšine áut. Aj Superbu naozaj sekne. Ale niektoré tmavé metalízy by ubrali zo svadobnej atmosféry a pridali by punc exkluzivity. Taká hnedá metalíza, alebo modrá tmavá by určite pôsobili viac nóbl a skôr by zvýraznili práve vrchol ponuky modelu.

Takto, s bielou, vyzerá fakt svadobne ako exkluzívna limuzína. Alebo ako príslušník vojska impéria z Hviezdnych vojen? Keď tak nad tým uvažujeme, tak na bielej je zlé jedine to, že niektoré línie trochu zanikajú, hlavne na kapote, kde sú prelisy od koncov masky a aj od znaku.

O tom, že pred pozorovateľom stojí naozaj vrcholný kus informujú len malé nápisy na predných blatníkoch. Ale ak číta medzi riadkami, tak vidí, že tento kus je naviac vybavený panoramatickou presklenou strechou s otváraním, či mohutné 19-palcové zliatinové disky Phoenix. Dobrou správou je, že môžete zvoliť, či priplatíte pár eur za zadný stierač. Na liftbacku vyzerá nepatrične, ak ho chcete, kúpte si kombi.

Ostré línie patria naozaj k tomu najkrajšiemu, čo automobilka ponúka. Teda inak, ostré línie Superbu sú určite to najkrajšie, čo automobilka ponúka a sú hodné modelu, ktorý je na vrchole ponuky. Dojmu pomáhajú aj predné svetlá so zaujímavým tvarom LED pásov na denné svietenie, z ktorých vybiehajú stopy dozadu. Škoda, že Škoda nemá prístup k Full LED svetlám. Because Passat

Dizajn modelu je teda výborný, konkrétneho kusu tiež. Zvonku úplne super aj zozadu s LED svetlami a tmavými oknami. A teraz logická hádanka: V Petržalke večer, keď sa inak zaparkovať nedá, parkujú štyri autá, ktoré sú, povedzme, že horšie. Renault Clio, Škoda Fabia, Ford S-Max a Superb Laurin&Klement. Tipnite si, ktoré auto si príslušník mestských šerifov vyberie ako držiak na papuču?

Kráľ vzadu

Vnútro je pri Superbe hlavne o priestore. Myslíme si, že prvú generáciu Superbu automobilka predstavila najmä kvôli kritike, že pôvodná, prvá Octavia mala málo miesta na kolená pre pasažierov vzadu. Tretia generácia už megalomanské proporcie, kde môžete prehodiť nohu cez nohu umne maskuje zvonka.

Nohy však majú stále kráľovské miesto. Pasažier vpravo vzadu, povedzme, že kráľ, si môže dokonca posunúť sedadlo spolujazdca vpredu pomocou ovládania na boku v strede. Jasné, také niečo má aj Mercedes triedy S, alebo Hyundai Genesis, ale tie sú o pár tried vyššie. Roletky na bočných oknách aj na zadnom zase upravia žmúrenie pri silnom slnku. Čo na tom, že sa ovládajú mechanicky, aspoň sa nepokazia elektromotorčeky.

Pocit na zadných sedadlách môže pokaziť len to, že predné sedadlá sú ventilované a zadné iba vyhrievané. Našťastie tie zatmavené sklá a roletky… Veď si viete domyslieť. Vpredu zase budete trochu v pomykove z USB portu. Dlhšie kľúče spôsobia, že nezavriete okladaciu schránku, do ktorej inak vojde aj obrovský mobil typu Samsung Galaxy S6, či iPhone 6 Plus. Druhá možnosť je zadný USB port. Lenže tam zase pôsobí zraniteľne ak sedí niekto vzadu v strede.

RA189530a

Kufor rozoberať ani netreba. Je obrovský, ale čakal niekto niečo iné? Je až tak veľký, že ak máte do dvoch metrov, tak nedočiahnete na druhý koniec.

Návrat dopredu znamená príjemne tvarované, ale trochu tvrdé sedadlá so spomenutou ventiláciou (za príplatok ku koži), ale aj volant s pádlami na radenie rýchlostí a infotainment. Displej v strede je najväčší, aký Superb ponúka a okrem navigácie, audia a prepojení s telefónom cez MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto ukazuje aj obraz kamery. Ten si môžete ďalej zvoliť, aký ho vlastne chcete mať. Možnosti sa zobrazia priblížením ruky k displeju. Dokonca má aj pohľad pri ťahaní prívesu, ale len kolmo dole na upínaciu časť a niečo, čo nevieme identifikovať na čo vlastne je. Na displeji sa zobrazuje len panoramatická časť z pohľadu kamery. Zase to ale nie je všetko, čo v súčasnosti koncern VW v tejto oblasti ponúka, ako príklad spomenieme možnosti cúvania s prívesom a ich zobrazenie na kamerách. Because Passat…

Automat trochu pribrzdil motor

Niektorí určite mali pocit, že výkonnejšie auto s automatom je pomalšie ako rovnaké so slabším motorom s manuálom. Superb je ten prípad. Zrýchlenie zvláda úplne bez mihnutia oka a bez zadýchania, úplne samozrejme, možno preto ten pocit.

Kapota s výrazným tvarovaním kryje štvorvalcový naftový motor 2,0 TDI s výkonom 140 kW (190 k). Už spĺňa normu Euro 6 a tým pádom žiadne problémy s dvomi mapami mať nebude. Lenivejšie možno pôsobí kvôli spojeniu s automatickou šesťstupňovou a dvojspojkovou prevodovkou. Radí promptne najmä v športovom režime a v Eco dokáže pri povolení plynu vyradiť a tým znížiť spotrebu. Tá sa nám ustálila pod šiestimi litrami. Ale do priemeru je zarátaný aj športový režim a ostrá jazda. Pri pevnej vôli a výlučne Eco režime by sme dali aj 5 na sto.

Tvar auta veľmi dobrý, výkon adekvátny, spotreba tiež na prijateľnej, možno lepšej ako prijateľnej úrovni, ale čo podvozok? Začnime zhurta, Superb Laurin&Klement mal príplatkový adaptívny podvozok, ktorý si jednoducho musíte priplatiť do akejkoľvek verzie bez ohľadu na agregát, či inú výbavu. Áno, až tak je dobrý.

Bežne necháte zvolený režim Normal a auto je príjemné. Ak chcete plavbu, dajte Comfort a auto sa začne trochu pohupovať. Oproti tomu režim Sport pritvrdí nastavenie tak, že budete mať pocit, že auto sedí úplne vynikajúco. Jasné, motor vpredu pripraví v určitom bode jemne nastupujúcu nedotáčavosť, ale nič, čo by ste nedokázali korigovať úplne s prehľadom. Necelých 1000 eur robí zo Superbu iné a schopnejšie auto.

A prečo vlastne nemá Superb ešte výkonnejší dvojlitrový naftový motor? Jednoduchá odpoveď, because Passat. Ale aj tak by sme asi volili Superb radšej ako nemeckého koncernového konkurenta. Už len kvôli tomu dizajnu.

Treba naozaj všetko?

Nový Superb je podarené auto. Podľa nás asi najlepšie za posledných 20 rokov. Veď by nebolo úplne v poriadku, keby bol horší ako napríklad predchádzajúca Octavia. Výborný podvozok je neuveriteľným prekvapením, za ktoré sa oplatí priplatiť položku s názvom DCC. Výbava Laurin&Klement nie je úplne nutnosťou, ak sa nechcete pýšiť tým, že máte lepšiu výbavu ako 80 percent vozidiel Audi. Verte, že nepotrebujete ani radarový tempomat. Ale na druhú stranu, spojenie radarového tempomatu, automatického udržiavania v pruhu a hodinkového hacku zvládlo autonómnu diaľničnú jazdu v jednom pruhu v dĺžke 5 kilometrov. Ak teda naozaj budete trvať na vrchole ponuky, tak skúste porozmýšľať nad opačnou kombináciou. Miesto bledého zovňajšku a tmavého interiériu nakonfigurujte tmavší exteriér a bledý interiér. Laurin aj s Klementom budú pôsobiť exkluzívnejšie.

Pozrite si aj test striedmejšie vybaveného Superbu so slabším dvojlitrovým dieslom a manuálom.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Škoda Superb 2,0 TDI DSG Laurin&Klement

Motor R4 diesel
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3250 ot/min
Prevodovka DSG 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4861 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1468 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1555/2100 kg
Batožinový priestor 625/1126 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,4/4,1/4,6
Emisie g CO2/km 119