Test Škoda Superb Combi TDI DSG 4×4: Vedľajší monochromatický vrchol

O Škode Superb sme už raz tvrdili, že je výborným autom, ktoré nemá s predchodcom už nič spoločné okrem mena. Vlastne to bolo dvakrát. Oba prípady však boli s karosériou liftback. Kombi je ešte väčšie. O kráse jednotlivých karosérií sa baviť nebudeme, nie je to úplne jednoznačné, ktorá je top, tak ako pri predchodcovi.

Kombi bude mať vo väčšine prípadov pod kapotou naftový motor. A často spojený s automatickým DSGčkom. Úplný vrchol ponuky tak predstavuje výkonnejší naftový agregát, samozrejme s dvojspojkou a naviac štvorkolkou. Teda nie úplný, ale vedľajší, lebo ešte existuje výbava Laurin & Klement.

Kombinácia je kľúčová

Superb fakt patrí medzi pekné autá. A nemení to ani verzia kombi. Pôsobí ešte dlhšie ako reálne je a stavba karosérie sa javí naozaj nízka. Predná časť je totožná s liftbackom,zásadné zmeny prichádzajú až pri druhom stĺpiku, kde strecha pokračuje ďalej rovno, čím vytvára viac miesta na hlavu vzadu.

Nádych praktickosti kombi dodávajú strešné lišty na upevnenie nosičov. Kufor nie je zvislý, ale zlomí sa nadol skôr a v menšom uhle. Kvádrový tvar batožinového priestoru síce nepridáva, ale práve vďaka tomuto zlomu sa Supeb Combi tvári dynamickejšie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Podobne ako väčšina Superbov na naftu, ani Combi nepredvádza veľký počet koncoviek výfuku, všetky sú schované za nárazníkom, teda za časťou, ktorá ma evokovať difúzor. O motore nehovorí ani jeden nápis, ale pohon všetkých kolies oznamuje označenie pod názvom modelu napravo.

Najkrajší Superb Combi bol na prezentácii v Nemecku, mal červenú farbu bez metalízy a strieborné kolesá. Strieborná farba z monochromatickej schémy síce Superbu pristane, ale treba k nej aj adekvátne disky. Sivé majú reálne priemer 18 palcov, ale vizuálne sa tvária ako o palec menšie. Dokonca sa tvária, ako keby neboli z ľahkých zliatin, ale z plastu. Práve ku nenápadnej farbe treba zvoliť bledé disky. Opakovane je nutné dodať, že tie so vzorom lopatiek turbíny sa javia ako najlepšia voľba a s 18 palcami nezničia všetko komfort.

Vzadu je spálňa

Interiér Superbu vo verzii kombi sa dá charakterizovať v prvom rade ako obrovský. Na predných miestach je priestoru adekvátne. Zadné miesta už slovo adekvátne príliš používať nemôžu. Kráľovský, obrovský, megalomanský, to sú prídavné slová vystihujúce situáciu omnoho vhodnejšie.

Vzadu nie je problém preložiť si nohu cez nohu. A v prípade nízkeho šoféra máte v Superbe jednoducho viac priestoru ako v Rollse Ghost s naozaj vysokým vodičom. Šírka tiež nie je problémom, ale to hlavné skrýva Superb kombi ešte o dĺžkový kúsok ďalej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kufor, či batožinový priestor zhltne čokoľvek, piati a batožina na dva týždne bez problému. Reálne je neskutočne veľký. A po sklopení sedadiel ešte väčší. Kúpte si záclonky na zadné okná, priobjednajte nezávislé kúrenie, zoberte paplóny a môžete sa tam aj vyspať. Dĺžka je skoro dva metre. Neduhom interiéru kombi, v porovnaní s liftbackom je, paradoxne, tiež kufor. Od zadných kolies preniká viac hluku, ale môže to byť  kľudne aj zimnými pneumatikami. Keď niečo naložíte, tak to bude slúžiť ako akustická izolácia a všetko bude v najlepšom poriadku.

Sedadlá vpredu sú v prvom rade pohodlné. Už sme skúsili látkové aj kožené, ale nakoniec alcantarové majú veľkú šancu ašpirovať na ideálnu voľbu do najväčšej Škody, aj napriek absencii ventilácie. Čierna je síce trochu fádna, ale aspoň na nej nie je vidno špinu ako na bledých častiach interiéru. Výborná je veľká navigácia so senzorom priblíženia. Trochu nám chýbalo vyhrievanie inak dobre tvarovaného volantu. Naozaj sa mu máločo dá vyčítať, keď sú vám po chuti strohejšie línie bez preháňania.

Ťažká dilema

Superb ponúka veľa možností pohonu. A kto nemá gule odvahu na benzínový agregát a vonkoncom už nie na dvojlitrové TSI s 206 kW (280 k), má niekoľko chrochtavých alternatív. Najviac výkonu pre Superb Combi s nutnosťou čiernej pištole je 140 kW (190 k). Výkon je s DSG tak akurát.

Vážne, šesťstupňové DSG akoby bolo generačne staršie a koncern nechcel inak výbornému autu dávať to najlepšie, čo má v ponuke. Veď Superb nemôže mať ani LEDky a aj to odhlučnenie je určite schválne odlíšenie „lacnejšieho“ modelu Volkswagen Group.

Štvorkolku budete registrovať najmä na snehu, ktorý počas testu nebol, ale pohon ponúkal viac istoty v zákrutách. Akoby eliminoval časť nedotáčavosti auta. Ale tiež s ním máte pocit, že idete naozaj s obrovským autom. Dvojlitrový liftback s manuálom pôsobil ľahúčko. Kombi s DSG a štvorkolkou dáva cítiť aj vyššiu hmotnosť. Veď pribudlo nezanedbateľných 150 kilogramov. Treba si preto rozmyslieť, či naozaj treba štvorkolku a automat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ovládanie zlepšuje naozaj výborný nastaviteľný podvozok DCC. V režime Comfort plávate nad všetkými nerovnosťami a v Sporte sa nezľakne ani zákrut, aj keď tam naozaj cítiť, že nemáte v rukách Caterham. V reálnom svete však budete používať aj režim Eco s funkciou vyhodenia rýchlosti po pustení plynového pedálu. Auto tak nezačne razantne spomaľovať, ale len postupne.

Veľké kombi dokáže prekvapivo jazdiť s naozaj nízkou spotrebou. Vzhľadom na pohon všetkých kolies a automatickú prevodovku sú hodnoty do sedem litrov pri dynamickejšej jazde výbornými hodnotami. Ani 5,1 litra v kombinovanom cykle by nemuselo byť pri ľahšej nohe a letných pneumatikách nedosiahnuteľnou hodnotou.

Štvorkolka, či ľahkosť?

Superb Combi je s dvojlitrovým TDI, automatom DSG a Haldexovou štvorkolkou veľmi príjemným autom. Len je ťažký. Hmotnosť naviac naozaj cítiť. Určite to stojí za výjazd na Martinky bez nutnosti nasadiť reťaze? Vážne, štvorkolka síce ponúka lepšiu trakciu, ale vo finále máte rovnaké brzdy a spomalenie ako predokolka. Takže ideálna kombinácia? My hlasujeme za predokolku s manuálom a rovnakým motorom 2,0 TDI s 140 kW (190 k). Ak naozaj potrebujete automat a štvorkolku, tak skúste porozmýšľať nad stíhačkou s 2,0 TSI s 206 kW (280 k). Podľa papierov má o dva litre vyššiu spotrebu, ale emócií určite prinesie omnoho viac už len kvôli zvuku. A určite zvoľte kolesá, ktoré nevyzerajú ako plastové (Zenith), skôr tie, čo sme mali na striedmejšie vybavenom liftbacku (Pegasus).

A áno, aj kombi má dva dáždniky, o jeden viac ako ponúkajú autá Rolls-Royce 😀 .

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Škoda Superb Combi Style 2,0 TDI (190 k) DSG 4×4

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3250 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov DSG
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4856 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1477 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1635/2275 kg
Batožinový priestor 660/1950  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 228 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/4,5/5,1
Emisie g CO2/km 134