TEST – Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Dynamique – Šetrný elegán

S novým Méganom od Renaultu máme zatiaľ, čo sa redakčných testov týka, prevažne pozitívne skúsenosti. Po verziách Grandtour a klasickom päťdverovom hatchbacku sa nám do rúk v uplynulých dňoch dostala aj verzia coupé. Boli sme preto zvedaví, či naše očakávania naplní aj táto, elegantne sa tváriaca verzia Méganu, pod ktorej kapotou pracoval naftový, 1.6 litrový agregát dCi s veľmi príjemne vyzerajúcim výkonom 96kW/130 koní.

Karoséria nami testovaného coupé bola nalakovaná do mimoriadne slušivého odtieňa bielej, avšak výborný vzhľad mierne degradovali iba 16 palcové disky kolies Kaleido. Predsa len, o palec väčší priemer by rozhodne prospel celkovej vizáži auta, ale aj jeho jazdným vlastnostiam, ku ktorým sa dostaneme neskôr. Design Méganu ako takého, ako sme už spomínali aj v minulých testoch, je rozhodne vydarený a dynamicky pôsobiaci a trojdverová verzia karosérie tieto atribúty ešte o kus zvýrazňuje. Predné bi-xenóny tohto coupé boli vybavené funkciou natáčania do zatáčok a vedzte že sa jednoznačne jedná o vec, na ktorú si človek veľmi rýchlo a s radosťou zvykne.

Poďme do interiéru, ktorý je nám veľmi dôverne známy. Príjemne tvarovaný multifunkčný volant obšitý do kože, čierne látkové sedačky poskytujúce dostatok pohodlia a primerané bočné vedenie,  ktoré síce nespĺňa vyslovene športové nároky, avšak na bežné jazdenie je plne vyhovujúce. Pozitívne hodnotíme aj výber hliníkových obkladov so zaujímavou štruktúrou. Oproti sériovej výbave mal mal náš Mégane naviac napríklad osvedčený navigačný systém TomTom, systém kontroly tlaku pneumatík, varovanie pred opustením jazdného pruhu, zadnú parkovaciu kameru či vyhrievané predné sedadlá. Keď je reč o sedadlách, nie je na škodu spomenúť, že cestujúci na tých zadných si príliš veľa priestoru neužijú a naviac, pokiaľ trpia klaustrofóbiou, vďaka dosť malým plochám bočných okien asi nebudú na jazdu v tomto Renaulte spomínať v najlepšom. Samozrejme, ide o coupé a autá tohto typu ani primárne nie sú určené na cestovanie väčšieho počtu osôb.

Ako už asi tušíte z nadpisu, veľmi dobrý dojem v nás zanechala pohonné jednotka. Naftu spaľujúci štvorvalec s objemom 1.6 litra, výkonom 96kW/130 koní a krútiacim momentom 320Nm jednoznačne patrí medzi vydarené motory. Dynamika Méganu coupé bola vďaka nemu na veľmi slušnej úrovni a na každodenné používanie bola plne dostačujúca. Čo nás však tešilo ešte viac bol pohľad na palivomer a údaj priemernej spotreby. Nafta ubúdala z nádrže skutočne veľmi pomalým tempom, čo v kombinovanom režime predstavovalo hodnotu iba niečo okolo 5 litrov a to sme sa ani nemuseli snažiť o žiadnu výrazne ekologickú jazdu. V prípade, že by sme my sami stáli pred rozhodnutím kúpiť si Mégane ako auto na každodenné spolunažívanie, voľba motora by bola jasná. Priznávame, že tento motor v nás zanechal omnoho dynamickejší a hlavne ekologickejší dojem než benzínový 1.2 TCe, ktorý sme testovali pred nejakým časom. Slabinou tohto motora je, že v nižších otáčkach sa mu akosi nechce pracovať. Najideálnejšie je udržovať ručičku otáčkomera zhruba okolo hodnoty 2000 otáčok za minútu, vtedy totiž tento agregát pracuje najefektívnejšie a po zatlačení plynového pedálu do podlahy ponúkne veľmi slušný záťah a pocit zrýchlenia. Ten je síce predchádzaný menšou turbodierou, avšak nejde o nič výrazné, kvôli čomu by mal Mégane s týmto motorom nejako strácať voči svojim konkurentom od iných značiek.

Jazdné vlastnosti sú, ako sme už v minulosti zmieňovali, na veľmi vysokej úrovni a dovolíme si tvrdiť, že v rámci svojej kategórie patria k tomu najlepšiemu. Príjemne utlmený a odhlučnený podvozok, poskytujúci dostatok istoty aj pri veľmi svižnej jazde. Naviac, u karosérie typu coupé k lepším jazdným vlastnostiam od istej miery prispieva aj, vďaka absencii zadných dverí, o niečo tuhšia karoséria než u zvyšných verzií. Pri športovej jazde na nie úplne rovnom povrchu má však zadná časť tendenciu mierne odskakovať a obrať tak vodiča o časť istoty. Tento fakt ešte podtrhovali iba 16 palcové kolesá, ktoré jednak opticky pôsobia pomerne malé a taktiež ich relatívne vysoký profil neprospieva istote auta pri ostrejšom zaobchádzaní v zákrutách. Príplatok za 17-ky je celkom určite rozumná investícia, nad ktorou je zbytočné vôbec váhať. V minulosti sme taktiež zvykli trochu kritizovať riadenie a prevodovku a ani v prípadne tohto coupé neurobíme výnimku. Predsa len, trochu viac citu, odporu a spätnej väzby od volantu by nebolo na škodu. Podobné je to aj s prevodovkou, ktorá je síce presná, avšak subjektívne pôsobí akoby gumovo a krehko.

Celkový dojem, ktorý v nás tento Mégane coupé zanechal hodnotíme ako veľmi pozitívny. A čo konkrétne na tom malo najväčší podiel? Klamali by sme, keby nepovieme, že výborný, 1.6 litrový štvorvalec dCi. Ten nás milo prekvapil hlavne svojou spotrebou, nech sme jazdili a jazdili, palivo z nádrže ubúdalo iba veľmi pomaly. Kombinácia výkonu motora a spotreby je teda z nášho pohľadu viac než chvályhodná. Čo sa týka samotnej karosérie typu coupé, z estetického hľadiska jej niet príliš čo vyčítať a spomedzi všetkých Méganov pôsobí asi najkrajšie. Daňou za krásu je však už nižšia miera praktickosti, najmä ak máte v pláne cestovať aj s pasažiermi na zadných sedadlách. Tí by určite viac ocenili klasickú päťdverovú karosériu. Pre mladý pár však môže byť toto coupé celkom štýlovou a príjemnou alternatívou každodennej prepravy. Ako sa hovorí, život je otázkou priorít a v prípade Méganu coupé nejde o výnimku.

 

Motor
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4312 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1423 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1395/455 kg
Batožinový priestor 344/991 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/3,6/4