Renault má rozhranú naozaj dobrú hru v elektrických vozidlách. Po tých, ktoré sú určené aj na dlhšie trasy, čiže Megane E-Tech a Scenic E-Tech prišiel Renault 5 E-Tech, ktorý sa tvári ako mestské auto s odkazom do minulosti. No a to nie je všetko, čím chce Renault zaujať. Do ponuky sa dostal aj Renault 4, ktorý je väčšou alternatívou ku Renaultu 5 a čakáme na elektrický Renault Twingo.
Renault 4 E-Tech prichádza ako novinka v segmente B, v ktorom je reálna tlačenica. Má ale to, čo málokto iný. Má jasný odkaz do minulosti a tiež výbornú priestorovú ponuku a vlastne aj veľmi schopný pohon.
Renault 4 je nezameniteľný
Zo všetkých výbav mám v rukách verziu Comfort range s najvyšším stupňom výbavy Iconic. Renault 4 Iconic spoznáte presne podľa týchto špecifických zliatinových diskov. Za príplatok môžete síce mať aj čiernu lakovanú kapotu, ale to auto vôbec nepotrebuje. Stačí mu toto, čo má a s vhodnou farbou karosérie vyzerá vynikajúco. Vpredu vidno jasný odkaz na niekdajšiu masku Renaultu 4, akurát je širšia a spája ju svetelný, nie chrómový pás. Podsvietené je aj logo automobilky.
Predné svetlá modelu Renault 4 E-Tech majú osadenie LEDkami. Nemajú ale žiadne pokročilé maticové funkcie, čo môže byť síce na prvý pohľad ako prekážka, ale nie je. Treba mať na pamäti, že Renault 4 má byť autom, ktorého primárnym revírom je mesto.
Ďalšie pripomienky na historické vozidlo zroku 1961, ktoré sa vyrábalo až roku 1992 je bočný pohľad. Vidíte charakteristické tretie okno a tvar dverí tiež napovedá príbuznosť s týmto modelom. Dokonca aj sklon zadnej steny by sa dal nazvať ako historicky ovplyvnený.
Musím uznať, že Renault 4 E-Tech sa mi reálne páči. Je to nádherné auto, ktorému sedí najmä táto modrá farba, prípadne ešte červená, ale, vlastne, v akejkoľvek vyzerá vynikajúco. Je to auto, za ktorým sa budete otáčať, keď ho necháte na nabíjacom stojane a je to auto, ktoré predvádza aj vynikajúci nádych minulosti v detailoch.
Presne takto si predstavujem moderné elektrické autá. Také, čo dokážu pripomenúť, že minulosť značky bola reálne slávna. Toto je auto, ktoré bude zaujímavé aj do budúcna.
Adekvátne veľký interiér do mesta
Ak sa pozriete na Renault 5 a potom na Renault 4, tak vám musí byť jasné, že základ prístrojovej dosky je absolútne totožný. Máte pred sebou displej, pred stredovým tunelom je druhý displej, pod pravou stranou volantu sú 3 páčky, pod ľavou jedna páčka. Na toto usporiadanie si pomaly zvykám, ale aj tak sa mi občas stalo, že miesto preraďovania som prepínal prevodovku. To je možno že zlý zvyk z Mercedesu, ktorý ma páčku prevodovky trošku vyššie. A musíte mať na pamäti aj, že toto auto nemá režim P na prevodovke.
Ale volant je vhodný aj napriek kapacitným tlačidlám. Tie nie sú úplne na kraji, čo predstavuje výhodu, lebo nebudete stláčať tlačidlá úplne náhodne. To sa stáva na niektorých autách od ostatných výrobcov. Tu máte totiž na konci lúčov volantu posuvné prepínače.
Reálne si viete zvyknúť na všetky ovládacie prvky a veľkým pozitívom je dokonca aj lišta normálnych tlačidiel ovládajúcich niektoré funkcie klimatizácie priamo pod displejom. Čo na tom, že auto má iba jednu zónu klimatizácie, dôležité je, že má ovládanie teploty fyzické. Na stredovom tuneli môžete mať ešte naviac aj odpadkový kôš s logom Renault 4, či iné príslušenstvo. Dokonca aj k tomuto autu si viete kúpiť držiak na bagetu, stojí 180 eur. Čo môže byť francúzskejšie?
Renault ale nenechal nič na náhodu a predĺžil rázvor z 2 540 milimetrov na 2 624 milimetrov oproti Renaultu 5. Renault 4 je tak normálnym použiteľným autom a aj dozadu sa zmestia pasažieri. Vlastne ešte som zabudol, predné sedadlá inšpirované Renaultom 5 Turbo sú fakt vynikajúce. Sú ideálne aj na dlhšie trasy, aj na dlhšie sedenie v aute počas nabíjania.
Na zadných sedadlách si sám za seba sadnem, čo v aute s dĺžkou 4 143 milimetrov nie je úplne pravidlom. Jediné, čo je také trochu zvláštne je vzdialenosť sedáku od podlahy. Áno, pod podlahou sú batérie a preto sú chodidlá trochu vyššie. Nie je to tak vysoko ako v prípade Fordu Puma Gen-E, ale ja by som skôr bral, keby vám trochu viac miesta na nohy v tomto aspekte. Na dĺžku je priestoru akurát. A rovnako je dosť miesta aj nad hlavou vzadu. Renault 4 je použiteľný aj ako rodinné auto.
Ako rodinné auto môže byť použiteľný, ale dôležité je, že ho musíte vedieť využiť. Využiť sa dá aj batožinový priestor s objemom 375 litrov (o 99 viac ako má R5), pričom časť z toho zaberajú káble. Nemusíte ich nosiť, je to na vás, ale ak plánujete, že ich umiestnite pod podlahu, tak neplánujte kúpu vozidla s aparatúrou Harman Kardon. Prečo? Ak máte príplatkovú aparatúru, tak máte v kufri subwoofer.
Aj dojazd, ale nie príliš rýchlo
Elektrická sústava, ktorú automobilka použila pre Renault 4 je presne rovnaká ako v prípade Renaultu 5. Znamená to aj dve možnosti batérie s kapacitou 40 kWh a 52 kWh. Pre slabší objem batérie je k dispozícii aj slabší elektrický motor. Má výkon 90 kW (122 k), ale toto je Comfort Range, nie Standard Range. To znamená výkon 110 kW (150 k) a baterku s kapacitou 52 kWh využiteľne a 55 kWh v celkovom meraní.
No a teraz si povedzme tú mágiu. Ak idete po diaľnici, tak sa viete pohybovať medzi 17,5 a 19,5 kWh na 100 km. To by znamenalo dojazd 250 km. Ale opustite diaľnice a aj pri svižnom tempe budete mať do 15 kWh na 100 km a ak sa budete naozaj snažiť, tak viete spotrebu dostať medzi 10 a 11 kWh. Hlbšie pod tieto hodnoty som sa výrazne nedostal, ale to vôbec nie je problém. Stále sú to hodnoty veľmi dobre.
Veľmi príjemne naladený bude aj podvozok. Zvláda veľa, auto je relatívne schopné a vôbec by som nebol proti, keby mal práve Renault 4 aj trochu vyšší výkon. Veď podvozok stíha, je komfortný, ale zároveň dynamickú. Lenže tu prichádza aj Achillova päta. Nie je ňou nastavenie od Renaultu ako takého, ale voľba pneumatík. renau
Michelin ePrimacy možno znižujú spotrebu o pár desatíny kWh, Ale zároveň majú aj niekoľko negatív. Napríklad môže byť negatívom prenos výkonu na vozovku a prípadne, čo je horšie, aj smerová stabilita za dažďa. Na suchu sú pneumatiky celkom obstojné, ale na mokrej vozovke už tak veľa radosti mať nebudete.
Lenže Renault 4 stále ostáva vyváženým autom a dynamickú jazdu od neho žiadať veľmi nebudete. Nie je to auto, s ktorým sa chcete ísť pretekať aj napriek rozumnému krútiacemu momentu 245 Nm. Je to auto, s ktorým chcete jazdiť s nízkou spotrebou a s relatívne veľkým dojazdom.
Auto, ktoré chcete
Môj názor je taký, že nech je Renault 5 akokoľvek vynikajúci, pokiaľ to nie je Alpine A290, tak by som stále radšej zvolil praktickejšiu alternatívu vo forme modelu Renault 4. Zvolil by som presne Comfort Range, akurát výbava by mi stačila asi aj Techno. Nepotreboval by som čalúnenie imitáciou kože, radšej by som siahol po riflových látkach, ktoré autu dávajú azda ešte zaujímavejší kontext.
Takto nastavené vozidlo, ako vidíte na fotkách stojí 38 000 €. Za ne dostanete elektromobil, ktorý je konkurentom napríklad Fordu Puma Gen-E, elektrického modelu Kia EV3, ale oproti akejkoľvek konkurencii, nech je akokoľvek dobrá, má naviac štýl a historickú príbuznosť, s ktorou dokážete ľahšie prestúpiť zo spaľovacieho sveta do sveta elektrického.
Renault 4 E-Tech Comfort Range Iconic
| Motor |
elektromotor FWD |
| Kapacita batérie | 55 kWh (netto 52 kWh) |
| Výkon | 110 kW/150 k |
| Krútiaci moment | 245 Nm |
| Prevodovka |
jednostupňová automatická |
| Rozmery a hmotnosti | |
| Dĺžka | 4143 mm |
| Šírka | 1796 mm |
| Výška | 1572 mm |
| Rázvor osí kolies | 2624 mm |
| Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1462 kg/518 kg |
| Batožinový priestor | 375/1149 l |
| Povinné údaje | |
| Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,2 s |
| Spotreba (kWh/100km) | 16,1 |
| Dojazd | 409 km WLTP (nabíjanie 100 DC kW) |









