Test Peugeot e-2008 GT: Moje elektrické „poprvé“

Pár rokov dozadu som dostal darčekový poukaz na hodinovú jazdu na Tesle Model S. Bol to zaujímavý zážitok, niečo úplne odlišné od bežnej produkcie. A teraz sa naskytla možnosť vyskúšať si také „normálne“ elektroauto na dlhšie.

Zároveň s tým prišiel prvý problém – keď som elektrickú e-2008-ičku prevzal, tak ukazovala dojazd 38 kilometrov. Domov som to mal 15 kilákov, čiže prvá vec, čo som začal zisťovať bolo, že ako a hlavne kde ju dobijem. Predstava predlžovačky natiahnutej z okna paneláku na parkovisko bola vtipná, ale nie úplne reálna. Nakoniec to bolo ale jednoduchšie ako som si myslel! V rámci Bratislavy je nabíjačiek dosť, pred obchodmi, v práci v bizniscentre a tiež jedna hneď blízko psieho parku kam chodím. Čiže nasledovalo spojenie príjemného s užitočným, za polhodinu venčenia stav baterky poskočil o rovných 50 percent, pes bol dostatočne unavený a Peugeotu pribudol dojazd 150 kilometrov.

Keď už sme pri tom psovi, kufor je veľký a hlavne hlboký, vojde do neho klietka úplne bez problémov. Určite je lepšie využiteľný ako pri obyčajnej 208, z ktorej 2008 vychádza. Čo však vzhľadom na cenu zamrzí, je, že e-2008 nemá elektrické ovládanie piatych dverí. Ja som to nejako nevnímal, ale keď som videl ako s tým bojuje moja útlejšia priateľka, tak je to premárnená šanca Peugeotu zavďačiť sa ženám na ktoré je toto auto primárne cielené. Zároveň musím povedať, že v tejto triede to vôbec nie je obvyklé.

Na behanie po Bratislave a okolí je e-2008 veľmi príjemné auto, ocenil som na pohodlie nastavený podvozok s vyššou svetlou výškou. Jamy a obrubníky, ktorým sa s normálnymi autami musím vyhýbať, som bez problémov prešiel, dokonca bez toho, aby som musel klučkovať, alebo báť sa o disky. Nastupovanie je tiež v ideálnej výške. Nie úplne tak vysoko ako na fakt veľkých SUV, ale vyššie než na bežných autách. Len prah je celkom široký a na to som si musel zvyknúť. Na mestský tankodrom je však tento Peugeot ako stvorený.

Veľká výhoda elektroáut je, že ich netreba zahrievať a krátke jazdy po meste im nevadia. Ako správny autotester som e-2008 zobral aj na Pezinskú babu. Nie je tam doma a nie je to zábavné vozenie, ale nijako mi tento fakt nevadí, proste bežné auto, ktoré nevyniklo pozitívne, ale ani negatívne. Keby som ho chcel haniť, tak poviem, že vyššia váha bateriek oproti spaľovaciemu motoru je cítiť, ale na rezanie zákrut sú aj lepšie autá ako mestské SUV. Dojazd cestou hore na kopec samozrejme rýchlejšie klesal, ale naopak cestou dole narástol, takže priemerná spotreba nijako závratne neutrpela.

Čo ma potešilo a vyslovene som si užíval je interiér. Prvý dojem po otvorení dverí je luxusný, vkusný a nie je to taká tá nudná nemecká šedá. Zároveň je i-Cockpit iný, ale nie v zlom. Snáď až na ovládanie klímy cez dotykový displej je všetko intuitívne a praktické. Sedadlá mi veľmi vyhovovali, sú pohodlné a zároveň aj podržia v zákrute, naviac sú z veľmi pekných materiálov.

Novinkou pre mňa osobne je malý volant Peugeotu a 3D displej pred vodičom. Veľmi futuristické a cool, neviem, či lepšie, ale opäť, taká príjemná zmena oproti iným autám.

Dizajnovo je e-2008 štýlové auto, ktoré zaujme asi každého. Stačí si pozrieť fotky. Celkovo má Peugeot aktuálne veľmi štýlovú paletu áut, ktoré vyniknú medzi konkurenciou. Táto konkrétna 2008 je aj dobre nakonfigurovaná. Má pekné kolesá, dvojfarebnú karosériu a výrazne LEDky . A zároveň, toto je jedna z vecí, čo sa mi na e2008 páči, nijako nekričí, že je elektro, dokonca ani pri jazde, žiadne výstrelky nepredvádza. Vlastne je stále úplne obyčajné auto, ktoré môže šoférovať ktokoľvek, kto si môže dovoliť priplatiť za jazdu na čistú elektrickú energiu.

Spotreba sa bežne pohybuje okolo 16-17 kWh na sto kilometrov, čo pri využiteľnej kapacite baterky 45 kWh znamená dojazd okolo 250 kilometrov. A zase, na behačky po meste a okolí je to úplne v poriadku. Len teda netreba brať e-2008 na diaľnicu, tam spotreba vyletí. Upodozrievam Peugeot, že palubný počítač viac ako 30 kWh/100km neukazuje, ale teda dojazd ubúda veľmi rýchlo a ani celkovo jazda nie je obzvlášť príjemná. Tu sa najviac ukazuje, že je to vlastne len zdvihnutý Peugeot 208 a tým pádom mestské SUV.

Mierne sklamaný som z výkonu – na papieri 136 koní (100 kW), čo by na takéto auto malo znamenať svižnú jazdu. Kto niekedy skúšal elektroauto tak vie, že prísun výkonu je okamžitý a zrýchlenie minimálne v nižších rýchlostiach návykové. To sa ale u Peugeotu nedeje. Režim Eco je normálnu jazdu nepoužiteľný a Comfort je mdlejší než by mal byť. V nich je dokonca výkon aj obmedzený. Potom je tu ešte režim Šport, ale ten je naopak až premotivovaný a plynulá jazda v ňom je náročná. A ešte s klimatizáciou sme si nerozumeli, stále som mal pocit akoby nestíhala. A to ešte neboli aktuálne horúčavy. Automatický režim je asi viac nastavený na Eco ako by mal byť. Riešením je použitie manuálneho režimu.

Záver si dovolím rozdeliť na dve časti. Prvá časť 2008 ako auto a druhá e-2008 ako elektromobil. S Peugeotom 2008 sa jazdí veľmi príjemne a najmä v tejto kategórii menších áut je až neuveriteľné kam sa vývoj posunul za ostatné roky. Pohodlné, štýlové a dostatočne priestranné miniSUV s cool interiérom, do mesta a okolia fakt ideál. A k tomu sa skvele hodí pohon na baterky. Na elektro som si po týždni zvykol bez toho, aby ma to obmedzovalo aj napriek tomu, že nebývam v dome, kde môžem nabíjať každý deň. Dnes už skutočne nie je problém s nabíjačkami, teda v Bratislave. O niečo kratší dojazd mi prekážal jedine pri jazde po diaľnici, čo ale aj tak nie je revírom tohto auta.

Takže suma sumárum, Peugeot e-2008 je veľmi dobrým mestským autom, ale aj dobrým elektromobilom. A dokonca má aj priaznivú cenu. Stojí od 31 390 eur, ale táto verzia GT Pack má základnú cenovku 36 390 eur, čo je stále rozumná suma za takto príjemný a veľký elektromobil.

Peugeot e-2008 GT Pack

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1815 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2605 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1662 kg
Batožinový priestor 405 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (kWh/100km) 17,3-17,7
Dojazd 260 km WLTP