Peugeot zjavne trafil aj novou generáciou modelu 308 klinec po hlavičke. Úspech vo forme Auta roka sa však nezopakoval, ale nerobí to z neho o nič horšie auto. Ba priam je lepší ako kedykoľvek doposiaľ, vrátane verzie 308 SW GT PHEV, čo sa odzrkadľuje nielen na dizajne, ale aj na nových technológiách a novátorských prístupoch, ktoré tento model nižšej strednej triedy predvádza. Nižšia stredná trieda? To pre tých, čo majú radšej staré označenia, tak je to teraz segment C.
Po rôznych verziách, ktoré sa k nám doteraz, do redakcie, dostali mám ja v 308 premiéru. Zatiaľ vždy testoval Peťo, tentoraz skúšam kvality Peugeotu 308 ja. Biele kombi SW má výbavu GT a najvýkonnejší plug-in hybrid, ktorý je aktuálne v ponuke.
308 SW GT dokáže ohúriť
Výzor Peugeotu 308 rozhodne vynikne aj v karosérii kombi, ale aj tu je namieste zvážiť zaujímavejšiu farbu. Biela síce neurazí, ale nedokáže také mágie ako červená. Pritom predok verzie 308 SW GT je spravený veľmi pekne a prináša adaptívne LED svetlomety s maticovou funkciu. Sú okolo nového štýlu masky chladiča a z hlavných svetiel je výstrel smerom dole vo forme denného svietenia.
Peugeotu sa, prekvapivo, podarilo skĺbiť výzor elegantný s dravými líniami a nadčasovosťou. Všetky tieto atribúty dokáže skĺbiť do jedného jediného vozidla, ktoré bude stále optimálnym zástupcom triedy a dizajn ostane aktuálny ešte dlho dopredu. Nie je to len o prednej časti, ale aj o elegantnej línii bokov, ktorá, v tomto prípade, pôsobí dravšie vďaka výbave GT prinášajúcej napríklad veľké zliatinové disky Portland s priemerom 18 palcov. Je úplne super, že výrobcovia prestali honbu za čo najväčšími diskami a ostali pri takýchto rozumných hodnotách. Vlastne to zvládol Peugeot, ostatní majú všelijaké tendencie.
Od B-stĺpika je karoséria kombi 308 SW GT značne odlišná nielen od hatchbacku, ale aj od liftbacku 408. Strecha ostáva ešte dlhšie takmer rovná a klesanie je omnoho menšie. Nie je to klasické hranaté kombi, ktoré by bolo výrazne pravouhlé, je to štýlový model potrebujúci vyššie stupne výbavy. Aj preto Peugeot siahol po výbave Active Pack ako po základe, ale Allure si jednoducho musíte kúpiť. Lacnejšie verzie už akosi nevyzerajú tak exkluzívne a prémiovo.
Tým sa dostávame do zadnej časti, v ktorej sú jednoznačne najzásadnejšie falošné koncovky výfuku. Zabudol som síce na otvory, či dvierka na blatníku na oboch stranách, ale to je celkom logické lebo auto, ktoré vidíte na fotkách je plug-in hybrid. To znamená, že sa musí aj nabíjať. Zvonka o tomto fakte informuje naozaj iba krytka a prípadne ešte stále zelené evidenčné číslo. Zelené evidenčné číslo, ktoré bolo vlastne modré. Peugeot zadnú časť stvárnil veľmi jednoducho a predvádza vyššiu línia, v ktorej si našli miesto LEDkové svetlomety. Nič viac, nič menej, jednoduchosť a nadčasovosť je aj z tohto pohľadu. Ďalšie pohľady prichádzajú do interiéru.
Treba veľký kufor? Baterka napovie
Začneme o tej praktickej časti. Klasický spaľovák má objem batožinového priestoru ohromných 608 litrov. Lenže hybridnú batériu niekde treba umiestniť a pár litrov miesta záberu aj obslužné systémy. Aj tak ubudlo len 60 litrov a aj hybrid sa pýši hodnotou 548 litrov. Je až vtipné, že je to pripomienka prvej generácie Škody Octavia Combi, ktorá mala presne tento istý ciferný údaj. Batožinový priestor viete ďalej zväčšovať a dokážete, spôsobom vlastným každému kombi, meniť prepravné podmienky v slušných rozmeroch.
Lenže to nie je jediné, čo Peugeot 308 SW GT dokáže. Veď na zadných sedadlách máte k dispozícii až 1414 mm šírky. Verte mi, to už je celkom veľká šírka, lebo napríklad taká Octavia má len 1364 mm. A celkom rozumné je to aj s priestorom vzadu na nohy. Mám však pocit, že v Peugeote 408 je priestoru predsa trochu viac.
Ako pri všetkých ostatných vozidlách v tomto segmente, je však najlepšie miesto vpredu. Verzia 308 SW GT preto dostala sedadlá s výraznejším bočným vedením a tiež certifikátom AGR. Treba uznať, že sa v nich sedí výborne a nemáte problém ani po päťsto kilometroch. Tých 500 kilometrov ale zjavne nedáte na jednu nádrž a nabitie. Ak áno, tak určite idete výrazne na spotrebu. Ale k tomu sa ešte dostanem.
Predná časť Peugeotu 308 SW GT využíva viacdisplejové usporiadanie. Nie je to len o displeji pred vodičom a displeji v strede, ale v strede sú dokonca displeje dva. Vrchný je štandardný a zobrazuje novú generáciu infotainmentu, ktorá je totožná naprieč všetkými novými modelmi združenia Stellantis. Ale to zásadné prichádza na malom displeji. Naň si môžete umiestniť akékoľvek skratky, ktoré potrebujete mať po ruke. Potrebujete masáž sedadiel? Nech sa páči! Potrebujete rýchly prístup ku klimatizácii? Dajte si ho tam! Toto je jedna z volieb, ktorá je asi nevyhnutná.
Na malom displeji toho veľa nespravíte, ale použitie skratiek je výborný nápad. Displej pred vodičom má 3D zobrazenie, pričom 3D na vás neskočí ozajstným 3D, ale tkvie v dvoch vrstvách displeja samotného. Takto sa dá dosiahnuť priestorový efekt omnoho efektívnejšie a lacnejšie. Malý volant ostáva, i-cockpit tiež, preraďovanie je v štrbine a jediné, čo sa azda dá vyčítať vnútornej časti je, že niektoré fyzické tlačidlá reagujú príliš pomaly. Mám na mysli štartovacie tlačidlo a tlačidlo brzdiaceho režimu.
Plug-in hybrid šetrí, ale musíte k nemu pristupovať správne
Asi to omieľam pri každom jednom teste, pri každom jednom vyskúšaní vozidla so systémom plug-in hybrid. Je to medzi stupeň medzi elektrickým autom a spaľovacím, čo na papieri vyzerá ako optimálna možnosť. Ale aj tu platí, že ak ho nebudete nabíjať, tak je vám absolútne zbytočný. Je to tak aj v tomto prípade. Úsporný 1,6-litrový motor máte, ale ten stále potrebuje doprovod vo forme elektrického doplnku.
No a ten čerpá samozrejme z batérie s kapacitou 12,4 kWh. Peugeot tvrdí, že na jedno nabitie táto verzia prejde až 59 km, prípadne ak ste stále zástancom normy NEDC, tak až 70 km. A všetci vieme, že to je poriadne vzdialené realite, to NEDC. Reálne sa dá dostať takmer na 50 km, čo už je ale obstojný údaj a hovorí o kombinovanej spotrebe 24,8 kWh na 100 km. Spotreba môže byť nižšie a dostanete sa aj ďalej, ale mne sa to nepodarilo, lebo veľa mojich ciest obsahuje diaľnice. Ako si v takomto prípade žije systém?
Základný benzínový motor je až prekvapivo úsporný, ale spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, takže prekvapenie to až tak nemusí byť. Na diaľnici točí reálne rozumné otáčky a ešte zaujímavejší je fakt, že v kombinovanom cykle, bez nabíjania som sa pohyboval na úrovni 6,5 litra. Lenže potom som nabíjal a počas celého týždňa sa mi podarilo dostať na spotrebu 4,3 litra benzínu na 100 km, pričom som za takmer 1000 km prešiel výlučne na elektrickú energiu približne tretinu. Toľko som nabíjal. Je to trochu otravné, každý raz po príchode domov pristaviť auto ku elektrickej zásuvke zapojiť kábel, ktorý je hodený väčšinou v kufri, prípadne pod jeho podlahu. Ale odmenou je znižovanie nákladov. Niektorým stačí 50 km na každodenné dochádzanie a tí majú výhodu v ruke. Vyhrajú rýchlejší návrat vstupných zvýšených nákladov.
Batériu je možné nabíjať výkonom 7,4 kW za príplatok 500 eur, alebo z verejnej nabíjacej siete, ale zásadnejším faktom je, že toto auto je reálne výkonné. Peugeot 308 SW GT s plug-in hybridným ústrojenstvom dokáže reálne zrýchľovať a na stovku sa dostane za 7,5 sekundy. Môže za to výkon 165 kW (225 k) celkovo. Ale toto auto je aj o jazdení. Peugeot 308 SW GT prináša niečo, čo by sa dalo nazvať dobrým pocitom z jazdy. Nie je to ostré auto, ale určite sa nestratí. Možno maximálne prevodovka občas trhne a niekedy sa dlhšie zamýšľa nad ďalším postupom, ale to nie nejako vážny a častý problém. Ten bude asi niekde inde. V cenníku?
Koľko ste ochotní zaplatiť za Céčkové kombi?
Začnem pekne zhurta, základná cena Peugeotu 308 SW je, s 1,2-litrovým motorom a manuálnou prevodovkou 23 690 €, ak zvolíte výbavu Active Pack, ktorú neodporúčam. Musíte si zvoliť minimálne výbavu Allure a tá je už 25 690 €. Lenže ak chcete viac výkonu, nezostáva nič iné ako plug-in hybrid. No a ten stojí s výbavou Allure 38 690 €. Lenže má iba 180 koní (132 kW). V prípade, že chcete vrcholnú výbavu GT, tak si musíte z vrecka vytiahnuť 44 690 €, alebo skôr 46 490 € ak chcete auto ako na fotkách. Nie je to málo, ale ani jedno plug-in hybridné vozidlo tejto triedy nie je lacnejšie. Je to vlastne celkom rozumná suma.
A rozhodne si priplaťte za modré čalúnenie sedadiel. Budete mať auto, ktoré bude výnimočné zvonka aj zvnútra a práve bledomodré sedačky mu dodajú ten exkluzívny detail naviac. Tým nehovorím, že štandardné čalúnenie verzie 308 SW GT je zlé, ale bledomodré je ešte lepšie. Je nad slnko jasné, že ak nebudete chcieť plug-in hybrid, tak si musíte vystačiť s obyčajnejšími alternatívami, ktoré s tromi valcami automatom zvládajú stovku a za 9,9 s. Niekomu to možno stačí, ale mne v ponuke chýba štandardný výkonnejší motor 1,6 turbo. Bez doplnkov a bateriek. Práve toto je najväčšia slabina modelu, nie cena.
Peugeot 308 SW GT Hybrid 225
Motor | R4 benzín+elektromotor |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Benzín: 132 kW (180 k) pri 6000 ot/min Elektro: 81,2 kW (110 k) Celkovo: 165 kW (225 k) |
Krútiaci moment | Benzín: 250 Nm pri 1750 ot/min Elektro: 320 Nm Celkovo: 360 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4636 mm |
Šírka | 1860 mm |
Výška | 1442 mm |
Rázvor osí kolies | 2732 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1839/2170 kg |
Batožinový priestor | 548 /- l |
Palivová nádrž | 40 l / 12,4 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h (EV 135 km/h) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Spotreba (WLTP) | 1,06 – 1,32 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 24-30 |