Test Peugeot 3008 GT: Pragmatizmus a emócie v jednom

Niet pochýb o tom, že Peugeot 3008 je jedným z najkrajších, stredne veľkých SUV na trhu. My sme ho testovali už viackrát a tento test bude o jeho naftovej verzii 1.5 Blue HDi v atraktívnej výbave GT. Ako funguje kombinácia základného naftového motora a najvyššej výbavy sa vám posnaží popísať náš text.

Po facelifte sa na 3008 pár vecí zmenilo. Jednou z nich je napríklad predná maska, ktorá je teraz čierna a pozostávajúca z malých elementov, ktoré veľmi efektne prechádzajú do nárazníka a napájajú sa na full LED svetlá. Naše testovaná auto bolo v atraktívnej modrej farbe s čiernou strechou a doplnkami vrátane líšt. GT totiž spoznáte aj podľa toho, že všetky chrómové detaily nahrádza čiernou, čo platí pre bočné lišty či lemovanie okien a nárazníkov. Ani 19″ čierne disky vôbec nepôsobia ako prehnane veľké, práve naopak. K svalnatému a dynamickému tvaru karosérie Peugeotu 3008 skvelo pasujú a asi by sme nechceli menšie, keďže pohodlie kvôli nim neutrpí. K tomu sa ale dostaneme neskôr. Aj napriek bohatému oplastovaniu na bokoch aj na nárazníkoch auto vôbec nepôsobí lacno. V tejto výbave skôr až prémiovo a v danej farebnej kombinácií úplne neprehliadnuteľne. Žiadna sivá myš ale poriadne extrovertný kus auta. Budeme sa opakovať, ale nové Peugeoty, 3008 nevynímajúc, pôsobia mimoriadne zaujímavo  a vkusne a v rámci svojho segmentu ide o jedny z najkrajších áut. Subjektívna poznámka ale takto to cítime.

Ani v tejto kabíne nechýba kontroverzný mini volant. My sme si naň však zvykli a sme v jeho fanklube, aj keď vieme, že existuje aj opačný hate club. Nájsť si za ním tú správnu polohu tak, aby veniec neprekrýval digitálny prístrojový panel i-cockpit, je trochu ťažšie. Avšak keď sa vám to podarí, kabína vás príjemne obopne a nadobudnete pocit, že ste jej súčasťou. Kto pozná architektúru nových Peugeotov, bude sa tu cítiť ako doma. Výborné alcantarové sedadlá s pevným bočným vedením a masážnou funkciou nás vždy potešia a krásny tvar palubnej dosky s piánovými klávesami je pre toto auto už typický. Kabína je síce v dominancii čiernej, presvetľuje ju ale panoramatické strešné okno a svieži dojem dotvára príjemný šedý látkový obklad dverí a palubnej dosky v kombinácií so striebornými lištami. Vo výbave nechýba 10″ centrálny displej infotainmentu s výbornou grafikou i reakciami. Telefón dobijete bezdrôtovo a kabínu kvalitne ozvučí špičkový audiosystém Focal. Napríklad nová 308 už má namiesto tradičného knipla iba malý joystick, 3008 ale ešte touto zmenou neprešla, avšak niet sa na čo sťažovať, funkčne aj esteticky je aj toto staršie riešenie stále fajn. Celkový dojem z kabíny je takmer až prémiový, najmä kvôli nápaditým a vkusným tvarom ale aj vďaka materiálom. Plasty v oku na najviac viditeľných miestach sú na pohľad aj dotyk kvalitné a priestorovo je interiér tiež dostatočne štedrý. Kto nechce kompromisy a plánuje voziť päť dospelých osôb na dlhé trasy, siahne po väčšom modeli 5008. Avšak aj 3008 ponúka úplný dostatok miesta pre štvorčlennú rodinu či partiu kamarátov a keď zoberú aj piateho, nebude plakať. Kufor s objemom 520 litrov by pri štandardnom použití mal celkom určite stačiť.

Pod kapotou sme tentokrát mali 1.5 litrové Blue HDi s 96kW/130 koňmi a 300 Nm. Nie je to extra veľa, ale predstavuje to dôstojný dostatok. Pri plnom zošliapnutí plynu, napríklad v pripájacom pruhu na diaľnici nečakajte kopanec do chrbta, ale príjemné a svižné zrýchlenie a zaradenie. Na stovke je za 11,5 sekundy, čo je relatívne dosť, ale v praxi je pružné zrýchlenie dostatočné. Ak od 3008 čakáte vážne športové ambície, potrebujete 300-koňový hybrid, ktorý zrýchľuje za polovičný čas. Pre pragmatického a skromnejšieho vodiča ale bohato postačí aj táto základná naftová jednotka. Pri plnom obsadení samozrejme dynamika klesne ešte výraznejšie, stále to ale nebude trápenie a stres pri každom predchádzaní. My sme mali tento motor skombinovaný s osemstupňovým automatom, ktorý radí hladko a takmer nebadane. Keby veľmi chcete, môžete mu pomôcť pádlami pod volantom. Najväčšie využitie tejto možnosti vidíme v stúpaniach a pri plnom zaťažení auta. Za bežných okolností si ale prevodovka odvázda svoju prácu na výbornú aj bez pomoci vodiča. Kým dynamika naftového Blue HDi je skôr, bez urážky, priemerná, spotreba je nadpriemerne nízka a v kombinácií sa viete dostať aj pod 6 litrov, čo bol náš prípad. Jazdili sme vo dvojici, svižne po diaľniciach a meste, aj keď predpisovo. Motor je inak na naftové pomery aj kultivovaný a tichý. Ak teda netúžite po dych vyrážajucej dynamike, ale hľadáte hlavne spoľahlivý základ, ktorý nemá vysoké palivové nároky, je 1.5 litrové Blue HDi správnou a rozumnou voľbou. Ako sme spomínali, náš testovací Peugeot 308 GT jazdil na veľkých 19″ kolesách, čo by mohlo veštiť nie úplne ideálny komfort. Avšak v tomto prípade tomu tak nie je. Peugeotu sa podvozok podarilo naladiť tak, aby bol aj na veľkých diskoch pohodlný, poddajný a zároveň dostatočne sebaistý. Pri 130 koňoch ani nepotrebujete chirurgicky presné riadenie a tvrdé tlmiče, takže v tomto ohľade nemáme veľmi čo vyčítať. Filtrovanie bežných malých nerovností je úplne v norme a silnejšia rana sa ozve napríklad iba pri rýchlejšom prejazde retardéru.

Kombinácia základného naftového motora a špičkovej výbavy môže byť pre mnohých zákazníkov zlatou voľbou. Výbava a komfort takto našpecifikovanej 3008 je na fakt vysokej úrovni, na ulici auto v modro-čiernom prevedení GT neprehliadne nikto a motor na bežný život stačí a nepýta si veľa. Toto je mimoriadne príjemné auto na každý deň, ktoré dobre vyzerá, pôsobí hodnotne a zároveň jazdí za minimálne náklady. Je to teda pragmatická voľba, avšak s veľkou dávkou srdca kvôli vzhľadu a celkovému vyzneniu. Peugeot 3008 opäť potvrdil, že je jedným z najlepších áut segmentu, o čom svedčí aj jeho popularita na našich cestách. Akciová cena 42 090 eur s DPH nie je ale rozhodne malá, avšak 3008 je v tom, čo robí dosť presvedčivá a tak chápeme jej opodstatnenie.

Peugeot 3008 GT 1.5 Blue HDi

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4447 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1620 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1566/2000 kg
Batožinový priestor 520/1482 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 189 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (WLTP) 5,0-5.9
Emisie g CO2/km 132-155