Test Peugeot 208 PureTech 130 AT: Mestský dravec

Malé autá sú akosi často považované za mestské presúvadlá. Veď rozmery a manévrovateľnosť sú v urbanizovaných teritóriách kľúčovými vlastnosťami. Nezriedka sú zástupcovia triedy malých áut aj najdôležitejšími modelmi automobiliek.

O dôležitosti modelu 208 pre Peugeot svedčí fakt, že vo Francúzsku je najpredávanejším autom v segmente za apríl 2016. Áno, ten Peugeot, čo sa vyrába v Trnave. Na Slovensku v segmente patrí za obdobie prvých 4 mesiacov 2016 do Top 3. Prvá je neohroziteľne Škoda Fabia, veď ako inak.

Nesplynie s povrchom parkoviska

Peugeot 208 prešiel procesom modernizácie. Pribudla matná sivá farba. Pri výbere exempláru do testu práve tá predstavovala hlavnú dilemu. Ale pre dokonalú oranžovú hovorila možnosť lepších fotiek,, veď posúďte sami.

Aj po facelifte si 208mička nechala tvar masky chladiča evokujúci úsmev z toho najvysmiatejšieho emotikonu aký existuje. Len spodná časť nárazníka má čistejšie a ladnejšie línie. Dá sa povedať, že predok dospel. Dospelo a rafinovane vyzerá aj vďaka zaujímavému dvojitému prelisu na kapote začínajúcom nápisom Peugeot nad nárazníkom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dvojica prelisov nekončí pod čelným oknom, ale vizuálne pokračuje aj na streche. Okrem vzhľadovej funkcie aj čiastočne zväčšujú pevnosť plechu na vrchu auta. Práve pre tento detail neodporúčame priplácať za strešné okná. Časť zaujímavých prvkov by zmizla.

Nezachránili by to ani chrómové kryty zrkadiel. Aj keď vyzerajú fakt efektne. Dokonca zatieňujú aj, inak pekné, šestnásťpalcové zliatinové disky. Peugeot 208 zozadu ponúka jednu drobnosť odkazujúcu na megaúspešný model 206. Oblé tvary sú len jednou časťou. Ha? Neviete, ktorý prvok myslíme? No predsa hmlovku v strede nárazníka. Vzadu je však ešte jedna vec, čo poteší, ale hneď si to neuvedomíte. Peugeot 208 má fakt veľké zadné okno s dostatočne veľkým stieračom.

i-Cockpit verzia 1.0

Súbor interiérových zmien, ktoré Peugeot používa pri 208 aj 308 a dostanú sa aj do nových modelov spája označenie i-Cockpit. V jednoduchosti sa dá charakterizovať malým volantom a ukazovateľmi bližšie zorného poľa vodiča priamo pod čelným sklom.

Po pár skúsenostiach si už na malý volant väčšia časť redakcie zvykla. V meste je naozaj fajn, vodič má okolo neho dosť priestoru. Lenže na diaľnici po 150 kilometroch začína každý správny morský vlk cítiť, že malé kormidielko unavuje viac ako veľký ekvivalent. Nedokážeme vysvetliť prečo, ale po tej vzdialenosti sme rozmýšľali prečo vlastne, načo je to dobré a našťastie sme sa vrátili do mimodiaľničných teritórií, kde volant pôsobí ideálne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Súbor novátorských riešení obsahuje aj dobre známy displej s familiárnou grafikou, ktorý koncern Peugeot-Citroën používa vo viacerých modeloch. Ovláda sa dotykom a v 208 necháva klímu klímou so samostatným ovládaním. Displej a systém majú logickú štruktúru. Jedinú výhradu tak máme voči rýchlostí reakcií. Nie je vyslovene zlá. Ale ak ju porovnáte s hocijakým novým dotykovým telefónom, tak bude trocha červenieť v kúte. Systém podporuje Apple CarPlay. Čo to znamená? Integráciu jablčného telefónu. Využili dme to raz. Rovnako ako možnosť prístupu na internet priamo cez displej. Na pripojenie dát sme použili bluetooth zdieľanie pripojenia z mobilu. Dá sa to, ale k reálnemu browsovaniu aj tak siahnete po displeji mobilu.

Interiérové pomery z hľadiska priestoru má  208 celkom príjemné. Vpredu na tvrdších sedadlách s prekvapivo dobrým bočným vedením nájde optimálnu polohu fakt každý. Zadné sedadlá ponúkajú tiež dosť miesta, pokiaľ vodič nemá dva metre. Pojmom dosť miesta označujeme teraz situáciu, že deti úplne s kľudom a dospelí tiež nebudú nadávať. Kontakt kolien s prednými sedadlami sa vylúčiť nedá, ale hlava na tom zle nebude. Popri tom všetkom zostáva aj kufor. Papierovo nie je gigant, ale na pohľad veľkosťou nesklame.

Tri valce a šesť automatických stupňov

Peugeot tiež pomaly opúšťa robotizovaný manuál. Jasné, je lacný na údržbu, má jednoduchú konštrukciu, ale zatiaľ nikdy neradil fakt dobre. Radil sám, len ponúkal aj škálu trhnutí autom a nútil sledovať displej s ukazovateľom zaradeného stupňa a prispôsobovať sa ubratím plynu.

Šesťstupňový automat spojený s trojvalcom PureTech 130 radí fakt hladko, bez trhania a nedáva ani pocítiť, že nemá viac spojok. Okrem športového a zimného režimu môžete radiť aj manuálne. Nie pádlami, ale pákou. Stupeň hore je dopredu a stupeň dole dozadu. Nám sedí viac opačné rozloženie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Automaty často znamenajú zvýšenie spotreby. My sme jazdili za 5,5 až 6 litrov. Vzhľadom na fakt, že malý prepĺňaný trojvalec má rád otáčky, ktoré sme mu neupierali a aj vzhľadom na časté diaľničné presuny to je pekná hodnota. Keď sme načali ten motor, nie je na ňom poznať, že je polovičným šesťvalcom. Kultúra chodu je veľmi dobrá aj pri studenom štarte. O to viac prekvapí po zahriatí. Stačí športový režim, vytočiť a naozaj pekný zvuk pripomenie Porsche 911 Turbo s vodným chladením (996).

Nastavenie podvozku je viac komfortné, lebo kto chce trhača siahne aj tak po GTi. Na šestnásťpalcových diskoch má v zákrutách celkom istotu. Teda až do momentu, kedy si tvrdé pneumatiky favorizujúce nízku spotrebu nepovedia, že stačí a nezačnú púšťať auto nedotáčavo von zo zákruty. Ku cti im slúži aspoň fakt, že je všetko pekne cítiť a situácia sa dá ľahko korigovať. Lepšie a priľnavejšie pneumatiky by však len pomohli. Michelin Energy nepomáhajú.

Sedemnástka

Takto vybavený Peugeot 208 s PureTechom s výkonom 81 kW (110 k) stojí viac ako 17 tisíc eur. Za ne je pekné malé auto s dostatkom výkonu a veľmi dobrým automatom. Zamrzí na ňom hlavne príliš plechový zvuk zatvárania dverí a šialene ukazujúci palivomer (1/2 nádrže=240 kilometrov dojazdu). Neduhy vyvažuje dosť veľa pozitív.

Len vo finále zostanete pri dileme, či by nebol lepší väčší model 308, aj keď bez automatu, alebo neminúť viac na 208 GTi.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Peugeot 208 Allure PureTech 130 EAT6

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 1500 ot/min
Prevodovka Automatická 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3973 mm
Šírka 1739 mm
Výška 1460 mm
Rázvor osí kolies 2538 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1255/1650 kg
Batožinový priestor 311/1152  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/3,8/4,5
Emisie g CO2/km 104