Elektromobily máme v testovacom menu už úplne pravidelne a pomaly ale isto sa dostaneme na takmer vyrovnaný pomer so spaľovacími autami. Tentokrát sme ale testovali niečo špeciálne, keďže plne elektrický pohon vo veľkom rodinnom MPV sme tu ešte nemali. Takouto našou prvotinou bol elektrifikovaný model Zafira Life od Oplu, ktorá má v názve nenápadné e. Testovanú Zafiru-e sme mali k dispozícii v dlhšej, predĺženej verzii L s väčšou, 75 kWh batériou v špičkovej výbave Elegance.
Zafire-e Life v predĺženej verzii L je skutočne obrovským kusom auta a najmä dĺžka 5306 mm môže menej skúseného vodiča vystrašiť. Pridajme k tomu výšku 1940 mm a šírku 2010 mm a o zábavu pri parkovaní v úzkych uličkách je postarané. Naviac, v medenej farbe ide proste o niečo, čo nie je možné prehliadnuť. Samozrejmosťou sú hliníkové disky s rozmerom 17” a vysokým profilom pneumatík, ktoré prospievajú komfortu a zároveň robia parkovanie pri obrubníkoch menej stresujúcim. Zákazník, ktorý si ale kupuje takéto auto, si ho kupuje práve kvôli jeho obrovským rozmerom a vnútornému priestoru. Krajšia je samozrejme kratšia verzia M, ktorá vďaka menšiemu previsu za zadným blatníkom vyzerá vyváženejšie. Tu sa ale na krásu nehrá. Aj tak je ale táto dlhá Zafira-e Life pekným a hodnotne vyzerajúcim MPV, ktoré vonkoncom nepôsobí dodávkovo lacným dojmom. Pomáhajú tomu samozrejme aj tmavé zadné okná a tiež panoramatická presklená strecha. Auto má na palube prvky výbavy ako veľmi dobre vybavený osobák, takže o žiadnom lacnom dojme z vizáže nemôže byť reč. Nechýbajú mu ani xenóny s denným LED svietením vpredu. Dodávkový dojem je najviac badateľný zozadu, kde sú zvislé svetlá a najmä obrovské dvere, ktoré sa žiaľ vyklápajú manuálne. To môže subtílnejším a krehkejším postavám spôsobiť trochu problém.
Kabína je samozrejme gigantická a celkovo toto auto odvezie až sedem ľudí. Samozrejme, úplne plnohodnotne a naviac s dispozíciou obrovského batožinového priestoru. Ak sa rozhodnete z kabíny odstrániť druhý a tretí rad sedadiel, máte k dispozícii až 4900 litrov. Čiže takmer štandardná dodávka. Sedadlá sú samozrejme posuvné a tak sa dá s priestorom podľa potrieb čarovať. V druhom rade je naviac k dispozícii aj rozkladací stolík, čo sa veľmi hodí pre prácu ako pojazdný home office alebo improvizovaný camper. Dve osoby sa tu na nafukovacej posteli v prípade absencie tretieho radu sedadiel vyspia kráľovsky. Súčasťou výbavy Elegance sú aj elektricky ovládateľné bočné dvere, ktoré vie tlačidlom otvoriť aj vodič zo svojho sedadla s masážnou funkciou. Presklená strecha dodáva veľkej kabíne pocit priestrannosti a najmä počas slnečných dní vytvára extra svetlo príjemný pocit na palube. Samozrejme, dá sa zastrieť textilnou zástenou, rovnako tak aj veľké bočné okná. Vpredu nájdeme dve pohodlné a rozložité sedadlá schopné masáže a vyhrievania, ktorým ale chýba výraznejšie bočné vedenie. V takomto type aute je to ale v norme. Samotná palubná doska je veľmi jednoducho tvarovaná a zhotovená z tvrdého plastu. Zdobí ju strieborná obkladová lišta, prítomná aj po bokoch na dverách. V strede je malý displej infotainmentu, ponúkajúci všetko potrebné vrátane navigácie, submenu nabíjania a stavu batérií ale aj parkovacích kamier. Žiadnu okúzľujúcu grafiku ale nečakajte, reakcie aj presnosť sú ale v pohode. A napriek tomu, že ide o moderný elektromobil, prístrojová doska je klasická analógová s ručičkami. Má ale príjemné, tyrkysovo-zelené podfarbenie a malý palubný počítač v strede. Motor sa štartuje tlačidlom a k dispozícii sú tri jazdné režimy Power, Normal a Eco.
Zafira-e Life je obrovský kus auta nielen rozmermi, ale aj hmotnosťou. Veď váži približne 2,3 tony a s takouto masou si musí poradiť výkon 100kW/136 koní a 260 Nm. To nie je žiadna extrémna hodnota na takto veľké a ťažké auto. Lenže elektromotory majú úplne iný priebeh výkonu než tie spaľovacie a tak je dynamika prázdneho auta vcelku príjemná a svižná a zrýchľovanie plynulé a lineárne. Pri plnom zaťažení by ste ale potrebovali aspoň o 50 koní či 100 Nm naviac, ak by ste chceli jazdiť svižne. Dynamika samotná ale nie je zásadným problémom tohto auta, vzhľadom na jeho zameranie a určenie je adekvátna. Samotný jazdný prejav je samozrejme extrémne tichý a pokojný a aj podvozok je veľmi pekne utlmený a komfortný. Spomínaná 75 kWh by mala podľa slov Oplu vystačiť až na 330 km. Nám sa k tejto hodnote čiastočne priblížiť podarilo, avšak vyžadovalo to značnú úsilie. Budeme ale veriť, že to bolo spôsobené chladnejším jesenným počasím s teplotami okolo 7 stupňov. Vyrazili sme z Bratislavy na výlet na Záhorie tvorený pár desiatkami kilometrov diaľnice, kde sme nastavili režim ECO a tempomat na veľmi asketických 105 km/h. Zvyšok trasy viedol po okrekách a obciach predpisovým tempom, teda 50 a 90 km/h a pedál akcelerátora sme stláčali veľmi jemne. Kúrenie bolo nastavené na 20 stupňov, režim stále ECO. Pri takto šetrnej jazde a rozumnom využívaní režimu B sme sa dostali na hodnotu 25 kWh, kedy sa dostávame na dojazd okolo 300 km. Pri jazde na diaľnici predpisovou 130 sa ale spotreba pohybuje skôr vysoko nad hodnotami 30 kWh a pri takomto používaní sa tak dojazd razom zredukuje aj pod 200 km. A to nás privádza k otázke, pre koho je toto auto vlastne určené. Vieme si predstaviť, že ním na dovolenku do Chorvátska vyrazí veľká rodina. Bude to ale chcieť veľmi dobré logistické plánovanie a časté zastávky na nabíjanie a cestovanie sa tak dosť predĺži. Rovnako tak cesta na dlhší víkendový výlet, kedy sa ráta každá hodina, bude vyžadovať trpezlivosť. Samotné nabíjanei Zafiry-e ale nie je vôbec extrémne zdĺhavé. Aj pomerne veľká batéria s kapacitou spomínaných 75 kWh sa vie nabiť pomerne rýchlo, keďže energia do nej vie putovať rýchlosťou až 100 kW, ktorá sa samozrejme radikálne znižuje nad hladinou 80 %. Avšak na 80% sa skutočne dostanete za deklarovaných 48 minút, ak máte k dispozícii rýchlu nabíjačku. Vrchných 20% ale nabíjate podstatne dlhšie a pomalšie. S príplatkovým wallboxom to doma spravíte za zhruba 7 hodín, čo tiež nie je zlé, keďže máte istotu, že za noc máte nabité na plnú kapacitu. Táto disciplína Zafire-e teda celkom ide. Zodpovedať si otázku, kto je vlastne cieľovkou tohto auta, nám ale nejaký čas trvalo. Podľa nás je toto auto vhodné ako prímestský, letiskový či hotelový shuttle bus alebo malá verzia školského autobusu pre privátnu školu s malým počtom študentov a prémiovým prístupom. Toto auto, respektíve jeho pohonná jednotka, sa najlepšie cíti v meste a jeho okolí, kedy vie ideálne rekuperovať a zároveň má vždy nablízku rýchlonabíjačky, kde sa vie priebežne dobíjať. A to mu ide výborne. Ako rodinné auto na dlhšie trasy si ho kúpi asi iba nadšenec do elektromobility, ktorý je ochotný pristúpiť na kompromisy. Pritom samotná jazda je extrémne príjemná, kultivovaná a pohodlná. Ten malý háčik ale spočíva v hodnotách dojadzu najmä vo vyšších rýchlostiach pod plným zaťažením alebo pri dynamickejšom jazdnom prejave.
Opel Zafira Life je sama osebe jedným z najlepších veľkých MPV. Jej elektrická verzia Zafira-e neprichádza o nič z praktickosti, úžitku a pohodlia na palube, avšak jej zameranie je špecifické a dosť odlišné. Samotná jazda je extrémne príjemná, vďaka tichu a lineárnemu prejavu elektromotora je vlastne ešte lepšia spaľovacie verzie. Avšak obmedzený dojazd z nej robí špecifické vozidlo, ktoré si veľmi dobre vieme predstaviť ako letiskové či hotelové taxi, shuttle bus či prepravník študentov dobre situovanej súkromnej školy. Na tieto účely je skvelá a akčná cena 53 490 euro s DPH za predĺženú verziu v najluxusnejšej výbave Elegance nie je pri porovnaní s konkurenciou ani tak odstrašujúca.
Opel Zafira-e Life Elegance
Motor |
Elektromotor |
Kapacita batérie | 75 kWh |
Výkon | 100kW/136 koní |
Krútiaci moment | 260 Nm |
Prevodovka |
Automatická (s pevným prevodovým pomerom) |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5306 mm |
Šírka | 2010 mm |
Výška | 1940 mm |
Rázvor osí kolies | 3275 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 2381 kg |
Batožinový priestor (max) | 4900 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 130 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,3 s |
Spotreba (kWh) | 24,4 – 27,3 |
Dojazd | 329 km |