Test Opel Astra: Osvedčený nemecký recept

Stálicu od Oplu menom Astra sme nedávno testovali vo verzii kombi s 1.5 litrovým CDTI. Po pár týždňoch sme si za volant inovovanej Astry sadli znova, tentoktát v kompaktnejšej verzii hatchback s benzínovým turbomotorom. Ten má síce iba tri valce a objem 1.4 litra ale pritom slušných 145 koní. Potenciál zábavy za volantom tak v tomto prípade vyzerá celkom slušne.

Červená farba patrí medzi tie nápadnejšie, ktoré sú v ponuke. Napriek tomu ale nekričí. Na ulici medzi striebornými či šedými autami ide teda o príjemné osvieženie. Zaoblený dizajn karosérie nie je žiadnou horúcou novinkou, stále ale vyzerá dobre a elegantne a málokto by tipoval, že je na trhu už nejaký ten rok. Čierne 17” disky kolies s dvojitými lúčmi nie sú prehnane veľké avšak kvôli farbe v karosérii trochu zanikajú. Strieborné 18” by tu pasovali viac. Chrómové lemovanie okien pridáva na elegancii. Moderným prvkom sú výborne svietacie adaptívne Matrix LED Svetlá s inteligentným prepínaním. Celkový tvar karosérie z profilu pôsobí veľmi aerodynamicky, pri pohľade zozadu padne do oka rafinovane tvarovaný tretí stĺpik s čiernym pásom. Tvary Astry sú proste osvedčenou klasikou a akosi im nechcú pribúdať vrásky. Nič vás na nich nešokuje ale ani neurazí a stále si držia vysokú úroveň.

Alcantarové sedadlá s ortopedickým certifikátom AGR sme tu už minule chválili za výborný vzhľad, spracovane ale hlavne istý, aj keď na prvý pocit tvrdší posed. Verte ale, že čím viac kilometrov v nich strávite, tým viac ich oceníte. Vyhrievanie im samozrejme nechýba tiež. Kabína Astry sa inak vyznačuje príjemným pocitom kvalitného spracovania. Jej hlavným motívom je elegantná pretiahnutá palubná doska s oblým zalomením v strede a piánovým obkladom. Toto prevedenie pôsobí hodnotne a kvalitne. Nepekný tvrdý plast je iba na stredovom tuenli medzi sedadlami, v ktorom je prepínač elektrickej ručnej brzdy. Za ním sú držiaky na nápoje a kožená lakťová opierka. Príjemne hrubý trojramenný volant s perforovaním a koženým prešívaním nabáda k športovej jazde. Nechýba mu dokonca ani vyhrievanie. Za ním sú klasické analógové budíky s perfektnou čitateľnosťou. Nie je to najmodernejšie riešenie, ale je úplne funkčné a dokonca môže byť z hľadiska jednoduchosti u niektorých vodičov aj preferované. Chybičkou krásy je príliš hlučný zvuk smeroviek, ktorý sme kritizovali už minule. Veľmi vydareným prvkom interiéru je ale naopak infotainment systém a jeho 8” displej s peknou grafikou a rýchlymi reakciami, ktorému nechýba Apple CarPlay ani Android Auto. Parkovacia kamera a navigácia sú samozrejmosťou. Priestorové možnosti vzadu sú skôr priemerné. Avšak, ako sme už spomínali, sedadlá sú vyhrievané, čo je veľmi príjemný bonus. Astra má inak aj celkom slušný batožinový priestor s objemom 370 litrov. Celkovo je kabína veľmi vydarená, nejdú z nej síce žiadne výrazné emócie ale ergonómia a kvalita spracovanie je typicky nemecky precízna a premyslená do detailu.

Minule sme testovali naftovú verziu, tentokrát to bol motor spaľujúci benzín. Na hatchback má veľmi slušných 107 kW/145 koní a 236 Nm. Tento výkon trojvalca s objemom 1.4 litra je posielaný na prednú nápravu za pomoci CVT prevodovky so siedmymi predvolenými stupňami. Motor je vážne dynamický a Astra sa s ním dokáže presúvať vskutku svižne, prevodvoka je ale trochu váhavá a napríklad pri 50 km/h jazde v meste akoby úplne nevedela čo zaradiť a dusí motor v nízkych otáčkach. Jazdná dynamika je ale inak nadpriemerná a spotreba veľmi pozitívna. Pri plnom využívaní potenciálu motora a dlhých a rýchlych diaľničných presunoch sme sa dostali na týždenný priemer 6.7 l/100km. A to nie je vôbec zlé, s ľahkou nohou by sa kľudne dalo dostať na okrúhlych šešť litrov. Tieto hodnoty platia pre prázdne auto jazdiace s dvoma ľuďmi na palube. Pri väčšom zažaťení treba rátať s vyššími číslami avšak je dobré vedieť, že tento motor má slušnú výkonovú rezervu aj na vyššiu záťaž. Chválime motor a popri tom musíme rovnako pochváliť aj podvozok a celkový jazdný prejav a riadenie. Model kombi na 18” kolesách nám prišiel trochu tvrdý a tak sme ocenilli tieto 17” s ktorými Astra stále jazdí výborne a sebaisto a pocitovo je komfortnejšia. Ak by ste chceli ešte lepšie jazdné vlastnosti, máte možnosť priplatiť si za zadnú nápravu s Wattovym priamovodom. Nám ale prišiel úplne dostatočný aj tento základný podvozok a trúfame si povedať, že by kľudne zvládol aj o niekoľko desiatok koní naviac. Vlastne si uvedomujeme, že Astra v tejto špecifikácii je výborným autom aj pre nadšených šoférov, ktorí v nej nájdu dostatok výkonu aj komunikatívne riadenie a podvozok.

Opel Astra je proste dobre vyzretá klasika, ktorá ani v inovovanej verzii neprináša žiadne šokujúce zmeny. Avšak stále funguje skvele a za modernejšou konkurenciou v ničom nezaostáva. Má kvalitne navrhnutý interiér s výbornou ergonómiou a nami testovaný kus bol aj veľmi bohato vybavený. Problémom Astry je, že ponuka motorov nie je veľmi pestrá. Ak sa však rozhodnete práve pre tento benzínový trojvalec so 145 koňmi, rozhodne nespravíte chybu. Z hľadiska jazdnej dynamiky je nadpriemerný a spotreba je veľmi priaznivá. Možno si akurát budete musieť chvíľu zvykať na prejav CVT prevodovky. Jazdné vlastnosti sú veľmi čitateľné a zabávné a sebaistota podvozku skvele sekunduje živému motoru. Dokonca aj na 17” kolesách, ktoré nie sú tak nápadné ako väčšie 18” ale naopak dopomáhajú komfortu. Za cenu 22 140 eur s DPH ide o skvelú ponuku v prípade, že hľadáte rokmi overný a kvalitný hatchback strednej triedy. Na trhu sú síce aj novšie modely iných značiek, avšak Astre ani roky neuberajú na jej schopnostiach a stále je silným hráčom svojho segmentu.

Opel Astra 1.4 Turbo Elegance

Motor R3 benzín
Objem 1342 cm3
Výkon 107 kW (145 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 236 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4370 mm
Šírka 1871 mm
Výška 1485 mm
Rázvor osí kolies 2662 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1270 kg
Batožinový priestor 370 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (WLTP komb) 5,6l- 6,0l/100 km
Emisie g CO2/km (WLTP) 128-136