Od SUV logicky čakáte vyššiu spotrebu hlavne kvôli vyššej stavbe a mohutným kolesám s väčším valivým odporom. Ale nie vždy to tak musí byť. Teda nie vždy musíte kvôli nižšej spotrebe nutne voliť agregát spracúvajúci palivo z čiernej pištole na pumpách.
Po naftovom Kaškaji s pohonom prednej nápravy a bezstupňovým automatom CVT a štvorkolke s rovnakým motorom je načase pozrieť sa na vlastnosti benzínovej verzie. Veď jedna-dvojka v Pulsare fungovala veľmi dobre. Špecifikácia Qashqai 1,6 Dig-T s manuálom a pohonom prednej nápravy tak tiež veľa sľubuje. Veď je vrcholom ponuky modelu.
Starý známy
Dizajn Nissanov, teda tých mainstreamových, nie GT-R a 370Z, prípadne Navary, je v ostatných rokoch rovnaký. Teda inak povedané, využíva spoločné štylistické prvky, aby bola jasná príbuznosť k značke a auto bolo ľahko identifikovateľné. Pred X-Trailom a Pulsarom bol prvou lastovičou práve Qashqai druhej generácie.
Prednú masku spozná každý a aj tvar svetiel je pre SUV, či skôr crossover, charakteristický. Svetlá sú naviac okorenené technológiou svietenia LEDkami vo všetkých režimoch. A to už je super, v noci vidíte naozaj perfektne. K nim sa pridáva aj veľmi presné prepínanie diaľkových svetlometov. Takto to má fungovať. Testovaný Qashqai neoslepil nikoho, teda aspoň v to pevne dúfame.
Na menší z crossoverov Nissanu sa hodí modrá farba. Ale, ak budeme naozaj úprimní, tak ani hnedá nevyzerá zle. Je tiež adekvátna k autu. V nej vyniknú prelisy od zadných okien po zadné svetlá. Nazvite ich kľudne svaly z leg day. Aj keď toto auto ťahá druhou nápravou.
Nissan s druhou generáciou Qashqai šokoval. Ale rovnako šokujúco sa dizajn udomácnil. V súčasnosti neurazí nikoho, ale ani nepôsobí ako unikátny zjav na ceste. Možno by sa podarilo ozvláštniť ho práve farbou, ktorá bude viac kričať, veď vo vzorkovníku sú dokonca až dve červené a spomenutá modrá.
Chce to ešte štipku
Qashqai má vnútro ešte menej nápadné ako zovňajšok. Kombinácia čiernej kože a látky je určite praktická, ale čo takto zvoliť aj vzhľadom na obrovské strešné fixné okno bledú kožu? Nie, vážne, možno sa horšie udržiava, ale za volant sa budete viac tešiť.
Ak sadnete za volant, zistíte, že kompletne všetko je úplne logicky rozmiestnené a naviac máte pocit, že ergonómia je takmer na dokonalej úrovni. Všetko je presne tam, kde by ste čakali a aj ovládanie na volante je akosi logickejšie ako ste si mysleli pri prvom pohľade. Tvarom by sa kormidlo hodilo aj do Dodge s baranom v logu, veď stred je ako hlava a strieborné časti ako rohy. Ale je v Nissane, že…
Na stredovom displeji dokážete dotykom ovládať všetko od navigácie, cez audio, až po telefón. Klíma je samostatne a s tlačidlami. Dotykový displej je adekvátne rýchly, rekordy trhať nebude, ale téma akoby v niektorých momentoch pripomínala Fordy spred 10 rokov. Na druhú stranu sa do veľkých softvérových tlačidiel veľmi dobre triafa aj počas jazdy. Druhý displej pred vodičom medzi kruhovými prístrojmi vyzerá omnoho premakanejšie a kvalitnejšie spravovaný.
Priestorové pomery interiéru sú dobré až do jedného bodu. Vpredu sa dostatok miesta očakávať dá. Rovnako príjemne sa sedí vzadu. Ale do kufra si nesadne ani stredne veľký omráčený nepriateľ. Jasné, na také veci sú čierne Mercedesy triedy S. Skôr narážame na to, že kufor je, vzhľadom na zameranie auta naozaj miniatúrny. Má síce 401 litrov, ale vôbec to tak nevyzerá. Pre väčší kufor tak treba voliť X-Trail, alebo príbuzný Renault Kadjar.
Najhorším prvkom interiéru v Qashqai je labilnejšia stredová konzola. Opriete si o ňu pravé koleno, teda ak to robíte a vidíte jemné vyklonenie. Práve tu chýba štipka kvality naviac.
Wau, tá spotreba!
Aj napriek veľkosti je Qashqai skoro 1,5-tonový automobil. A predpoklady, že sa v spojení s benzínovým turbomotorom bude často objavovať v teritóriách čerpacích staníc sú na mieste. Lenže to si myslíte až do momentu, keď si pozriete objem palivovej nádrže. Má celých 65 litrov. Takže nie kanister ako v Pulsare. Tu je naozaj nádrž.
Poďme teda na to! Pod kapotou je jedna-šestka s výkonom 120 kW (163 k). A spotreba sa dá držať úplne bez problémov pod hodnotou 6 litrov. Pri naozaj dôchodcovskom tempe sme dávali 5,2 litrové hodnoty. S benzínovým turbomotorom. A s karosériou SUV. Dobré! Teda, veľmi dobré!
Dostatočný výkon motora je fajn, lenže nie je veľmi cítiť. To je pod kapotou paralela batožinového priestoru. Aj ten má isté hodnoty, iba nie sú veľmi zrejmé. Reálne sa tichý, príjemný a kultivovaný motor prebudí niekde okolo 4500 otáčok. Jeho ovládanie však trochu krotí primäkká spojka. Pri rozjazde nemáte v ľavej nohe žiaden odpor. Ani prevodovka so šiestimi stupňami, a samozrejme spiatočkou, nie je vrcholom dokonalej konštrukcie. Presnosť je s privretým očkom dostatočná, ale dráhy sú naozaj dlhé. Aspoň, že nemusíte príliš veľa radiť, benzínový motor je pružný.
Podvozkovo je Qashqai kompromisom. Zákruty zvláda, nedotáčavosť krotí veľmi dobre. Akurát musíte mať dobrý povrch. Na zvlnenom povrchu sa vie ozvať búchanie od prednej nápravy. Možno sa neduh dá odstrániť diskami s menším priemerom ako extrémnych 19 palcov.
Konkurencia je silná
Qashqai s výbavou Tekna a výkonným benzínovým motorom stojí 27 630 eur. To je menej ako stojí naftová štvorkolka, o nejakých 3500 eur. Ale nebudeme vás ťahať za nos. Ak chcete naozaj top Qashqai, tak neváhajte priplatiť za naftovú štvorkolku. Ak však nevyužijete pripojiteľnú zadnú nápravu, tak kľudne zostanete pri benzínovom motore DIG-T, ale tomto, väčšom a výkonnejšom. S autom si poradí naozaj perfektne a je naozaj príjemný na jazdenie. Teda až na tú extramäkkú spojku.
A to E.T. v tomto prípade znamená Extraúsporný Turbobenzín
Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna
Motor | R4 benzín |
Objem | 1618 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) pri 5600 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 2000-4000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4380 mm |
Šírka | 1806 mm |
Výška | 1590 mm |
Rázvor osí kolies | 2646 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1483/1885 kg |
Batožinový priestor | 401 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,4/4,8/5,8 |
Emisie g CO2/km | 138 |