Test Nissan GT-R 2016: Každodenný extrém

Určite poznáte ten pocit, keď ste radi, že si môžete v sobotu večer doma v kľude sadnúť a nič nerobiť. A presne toto som mal v ten večer v pláne aj ja. Posledný mesiac bol na jazdenie extrémne náročný a musím priznať, že som si to všetko poriadne užil. Predĺžený víkend na horských priesmykoch v Dolomitoch, super výlet s partiou do Chorvátska, alebo ostatný roadtrip na Transfagarasan a Transalpinu. Úprimne, toho jazdenia som mal na tento mesiac už dosť. Po ceste z Rumunska prišla únava a povedal som si, že si dám na čas od jazdenia pokoj.  Najazdiť za mesiac viac ako 10 000 kilometrov je asi naozaj priveľa a preto som si tento víkend naplánoval bez auta. Žiadne jazdenie, len ležať doma na terase, večer pozerať telku.  Prvé správy od kamarátov, či sa k ním pridám jazdiť som ignoroval. Bolo to náročné, ale odhodlane som s tým celý deň bojoval. Všetko sa rýchlo zmenilo, keď prišla správa, že máme k dispozícií na testovanie nové GT-R. Nie je to ešte model 2017, ale ani stále aktuálny model nie je na zahodenie. Počul som naň toľko chvály, že by bola chyba túto možnosť nevyužiť.

Aj keď máme na testovanie k dispozícii dosť áut, slovenský novinár sa k podobným autám na test dostane veľmi výnimočne. V redakcii sme už v minulosti mali možnosť GT-R vyskúšať, ale nie je na škodu si ho znova pripomenúť. Hlavne, keď je teraz k dispozícii na výbornej a prázdnej ceste. Názory na dizajn GT-R sú rôzne. Niektorí ho milujú, iní zatracujú. Oproti ďalším superšportom je GT-R iné, väčšie, ťažšie, praktickejšie. Na ceste si ho s ničím iným len tak ľahko nepomýlite. A ešte ťažšie je ho na ceste dobehnúť, alebo s ním aspoň držať tempo. Pri jazde som si spomenul na vtip ako zastavia policajti športové auto a pýtajú sa vodiča „Pán vodič, viete prečo sme Vás zastavili“. A vodič na to odpovedá „Lebo som Vám to dovolil“. Tento vtip sa dokonale hodí na GT-R, aj keď som ho už počul s rôznymi verziami áut.

Je sobota podvečer a na cestách sa postupne uvoľňuje premávka. Víkendoví vodiči už sedia doma pri televízii a vychutnávajú si pivo, na ktoré sa celý deň tak tešili. Motorkári majú jazdenia po kopcoch od rána tiež už dosť  a to je ten správny čas vypustiť Godzillu von. Pri bežnej jazde sa správa ako pohodlné GT. Možno trochu tvrdšie, ale ten pocit je pre každého relatívny. V meste je trochu citlivé na vyjazdené koľaje, ale tento problém platí pri všetkých porovnateľných autách. Silných zadokoliek som už vyskúšal veľa. Vždy som mal pred nimi na začiatku veľký rešpekt. Pri plnom plyne väčšinou tancoval zadok a hranice pri prejazde zákrut som hľadal veľmi opatrne. Pri GT-R je odozva od cesty dokonalá. To čo mi po pár minútach jazdy dovolilo GT-R som si na iných autách netrúfol ani po tisíckach odjazdených kilometrov. Trakcia na ceste je úžasná. Plný plyn na podlahe len zatlačí chrbát do sedadla a atmosféru dolaďuje výborná zvuková kulisa. Počujete motor, počujete výfuky a identifikujete aj ako pracuje prevodovka.  Pri stlačení plynu Godzilla vystrelí vpred ako vojenská stíhačka. Obehnúť iné auto je ako lusknúť prstom. Pri zrýchlení aké má GT-R by možno bola možnosť ho aj preskočiť, lebo mám pocit že nejazdí rýchlo ale skôr veľmi nízko lieta. Pred zákrutou skúšam plné brzdy a pevne sa zapieram do volantu. Výborne, potvrdilo sa že sa na ne môžem pri ďalšej zákrute spoľahnúť. Na výjazde ide plyn na podlahu a chrbtom sa snažím pretlačiť sedadlo.

Nasledujúce zákruty už brzdím výrazne slabšie. GT-R si pýta, aby som ho do nej pustil vo vyššej rýchlosti. Po ľahkej brzde pridávam plyn a cítim ako ma všetky štyri kolesá ťahajú zo zákruty von presne tam ako mám namierené. Tá presnosť je až neskutočná. Zahriate pneumatiky sa v zákrute zahryznú do cesty a idem ako po koľajniciach. To preťaženie berie dych. Zadokolky mám rád, ale toto by som si tak rýchlo pri žiadnej nedovolil. GT-R mi stále sebavedomo dáva najavo, že jeho možnosti sú niekde oveľa ďalej ako si k práve teraz dovoľujem ja. V ďalších zákrutách zrýchľujem a stále rozmýšľam, kde je tá jeho kritická hranica. Aj keď je prejazd zákrut rýchly, pneumatiky dávajú piskotom najavo, že to nie je úplne pomalé tempo. Ale po stlačení plynu sa stále silno zakusuje do cesty, ťahá ma vpred. Dnes je možnosť ho vyskúšať na voľných cestách, preto trošku risknem a prepínam elektroniku na Race. Som zvedavý, čo spraví GT-R pri vypnutom ESP.  Veľa mu to pripomínať netreba. Hneď v prvej zákrute sa po prudšom stlačení plynu dostáva do pretáčavého šmyku. Za zákrutou sa krásne zrovná a vyrazí k nasledujúcej zákrute.  Treba byť pozorný, ale GTR je nádherne čitateľné. Rýchle tempo pri zapadajúcom slnku preruší oranžová kontrolka prázdnej nádrže. Dnes spotrebu neriešim. Dôležitejšie je aby som s ním prišiel na prvú benzínovú pumpu. Slnko sa už stratilo a je ten správny čas ukončiť naše divoké rande.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O tom ako je GT-R výborné som veľa počul, videl množstvo testov a porovnaní. Ale lepšie je ho jedenkrát skúsiť ako 100x o tom počuť, či čítať. Teoretikov je plný internet. Ja som si dnes potvrdil, že to čo sa o ňom píše je pravda. GT-R naozaj funguje výborne, jazdí rýchlo a v zákrutách je úplne dokonalé. Áno, určite je množstvo áut, ktoré s nim dokážu v kopcoch, alebo na okruhoch držať tempo. Pri nich už ale musí byť poriadne zručný vodič, ktorý musí perfektne poznať auto. Pri GT-R  som mal tú istotu, čo si s ním môžem dovoliť hneď. Niekto môže namietať, že to už nie je o vodičovi. Áno, možno v ňom pracuje elektronika viac ako pri iných autách. Určite sa ale nedá povedať, že by nebolo zábavné. Ja som sa s ním zabavil viac ako som očakával. Ten adrenalín, alebo preťaženie počas jazdy ma očarilo. A to som sním jazdil veľmi krátko a od jeho možností som bol ešte veľmi ďaleko. Škoda, že ho musím vrátiť a naše spoznávanie sa dnes večer skočilo. Už ale viem o čom všetci majitelia GT-R hovoria. A hovoria to o GT-R zaslúžene. Ja som rád, že som si teoretické poznatky mohol vďaka spolupráci s Auto-Impexom potvrdiť.

Druhý pohľad /Jozef:

Už som jazdil na viacerých kusoch GT-R. Na jednom megavytunenom z roku 2009, potom na sériovej 2014ke a teraz 2016tka. Rozdiel je naozaj citeľný a auto každým rokom zreje. Už teraz sa fakt teším na model pre rok 2017. Ale vôbec by som nepohrdol ani súčasným modelom. Je fantastický!

Naštartovanie sprevádza zahučanie, pri pomalom pohybovaní sa po meste stále cítim nutkanie počkať na červenú a vyraziť vpred plnou paľbou. Konečne to je tu. Nikdy som nemyslel, že ma červená na semafore poteší. Skúška režimov, prepnuté do nastavenia R. Všetko. Launch Control neriešim, výkon je dostatočne extrémny a aj tak idem v mestských limitoch. Ide mi o ten pocit pri vyštartovaní. Oranžová, zelená, idem! GT-R vyráža s vervou toho borca vo filme 300, vôbec mu nevadia nerovnosti na ceste, štvorkolka sa zahryzne do asfaltu a ide bez pardónu, bez zaváhania. Potrebuje naozaj pevnú ruku, lebo kolesá v koľajniciach ťahajú auto do strán, stále mám dosť kontaktu v rukách s vozovkou, stále cítim zadkom, čo sa deje so zadnými kolesami. Všetko toto mi prebehlo hlavou v priebehu sekundy, kým som sa dostal na povolenú rýchlosť. Ok, som v meste, prepínam komfortné nastavenia spolu s úspornými režimami. Spotrebu ale neriešim, z auta sa stalo fakt pohodlné GTčko s ktorým si viem predstaviť aj tisíckilometrovú cestu. Myslím, že tento superšport je naozaj dokonalý. Reálne s ním môžete jazdiť každý deň.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Konečne som mimo mesta, úzka cesta, pred sebou mám nejaké nákladné auto. Znova skúšam Rkové režimy. Oproti nič, dupem na plyn, zrýchlenie mi skoro vyráža dych, GT-R ide dopredu ako šialené. Ani nechcem vedieť, či sa mi podarilo prekročiť povolenú rýchlosť. Teda viem to, stalo sa mi to. Ale nikomu nepoviem o koľko. Zrýchlenie je neuveriteľné, priľnavosť ako z iného sveta, zákruty režem ako naostrenou britvou. Možno dizajn neuchváti, možno naň baby v bare nebudú letieť, veď je to „len“ Nissan, ale to mi je jedno, uchvátilo ma. K náklonnosti prispieva aj veľmi pekný interiér dokonca aj pred novým 2017tkovým faceliftom. Asi má aparatúru Bose, ale to mi je jedno, netreba mi ju. A ešte ma fascinuje jeden detail. Možno si ho nikto bežne nevšimne, ale kufor nemá klasickú plastovú vylisovanú vec na zatvorenie, na to slúži malý kožený pásik. Som detailista, viem to, ale tento prvok je fakt vynikajúci. Teda ako celé auto.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Nissan GT-R 2016

Motor V6 twin turbo VR38DETT
Objem 3799 cm3
Výkon 404 kW (550 k) pri 6400 ot/min
Krútiaci moment 632 Nm pri 3200-5800 ot/min
Prevodovka Automatická 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4670 mm
Šírka 1895 mm
Výška 1370 mm
Rázvor osí kolies 2780 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1740/2200 kg
Batožinový priestor 315  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 315 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h hneď
Spotreba (mesto/mimo/komb) 17,0/8,8/11,8
Emisie g CO2/km 275