Perfektne si to pamätám, Jeep Compass prvej generácie bol veľmi zvláštne auto. Potom ale prišla generácia druhá a zrazu sa z neho stalo auto, ktoré vyzerá veľmi príjemné. Po niekoľkých modernizáciách má dokonca aj moderný interiér a všetko je lepšie ako kedykoľvek doposiaľ.
Druhou vecou je, že aktuálne Compass ponúka niekoľko druhov výbavy, z ktorých zásadne najlepšia je tá najvyššia. Ale nie každý je vhodný práve pre ňu. K nám sa do redakcie dostala alternatíva s označením Limited, čiže stredne vybavená verzia, ktorá má vlastne všetko, čo kedy potrebujete. Omnoho zaujímavejšie to však je s pohonnými jednotkami. Chcete štvorkolku? Plug-iny musíte zvoliť. Ak vám stačí predokolka, tak môžete mať hybrid, ktorý funguje s výkonom relatívne nízkym. Ako sa teda správa v reálnom svete?
Compass budí rešpekt
Nikdy som si nemyslel, že toto, čo som dal do podnadpisu bude niekedy realita. Compass je predsa malé auto, ktoré má dĺžku len 4 404 mm a preto je v rámci hierarchie naozaj na jednej z tých nižších priečok. Jasné, existuje ešte Renegade, ktorý je ešte o kúsok menší. Ale toto je prvý rodinne použiteľný Jeep bez priestorových kompromisov.
Ale stále je to Jeep. Maska so siedmimi skoro vertikálnymi otvormi, ktoré dopĺňajú svetlá a masívny nárazník sú poznávacím znamením už na diaľku. Vidno aj detaily ako napríklad malý Jeep na tej čiernej časti predného okna, ale tiež zozadu sa Compass podobá na väčší Grand Cherokee svojej doby. Je to auto, ktoré si takmer s ničím nepomýlite. Párkrát sa mal síce takú posmešnú otázku, že či to je nejaký modernizovaný Duster, ale stále je to Jeep. Aj keď len s predokolkou a aj keď iba malý. Veď ani Willis neprekvital veľkosťou, ten mal však viac miesta na hlavu. Hehe.
O mene sme auta hovorí aj nápis na dverách, čo robí málo automobiliek, tak sa Jeep aj naďalej odlišuje. Malý nápis Jeep je dokonca aj v spätných zrkadlách, aby ste náhodou nezabudli v akej automobilovej značke sedíte. Je to milý detail, ktorý podporuje dobrý pocit majiteľa.
V prípade tohto modelu mi dokonca ani nevadí, že má striebornú farbu. Dokonca musím povedať, že sa mi auto s ňou páči. Môžu za to aj relatívne malé 18-palcové zliatinové disky výbavy Limited. Tie opticky zväčšujú karosériu a perfektne sadnú do plastom lemovanej spodnej časti vozidla. Vlastne z pohľadu na vonkajšok auta vychádza dojem, že mu nechýba absolútne nič. Auto pôsobí ešte masívnejšie ako reálne je a preto sa občas stane, že keď idete tesne nad limit na diaľnici, tak vás pomalšie autá podvedome púšťajú.
Priestorové zázraky nečakajme, ale máme solídny štandard
Interiér modelu výrazne predurčuje rázvor osí kolies s dĺžkou 2 636 milimetrov. To znamená, že aj na zadných sedadlách je celkom rozumný priestor nielen na hlavu, ale aj na kolená. Ako sa hovorí, za vodiča s výškou meter-osemdesiat si sadne rovnaký pasažier a bude nadávať iba v prípade, že sa vozil vo výrazne väčší autách a je zvyknutý na iné priestorové pomery. O veľkosti svedčí aj batožinový priestor s objemom 438 litrov, ktorý môže Compass ponúknuť vďaka absencii pohonu zadnej nápravy. Áno, čítate správne, ale k tomuto sa ešte dostaneme.
Čalúnenie výbavy Limited predvádza kombináciu kože, alebo niečoho ako kože a látky. V lete to znamená, že sa vám pobyt na slniečku neodplatí spoteným chrbtom až tak veľmi, ale posed je príjemnejší. Sedadlá sú celkovo veľmi rozumne postavené a netrpíte ani pri jazde dlhšej ako 2 hodiny.
Poďme ale na to dôležité. Automobilka siahla po novej prístrojovej doske, lebo tá pôvodná, pred faceliftom, bola výrazne zastaralá. Nová má masívne horizontálne členenie, ktoré znova podporuje dojem z väčšieho auta ako je realita. Výrazne väčšieho. Compass je pritom celkom príjemne postavený, má síce niektoré tvrdé plasty, ale to sa mu dá prepáčiť. Tie dôležité sú mäkčené a v strede prístrojovej dosky pribudol samostatný displeji stojaci v priestore.
Systém, bežiaci na veľkom displeji, je uConnect. Je vybavený, okrem iného, aj bezdrôtovým zrkadlením z obidvoch zásadných platforiem mobilov. Systém je síce trochu kostrbatý, ale po chvíli začne byť úplne prehľadný.
Druhý displej je pred vodičom a ten má o poznanie horšie rozlíšenie. Ku cti mu slúži ale fakt, že dokáže jedným tlačidlom prepnúť medzi kilometrami a míľami za hodinu. Toto síce nikdy nevyužijete, ale je to pekný a príjemný bonus ku funkčnosti. Celkovo tento displej vyzerá trochu zastaralo a rozhodne má koncern v podobnej platforme aj lepšie základy. Takými môže byť displej v Alfa Romeo Tonale. Z nej by si mohol zobrať Compass jemnosť zobrazenia a zlepšiť tak celkovo pocit exkluzivity.
Hybridná sústava nepýta veľa
Čo je pod kapotou tohto vozidla? Je to 1,5-litrový benzínový štvorvalec, ktorý je doplnený o hybridný doplnok. Je to full hybrid, ktorý používa technológiu koncernu FIAT. Tu ešte nestihol zasiahnuť Stellantis, takže tu nie sú plug-in hybridné doplnky pre predokolky. Paradoxne je celkový výkon sústavy, iba 96 kW (130 k). Nevyzerá to ako veľa, ale realita hovorí o iných parametroch.
V realite tých 96 kW (130 k) vyzerá ako omnoho viac a auto sa správa celkom živo. Môže sa to práve okamžitá reakcia elektromotora, ktorý síce nezvyšuje výkon ako taký, ani krútiaci moment, ale dokáže ponúknuť ten okamžitý štart v akýchkoľvek rýchlostiach. Áno, na diaľnici autu trochu dochádza dych okolo 170 km/h, ale toľko s ním jazdiť nebudete. Vôbec k tomu nenúti. Toto auto je skôr stavané na jemnejšiu jazdu. Hovorí to aj prevodovka so siedmimi stupňami, ktorá síce radí rýchlo, ale napríklad prebudenie z elektrického do benzínového režimu je niekedy sprevádzané trhnutím. Toto ústrojenstvo by si asi pýtalo jemné doladenie, alebo by si to pýtalo zabehnutie na moje požiadavky. Ja asi s takýmito autami nemám potrebu jazdiť extrémne rýchlo a preto by prevodovka pri mne zažila elegantnejšie a jemnejšie radenie.
Keďže výkon nie je nijako extrémny, tak netreba ani športový podvozok, čo je úplne super. Toto auto je komfortné a preto zvláda aj jemné terénne nerovnosti s gráciou a bez akýchkoľvek zásadných problémov. V prípade tohoto auta ani nevadí, že nemá pohon všetkých 4 kolies. Veď kto ho vlastne potrebuje? Ak ho potrebujete, stále viete stiahnuť plug-in hybride, alebo plnohodnotnom Jeepe, ktorý určite bude pohon všetkých štyroch kolies mať.
Toto auto je stavané teda na komfort, ale tiež na nízku spotrebu. Ak jazdíte s rozumom, tak sa viete dostať na hodnoty medzi 5,5 a 6 litrami. Reálne viac toto auto spotrebúvať nebude ani pri diaľničných presunoch. Ak cítite jemné nadšenie, tak máte pravdu. Toto auto nikoho nenúti ísť rýchlo, je na komfortnú príjemnú jazdu ako stavané. To znamená, že ani nepostrehnete, že zadná náprava má občas tendenciu si poskočiť na priečnych nerovnostiach, lebo jednoducho tak rýchlo nepôjdete. Netreba to.
Čo je dobra cena?
Takto vybavený Jeep Compass Limited Hybrid stojí 36 000 € vrátane metalickej farby a všetkých doplnkov. Nemá síce navigačný systém, ale ten dokážete nahradiť zdieľaním obrazovky mobilného telefónu. Jazdí naozaj komfortne za málo peňazí a je fantastickou alternatívou najmä do mesta, kde si hybrid príde na svoje. Je to alternatíva zabehnutým hráčom, ktorí sú tiež výborní. Vlastne zabehnutým ako zabehnutým. Konkurentom síce môže byť Honda HR-V, ale skôr nový prichádzajúci model ZR-V. Takisto sa o priazeň bojuje sesterský model Alfa Romeo Tonale a novým do rovnice je aj Toyota Corolla Cross. Všetky tieto autá sú ale o niečo drahšie. Keď to vezmete do detailu, tak Jeep Compass síce nie je pravý Jeep do terénu, ale charizmu, teda jej hlavnú časť si nechal. Poradí si s každým mestským terénom a vlastne ani nepotrebuje tie terénne schopnosti veľkých hráčov automobilky.
Jeep Compass Limited Hybrid
Motor | R4 benzín |
Objem | 1469 cm3 |
Výkon | 95 kW (129 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 1500 ot/min |
Prevodovka | automatická sedemstupňová dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4404 mm |
Šírka | 1819 mm |
Výška | 1629 mm |
Rázvor osí kolies | 2636 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1575/535 kg |
Batožinový priestor | 438/1387 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 193 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Spotreba (WLTP) | 5,6 – 6,0 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 128 – 136 |