Test Opel Mokka-e: Kávu vám neuvarí, ale jazdu za ňou spríjemní

Nedávno sa nám do rúk dostal ďalší elektromobil, ktorým bol tentokrát futuristický crossover od Oplu menom Mokka. V prípade takejto elektrickej verzie je to Mokka-e. Vnútornosti a techniku zdieľa s koncernovými súrodencami, akými sú napríklad Peugeot e-2008 či DS3 E-Tense, avšak samozrejme v prípade Oplu v úplne inom balení.

Elektromobily to hrajú na hudbu budúcnosti a tým pádom akosi automaticky mieria skôr na mladšiu generáciu. Aj keď nie na tú úplne najmladšiu, pre ktorú môže byť prekážkou vyššia cena. Typický majiteľ Mokky-e je skôr mestský tridsiatnik so štedrejším príjmom, ktorý sa aktívne zaujíma o veci ekologické, hľadá a skúša alternatívne možnosti prepravy. Presne takého človeka zaujme moderný a odvážny dizajn s čiernou zaslepenou maskou Vizor. V nej dokonca splýva aj samotný znak Opel a tak náhodný okoloidúci, veci neznalý, nemá úplne ľahké odhaliť, ktože to vyrobil toto auto. Do masky sa napájajú celkom úzke Intelli LUX LED svetlá, ktoré ale svietia vynikajúco. Dizajn karosérie Mokky je sám osebe extravagantný a v tomto prípade o to viac, že bola biela, doplnená o čiernu kapotu, strechu, spätné zrkadlá aj kolesá. Naviac, nad rámami dverí a stĺpikmi sa tiahla červená linka, prítomná aj na lemoch 18″ diskov kolies. Farebnú kombináciu dopĺňali aj čierne oplastované blatníky a oba nárazníky. Vzadu zasa oko padne na zatmavené svetlá, ktoré sú taktiež pomerne malé a podlhovasté. Rozmerovo je na tom Mokka-e podobne ako koncernoví súrodenci, čo je logické, keďže zdieľa rovnakú platformu. Proste taký akurátny mestský crossover, ktorý je všetko len nie nudný. Dizajn Oplov bol dlhé roky skôr striedmejší a konzervatívnejší. Mokka-e tieto pravidlá ale úplne rozbíja a prináša skutočne odvážny a vyvážený vzhľad, ktorý priťahuje pohľady.

Kabína už je menej futuristická a odvážna, avšak červené lemovanie palubovky nuda rozhodne nie je. Zaujal nás aj obklad v štýle imitácie karbónu, ktorý ale nevyzerá lacno a pasuje tu. Samotná palubná doska je natočená a orientovaná na vodiča, čo sa už nevidí až tak často. V prípade Oplu je ale ergonómia na tradične vysokej úrovni a tak aj takéto tvarovanie funguje. Pred vodičom je kvalitne graficky aj funkčne spracovaný prístrojový štít s dostatkom možností zobrazovania. Rovnako tak sa nám páčil aj infotainment, ktorý je veľmi podobný tomu v koncernových súrodencoch. A to je fajn, keďže je odladený a funguje aj tam. Samotné tvary kabíny nie sú žiadna supermoderna, avšak kvalitná ergonómia a príjemná ovládateľnosť prispievajú k dobrému pocitu v nej. Dozaista pomáhajú aj tradične fyzické prepínače klimatizácie, poteší aj bezdrôtové nabíjanie telefónu, parkovací asistent či štartovanie tlačidlom. Vlastne, bolo by celkom komické štartovať elektromobil kľúčom 🙂 Tu máme ale menšiu výhradu, ktorá ale mohla byť iba symptómom testovaného kusu a domnievame sa, že odstránenie by nebolo ťažké. Vypínanie a zapínanie motora trvalo veľmi dlho a tlačidlo bolo treba podržať aj viac než 5 sekúnd. Stalo sa to aj kolegovi, s ktorým som si auto na pár dní vymenil a následne mi volal, ako sa vypína 🙂 Dlhé podržanie tlačidla to vyriešilo. Ako sme spomenuli, v globále je kabína elektrickej Mokky veľmi príjemným miestom, kde veci fungujú a príjemne sa ovládajú. Volant sa dobre drží, najmä vďaka fajn tvaru aj hrúbke a látkové sedadlá s červeným akcentom sú tradične výborné, ako to u Oplu býva. Páčil sa nám aj miniatúrny volič jazdných režimov. Čo sa priestoru týka, je to štandard triedy. Je to omieľané klišé ale fyzika nepustí pri väčšine áut a tak aj Mokka-e ako mestský crossover ponúka bezproblémový dostatok priestoru vo všetkých smeroch na predných sedadlách. Vzadu je to na mestské trasy absolútne ok, pokiaľ vpredu nesedí skutočne nadštandardne urastený vodič či spolujazdec, ktorí im posunutím svojho sedadla uhrzynú priestor na nohy. Na dlhé trasy týmto autom aj tak jazdiť nebudete, keďže je to mestské presúvadlo a naviac elektrické s dojazdom tomu prispôsobeným.

Pod kabátom Mokky-e sa skrýva elektromotor generujúci 100kW/136 koní a 260Nm, ktorý poháňa predné kolesá cez bezstupňovú prevodovku. Samotná batéria má kapacitu 50kWh a presne rovnakou konfiguráciou disponujú aj DS3 či Peuegot 2008 v elektroverziách. Samotné nabíjanie batérie je úplne bezproblémové, keďže vie prebiehať až rýchlosťou 100kW a iba v najvyšších percentách nabitia batérie klesne na 75kW, čo je stále fajn hodnota. My sme ale za cca 70 minút dobili z 30% na 100% na CSS nabíjačke, čo je veľmi slušný výkon. V kufri auta je aj nabíjačka na 11kW, ktorú môžete zapojiť do domácej siete a nabíjať tak cez noc. Opel deklaruje nabitie z 0 na 80% za 30 minút, nám to trvalo na spomínanej CSS iba o niečo dlhšie. Nabíjanie teda problémom nie je, rovnako tak ani dynamika. 136 koní a 260Nm vie týmto 1,6 tonovým crossoverom zahýbať slušne a absolútne dostatočne. Mali sme pocit, že nábeh výkonu je plynulejší a lineárnejší než u iných elektromobilov a nesprevádzal ho typický elektrický kopanec do chrbta. Na stovke je za 9 sekúnd, čo bohato stačí. Deklarovaný dojazd je na maxime 324 km. Ten sa nám žiaľ dosiahnuť nepodarilo, avšak jazdili sme v pomerne chladnom počasí. Dostali sme sa ale aj tak na slušných zhruba 290km v kombinácií mesta a okresiek a diaľniciam sme sa takmer úplne vyhli. Máme ale pocit, že u testovaného kusu bol prítomný nejaký škriatok, ktorý sa zahrával s hodnotami dojazdu a batérie v najvyšších percentách nabitia. Po plnom dobití batérie na 100% v podzemnej garáži a následnom výjazde z nej na trase zhruba 500 metrov dlhej nám dojazd padol o 2%. Taktiež zhruba 10 km prejazd z Petržalky do Starého Mesta v Bratislave nám odčerpal 7%, čo je veľmi vysoké číslo. Pod hranicou približne 90% nabitia ale už veci fungovali v poriadku a percentá ubúdali adekvátne. So spotrebou sme sa pohybovali okolo hodnoty 17kW/100km čo je akceptovateľné aj pri dynamickejšej jazde ako sme jazdili. Mokka-e nie je športové auto ale mestský crossover, čomu zodpovedajú aj jazdné vlastnosti. Naviac, je pomerne ťažká. Aj tak ale jazdí komfortne, absolútne ticho a užívateľsky mimoriadne príjemne a ľahko. Neriešite žiadne zahrievanie motora a kvapalín či radenie. Proste zaradíte D alebo B pre rekuperáciu a vyrazíte plným výkonom vpred. Z tohto pohľadu je elektromobilita pre bežného užívateľa geniálna.

Opel Mokka-e je dizajnovo mimoriadne vydarený elektrický cruiser do mesta. Príjemné a zábavné tvary, akurátne rozmery, dobrá aj keď „tradičnejšie“ ladená kabína a štedrá výbava. Dojazd a dynamika na mestské a prímestské jazdenie bohato stačia a nabíjanie tiež nebude dôvodom, pre ktorý ošediviete. Dostávame sa ale k cene, ktorá je pre nami testovanú vrcholnú výbavu Ultimate na úrovni 35 990 eur s DPH. To síce vôbec nie je málo, avšak ide o elektromobil a tie sú všeobecne drahé. Naviac, v tomto prípade vo vrcholnej výbave, takže aj v rámci konkurencie to nie je až tak prestrelená suma.

Opel Mokka-e

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4151 mm
Šírka 1548 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2561 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1598 kg
Batožinový priestor 310 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (kWh) 17,8 – 17,4
Dojazd 324-318 km