Hierarchia Hondy bola donedávna veľmi jednoduchá. Okrem nízkych áut mala HR-V a CR-V. Lenže už tomu tak nie je, keďže HR-V sa o trošku zmenšilo a CR-V sa o dosť zväčšilo. Takže z USA mohla prísť verzia veľká ako tamojšie HR-V, ale premenovala sa na ZR-V. Zdá sa vám to zložité? Áno, trochu hej, ale realita je taká, že ZR-V je vynikajúce auto, ktoré sa hrdo môže stavať do segmentu C SUV.
Áno, už ste mohli toto auto vidieť v našom teste, kolega ho mal pred približne rokom. Teraz však prichádza druhý test s úplne inou výbavou. Táto výbava je označená ako Advance a tróni na vrchole ponuky toho, čo auto aktuálne má. Práve ZR-V vyzerá nielen ako ideálne auto na cestovanie pre rodiny, ale aj ako rozumné mestské vozidlo, vzhľadom na pohon a celkovú veľkosť.
ZR-V Advance vyzerá trochu inak
Japonská automobilka tvary z amerického HR-V príliš nemenila, ostali proporcie, ostala výrazná maska chladiča a relatívne jednoduchý a konzervatívny štýl prednej časti celkovo. Honda ZR-V je predsa autom, ktoré môže zaujať masy. Predné svetlá s adaptívnymi lúčmi, vyhradenými pre výbavu Advance, nevytvárajú rozpory medzi prihliadajúcimi a môžu pôsobiť skôr nudne, ale určite budú vyzerať nadčasovo aj do budúcnosti. Veď práve toto je jedno z áut, ktoré sú stavané tak, aby vydržali.
Ale zboku je vidno čiastočná snaha o SUV kupé s výraznejšie klesajúcou zadnou účasťou. Nie je to hranaté SUV, je to skôr štýlové vozidlo. ZR-V je zaujímavý automobil, pričom pre verziu Advance si výrobca pripravil lakovanie spodných dielov karosérie čiernou farbou, ale nachystal aj iné zliatinové disky s priemerom 18 palcov. Vlastne vyzerajú vynikajúco a ja som ich už mal obuté na pneumatikách, čo vyhrali všetky testy. Sú to Continental TS 870.
No aby sme mali auto kompletné, zadná časť tiež vyžaruje jednoduchý štýl, ktorý znova hovorí o nadčasovosti celého vozidla. Japonská automobilka spravila auto jednoducho odolné voči zubu času. Možno nebude šokovať a nebude mať charakter najkrajších vozidiel na svete, ale rovnako zaujímavé bude dlho do budúcnosti.
A aj keď mám niekde zafixované, že optimálna farba na nové Hondy je modrá, tak červená sa rozhodne nedá zahanbiť. Vlastne modrú by som bral pre výbavu Sport, červenú pre výbavu Advance. Veď červená je aj príspevkom k bezpečnosti na ceste. ZR-V s ňou uvidíte omnoho skôr ako vlastne s ktoroukoľvek inou farbou, ako s ktorýmkoľvek iným odtieňom.
Miesto áno, len s jednou výhradou
To, že Honda ZR-V bude pokrokové auto je asi očividné, veď používa pohonnú sústavu z iného moderného auta automobilky. Ale to znamená, že niektoré časti pohonnej sústavy sú jednoducho vzadu. Takže kufor nie je úplne obrovský. ZR-V má štandardne batožinový priestor s objemom 380 litrov a pridáva 10 litrov v malom priestore pod podlahou. Ale výbava Advance má audiosústavu Bose, ktorá, vďaka subwooferu, zmenšuje objem batožinového priestoru o 10 litrov. Takže áno, Honda ZR-V má batožinový priestor menší ako Ford Puma. Ale druhá strana mince odhaľuje pravdu, že tento priestor sa dá veľmi dobre použiť.
Môžeme zabudnúť na Magic Seats z minulej generácie HR-V, ktorej sedáky sa vyklápali a umožnili voziť veľké, či skôr vysoké predmety. Ale to nič nemení na fakte, že na zadných sedadlách je relatívne dosť miesta. Do ZR-V sa posadia štyria dospelí. A nebude to s úplnými kompromismi. Na zadných sedadlách je miesto tak ideálne pre pasažierov s výškou do 185 cm.
Ale vpredu si pasažieri Hondy ZR-V môžu vychutnať veľmi príjemné sedadlá s celkom pohodlným nastavením. Ale prekvapenie príde, keď zistíte, že toto auto nemá nastaviteľnú bedrovú opierku. Mne veľmi nechýbala, teda chýbala mi až po približne 600 kilometroch v jednom ťahu, ale som prekvapený, že ju ZR-V nemá. Toto považujem za takmer základnú výbavu auta. Ostatné je ale všetko veľmi dobre spravené a dáva pocit, že vydrží extrémne dlho. Pre niekoho zase môže byť trochu zmätočné ovládanie prevodovky tlačidlami, ale aj na to sa dá zvyknúť.
Prístrojová doska Hondy ZR-V už je štandardnejšia ako vysoká stredová konzola. Má jeden vizuálny prepájací pás stredom so zakomponovanými výduchmi. Tie ovládate posuvnými páčkami a aj toto je v štýle jednoduchosti a ľahkosti použitia. Aj toto by sa dalo nazvať nadčasovým interiérom, lebo sa určite vráti aj doba, kedy klimatizácie pôjdu znova na samostatné ovládanie, presne tak, ako je to tu. Hondu ZR-V dokáže ktokoľvek ovládať bez akéhokoľvek problému.
Výbornou správou interiéru ale rozhodne bude, že má extrémne veľa odkladacích priestorov v prednej časti. Dokážete odložiť mobil, peňaženku, vlastne čokoľvek, čo máte vo vreckách.
Štartujem!
Čím sa líši americké HR-V od európskeho ZR-V? Najviac to bude asi pohonom, aj keď tých odlišnosti bude určite viac minimálne pri pohľade na smerovky a podobné zaujímavosti. Do Európy si ZR-V pripravilo pohon hybridnou sústavou od Civicu. Je to obdoba toho, čo poháňa vlastne aj CR-V. Honda totiž využíva štýl, že väčšinou je vozidlo poháňané elektrickým motorom a spaľovací sa pripája iba ako generátor, prípadne vo vysokých rýchlostiach. To už pomohlo eliminovať aj použitie štandardnej prevodovky.
Ako teda funguje? Honda ZR-V má elektrický motor s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 315 Nm. Ten poháňa kolesá takmer stále, ale ak dôjde energia v malej hybridnej batérií, tak sa pripája spaľovací motor, ktorý ma výkon 105 kW (143 k) a krútiaci moment 186 Nm. V realite to znamená zrýchlenie na stovku za 8 sekúnd, pre najpomalšiu verziu Advance, ale omnoho zaujímavejšie sú iné parametre.
Dôležitým faktom je, že Honda ZR-V vlastne jazdí výborne. Viacprvkové zavesenie zadnej nápravy je síce jedna vec, ale druhá je aj to, že si auto celkom dobre rozumie aj s väčšími diskami s priemerom 18 palcov. Vlastne to nie sú väčšie disky, to sú už, v tejto kategórií, disky priemerné. A auto si stále zachováva dostatočnú dávku komfortu a zároveň prináša rozumnú dynamickú jazdu v zákrutách. Kompromisy zjavne existujú.
Ale najviac odpáli dekel spotreba. Kým po diaľnici jazdíte okolo 6,5 až 6,7 litra na zimných pneumatikách, v meste je to omnoho menej. Koľko? Dá sa držať do 5 litrov, ak zapojíte cesty mimo mesto, tak viete prejsť určitú trasu do 5,5 litra bez výraznej snahy. A to pri stále relatívne veľkom aute. Tento hybrid sa Honde jednoducho podaril a ZR-V má výborné pôsobisko. Možno by som prijal, keby má trochu väčší výkon, ale aj toto výkonové nastavenie je vynikajúce, najmä keď je spojené s relatívne veľkou nádržou s objemom 57 litrov.
Konkurencieschopný model
Po prejdení približne 2 600 kilometrov musím povedať, že toto auto je absolútne bezproblémové, má dostatočný dojazd na naplnenie nádrže, má dostatočný komfort na prejdenie mnohých kilometrov, má veľmi dobré asistenčné systémy, má samozrejme pár neduhov, ale inak je vlastne výborným vozidlom. Základná cena modelu je už od 37 990 €, ale prevedenie Advance s najvyššou výbavou, vrátane panoramatickej otváracej strechy, stojí 41 990 €. Za hybridné auto je to odôvodniteľná suma a hlavne v momente, kedy si uvedomíme, že konkurentom je napríklad Toyota Corolla Cross, ktorá rozhodne menej nestojí.
Honda ZR-V Advance
Motor | R4 benzín + elektromotor |
Objem | 1993 cm3 |
Výkon | Generátor: 105 kW (143 k) pri 6000 ot/min Elektromotor: 135 kW (184 k) |
Krútiaci moment | Generátor: 186 Nm pri pri 4500 ot/min Elektromotor: 315 Nm |
Prevodovka | Automatické prepínanie, vlastne bez prevodovky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4568 mm |
Šírka | 1898 mm |
Výška | 1620 mm |
Rázvor osí kolies | 2657 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1639/517 kg |
Batožinový priestor | 370+10/1301 l |
Palivová nádrž | 57 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 173 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Spotreba (WLTP) | 5,8/100 km |
Emisie g CO2/km | 132 |