Ford Puma ST-Line X

Test Ford Puma ST-line X: Sviežosť a praktickosť aj do budúcna

Ford Puma len nedávno zažil výraznú modifikáciu svojich tvarov, ani nie zvonka, ale najmä z vnútra. Modernizovaná verzia už hrdo behá po našich cestách, ale dôležité je, že ešte stále môže byť zopár kusov z dopredajových pred modernizáciou. Lenže nová je výrazne lepšia! Ford Puma je v skratke malý crossover, ktorý výborne jazdí a je za veľmi rozumnú, konkurencieschopnú cenu.

Z celej šírky spektra vozidiel v ponuke som si vyskúšal prevedenie ST-line X s mnohými doplnkami, ale aj s litrovým trojvalcom. Vlastne, teraz v aute nič iné ako litrový trojvalec mať nemôžete. Ale zároveň treba jednohlasne dodať, že to nie je problém. Toto je mild hybrid s nižším z dvoch výkonov.

Puma vyzerá menšia

Ford vytvoril auto segmentu B, ktoré je na prvý pohľad veľmi malé. Pri facelifte sa mu zmenili predné svetlá a trochu zadná časť, ale tam sú zmeny naozaj minimálne. Najviac vidno vylepšenia v prednej časti, kde sa z vrchu nárazníka presunul znak do masky chladiča a zároveň vidno nový tvar denného svietenia LEDkovými pásmi. Stačilo málo a Puma vyzerá sviežo do budúcich rokov.

Netreba zabudnúť, že Puma prapôvodne vychádza z malej Fiesty, ktorú vlastne z trhu úplne vytlačila. Puma je priestranné auto na malom pôdoryse a s farbou Cactus Grey s jemným nádychom do zelena a balíkom ST-line vyzerá vynikajúco. Dizajn určite okoreňujú aj zliatinové disky s priemerom až 19 palcov s matným čiernym lakovaním a zaujímavou brúsenou časťou.

Ford Puma ST-Line X

Ford ale neinovoval len predné LED denné svietenie s novými líniami, ale posnažil sa aj na poli samotných svetiel. Teraz ponúkajú možnosť maticového svietenia s vyrezávaním lúčov, čo je vynikajúce, ale ešte lepšie je, že tento systém je za príplatok iba 900 €. Takže ak chcete v noci reálne aj niečo vidieť, neváhajte, tento systém vám umožní zvládať viac a skôr. A verte mi, to je to, čo naozaj chcete!

Celkový tvar crossoveru ostáva, Puma je relatívne široké a krátke auto, ktoré od dizajnérov získalo línie so športovým nádychom. Puma jednoducho vyzerá ešte lepšie ako doteraz. A jediné, čo sa neviem rozhodnúť, či sa mi viac páči prevedenie s klasickými plastovými lemami spodnej časti, alebo toto so športovými vizuálnymi prvkami. Po dlhom váhaní by som asi skončil s výbavou ST-line X, presne v takejto.

Viac priestoru ako sa môže na prvý pohľad zdať

Ford Puma má dĺžku 4207 milimetrov, čo by mohlo znamenať, že vnútorný priestor nebude až taký veľký. Ale nie je to tak. Vnútri auta je dosť priestoru pre rodinu s malými deťmi a zároveň dosť priestoru aj pre batožinu. Veď samotný batožinový priestor má celkom rekordný objem 456 litrov a z toho je časť ešte umývadlo pod podlahou. Že o akom umývadle hovorím? O priestore MegaBox, ktorý pod vyberateľnou podlahou vytvára otvor s objemom 80 litrov a s výpusťou. Takže ak máte špinavé čižmy, alebo jednoducho chcete mať chladné pivo pri kempovaní, tak máte možnosť. Veď tento priestor viete vysypať ľadom, dať do neho plechovky a ísť do kempu, alebo na párty. Potom už len vyberiete zátku, voda vytečie a máte všetko tak, ako ste mali doposiaľ.

Kufor sa dá meniť sklápaním zadných operadiel, ale to už je akýsi štandard. Ale nie úplne štandardné, v tejto veľkosti áut, je, že sa sám za seba posadím. Necestovalo by sa mi síce pohodlne na dlhé trasy, ale čosi by som zvládol. Pre deti sú sedadlá vynikajúce a dostatočne priestranné. Trojicu detských sedačiek ale dozadu nedáte, ak ste si to naivne mysleli. Puma je stále malé auto a nespravíte s tým nič žiadnym ďalším čarovaním.

Ale v tomto aute chcete väčšinou sedieť vpredu. Sedadlá výbavy ST-line X sú veľmi schopné a pozitívnou správou pre niektorých môže byť aj fakt, že sú iba čiastočne čalúnené kožou. Na stredovej alcantare, alebo niečom podobnom, až tak veľa potu nevytlačíte. Interiér v prednej časti je síce priestranný, ale dodatočne ho presvetľuje panoramatická otváracia strecha. Tá pridáva slnečné lúče do interiéru a bude sa vám hodiť najmä v zimných mesiacoch . V prípade Fordu Puma je dvojdielna a má aj zadný diel nad zadnými sedadlami.

Ford Puma ST-Line X

Najväčšiu zmenu v interiéri zaznamenala prístrojová doska. Ukazuje obrovský stredový displej, štartovanie sa presunulo vedľa displeja, podobne ako to má Tourneo Custom a pred vodičom je druhý displej. Za stredovým novým displejom je dokonca tunel, do ktorého môžete pichnúť napríklad dáždnik. Nie mokrý, to by asi vytopilo systém, ale suchý v pohode.

Dôležitejšie je, že nový systém má omnoho jednoduchšie ovládanie ako doteraz a omnoho rýchlejšie sa pripája cez Apple CarPlay, alebo hlavne sa pripája bezdrôtovo. Zaujímavé na tom je, že Ford využíva iba jednozónovú klimatizáciu v tomto modeli. Je to prekvapenie, lebo niektoré konkurenčné vozidla majú zóny dve. Ale ja mám aj tak vždy nastavené obidve zóny na jednu teplotu, takže mi to až tak nevadí.

Ale Puma ma niečím prekvapila. Nie je to úplne jednozónová klimatizácia, ale je to tiež niečo jednokusové. Z dvoch páčok pod volantom Ford spravil iba jednu naľavo. Znova je to niečo, čo už má Tourneo Custom, ale na začiatok to môže byť prekvapenie. Najmä keď je v strede štandardná páka. Páka je spojená s prevodovkou a nezriedka sa stane, že miesto D dáte až S, keďže nemá výraznejšiu aretáciu. No a pred pákou je miesto na nabíjanie mobilu bezdrôtovo, akurát to nie je ohraničené a ani pogumované, takže mobil nie je úplne stabilne zakotvený a môže vystreliť na prelet interiérom vlastným orbitom.

Mocný litrový trojvalec

Povedzme si to, čím je Ford Puma špecifický a úplne vynikajúci. Je vynikajúci tým, ako jazdí. Má predsa jeden z najlepších podvozkov v hre a zároveň ukazuje, že mu nie je cudzí ani komfort. Toto je jeden z najlepších podvozkov v Béčkovej segmentovej hre. Je vyvážený z pohľadu jazdných vlastností a dokáže predvádzať schopné dynamické parametre. Svoj komfort si zachováva aj napriek použitiu diskov s priemerom až 19 palcov a veľmi dobré pneumatiky Goodyear Eagle F1 Assymetric zase podporujú to ako auto drží v zákrutách. Dá sa povedať, že z pohľadu podvozku Fordu Puma nie je čo vyčítať. A rovnako je to aj z pohľadu motora.

Motor má Puma výhradne trojvalec a bolo to tak vždy. Veď aj prevedenie ST, to plnohodnotné, malo 3 valčeky. Predsudky bokom, tento motor je komfortný a použiteľný nielen na jazdu po meste, ale aj na diaľnici, kde má dokonca príjemnú spotrebu do 7 litrov. Mne sa počas celého týždňa a veľmi dlhých vzdialenostiach značiacich celkovo 1 300 km podarilo dostať na priemer 6,4 litra benzínu na 100 km. Keď som sa veľmi snažil, tak som mal aj hodnoty okolo 5 litrov. A to je cool.

Ford Puma ST-Line X

V tomto prípade, v prípade slabšieho prevedenia, je potenciál spojenia s manuálom, alebo so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Na automat nemôžem nadávať. Funguje výborne, má rozumné rozsahy a radí hladko. Ak by som chcel výkonnejšiu verziu, už som iba v možnosti automat. Slabší motor stále môžete mať aj s manuálnou prevodovkou a sám neviem, či by som nesiahol skôr po tej.

Ford Puma je s výbavou ST-line X jedným z najdynamickejšie jazdiacich podobne veľkých crossoverov.

Puma v segmente B stále vyčnieva

Čo zvolíte, ak chcete fakt dobre jazdiace auto segmentu B? Odpoveď máte priamo tu. Zvolíte Ford Puma, ktorí za svoje služby stojí akceptovateľnú sumu. Toto prevedenie sa síce dostáva na takmer 30-tisíc eur, ale základné ST line X je za 25 890 eur s automatom a môžete ho mať aj s manuálnou prevodovkou, čím Ušetríte ďalších 1 600 eur. Puma ST-line X je jednoducho výborná a jazdí sa s ňou skvele.

Nebude asi alternatívu pre tých, čo chcú extrémny komfort, ale pre tých stále existuje alternatíva na trhu, alebo možnosť zvoliť prevedenie Titanium. To práve s menšími diskami môže pôsobiť komfortnejšie ako táto Puma na veľkých diskoch. Alebo si počkáte na plnohodnotné nové ST s výkonom 117 kW (160 k)?

Crossovery segmentu B vytvárajú omnoho väčší trh ako v súčasnosti rovnako pozicované hatchbacky. Nie je to tak úplne vždy, ale vo veľa prípadoch už crossovery vytláčajú pôvodné modely. Vidno to na ústupe Fiesty, na menších predajoch Ibizy, na kanibalizácii Clia Capturom. Nehovorím, že tieto vozidlá sú zlé, sú výborné a ponúkajú viac miesta, takže vlastne rozhodovanie môže byť úplne logické.

Ford Puma ST-line X EcoBoost Hybrid

Motor R3 benzín + MHEV
Objem 999 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická dvojspojková 7 stupňov
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4206 mm
Šírka 1805 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1293/542 kg
Batožinový priestor 456/1216 l
Palivová nádrž 42 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP) 5,5-6,2/100 km  
Emisie g CO2/km 125-142