Hyundai Tucson Hybrid 4x4 Anniversary

Test Hyundai Tucson Hybrid 4×4 Anniversary: Extrémna premena interne

Hyundai Tucson súčasnej generácie má jedno veľké špecifikum. Vyzerá výborne s tými najvyššími stupňami výbavy. A po modernizácii vyzerá veľmi dobre aj s tými nižšími stupňami, za čo môže už štandardné osadenie LED svetlometmi. Vozidlo si pripomína dvadsiate výročie svojho vzniku, čo prináša aj špeciálnu edíciu s naozaj lákavú ponuku.

No a špeciálna séria Anniversary má dve prevedenia. Toto je Premium, čiže tá najvyššia možnosť a má pohon hybridným systémom na všetky 4 kolesá. Je to asi najuniverzálnejšia pohonná sústava vozidla, ktorá nenechá v štychu ani keď náhle napadne veľa snehu, prípadne sa inak zhoršia podmienky. No a k tomu je okorenená fakt slušnou porciu výbavových prvkov.

Stealth technológia pre každého

Hyundai pred modernizáciou spravil dizajn, ktorý má výrazné ostré hrany, podobne ako mal kedysi jeden špecifický druh stíhačky. Bolo to lietadlo nazvané F117A Sealth Fighter, ktoré bolo vlastne neviditeľné pre radary. Stíhačka mala tiež veľmi ostré línie. Nie, toto auto nebude neviditeľné pre radary, príslušníci vás určite veľmi ľahko zmerajú, ale ten pocit je prítomný. Je prítomný pocit toho, že auto je moderné a ostré ako britva.

Už len predná časť s výraznou svetelnou šou hovorí jasnou rečou. Predná maska chladiča má zakomponované LEDky denného svietenia a Tucson s nimi pôsobí neprehliadnuteľne a nezameniteľne. Tieto svetlá však prešli tiež modernizáciou. Kým pred faceliftom boli nad sebou štyri segmenty, po modernizácii sú už iba tri. Takto ľahko rozoznáte rozdiel medzi prevedeniami, ak by ste nevedeli nájsť nič iné. Veď zvonka toho až tak veľa nie je.

Hyundai Tucson Hybrid 4x4 Anniversary

A ostré hrany a línie sú aj v zadnej časti, kde automobilka nechala, našťastie, aj štandardne koncovky výfuku. Sú dve a sú na pravej strane. Tvary sú podporené aj rozdelenými svetlami. Vrchná časť tvorí líniu denného svietenia a štandardného svetelného toku, pričom spodná časť zase hovorí o smerovkách, cúvačkách a hmlovkách. Je to zvláštne, ale Tucson je týmto charakteristický.

Časť zo svetiel je jednoducho dole v nárazníku. Lenže vzadu je ešte jedna prekvapivá dizajnová vec. Hyundai schoval stierač pod spojler a tým vytvoril čistú plochu spodnej časti okna. Je to jednoduchšie na umývanie, bezpečnejšie pre stierač samotný a aj výzor auta sa posunul k výraznejšej moderne.

No a čerešničkou na torte je matný lak, zelená farba, ktorá vytvára práve ešte väčší dojem Stealth prevedenia Hyundaiu Tucson. Veď táto farba vlastne ani nie je drahá. Hyundai za ňu pýta nula eur pre túto špeciálnu sériu. Je faktom, že je náročnejšia na údržbu a akýkoľvek škrabanec treba prelakovať, ale efekt robí nesmierny.

Priestorová výhra

Najväčším prekvapením modernizácie Hyundaiu Tucson je pohľad do interiéru. Veď tu nezostal kameň na kameni, ak sa pozeráme na prednú časť. Masívna stredová konzola je preč, ťažké tvary prístrojovej dosky sú taktiež minulosťou. Všetko vyzerá veľmi ľahko a vzdušne vďaka kompletne novej prístrojovej doske. Vzdušnosť ale trochu uberá čierny strop, ktorý je síce vo väčšine áut, ale práve v modeli Tucson, aj keď má byť dynamický, by sa mi do interiéru hodil bledší odtieň. Ideálne taký ako mal svojho času model Santa Fe.

Ale vpredu je to stále s priestorom vynikajúce, rovnako ako vzadu, aj napriek tomu, že je všetko ladené v čiernych tónoch. Alebo nie je? Keď sa pozriete bližšie, tak línia cez prístrojovú dosku je tmavozelená, čo pôsobí veľmi zaujímavo a už to budete vidieť vždy. Prístrojová doska samotná má iné rozloženie, má dva displeje pod jedným krycím sklom, na prepínanie prevodovky má páčku pod volantom, podobne ako to majú elektrické autá automobilky. Tento interiér bol rozhodne krokom vpred, krokom, ktorý dokáže že s ľahkosťou premeniť celé auto.

Hyundai Tucson Hybrid 4x4 Anniversary

A pribudli aj odkladacie priestory, pod stredovou konzolou, na stredovej konzole, na prístrojovej doske, plus máte stále aj veľkú lakťovú opierku. Vzadu je tiež príjemná situácia. Kým vpredu máte v modeli Tucson Anniversary Premium ventiláciu aj vyhrievanie sedadiel, vzadu máte vyhrievanie a možnosť naklápania operadla. Miesta je dostatok, sťažovať sa nebude nik.

No a popri tom všetkom ostáva aj rozumný batožinový priestor s objemom 616 litrov, ktorý je dobre využiteľný. Dá sa zväčšovať a zmenšovať naklápaním zadných operadiel sedadiel, jediné, čo vám bude na batožinovom priestore vadiť je asi pomalé zatváranie veka. Hyundai Tucson je rozumne poskladaný, kvalitne spracovaný a vlastne mu nie je čo vyčítať, keď už si zvyknete na ovládanie informačno-zábavného systému. A tip na záver, vypínanie varovania o rýchlosti je jednoduché. Stačí dlhšie podržať koliesko vypínania zvuku na volante.

Hybridné svalstvo

Hyundai Tousson aj vo verzii Anniversary ma stále možnosť voľby obyčajného motora. Ale vzhľadom na spotrebu budete asi chcieť Hybrid, ktorý dokáže, najmä v meste, spotrebu trochu zraziť. Celkový výkon sústavy pozostávajúcej zo spaľovacieho motora dosahujúceho 117,5 kW (160 k) a elektromotora predstavujúceho výkonovú hodnotu 47,7 kW (64 k) je to 158 kW (215 k). V tomto prípade cez šesťstupňovú automatickú prevodovku poháňa motor všetky štyri kolesá. A možno to je dôvodom, že je toto vozidlo trochu menej skromné na palivo.

Ale kým sa dostanem ku spotrebe, tak musím skonštatovať, že jazda je komfortná a inou ani nechce byť, dokonca ani na relatívne veľkých diskoch s priemerom 19 palcov. Hyundai Tucson predvádza, že dokáže byť príjemným rodinným autom a dajú sa s ním zvládnuť aj dlhé trasy. Veď má predsa nielen rozumné naladenie, ale ukazuje aj veľkú palivovú nádrž s objemom 52 litrov.

Dynamika tejto verzie je obstojná, o čom hovorí napríklad zrýchlenie z nuly na 100 za 8,5 sekundy. V praxi je to tiež použiteľné vozidlo, ktoré dokáže poskytnúť oporu aj pri zrýchľovaní počas predbiehania.

Hyundai Tucson Hybrid 4x4 Anniversary

No a oporou bude aj pri tankovaní. Na diaľnici sa mi na displeji zobrazovali hodnoty okolo 8,5 litra benzínu na 100 km pri štandardnej rýchlosti 130 km/h. Nie je to málo, ale zase ani veľa. Keby je motor samotný, možno by to bolo rovnaké, ale v iných situáciách by bola zase spotreba vyššia. Veď mimo obce sa dá s týmto pohonným ústrojenstvom jazdiť aj okolo 6 až 6,5 litra benzínu na 100 km.

Môj celkový priemer s výrazným podielom diaľnic bol vo finále 7,6 litra benzínu na 100 km. A to je stále dobrá hodnota. Nie je to Naftový štýl, ktorý kedysi… Vlastne, vysokú spotrebu mal Hyundai Tucson s automatickou prevodovkou a 2,0 CRDi už keď predstavila automobilka minulú generáciu. Tu si pozrite test, pamätám si, že vtedy ma spotreba nepríjemné zaskočila, lebo dvojlitrová nafta by mala spotrebovať menej. Ale turbobenzín s hybridom na diaľnici je s týmito hodnotami dobrým priemerom.

Lákavé auto za lákavú cenu

Koľko stojí takýto Tucson? Stojí presne 45-tisíc eur, čo je úplne adekvátne, ba priam až výhodné. Veď každý konkurent bude určite drahší, prípadne bude mať cenu veľmi podobnú. Výhodou Hyundaiu Tucson je práve avantgardný tvar s futuristickými prvkami, ktoré má máloktorý ďalší výrobca.

Najväčšou otázkou pri Hyundai Tucson nie je priestor, nie sú ani výkony, ani tá spotreba. Najväčšou otázkou ostáva, ako bude dizajn starnúť. Lebo s vekom štyri roky je model Tucson tejto generácie stále relatívne mladým modelom.

Ale predsa, kto sú tí najzásadnejší konkurenti? Jedným z tých najväčších bude Ford Kuga s hybridným pohonom a štvorkolkou, ale za podobné peniaze, aj keď s výrazne slabšou výbavou, bude aj Lexus NX350h s pohonom všetkých štyroch kolies a tým pádom druhým elektromotorom na zadnej náprave. Hyundai Tucson na to ide štandardne s rotujúcim kardanom a medzinápravovou spojkou.

Hyundai Tucson Hybrid 4×4 Anniversary Premium

Motor R4 benzín + HEV
Objem 1598 cm3
Výkon ICE: 117,6 kW (160 k) pri 5500 ot/min
Elektro: 47,7 kW (64 k)
Celkovo: 158 kW (215 k)
Krútiaci moment ICE: 265 Nm pri 1500-3500 ot/min
Elektro: 264 Nm
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4510 mm
Šírka 1865 mm
Výška 1650 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1645/605 kg
Batožinový priestor 616/1795 l
Palivová nádrž 52 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s
Spotreba (WLTP komb.) 6,4 l/100 km
Emisie g CO2/km 146