Dacia Duster sa postupom času stala synonymom lacného terénneho vozidla, ktoré je dostupné, ale zároveň prejde všade. Teraz máme na trhu tretiu generáciu, ale tá sa akosi od vizuálu ľudového vozidla vzdialila a stáva sa vozidlom ako z budúcnosti. Je to CyberSUV presne tak, ako by malo byť a zároveň je Dacia Duster najnovšej generácie autom, za ktoré by sa dizajnom nemusel hanbiť ani niekdajší Hummer so spaľovacími motormi.
Asi vám to dochádza, že sa mi páči. Má také extrémne odhodlanie ako máloktoré auto a zboku vyzerá, že má extrémne nájazdové uhly. Toto je prevedenie s 1,2-litrovým trojvalcom, ktorý je výrazne lepší ako niekdajší 1,2-litrový štvorvalec a zároveň má spojenie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies. A aby toho nebolo málo, tak na začiatok treba skonštatovať, že toto je výbava Extreme s medeno-zlatými krytmi zrkadiel.
Duster zažil dizajnový skok
Prvá aj druhá generácia Dacie Duster boli vskutku konzervatívnymi autami s tradičným tvarovaním, ale najnovšia generácia, tá tretia, pridala terénnemu modelu v portfóliu automobilky omnoho drsnejšie a extrémnejšie proporcie. Dacia Duster vyzerá ako z filmov Sudca Dredd, alebo z Minority Report. Preto nemusí sadnúť každému, ale ten, komu nesadne bude mať celkom zvláštny vkus. Duster totiž vyzerá fantasticky, možno vedecko-fantasticky (sci-fi). Duster je brutálny. Nie je nádherný, je drsne zaujímavý, čo je devíza aj do budúcna.
Pozrieme sa na to ale spolu podrobne. Predná časť má výrazné rebrovanie masky chladiča, ktoré nadväzuje na vodorovné časti ypsilonového denného svietenia v svetlometoch. Tieto čiarky prechádzajú do masívneho loga DC, pričom všetky prvky sú biele. Biele je aj denné svietenie a samotné svetlá sú obstojné, na fakt, že diaľkové stále využívajú halogénové žiarovky.
Predný nárazník je naviac stavaný na čo najväčšiu priechodnosť modelu Duster 4×4 a je odlišný od toho, čo majú predokolky. Jedinou nevýhodou azda môže byť, že v prípade ťažkých terénov môže odletieť krytka ťažného oka, čo sa stalo niekedy v minulosti aj tomuto vozidlu. Drsná téma má pokračovať aj zboku a je to tak. Drsnosť možno zjemňuje fakt, že na zaujímavo povrchovo upravených plastoch spodnej časti prichádzajúcich do zvislého elementu na blatníku je naviac logo hovoriace o recyklovanom plaste.
Určitý historický odkaz nesú zadné dvere. Aliancia Renault s Nissanom kedysi vyrábala model Pathfinder, ktorý mal kľučku umiestnenú v ráme dverí a nie normálne. Presne to sa modelu Duster stalo. Má práve takýto pripomienkový štýl otvárania dverí. Síce to zväčšuje vnímanú dynamiku vozidla, ale zároveň je tento prístup nevýhodou ak chcú nasadať menšie deti samostatne. Menšie decká na kľučku jednoducho nedosiahnu.
Rumunská automobilka spravila z modelu Duster štýlové vozidlo, ktoré by sa mohlo stať ikonou do budúcnosti. Duster tretej generácie k tomu predvádza aj celkom strohú a účelovú zadnú časť, znova s Y-novým tvarom svetiel a s nárazníkom znova favorizujúcim prejazdové uhly. Veď aj tu sa má Duster čím pochváliť. Svetlá výška tejto verzie je 21,7 cm, pričom predný nájazdový uhol je 31° vďaka modifikovanému nárazníku verzie (predokolky majú 24°), zadný odjazdový je 36° a prejazdový uhol sa dostal na 23°. To sú hodnoty, za ktoré sa nemusí hanbiť ani drsný off-road.
Hýčkanie? Nie, aj vnútri je cítiť drsnosť
Do interiéru modelu Duster sa znova nasťahovali rovnako futuristické línie ako sú aj zvonka. Hovorí o tom hlavne prístrojová doska s utilitárnym tvarovaním a tiež masívna radiaca páka. Koliesko na prehadzovanie medzi jednotlivými pohonmi už v aute nie je, ale miesto neho je koliesko na prehadzovanie režimov. Vďaka nemu si dokáže Duster poradiť s viacerými možnosťami povrchu.
Jedna vec je však trochu zvláštna. Interiér nového modelu Duster pôsobí o štipku menej kvalitne ako pôsobil ten predtým. Môžu za to veľké plastové plochy a absencia akéhokoľvek mäkčeného prvku. To ale znamená, že údržba do budúcna bude absolútne jednoduchá a vnútro môžete, obrazne, čistiť pomaly hadicou. Duster vyzerá síce menej honosne, ale o to odolnejšie.
Okrem tradičných ovládacích prvkov je dostupný aj veľký displej a displej aj pred vodičom. Na nich sú zobrazované nielen náklony a funkcia podvozku, ale aj informácie o spotrebe, či o celkom celom infotainmente. Aj keď si Duster stále necháva niektoré samostatné prvky, napríklad jednozónová klimatizácia má už zobrazovanie a niektoré ovládania skryté v displeji. Môj taký malý poznatok, čo sa zmenilo výrazne k lepšiemu je, že Duster má menej masívny prah, takže sa automaticky nemusím zašpiniť o zablatenú časť. Veľké prekvapenie ale prichádza v momente, keď zistíte, že aj napriek tvrdým plastom nikde nič nevŕzga a prevedenie vyzerá veľmi odolne.
Áno, tretia generácia Dacie Duster predvádza aj rozumný interiérový priestor. Veď vzadu je dosť životného placu pre dvoch, prípadne tesnejšie pre troch pasažierov. Veľmi zaujímavo ale vyzerá pohľad do batožinového priestoru. Kým najviac, čo Duster ponúka je 517 litrov, najmenej má Hybrid s objemom 430 litrov a táto alternatíva, s pohonom všetkých 4 kolies, má 456 litrov základného objemu. Dá sa sklápaním sedadiel zväčšovať, ale to do nejakých 1 600 litrov.
Zaujímavosťou modelu môže byť, že má na viacerých miestach multifunkčné držiaky, na ktoré dokážete upnúť príslušenstvo. Buď tam dáte držiak na telefón, ako napríklad vedľa displeja informačno-zábavného systému, alebo rovnaký držiak môžete dať do zadnej časti stredovej konzoly, prípadne môžete využiť rôzne háčiky a ďalšie prvky z katalógu príslušenstva.
A ďalšou clever zaujímavosťou Dacie Duster bude, že jednoduchým tlačidlom vľavo pod volantom dokážete nastaviť asistentov tak, ako budú vyhovovať vám. Ja som si napríklad týmto tlačidlom vypínal upozornenie o prekročení rýchlosti, ktoré sa zapína automaticky pri naštartovaní.
Tri valce by mali stačiť
Kedysi dávno som testoval Duster TCe 125, ktorý mal štvorvalec objemom 1,2 litra a ten žral ako šialený. Niečo s tým motorom nebolo v poriadku, preto musel ísť do histórie. Teraz je pod prednou kapotou vozidla nový trojvalec, ktorý som si skúsil aj ako súčasť hybridného systému v Renaulte Austral. V Dustri je použitý samostatne a vytvára základnú platformu s výkonom 96 kW (130 k), ktorá sa spolieha aj na mild hybridný doplnok.
V aute sa dá povedať, že mu výkon nechýba. Veď zrýchlenie na stovku je 11 sekúnd. Nie je to rýchle, ale môže za to aj nastavenie prevodovky. Jednotka je príliš krátka a je určená najmä do terénu a pre záťaž. Šestka je naopak extrémne dlhá a keď ju zaradíte pri deväťdesiatke, tak budete cítiť diskomfort čiastočných vibrácií. Inak motor počujete, ale necítite. Vibrácie sa schovávajú za vyvažovacie prvky motora. Ale na diaľnici je už všetko presne tak, ako by malo byť, motor má ideálne otáčky a 130-tku zvláda s gráciou.
Na displeji si môžete zobraziť aj to ako funguje podvozok, koľko percent výkonu ide na ktorú nápravu. Ja som vlastne, pri bežnom jazdení, nemal potrebu prepínať žiadny iný režim okrem Eco. Ale v teréne si Duster tiež vie poradiť. Veď už v základe má celoročné pneumatiky, ktoré majú hlbší vzor ako akékoľvek letné. Pripájanie zadnej nápravy je ale plynulé a veľmi jemné. Čiže čo môžem kritizovať? Možno len zvláštne odstupňovanie prevodovky, ale aj to má svoj dôvod.
Prevodovka tiež spôsobuje aj fakt, že Duster má nízku spotrebu. Po diaľnici sa viete pohybovať s prehľadom do 7 litrov a keď sa posnažíte mimo diaľnic, tak viete mať hodnoty okolo 5,3 litra na vozidle s pohonom všetkých 4 kolies. Ak by ste štvorkolku nepotrebovali, tak by bola spotreba ešte nižšia s predokolkou. Ale ak ju z akéhokoľvek dôvodu potrebujete, nemusíte sa strachovať, že bude konzum v takých výšinách ako ja som mal pri teste prvej generácie modelu s TCe 125. Tento motor je omnoho ďalej, trojvalec je lepší ako štvorvalec s rovnakým objemom kedy bol.
Štvorkolkav modeli Duster za málo peňazí
Celková cena tohto prevedenia Dacie Duster sa dostáva nad 26-tisíc eur. Je to už vyššia suma, ale máte za ňu kompletné auto. Jediná otázka teda ostáva, či ozaj potrebujete štvorkolku. Ak nie, tak vám s prehľadom stačí TCe 130, vďaka ktorému ušetrite až 2 700 €. Alebo priplaťte 300 € a budete mať Hybrid 140 s automatickou prevodovkou. Hybrid je jediná možnosť ako sa dostať ku Dustru radiacemu automaticky. A Hybrid je pre mňa asi najkultivovanejší zo všetkých motorov v ponuke.
Výhodou Dacie Duster je, že v tomto segmente je už vlastne samostatná a samotná. Prečo? Lebo jediným možným konkurentom je aktuálne Suzuki Vitara, ktorá je o poznanie menšia. Ostatné takto veľké autá nemajú v ponuke pohon všetkých štyroch kolies a preto sa nebudem diviť, keď nových Dacii Duster bude na cestách pribúdať a pribúdať. Sú totiž kompetentnými autami, ktoré dokážu splniť pracovné povinnosti, ale potom aj prejsť do family režimu.
Dacia Duster TCe 130 4×4 Extreme
Motor | R3 benzín |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 4500-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 230 Nm pri pri 2100-3500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4343 mm |
Šírka | 1813 mm |
Výška | 1661 mm |
Rázvor osí kolies | 2657 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1465/430 kg |
Batožinový priestor | 456/1635 l |
Palivová nádrž | 55 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 174 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Spotreba (WLTP) | 6,0/100 km |
Emisie g CO2/km | 135 |