Test Honda CB650R: Ukáž čo máš

Naháče majú svoje čaro. Miesto toho aby strategicky chránili svoje energické jadro, odhaľujú ho hrdo svetu. Robia to aj napriek tomu, že tým úmyselne znižujú svoje aerodynamické výhody oproti motorkám s kapotážou. Aj napriek tomu dokážu dlhé roky nadšencov motoriek zaujať a vládne, v tejto triede, celkom silná konkurencia. V Honde sú si tejto situácie vedomí a nenechávajú svoju ponuku na náhodu.  Priniesli preto, pred časom, na trh nový svieži štýl stredne veľkých nahých motocyklov Neo Sport Cafe CB650R. Každému tak bude hneď jasné, že nejde len o štýlový Cafe racer ale o štýlovú športovo založenú motorku. Doplnila tak ponuku Hondy a zaradila sa medzi podobne ultraminimalisticky zaradených súrodencov CB1000R, CB300R a CB125R. Strategicky tak ponúka podobný dizajnový, ale aj jazdecký zážitok pre rôzne skupiny rozdielne výkonovo zameraných zákazníkov.

Hlavnou skupinou zákazníkov sú mladí jazdci, ktorí sa chcú štýlovo previezť na motorke, ktorá je zároveň výkonovo prispôsobená ich jazdeckým schopnostiam. Pre takých ponúka Honda nielen modernú a štýlovú motorku, ale aj primeraný výkon a výborne ovládateľný podvozok s cieľom poskytnúť čo najlepší pôžitok z jazdy. Vďaka novému ľahšiemu rámu a ďalším vylepšeniam sa podarilo znížiť,  oproti CB650F, pohotovostnú hmotnosť o 6 kilogramov na 202 kilogramov. Nové je aj predné odpruženie tvorené 41-milimetrovou inverznou vidlicou Showa s rozdielnymi tlmičmi (Separate Function Fork). Trendu sa nevyhli ani svetlá. CB650R je kompletne vybavená modernou LED technikou a LCD prístrojovým panelom inšpirovaným podobným dizajnom ako pri väčšej CB1000R.

Moderný dizajn je možné navoliť v štyroch rôznych farebných vyhotoveniach. Čierna Graphite Black, červená Candy Chromosphere red, matná strieborná metalíza Matt Crypton Silver Metallic a matná modrá metalíza Matt jeans Blue Metallic. Červená metalíza, ktorou bola nalakovaná naša testovacia motorka určite stojí za zváženie. Pôsobí elegantne a zároveň veľmi dravo.

Základom cafe racera je klasický vysokootáčkový štvorvalcový motor s objemom 649 centimetrov kubických s výkone 70 kW pri 12 000 otáčkach. Je spojený s ľahkým a výborne ovládateľným podvozkom.  Kvapalinou chladený 4-taktný 16-ventilový štvorvalec s rozvodom DOHC dosahuje maximálny krútiaci moment 64 Nm pri 8 500 otáčkach za minútu. Ten prichádza lineárne v celom rozsahu otáčok, v spolupráci so šesťstupňovou prevodovkou poháňa zadné koleso pomocou reťaze. Nový motor sa viac vytáča, vydrží viac vo vysokých otáčkach a vydáva tak veľmi príjemný zvuk. Pre začiatočníkov a držiteľov vodičských oprávnení A2 je výhodou jeho jednoduchá konverzia na výkon 35 kW.

Oproti minulej generácii s centrálnym prívodom chladiaceho vzduchu sa vďaka zdvojenému obtekaniu po oboch stranách nádrže podarilo efektívne zvýšiť objem vzduchu prúdiaceho do motora. V kombinácii s novým výfukovým systémom vybaveným trubicou s väčším vŕtaním tak umožňuje lepšie prúdenie aj výfukových plynov. Dosiahol sa tak výrazne emotívnejší zvuk a prejav motorky. Novinkou je tiež pomocná klzná spojka, ktorá pomáha k radeniu vyšších rýchlostí a bráni zablokovaniu zadného kolesa pri prudšom brzdení a rýchlom podraďovaní. Aby bola trakcia na zadne koleso vždy pod kontrolou, ponúka Honda system nastaviteľnej trakcie Honda Selectable Torque Control HSTC. Výhodou tohto systému je, že na prianie jazdca ho je možné vypnúť.

Skosené riadidlá umožňujú oproti predchodcovi agresívnejšiu jazdnú pozíciu. O bezpečné brzdenie sa starajú štvorpiestové, radiálne umiestnené predné strmene v kombinácii s 310 milimetrovými vlnitými plávajúcimi kotúčmi.  Tie sú doplnené o jednopiestový zadný strmeň s 240 milimetrovým kotúčom. Súčasťou základnej výbavy je aj dvojkanálový systém ABS. Na motorku v cene 7 590,- eur veľmi slušná výbava.

Tu mi ale hneď napadne, že cenou už ako „dospelá“ motorka konkuruje väčším skútrom. Možno nemá toľko úložného priestoru, ale obratnosťou v meste sa oproti ním určite nestratí. Výkonu má dosť, podvozok je tiež pekne naladený na jazdu v meste aj na okreskách. Aj keď stredná veľkostná trieda nie je úplne stavaná na moju výšku 192 centimetrov, dokázal som si na nej veľmi príjemne zajazdiť. Možno to bude teraz znieť trošku nadsadené, ale pri jazde na CB650R som si spomenul na minuloročný test Civic Type-R. Ako by ich vo výrobe ladili úplne rovnakí ľudia. Výborná ovládateľnosť riadenia, presná a dobre vyladená prevodovka. Krásne drží v otáčkach a cítiť z nej počas jazdy veľkú istotu. A to je oproti veľkým a ťažkým motorkám často na kľukatých cestách konkurenčná výhoda.  V Honde pri CB650R ukázali, že v tejto triede patria stále k tým najlepším na trhu. A ja som dostal po dlhom čase do hlavy červíka. Aká asi bude väčšia a silnejšia CB1000R?  

Honda CB650R

Motor Kvapalinou chladený 4-taktný 16-ventilový radový štvorvalec DOHC
Objem 649 cm3
Výkon 70 kW (95 k) pri 12000 ot/min
Krútiaci moment 64 Nm pri 8500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 2130 mm
Šírka 780 mm
Výška 1075 mm
Rázvor osí kolies 1450 mm
Hmotnosť (prevádzková) 202 kg
Batožinový priestor kde?
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h cca 3 s
Spotreba (WLTP) 4,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 112

Doplnkové informácie:

Brzdy (predné/zadná)

2-kanálové ABS, kotúč 310 mm x 4,5 mm so 4-piestikovým strmeňom / kotúč 240 mm x 5 mm s 1-piestikovým strmeňom

Pneumatiky (predná/zadná)

120/70 ZR17 M/C / 180/55 ZR17 M/C

Predné odpruženie

41-mm teleskopická obrátená

Zadné odpruženie

Jeden tlmič s 10-stupňovým nastavením predpätia, hliníková odlievaná kyvná vidlica