Test Ford Ranger Raptor: Keď to už nie je o práci

Každý čakal na predstavenie Rangeru Raptor. Bol to logický krok po tom, čo už v USA existuje niekoľká verzia väčšieho F-150 Raptor. A s predstavením prišlo nadšenie. Za Atlantickým oceánom má dokonca aj benzínový motor s objemom 2,3 litra. Ten by však u nás nemal veľký odbyt, tak Ford pripravil dvojliter na naftu s prijateľnou spotrebou a drsnými tvarmi.

Od bežného Rangeru sa naozaj líši až príliš. Je širší, má inú masku chladiča a je celkovo masívnejší. Nie, do garáží nákupných centier sme ho nebrali. Aj keď je jasné, že by mu nerobili problémy ani pätníky, ani spomaľovače. Dokonca celé auto vyzerá tak drsne, že by prešlo aj skrz zavretú rampu. Teda tá by sa asi pri pohľade naň schovala sama.

Samotné tvary auta, tie základné stále niečo hovoria o tom, že základ je pracovným strojom, ale zvyšok hovorí, že toto je životný štýl. Toto auto nebudete brať na pole, toto auto chcete aj keď na to budete ťažko hľadať racionálne dôvody. Má predsa vyššiu spotrebu ako Wildtrek, má ešte odťažitejšie riadenie, má menšiu nosnosť, ale je to Raptor a je to niečo, čo fakt pripomína hračku.

Tak poďme po poriadku. Raptor sa od bežného Rangeru líši šírkou, to vidí každý. Až je z exteriérového pohľadu taký divný pocit, že či sa to vôbec bude dať niekde zaparkovať. A áno, kdekoľvek. A bez papuče. Takto veľké papuče naozaj nikto nemá a aj odťahová služba by mala trochu problém s ilegálne parkujúcim Rangerom Raptor čokoľvek spraviť. Reálne na šírku pribudlo 16 centimetrov, čo znamená, že celkovo sa pick-up dostal na 2028 milimetrov bez zrkadiel. To už je úctyhodné.

Ďalšou výraznou zmenou je výška. Za tú môže, samozrejme, použité obutie. Ford pri jeho vývoji priamo spolupracoval s formou BFGoodrich. Veľké kolesá sú stále na diskoch s priemerom 17 palcov, takže bočný profil pneumatiky je naozaj extrémne vysoký. Je vlastne 70 percent z 285 milimetrov, keď vieme ako sa to počíta. To robí presne 20 centimetrov. Zmenou muselo prejsť aj samotné šasi auta. To bolo vystužené, keďže automobilka ráta s občasným skokom, veď vieme aké sú u nás niektoré cesty. Letové vlastnosti Raptoru sme však nemali šancu vyskúšať. Teda skôr, nejako to nepotrebujeme k životu. Celkové zvýšenie svetlej výšky je až 50 milimetrov a dostáva sa tak na celkom rekordnú hodnotu 283 milimetrov. Takú nemá žiaden iný sériový Ford.

Veľkou zmenou na podvozku je použitie tlmičov Fox. Tie sú pri štandardnej jazde pohodlné a sú tiež jedným z dôvodov, že auto akoby plávalo. Reakcia na volant nie je úplne blesková, ale zase, toto nie je okruhový Lotus, všakže. Rozdielna je aj konštrukcia zadnej nápravy. Kým bežné Rangery majú listové pružiny, Raptor dostal vinuté. Táto zmena znížila nosnosť z viac ako tony na približne 550 kilogramov. Raptor však stále potiahne 2,5-tonový príves. Áno, chcete si odôvodniť kúpu auta ťahaním prívesu s koňmi? Aj to sa dá.

Inšpirácia pre tvorbu auta prišla zo súťaže Baja. Nie, nie zo samotných súťažných špeciálov, ale z prieskumných vozidiel, ktoré prechádzajú trať a píšu súpis pre posádky. Reálne je tomu prispôsobené všetko. Toto auto by trať pretekov kľudne zvládlo. A aké teda je z pohľadu vodiča? No, interiér prichádza s viacerými nápismi Raptor, ale inak sa veľmi od Wildtreku nelíši.

Naštartovanie klasicky tlačidlom zobudí dvojlitrový štvorvalec s dvomi turbami. Ten ponúka výkon 157 kW (213 k). To nie je až taká nálož, ale 500 Nm už vyzerá dobre. Reálne by auto kľudne zvládlo aj trojlitrový naftový šesťvalec s výkonom do 221 kW (300 k) a krútiacim momentom kľudne aj 650 Nm, ale taký motor v ponuke nie je. Dvojliter využíva automatickú desaťstupňovú prevodovku a jediná škoda je, že maximum krútiaceho momentu má len medzi 1750 a 2000 otáčkami. Širšie spektrum by ešte zlepšilo chovanie auta.

Ako sme písali v teste Wildtreku s týmto motorom, tak je prekvapivé aký je tichý oproti predchádzajúcemu 3,2-litrovému päťvalcu. A tichý je aj Raptor, aj napriek extrémnym pneumatikám. Vlastne, tieto pneumatiky sú fakt brutálne a fungujú aj na asfalte, aj mimo neho. Na bežných cestách je Ranger Raptor trochu nemotorný, ale skúste sa vydať mimo nich, na poľné cestičky. Ak sa na ne šírkou zmestíte, tak nebudete pociťovať stratu komfortu ani vo vyšších rýchlostiach. Toto je patry trik auta. Naviac dokážete väčšinu nástrah prechádzať s výhradne zadným pohonom. Necheme nič navrhovať, ale myslíme si, že keby zapnete uzávierku zadnej nápravy na lúke a vypnete trakciu, tak sa razom stanete s Rangerom úplným drift kingom. V tejto špecifikácii na driftík vlastne stačí mokrá cesta a veľmi neopatrné ovládanie plynového pedálu. A je to zábava!

Takže ako si to zhrniemi? Je na ovládanie trochu horší ako Wildtrek, ale je pohodlnejší. Je príliš široký na parkovanie, ale dokáže zaparkovať hocikde. Má nižšiu nosnosť, ale… to je jedno. Racionálne si ho asi tak ľahko neodôvodníte, je autom, ktoré si kúpite, lebo pôsobí majestátne a chcete ho. A to nemusíte chcieť ani skákať. Plus nemá na trhu konkurentov. Jeden čas bol v ponuke Nissanu model Navara s úpravou Arctic Trucks, ale to stále nie je fabrický model. Ranger Raptor je unikát. Unikát so spotrebou tesne nad 10 litrov. To je tiež veľké prekvapenie. No a vlastne, ešte nemá adaptívny tempomat. Asi by, kvôli výške, niektoré autá neregistroval. Zrkadielko, zrkadielko, povedz, ktorý pick-up je najlepší v ponuke na slovenskom trhu! Zrkadielko v tom má jasno, je to Ranger Raptor, ak chcete zábavu, ak aj pracovať, tak Ranger Wildtrek. A oba majú záruku na 5 rokov, alebo 150-tisíc kilometrov.

Ford Ranger Raptor

Motor R4 nafta
Objem 1996 cm3
Výkon 157 kW (213 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1750-2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 10-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5374 mm
Šírka 2028 mm
Výška 1873 mm
Rázvor osí kolies 3220 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2435/3180 kg
Batožinový priestor nekonečno  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (WLTP) 7,6 – 7,9
Emisie g CO2/km 199-207