Test Honda Africa Twin Adventure Sports: Nový pohľad na radenie rýchlostí

Neviem, či to spravili v Honde účelovo, alebo to bola pri plánovaní novinárskych testov v našej redakcii len náhoda. Lebo zaradiť za sebou s odstupom len pár týždňov dve Hondy Africa Twin asi nebude len tak. Keď mi to kolega pri plánovaní testov cez telefon oznámil, hneď mi v hlave prebehlo v čom by asi medzi nimi mohol byť rozdiel. Obé testované motorky budú CRF 1100L, jedna Africa Twin a druhá Africa Twin Adventure Sports. Jedna v krásnej červenej farbe, druhá v zaujímavej farebnej štvorkombinácii pod názvom trikolór.

Zmysel to začalo dávať až po upresnení, že Advanture Sports má elektronické nastavenie pruženia SHOWA EERA a automatickú prevodovku DTC. Odvtedy mi neustále vŕtalo v hlave len jedno. Elektronicky nastaviteľný podvozok pri dobrodružnej motorke, ktorá bude na ceste okolo sveta striedať rôzne povrchy na ceste je výborný nápad. Ale automatická prevodovka? Na motorke pre pravého chlapa, ktorému v živote nestačia obyčajné zážitky, ale túži vyraziť do diaľky a spoznávať odľahlé kúty sveta? Automaty v motorkách predsa patria na skútre do mesta. A možno ešte pre chlapov, čo sa na nich vyberú len v sačku a šáliku do svojho obľúbeného vegánskeho podniku.

Ako som už v úvode spomínal, motorky sme mali na test s niekoľkotýždňovým odstupom. Červená Africa Twin počas dobrodružného týždňa bez pripomienok prekonala všetky očakávania. Ja osobne som ešte dlho odolával, či sa práve táto jedna motorka nestane novým prírastkom v mojej súkromnej garáži. Našťastie ma kolega z redakcie zachránil, a naplánoval mi na toto leto niekoľko iných motoriek, a na Africe by som už túto sezónu nemal kedy vo voľnom čase jazdiť. Pri každom radení mi dokola vŕtala stále tá istá otázka…. automat? Veď to radenie rýchlosti ide na tej motorke úplne prirodzene.

Na prvý pohľad medzi nimi nie je žiadny väčší rozdiel. Obe mali dokonca rovnaký príplatkový set hliníkových kufrov. Aj keď je vďaka nim Africa o dosť ťažšia a stráca kvôli väčšej veľkosti obratnosť hlavne v meste, sekne jej to s nimi oveľa viac. V poslednom čase som ich stretol na cestách dosť, ale keď boli bez tých bočných kufrov mal som už pocit, že im niečo chýba. Našťastie sa dajú ľahko demontovať, takže bez nich určite nestráca na praktickosti.  A tá určite Africe nikdy nechýbala. Asi aj preto má úspech skoro tri desaťročia. V Európe bola prvýkrát predstavená ešte ako XRV650 Africa Twin, ako replika víťaznej motorky z rely Paríž – Dakar. Bol to vtedy určite výborný nápad, hlavne ak išlo o motorku určenú na dobývanie sveta s cieľom hľadať nové zážitky a dobrodružstvá.

Dnešná Africa už je úplne iná, aj keď jej duch a cieľ ostali nezmenené. Aktuálna Africa vychádza z novšieho modelu CRF1000L Africa Twin predstaveného v roku 2016. Atletický vzhľad, výborná rovnováha medzi výkonom a hmotnosťou patria stále medzi hlavné znaky tejto celosvetovo obľúbenej motorky. Svedčia o tom aj predaje, nakoľko sa ich od roku 2016 len v Európe  predalo 87 000 kusov.  Nová CRF1100L Africa Twin je teraz ešte viac agresívna, až si priam pýta vyhľadávať nové dobrodružstvá v teréne. Nestratí sa ale ani na bežných cestách, nakoľko má novú elektricky nastaviteľnú vidlicu Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™). Sila tlmenia sa tak reguluje s ohľadom na zvolený jazdný režim. Základom technológie je nový šesťosový snímač zotrvačných síl umiestnený v strede motorky. V reálnom čase sníma uhol a rýchlosť nakláňania, uhol a rýchlosť pozdĺžneho sklonu a uhol a rýchlosť stáčania. Okrem toho je riadená trakcia zadného kolesa systémami TBW a HSTC. Pre zvýšenie bezpečnosti je nový systém ABS umožňujúci brzdenie aj v zákrutách. Africa Twin tak disponuje tou najmodernejšou technikou, ktorá vďaka elektronike dokáže prispôsobiť jazdné vlastnosti rôznym jazdným štýlom a povrchom na ceste.

Vylepšený motor s novou hlavou valcov dáva pri objeme 1084 cm3 výkon 75 kW a dosahuje krútiaci moment 105 Nm. K výkonu pomáha aj nová koncovka výfuku s variabilnou klapkou, ktorá okrem atraktívnejšieho zvuku pomáha zvýšiť výkon vo vyšších otáčkach. Zreteľný nárast výkonu začína už pri 2500ot/min, pričom jeho maximum je až pri 6250 ot./min. Vďaka elektronike je možné motor spolu s podvozkom nastaviť do jazdných režimov Tour, Urban. Gravel a Off road. Okrem týchto štyroch základných je možné individuálne nastavenie pre dva jazdné režimy. V režime Tour je  dispozícii najvyšší výkon, má strednú úroveň brzdenia motorom s aktívnym ABS. Urban je nastavený na strednú úroveň výkonu a brzdenia motorom a systémom ABS umožňujúcim brzdiť aj v zákrutách. Gravel s najnižším výkonom ako aj brzdenia motorom, systém brzdenia v zákrutách je nastavený na režim Offroad. V tomto režime nejde vypnúť ABS na zadné koleso. Režim Off road využíva stredne nastavenie výkonu, najnižšiu úroveň brzdenia motorom, systém ABS je nastavený na Off road a  je ho možné vypnúť aj na zadné koleso.  V individuálnych režimoch je úroveň výkonu rozdelená na 4 úrovne, systém brzdenia motorom na 3, a nastavenie ABS na jazdu na ceste alebo v teréne.

Dvojspojková automatická prevodovka umožňuje superrýchle manuálne radenie ako aj automatické radenie rýchlosti v režimoch D a S. Aj keď som bol spočiatku skeptický, štatistiky ukazujú rastúci trend automatických prevodoviek aj v tomto segmente motoriek. Honda ich má v ponuke už od roku 2009 a len v Európe sa predalo viac ako 100 000 motocyklov s touto dvojspojkovou prevodovkou. Sám som prekvapený, že podiel motoriek s prevodovkou DTC tvorí v Európe až 48% celkového predaja. A ľahko sa na ňu zvyká. Pôvodne skeptický jazdec, akým som bol, na konci musel uznať, že tá prevodovka funguje výborne a asi by som v praxi pri výbere vlastnej motorky dal prednosť práve automatu.

Zaujímavý je systém S, ktorý ponúka tri jazdné režimy pre športovú jazdu. Riadiaca jednotka umožňuje motor viac vytočiť a radí vyšší stupeň pri vyššej rýchlosti, čiže aj pri vyšších otáčkach. Naopak podraďuje skôr, čím umožňuje účinnejšie brzdenie motorom. Manuálne radenie je k dispozícii kedykoľvek a v ktoromkoľvek režime. Prevodovka následne sama vyhodnotí, či je správny čas sa vrátiť do automatického režimu a začne postupne radiť sama. Pre jazdu v náročnom teréne je na displeji tlačítko G, ktoré pomôže zlepšeniu dostupnej trakcie a pomáha k ovládateľnosti stroja znížením úrovne prešmykovania spojky počas radenia. Okrem týchto vychytávok systém prevodovky vyhodnocuje náklon motorky a v zákrutách preraďuje tak, aby bolo radenie čo najviac plynulé. Pri jazde do svahu dochádza k úprave radenia tak, aby bola jazda stále pod kontrolou jazdca.

Na záver mi asi ostáva len dodať, že moje predsudky boli zbytočné a Africa Twin presvedčila, že jej automatická prevodovka vôbec neuberá na kvalite. Prevodovka radí výborne, rýchlo a presne. Pôvodne predsudky, že bude ako skúter boli zbytočné. Jej robustnosť, spracovanie, jazdné vlastnosti ako aj výkon ostali zachované a moderná prevodovka len pomáha jazdcovi, aby sa viac sústredil na jazdu a sledovanie okolia cesty. Ak niekto z Vás patrí medzi podobných skeptikov ako som bol na začiatku tohto testu ja, doporučujem túto výbornú motorku vyskúšať. Doba sa mení, pokrok nezastavíme a automatické prevodovky sa stávajú štandardom nielen pre autá, ale asi aj pre moderné motorky. Takže ak rozmýšľate nad vhodným vianočným darčekom, tak kľudne do toho!

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Motor Kvapalinou chladený 4-taktný 8-ventilový paralelný dvojvalec s odpaľovaním po 270 ° a rozvodom Unicam®
Objem 1084 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 7500 ot/min
Krútiaci moment 105 Nm pri 6250 ot/min
   
Prevodovka Automatická dvojspojková
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 2330 mm
Šírka 960 mm
Výška 1560 mm
Rázvor osí kolies 1575 mm
Hmotnosť (prevádzková) 248 kg
Batožinový priestor podľa kufrov až 112  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h pod 4 s
Spotreba (WLTP) 4,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 112

Doplnkové informácie:

Brzdy (predné/zadná)

Hydraulické, dva 310-mm plávajúce vlnité kotúče s radiálne uchytenými 4-piestikovými strmeňmi/hydraulická, 256-mm vlnitý kotúč s 2-piestikovým strmeňom, 2-kanálové ABS, vypínateľné na zadnom kolese

Pneumatiky (predná/zadná)

90/90-21M/C 54H (dušová) / 150/70R18M/C 70H (dušová)

Predné odpruženie

45-mm obrátená teleskopická vidlica Showa kartridžového typu, s nastaviteľným predpätím a útlmom, zdvih 230 mm, elektornické odpruženie Showa EERA

Zadné odpruženie

Hliníková kyvná vidlica vyrobená z jedného kusu, s prepákovaním ProLink® a tlakovaným tlmičom Showa, s nastaviteľným predpätím a odskokom, zdvih 220 mm, elektornické odpruženie Showa EERA