Ford Ranger Platinum

Test Ford Ranger Platinum: Aj my chceme luxus v pick-upoch

Ford Ranger sa stal akým si synonymom európskych pick-upov. Mohla by to byť Toyota Hilux, ale v našom prostredí je práve model od Fordu o štipku úspešnejší, prípadne aspoň viditeľnejší na cestách. Môžu za to elektrárne, ktoré obmieňajú relatívne často svoju flotilu a neraz v nej figurovali práve tieto modely. Aktuálne majú síce Toyoty Hilux, ale to nebráni faktu, že Ranger je stále na cestách extrémne častým zjavom.

No a najnovší Ranger, ktorý je v ponuke teraz, je lepší ako ten predchádzajúci a ašpiruje na titul jedného z najlepších pick-upov vôbec. Najlepších pick-upov na našom trhu, aby som to upresnil. Je jednoznačné, že niekto možno bude argumentovať americkými modelmi, ale tie sa u nás oficiálne nepredávajú. Po nezdare s Rangerom Raptor som sa našťastie dostal ku Rangeru Platinum, ale aj tu bol dramatický záver čakania na odovzdanie. Všetko ale vyšlo a trojlitrový šesťvalec som si skúsil s veľkými očakávaniami.

Ranger vyzerá väčší ako reálne je

Ford Ranger trochu narástol, ale nie úplne zásadne. Patrí stále na minimálne druhú priečku medzi pick-upmi, pokiaľ je na našom trhu stále Jeep Gladiator. Ale to neznamená, že by bol malý. Stále má na dĺžku 5 350 milimetrov, z čoho rázvor je až 3 270 milimetrov. Ranger je auto, ktoré určite zaujme svojou prednou častou odvodenou od amerických vozidiel. Veď podobnú má aj F-150 a vlastne od neho odvodené väčšie modely tiež.

Na našom trhu môže mať Ranger, ale iba s určitými stupňami výbavy, dokonca aj maticové LED svetlá. Predné sú naozaj výborné, ale tvrdím to len vďaka porovnaniu s inými pick-upmi. Amarok som ešte nemal, to sa musím priznať. Lenže pri porovnaní s inými vozidlami, s iným zameraním sú svetlá trochu priemerné. Priemerné ale rozhodne neznamená zlé. Ak nie ste zvyknutí na vykrajovanie a HD rozlíšenie nových Mercedesov, BMW, či Porsche, tak budete úplne spokojnými užívateľmi. Ak presadáte z predchádzajúcej generácie, zažijete extrémny svetelný skok.

Ford Ranger Platinum

Ranger svoju príslušnosť k modelovému radu dáva jasne najavo zadným sklopným vekom ložnej plochy. Veď je na nej vylisovaný názov modelu! Lenže tento kus vozidla je ešte niečím zaujímavý. Má vstavaný nielen schodík na oboch stranách, ale aj meter, odkladací priestor na nápoje, ale dokonca aj možnosť pripnúť niečo svorkami. Na to sú tie malé otvory vo vrchnej hrane vrát. Hovorí sa, že pick-upy nie sú vhodné na cestovanie a na odkladanie batožiny. Ford Ranger hovorí iným jazykom ako všetci ostatní!

Ložná plocha vozidla je totiž výborne utesnená a dôraz tomu pridáva elektricky posuvná roleta, ktorá tiež dokáže udržať vlhkosť. Na dlhšiu cestu by som sa asi nebál do tohto priestoru batožinu reálne dať aj vďaka vstavanému rozdeľovaciemu vertikálnemu elementu. A ako sa ovláda roleta? Najskôr som to síce nevedel, ale je na to tlačidlo priamo v ložnej ploche hneď vedľa dvoch zásuviek. Áno, Ranger dokáže poháňať aj niektoré elektrické zariadenia!

Interiér znamená veľký pokrok

Ak považujem vonkajšok Fordu Ranger za skok vpred, vnútro je priam intergalaktický presun. Veď z pracovného nástroja môžete mať aj luxusnú prepravnú, takmer, limuzínu, ak beriem len tento priestor pre pasažierov do úvahy. Začnem ale vzadu, o ukladaní batožiny som už síce hovoril, ale pár drobností, vrátane niektorých súčastí povinnej výbavy, dáte aj pod zadné sedadlá, prípadne za ne. Stále to nie je odkladací priestor plnohodnotný ako má Jeep Gladiator, ale už tam aspoň niečo je. Za sedadlami je napríklad aj zosilňovač a subwoofer systému Bang and Olufsen.

To, že bude vnútri dobrý zvuk je asi jasné, ale jasné rozhodne nie je, že na zadných sedadlách je veľmi veľa miesta na kolená. Znova tu je Ranger jedným z najlepších v triede a na nastupovanie využijete aj vstavané schodíky. Nič mu nechýba. Dokonca ani vyklápacia lakťová opierka a vrecká na zadnej strane predných sedadiel. Pritom zadní pasažieri majú aj výduchy klimatizácie a elektrické ovládanie okien. Musia, predsa, toto je Platinum, toto je najvyšší stupeň výbavy, ktorú Ranger vôbec môže mať.

Ford Ranger Platinum

Lenže interiér je hlavne o prednej časti. Vpredu panuje priestorový luxus. Vodič aj spolujazdec sa rozhodne uskromňovať nemusia a miesta majú dostatok v každom smere, dokonca aj nad hlavou. A hlavne majú fantastické sedadlá. Sú rozhodne jedny z najlepších, ktoré som v aute štýlu pick-up mal, hlavne kvôli použitiu nielen vyhrievania, ale aj ventilácie. To sa ešte štandardne nenosí a ponúka ho málokto. Ovládanie je ale cez displej, aj keď veľmi intuitívne a s panelom, ktorý je zobrazený nepretržite.

Furt si nechal samostatnú klimatizáciu a Stredová konzola je postavená skôr prakticky s rozumne umiestnenými držiakmi na nápoje. Radiaca páka má stále klasický tvar, ale až príliš ľahký chod. Všetko ostatné sa dá ovládať cez displej. Ford Sync 4, najnovší systém, ktorým automobilka disponuje, zvláda bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov a tiež príjemné prevedenie užívateľského prostredia s veľkými softvérovými tlačidlami. Naviac, tlačidlá, ale reálne, naozajstné, ostávajú na volante. Ford vie, že s dotykovými plochami by na pick-upe určite neuspel. A nesmiem zabudnúť ani na možnosť ľahkého pripojenia doplnkových zariadení vďaka externému panelu na strope so šiestimi prepínačmi vyvedenými na 3 miesta. Jedno miesto na pripojenie je v strede, druhé vpredu, ďalšie vzadu. Toto mi pripomína napríklad Ineos Grenadier.

Trojliter V6 znamená kultúru väčšiu ako päťvalec

Ford má v agende niekoľko zásadných agregátov pre tento model. Na naftovom vrchole tróni trojliter s usporiadaním V6. Je to asi najlepší pracovný motor, ktorý si do modelu Ranger môžete dať. Je to agregát priamo s pôvodom vo Forde a predvádza omnoho kultúrnejší a kultivovanejší chod ako zvládal kedysi päťvalec s objemom väčším o 2 dl.

Motor má aj dostatočný výkon, veď dosahuje 176 kW (240 k), ale ešte dôležitejšie je, že krútiaci moment je masívnych 600 Nm a to sa nestratí ani pri ťahaní prívesu s hmotnosťou 3,5 tony. Určitá dynamika stále bude! A bude aj kultivovanosť. Možno načriem trošku do zakázaných vôd, ale motor od Fordu je možno o štipku menej kultivovaný ako predchádzajúci trojliter vo Volkswagene Amarok. Prečo to spomínam? Jednoducho preto, že Volkswagen s Fordom na vývoji tohto vozidla spolupracovali.

Ford Ranger Platinum

Lenže čiastočne slabšia kultivovanosť je naozaj hraničné tvrdenie a realita je skôr taká, že každý bude s tým ako beží motor spokojný. Spokojný bude aj s parametrami spotreby. Veď Ranger dokáže s prehľadom jazdiť po diaľniciach do 10 litrov a celkový priemer si držať tiež okolo 9,5 litra nafty na 100 km. Keď som sa veľmi snažil s prázdnym autom a nešiel na žiadnu rýchlostnú komunikáciu, tak som zvládal hodnoty niekde medzi 7 a 8 litrami. To je extrémne dobré nielen pri porovnaní s predchodcom, ale celkovo.

Ale najväčšmi ma zaujalo ako auto funguje z pohľadu jazdných vlastností. Podvozok jednoducho prešiel takou výraznou zmenou, že môžem povedať len jediné. Je fantastický a funguje perfektne. Nič iné by som od pick-upu neočakával. Nič lepšie aktuálne v ponuke nie je, lebo nikto do pick-upu nedáva vzduch. Aj napriek tomu je podvozok Fordu Ranger vyvážený a zvládne nielen dostatočnú záťaž, ale neotrasie pasažierov tak, že by im plomby vypadali zo zubov a myšlienky utekali s trasením rovno von. Ranger Platinum je aj na diskoch s priemerom 18 palcov takmer perfektný.

Aká je situácia s pick-upmi?

Pick-upy začínajú byť okrajová záležitosť vďaka faktu, že všetko odvodené od Nissanu Navara je fuč. Dokonca aj ten Nissan Navara skončil. Mitsubishi L200 sa vraj chystá s novou generáciou, ale otázne je aké bude mať motory. Najširšiu paletu rozhodne ponúka Ford Ranger. Tu je to hlavne o preferenciách a konkrétnom pracovnom nasadení, reálne jazdné vlastnosti sú nadmieru dobré. Ranger ma rozhodne zaujal. Prečo sa preň rozhodnúť? Kvôli praktickosti, ale aj kvôli komfortu a prevedeniu. Pick-upy už nie sú výhradne pracovný nástroj, sú rovnocennými vozidlami pre rodinu a luxusnú prepravu. Jasné, s parkovaním takto dlhého auta bude trochu problém, ale inak mu nie je čo vyčítať ani v meste. A má miesto aj pre bezpečné uloženie batožiny. Zadný kryt je totiž možné otvoriť iba tlačidlom v zamknutom priestore.

A teraz prichádza zásadná otázka. Koľko Ranger Platinum stojí? Tento konkrétny kus je za 76 068 eur s DPH pred zľavami (68 461,20 € po zľave), ale musíte rátať, že 2 988 eur z toho je rolovací elektrický kryt. A chcete ho. To je bez akejkoľvek diskusie! Ranger je s ním elegán a ukazuje svoje kompetencie v triede a prevážaní čohokoľvek, vrátane batožiny pasažierov.

Ford Ranger Platinum 3,0 V6 EcoBlue

Motor V6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 177 kW (240 k) pri 3250 ot./min.
Krútiaci moment 600 Nm pri 1750-2250 ot./min.
   
Prevodovka Automatická 10-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5350 mm
Šírka 1910 mm
Výška 1886 mm
Rázvor osí kolies 3270 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2377/923 kg
Batožinový priestor – l
Palivová nádrž 80 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h (obmedzená)
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP) 10,2/100 km 
Emisie g CO2/km 266