Tak ako aj hudobné skupiny občas potrebujú vydať výberovku najlepších hitov, tak aj automobilky siahajú po špeciálnych edíciach vozidiel. A práve Trek-1° je tou výberovkou, bestofkou, tým najlepším, čo aktuálne Navara ponúka. Svet môže byť kľudne čiernobiely.
Navara ako špecialita má niekoľko špecifických prvkov výbavy, ale reálne je aj cenovo zvýhodnená oproti podobne vybaveným štandardným verziám. Obmedzením je teda len možnosť výberu farby. Parádnu medenú nečakajte, tu je len biela nemetalická a za príplatok môžete mať čiernu metalízu.
Najdrsnejšia biela
Veľké biele auto na cestách naozaj neprehliadnete. Mohutnosť z Navary vyžaruje už z diaľky. Lenže Trek-1° je podporený ešte detailami, ktoré ho jasne identifikujú. Ku bielej sa veľmi dobre hodia čierne osemnásťpalcové zliatinové disky, či čierny rám nad ložnou plochou. Našlo sa však miesto aj pre niekoľko chrómových detailov.
Predná maska, zadný nárazník, či kryty spätných zrkadiel sú práve s chrómovým lesklým povrchom. Strešné lišty zase dostali povrch s farbou matného hliníka. Na vizáži tejto Navary nie je vôbec čo kritizovať. Ten, kto navrhol túto špeciálnu sériu mal naozaj vynikajúci vkus a spravil drsne vyzerajúce auto.
Ku výbave však patrí aj kryt ložnej plochy. V reálnom svete to znamená, že máte kam dať batožinu a nedostane sa k nej ani prach, ani voda. Naviac pod deklom je aj prepážka, ktorá umožňuje rozdeliť priestor na dva menšie subpriestory. To je celkom užitočné a dá sa využiť napríklad na ľahšie dosiahnutie vecí, ktoré potrebujete častejšie.
Najväčším problémom dekla vzadu je zamykanie. Kým nedávno testovaný Renault Alaskan, ktorý je podobný ako Navara, má centrálne zamykanie krytu, Navara Trek-1° ho nemá. Jasné, zvrchu je zámok, takže to nepredstavuje žiaden problém. Akurát, že na nami testovanom kuse sa nedovierala protiprachová klapka, tak do zámku natiekla voda z topiaceho sa snehu cez deň a v noci zámok krásne zamrzol. Výsledkom bolo, že neexistovala takmer žiadna možnosť ako sa dostať ku veciam v jedinom batožinovom priestore. Takže ak máte tento kryt, tak sa k nemu správajte obozretne a dbajte na správnu funkciu klapky v zámku.
Monochromatická téma
Vnútro je znova kombináciou monochromatických prvkov. Nič, okrem obrazu na displejoch nie je reálne farebné. Normálne by sme to kritizovali, ale v tomto prípade to vôbec nie je na škodu. Limitovaná séria predvádza, že pri celkovom zladení môže dobre vyzerať aj inak fádny interiér.
Elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča je dostatočne pohodlné aj príjemne veľké, rovnako tak už manuálne nastaviteľné sedadlo spolujazdca. Ani vzadu nebudete vyslovene trpieť. Nastúpite cez široko otvoriteľné dvere, ale ak máte nad 180 centimetrov, tak môžete mať problém s výškou. Ak zvolíte otváracie strešné okno, tak nad hlavami zadných pasažierov ubudne časť priestoru, kvôli priestoru na schovávanie samotného okna. Reálne túto opciu vynechajte, ak ju nutne nepotrebujete k životu a cestujúci vzadu sa vám poďakujú. Možno teda nepoďakujú, ale aspoň nebudú nadávať, najmä tí vyšší.
Ovládanie prvkov na volante je veľmi jednoduché a hneď sa ho naučíte, rovnako ako ovládanie dotykového informačno-zábavného systému v strede. Pôsobí možno trochu zastaralejšie, ale má logiku a všetko dokážete ovládať aj bez akéhokoľvek študovania návodov. Jediná výhrada môže smerovať k obrazu z 360-stupňového kamerového systému. Farby sú dosť vyblednuté a nekontrastné. Vidíte síce všetko, čo potrebujete, ale reálnejšie podanie farieb by len prospelo.
Samostatnou sekciou je batožinový priestor. Pick-upy majú trochu problém. Reálny batožinový priestor nemajú. Takže to musíte riešiť hard-topom, alebo nejakým krytom ložného priestoru. Inak ste odkázaní na batožinu na zadných sedadlách. Niektoré americké pick-upy majú priestor pod zadnými sedadlami aspoň na dve cestovné tašky, európsky dostupné pick-upy tam však majú nádrž, takže toto nehrozí.
Vládca sveta
Už samotný pocit za volantom, keď sedíte tvárou v tvár vodičom dodávok je na nezaplatenie, máte pred sebou naviac aj mohutnú kapotu. Tlačidlom, teda pri tejto výbave, prebudíte motor s objemom 2,3 litra a dvojicou túrb. Zvuk má jasne naftový, nič iné od neho čakať nemôžete. Benzínové motory sa v takýchto autách u nás nenosia.
Výkon 140 kW (190 k) krotí manuálna šesťstupňová prevodovka. Má neuveriteľne dlhé dráhy a spiatočku radíte polmetrovým posunom ruky a zatlačením nadol. Dobre, možno to nie je pol metra, ale je to slušne dlhá dráha. Naviac sa do páky prenášajú vibrácie od motora. Ale pri radení máte pocit, že každou zmenou prevodu meníte beh dejín sveta, že robíte niečo zásadné s kolobehom sveta.
Ale aj tak je šesťstupňový manuál fajn na spotrebu. Reálne sme dokázali pri mixe spraviť o dve deci lepšie hodnoty ako s automatom. Nie je to veľa, ale aj to sa počíta. Výsledok bol 8,2 litra na sto kilometrov, čo je na takto veľké auto naozaj príjemné. Automat zvážte najmä ak sa vám nechce príliš veľa pohybovať pravou rukou, lebo spojka záťaž pre nohy nepredstavuje. Príplatok za automat je prijateľných 1 200 eur.
Samotná jazda sa športovou nedá nazvať, ale aj tak dokážete ísť s Navarou tak rýchlo, že nebudete chápať. Lenže sa za volantom aj zapotíte. Skôr sa k takémuto autu hodí plavná jazda. Zadok príliš neposkakuje ani pri prázdnom a nezaťaženom stave. Veľký problém budete mať, spočiatku, s iba parkovaním. Veď miesto na auto s dĺžkou 5,3 metra nie je práve bežnou záležitosťou. Do pozdĺžneho nevojdete, v priečnom budete trčať. To už je údel veľkých áut.
Každý potrebuje pick-up, len málokto to vie
Po pustení plynu Navara vydá zvuk ako keby mala kompresor, dokonalé! A dokonalé sú aj LED svetlá na ráme za kabínou. Spúšťanie majú tlačidlom medzi vyhrievaním sedadiel. Zaujímavé. Raz sme šli v noci za nejakým autom a plán bol zapnúť vyhrievanie vodičovho sedadla. Lenže to nevyšlo a miesto toho sme trafili ten vedľajší prepínač. Bam! Cestujúci v aute pred nami mali zrazu röntgenovú snímku hláv na členom skle. Fakt svietia až neuveriteľne! Chceme ich aj na bežné autá. Pri týchto prídavných svetlách už nemusíte používať ani diaľkové.
Cena verzie Trek-1° je 44 050 eur. Môžete si priplatiť za automatickú prevodovku, za strešné okno a za farbu. Nič z toho nepotrebujete, veď uzávierka je v základnej výbave. Bežne máte Navaru ako zadokolku a prepínačom pripájate pohon prednej nápravy. Nič viac nepotrebujete a reálne auto zvládne viac terénu ako zvládne 80 percent vodičov. Vážne, nežerie až tak veľa, je veľké, má dosť miesta, chcete ho mať v garáži a môžete ním potiahnuť aj menšiu zemeguľu.
Nissan Navara Trek-1° dCi 190 MT
Motor | R4 nafta |
Objem | 2298 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1500-2500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5330 mm |
Šírka | 1850 mm |
Výška | 1840 mm |
Rázvor osí kolies | 3150 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2012/3035 kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 184 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,9/6,0/6,3 |
Emisie g CO2/km | 184 |