Test Ford Puma: Hybridné výmeny v najlepšom svetle

Toho hejtu bolo až príliš. Puma už nie je Puma? Je úplne iným autom, to je fakt. Ale prečo by automobilka nemohla použiť rovnaký názov? Veď predsa sa to nestalo prvýkrát. Prešlo si tým Mitsubishi Eclipse, prešiel si tým Citroën C5. Malý crossover sa mohol volať aj inak, ale prečo? Veď dynamicky pôsobí aj tento.

Skúsili sme verziu ST-Line s hybridom. Aj o hybride sme počuli argumenty, že do Pumy nepatrí. Ale sú z úst tých, čo ani tú prvú nemali. Puma s hybridom je ale výborné a vyvážené auto. Pritom je to len mild-hybrid, ktorý nedokáže ísť na elektrickú energiu. Avšak elektromotor pomáha znižovať spotrebu a tiež zlepšovať výkon v určitom spektre otáčok.

SUV-kupé

Puma stále ostáva športovo ladeným autom a medzi malými crossovermi je fakt asi najšportovejšie vyzerajúca. Dokonca by sa dalo, vzhľadom na líniu profilu, hovoriť o karosérii SUV-kupé. Vlastne k reálnemu SUV-kupé mu chýbajú len bezrámové dvere. Kým na produktových fotkách sa nám veľmi Puma nepáčila, naživo je omnoho krajšia.

Predok využíva línie, ktoré bude mať aj Kuga a viacero nových modelov. Dôležité sú predné LED svetlá. Tie sú dostupné bez ohľadu na zvolenú výbavu. Ale len stretávačky, diaľkové v základe nie sú LEDkové. Na to treba buď príplatkový balík, alebo výbavu ST-Line. My máme pred sebou druhú verziu rozhodovania, čiže športovo ladenú alternatívu. Aj keď len vizuálne. Reálne ST má ešte len prísť.

Práve ST-Line je to, čo Puma potrebuje úplne bez debát. Základ vyzerá trochu viac terénne, ale práve ST-Line s lakovanými lemami blatníkov, či zmeneným a agresívnejším predným nárazníkom sú presne tým, čo dáva Pume viac imidžu. A má tiež aj priznanú koncovku výfuku. Na hybrid to je potešujúca správa a auto je tým pádom serióznejšie, nie je falošné. Neprezentuje to, čo nemá.

Dôležitú úlohu zohráva aj voľba farby. Modrá je super, biela tiež, ale aj červená ST-Line vyzerá vynikajúco.  A tiež záleží aj od diskov, ktoré sú na aute. Maximum je 19 palcov. To však môže byť prehnané a osemnástky stačia. Veď aj s nimi vyzerá Puma zaujímavo a dynamicky. Devätnástky vám chýbať vôbec nebudú.

Fiesta, keď bude veľká

Interiér ST-Line v Pume je temný. Má primárne čiernu farbu od koberčekov pod nohami až po strop. Veď to hovorí o dynamickosti auta, ten čierny strop. Trochu ponurú atmosféru trieštia červené detaily. Nie je to len o prešívaní sedadiel a volantu. Červené je aj lemovanie výduchov na bokoch prístrojovej dosky. Keď sa na prístrojovú dosku pozeráte, tak je jasné, že práve Fiesta je najbližším príbuzným.

Najväčším rozdielom oproti menšiemu hatchbacku je displej pred vodičom. Puma má práve od výbavy ST-Line štandardne 12,3-palcový displej nahradzujúci ručičkové ukazovatele. A je spracovaný naozaj pekne. Kým v normálnom režime grafika ukazuje, že idete za Mondeom, ak máte pustený adaptívny tempomat, v športovom režime Mondeo uhne a nasledujete virtuálne Mustang. Je to taká blbosť a pritom to je príjemným zistením, že si programátori a dizajnéri dali záležať na takýchto detailoch. Mapu sa nám však na displej nepodarilo dostať. Teda nie na tento.

Stredový displej zobrazujúci systém SYNC3 má viac modrú tému ako mal vo Fieste. Viac ladí so zameraním auta, ale je to len nadstavba. Keby je základný systém nepoužiteľný, tak by nepomohla akákoľvek nadstavba. Avšak v tejto kategórii je práve SYNC3 jedným z najlepších, nielen čo sa týka rýchlosti reakcií, ale aj jednoduchosťou používania. Apple CarPlay je káblový, rovnako ako Android Auto. Prvý sme si skúsili a musíme uznať, že funguje dobre. Akurát v prípade tohto systému nie je nutné ho zapínať, pokiaľ netreba navigáciu cez Waze.

Batožinový priestor má teda 401 litrov, avšak to nie je všetko. V rukáve má eso nazvané MegaBox. Je to plastové umývadlo pod podlahou, ktorú je možné nastaviť do dvoch výšok. Môžete do neho dať špinavé tenisky z behu lesom, kľudne aj od blata, veď to potom vystriekate hadicou. Klopete si na čelo? Hadicová vec je možná vzhľadom na možnosť odštupľovania a vytečeniu kvapaliny. Objem MegaBoxu je 80 litrov, ale hybrid ho má vraj o pár litrov menší.

Komfort aj na veľkých diskoch

Osemnástky nie sú malé, ale už vieme, že Puma zvláda fungovať aj s diskami väčšími o celý jeden palec. Na osemnástkach je celkom komfortným vozidlom. Avšak ani o palec menšie disky neznamenajú rolovanie cez bočnicu. Stále je Puma príjemne ovládateľná a do zákrut sa vrhá naozaj s vervou. V zákrutách patrí k najlepšie ovládateľným crossoverom tejto veľkosti.

O rozbeh sa stará litrový trojvalec. Ten má ale podporu mild-hybridu založeného na štartér-generátore, ktorý generuje výkon na nabitie vstavanej malej batérie. Pri spomaľovaní tak ukladá energiu. Systém s napätím 48V pomáha pri razantnejšom zrýchlení a vtedy, keď je treba a riadiaci systém vyhodnotí, že je čas. Celkovo má motor výkon 114 kW (155 k).

Najvyšší výkon je však dostupný až po zvolení športového režimu. Ináč máte výkon trochu nižší. Znížený výkon je zreteľný a zmenou pri inom režime prechádza aj nastavenie plynového pedálu. Nastavenie prevodovky sa zmenou režimu nelíši, to sa mení len v hlave šoféra, lebo Puma ponúka v prvom rade dobre  spravené manuálne prevodovky. Ak existuje malý crossover, ktorý je prudko zameraný na vodiča, tak je to práve tento.

A keďže je to hybrid, tak bude mať aj dobrú spotrebu, nie? No, je to mild-hybrid. To znamená, že na elektrickú energiu neprejde vôbec nič. Inokedy dokážete jazdiť medzi 6 a 7 litrami. S ľahkou nohou sa dostanete aj pod hodnotu 6 litrov, ale reálne to bude skôr 6,2 až 6,4 litra na sto kilometrov..

Dobrý balík

Výbava sa celkovo volá ST-Line X a obsahuje aj audiosystém Bang&Olufsen. Hrá slušne a neotravuje zlým zvukom. Takto vybavené auto stojí 27 090 bez opcií. Tento testovaný kus má však príplatkovú výbavu v hodnote takmer 4 500 eur. Reálne sa tak dostáva nad 30-tisícovú hranicu. Cena je to megalomansky vysoká, ale stále nie je najväčším extrémom. Tým je, medzi autami tejto veľkosti Lexus UX250h, ktorý stojí takmer 60-tisíc eur.

Najväčším problémom Pumy nie je jej názov, ale konkurencia. Renault Captur je výbroný, Peugeot má v triede 2008, ďalej treba spomenúť Kiu Xceed, Nissan Juke, budúcu Toyotu Yaris Cross, či koncernové autá Volkswagen T-Cross, či Škoda Kamiq a Seat Arona. Konkurentov je teda viac než dosť, ale Puma sa medzi nimi nestratí. A že kedysi dávno bola Puma malé kupé? No a?

Ford Puma EcoBoost ST-Line X

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1500-5000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4186 mm
Šírka 1805 mm
Výška 1537 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1205/1765 kg
Batožinový priestor 401 l + MegaBox 80 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (WLTP) 5,5-5,7
Emisie g CO2/km 126-135