Test Citroën C5 Aircross PureTech180: Tichý a výkonný benzín mu pasuje

Vrcholný model z ponuky Citroënu, teda SUV C5 Aircross sme už testovali aj v minulosti. Vždy však išlo o naftové verzie. Tentokrát sme ale mali na týždeň k dispozícii špičkovo vybavenú verziu Shine s výkonným 1.6 litrovým benzínom PureTech 180. Číslené označenie indikuje výkon v konských silách a tak to už na prvý pohľad vyzerá, že táto pohonná jednotka by mohla byť pre veľké SUV tou pravou. Poďme sa teda pozrieť, ako sa nám so silným benzínovým C5 Aircross jazdilo.

Nepovieme nič nové, keď znova skonštatujeme, že tento veľký Citroën je proste vynikajúco vyzerajúci elegán v perfektne padnúcom obleku. Muskulatívny oblý dizajn karosérie, krásne dvojfarebné disky s rozmerom 19″ a elegantný šedý lak doplnený o čierne oplastovanie a chrómové lemovanie okien. Dokonca aj AirBumps v spodnej časti dverí tu veľmi dobre zapadajú a dotvárajú celkový svalnatý look auta. C5 Aircross má jedinečnú karosériu a detaily, vďaka ktorým si ho nie je možné zmýliť s autom inej značky. Typická pre nové Citroëny je predná maska s dvoma úzkymi pásikmi svetiel a širokou maskou so šikovne zakomponovaným logom značky. Zadná časť je pekne zaoblená, doplnená o masívny čierny difúzor s dvojicou výfukov. Príplatkovú presklenú strechu síce na prvý pohľad nevidieť, po usadení sa do kabíny ale výborne presvetlí interiér a dodá mu dojem vzdušnosti. V danej špecifikácii ide o auto, ktoré vyzerá mimoriadne vkusne a hodnotne. Dokonca vyzerá až tak dobre, že by ste mu tipovali cenovku kľudne aj o desať či viac tisíc eur vyššiu, než je jeho skutočná predajná suma. 

Kabína vás privíta príjemným ladením tmavých a bledých farebných tónov. Sedadlá Advanced Comfort sú rozložité a pohodlné, tmavá koža má elegantné prešívanie a ako podtrhnutie dobrého vkusu tu máme všité bledo-čierne látkové pásy navrchu operadla a na hrane sedáku. Aj vďaka spomínanej presklenej streche je interiér pocitovo mimoriadne priestranný a presvetlený. Ergonomicky je všetko v akurátnej vzdialenosti a dosahu. Prístrojový štít je plne digitálny a farebne ladený dozelena. Displej má krásnu a prehľadnú grafiku s množstvom variácii zobrazovania od minimalistického rýchlomeru až po navigáciu cez celú plochu obrazovky. Trúfame si povedať, že toto je jeden z najlepších displejov v triede, čo sa týka prehľadnosti aj grafickej úrovne. Malý a nerušivý knipel osemstupňového automatu dobre poznáme aj z iných Citroënov či Peugeotov a máme ho radi pretože príliš nevyčnieva a nepúta na seba pozornosť. Za volantom nechýbajú veľké a dobre uchopiteľné pádla pre manuálne radenie. Celkové spracovanie kabíny pôsobí precízne a kvalitne, nie sú tu žiadne detaily, ktoré by vyslovene kazili dojem. Teda, nájdu sa tu bohužiaľ aj tvrdšie plasty, ale všetko presne lícuje a nič nevydáva žiadne pazvuky. Odkladacie priestory sú kráľovsky dimenzované, do lakťovej opierky sa vojde prakticky hocičo, takže ani veľká PET fľaša nie je problémom. Nechýba polička s dotykovým nabíjaním telefónu a stojan na nápoje. Stredový displej je zapustený do prístrojovej dosky a lepšie tak odoláva svetelným lúčom. Ovládaju sa ním prakticky všetky funkcie a tiež na ňom svoj obraz premieta parkovacia kamera vpredu aj vzadu. Do jednotlivých sekcií menu sa viete dostať aj dotykovými tlačidlami pod displejom. Ich odozva sa nám však zdala trochu pomalšia. Inak je to praktické aj estetické riešenie.  Vyhrievanie okien a zamykanie majú vlastné fyzické tlačidlá. Grafika aj odozva samotného displeja sú úplne v poriadku a patria medzi to lepšie s čím sa viete v rámci bežnej súčasnej automobilovej produkcie stretnúť. Ako sme spomínali, priestor vpredu je veľmi štedrý, vzadu je to tiež úplne dostatočné a ani dospelí pasažieri sa nebudú sťažovať. A stažovať sa rozhodne nemožno na nedostatok batožinového priestoru, jeho gigantických 580 litrov musí presvedčiť aj najväčších nákupných či sťahovacích maniakov. Chýbali nám tu ale háčiky na upevnenie tašky s nákupom.

Štvorvalec s objemom 1.6 litra a výkonom 133kW/180 koní a 250 Nm sa papierovo javí ako ideálny motor pre veľké SUV. Teda, ak chcete benzínový motor. Má tri jazdné režimy, ktoré citeľne ovplyvňujú jeho prejav a jazdnú dynamiku, vo všetkých troch má však dostatok výkonu. Avšak v najmiernejšom režime Eco je oproti zvyšným dvom dymanika dosť otupená a letargická, čo je samozrejme spôsobené tým, že prevodovka v rámci šetrenia paliva radí čo najskôr a rekacie na stlačenie plynového pedála sú veľmi jemné. Väčšinu času sme teda jazdili v štandardnom základnom režime. Vtedy máte dostatok výkonu za každej situácie, odozva na plyn je dostatočná ale nie vyslovene agresívna. Režim Sport naopak dodá autu úplne iný charakter, prevodovka vytáča motor vyššie a každé stlačenie plynového pedálu do podlahy je sprevádzané prudkým zrýchlením. Vtedy sa naplno prejaví celé svižné stádo 180 koní. V tomto režime je dynamika auta ukážková a prebiehanie či prudké stúpania sú hračkou. Na bežné jazdenie je ale tento režim trochu agresívny. My sme sa so spotrebou dostali na priemer úplne akceptovateľných 7,6 l/100 km a to pri využívaní plného potenciálu motora. Jazdili sme najmä v meste a na diaľnici, tempomatovou stoštyridsiatkou. Pri troche snahy a rozumnom narábaní s pravým pedálom je tu teda celkom určite veľká šanca priblížit sa k hranici siedmich litrov. A to je na veľké SUV s adekvátne výkonným benzínovým motorom veľmi pekný výsledok. Samozrejme, s naftovým motorom by bola spotreba nižšia. Lenže v prospech benzínu hrá vyššia kultúra chodu motora a o dve tisícky eur nižšia obstarávacia cena ale aj celková nižšia hmotnosť auta. V prípade, že sa hojne pohybujete v meste a auto musí často zvládať studené štarty, je benzín samozrejme lepšou voľbou. Toto je ale večná dilema benzín vs nafta, ktorá nemá jednoznačnú odpoveď a veľmi záleží od toho, kde a ako budete auto používať a čo je pre vás prioritou. Motor tohto C5 Aircross síce má potenciál na dynamickú až športovú jadzu, super pohodlný podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov ale nie je na tieto disciplíny tým pravým. V športovom režime by aj osemstupňový automat zvládol rýchlu jazdu, podvozok vás ale radšej rozmaznáva pohodlím na všetkých typoch ciest. Prejazdy cez rôzne typy nerovností filtruje C5 Aircross skutočne s gráciou. Asi najlepšie sa cíti na diaľnici či na dlhých a rovných okreskách, na ktorých mu nevadia ani jamy či hrboly. Rovnako na komfortnú nôtu je naladené aj riadenie. Zabudli sme povedať, že tento Citroën je iba predokolka, čo vo väčšine bežných situácií aj tak stačí. Ak by nie, stále je tu prepínač GripControl, ktorý vie nastaviť prostredníctvom elektroniky ten správny preklz predných kolies na rôznych typoch povrchov. A to vám bude stačiť, keďže toto auto nie je skutočný offroad do terénu.

Citroën C5 Aircross nás opäť presvedčil o tom, že je mimoriadne vkusne navrhnutým a pohodlným SUV. Má neopozerané a inovatívne tvary kombinujúce svaly s eleganciou. Výbava Shine ponúka špičkovú výbavu a kvalitné spracovanie interiéru, ktorého najväčším nedostatkom je zopár tvrdých plastov. Dizajnovo nastavuje ale latku vysoko. S benzínovým motorom 1.6 PureTech 180 má adekvátny výkon. Pohonná jednotka je výkonná, kultivovaná a pružná, čo nahráva v jej prospech pri súboji s naftou. Oproti nej je dokonca o dve tisíc eur lacnejšia. Základná cena modelu C5 Aircross Shine PureTech 180 S&S EAT8 je akciových 28 990 euro s DPH. To nám príde ako fakt skvelá ponuka, keďže pod 30 tisíc euro dostanete štýlovo vyzerajúce veľké SUV s výkonným motorom a bohatou výbavou. Nechcite od neho ale športový talent. Ak hľadáte pohodlie, berte ho všetkými desiatimi.

Citroën C5 Aircross Shine PureTech 180 S&S EAT8

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon 133 kW (180 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1650 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 1969 mm
Výška 1654 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1596/1990 kg
Batožinový priestor 580 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 216 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (mesto/mimo mesta/komb.) 7,0/4,8/5,6
Emisie g CO2/km 128