Test Škoda Kamiq TDI: Stávka na úspech

Autá ocrossoveruvjevjajú. Každá autmobilka, teda takmer každá má v ponuke nejaký crossover. Reálne sa bez neho zabíde máloktorý mainstreamový výrobca vozidiel. No a ten u nás celkovo najpredávajnejší výrobca má hneď niekoľko. Po KodiaquKaroqu má v ponuke ešte menší model, ale tiež s K na začiatku a Q na konci.

Kamiq je naozaj najmenším terénnejšie vyzerajúcim autom v portfóliu automobilky Škoda. Najmenším, ak nerátame, že donedávna existovala Fabia Scoutline. Akurát tá už z ponuky vypadla a uvoľnila miesto novému malému autu, ktoré zdieľa niektoré prvky s civilnejším modelom Scala. Inak, ako vlastne vznikol názov? Od slova kamqa niekto spravil mužský ekvivalent?

Na kombinácii záleží, ale veľmi

Povedzme si to na rovinu, plne vybavený Kamiq vyzerá fakt dobre. Nemusí byť teda úplne natlačený výbavou, ani nemusí mať obrovské kolesá, ale musí mať ten terénny balík doplnkov, ktoré z neho robia omnoho príťažlivejšie auto. Tým chceme povedať, že vizuálnu príťažlivosť základná verzia nemusí mať pre každého pozorovateľa.

Absencia imitácií plechov na ochranu podvozka vpredu a jednoduchý nárazník vzadu mu príliš neprospievajú. Ale v momente ako ho vybavíte minimálne do série Ambition, tak už má tieto dva prvky a pôsobí hodnotnejšie a pôsobí naozaj ako crossover, nie iba ako na pružinách podvihnutý hatchback.

Reálne kúsok, ktorý vidíte na fotkách pôsobil naozaj dobre aj na okolie. Nezapadol do sivého kolorytu parkovísk, ale zároveň nekričal ako kanárik. Nemusíte ísť nutne do výbavy Style, lebo tá už na pohľad veľa vylepšení nemá, ak vám ide o vzhľad pri konfigurovaní.

Dosť brutálne pôsobili na Kamiqu aj veľké kolesá. Tie majú priemer až 18 palcov a prekvapivo obrovské plochy lúčov maskované čiernou farbou. Možno by celkovo lepšie pôsobili strieborné disky so sedemásťpalcovým priemerom, pri ktorých by auto vyzeralo ešte terénnejšie a zároveň by eliminovali strach pri manévrovaní v tesnej blízkosti obrubníkov.

Skalný interiér

Keď sme testovali Scalu, tak sme prišli do kontaktu s novou formou interiéru s takmer voľne stojacim displejom informačno-zábavného systému. Kamiq si vlastne celú prístrojovú dosku prevzal z nižšieho súrodenca. A je to fajn, všetko má svoje miesto, klimatizácia má samostatné ovládanie. Akurát keď stlačíte tlačidlo vyhrievania sedadla, tak intenzitu ukazuje displej, v rámci ktorého upravujete aj vyhrievanie volantu. K systému však pripojíte čokoľvek iba s použitím konektora USB-C. Chápeme prečo, ale klasické USB je stále pevnejšie a aj tak treba ku väčšine zariadení redukciu. Na druhú stranu, konektory sú dva vpredu podporujúce napríklad zrkadlenie telefónu a dva vzadu, ktoré sú na nabíjanie. Kamiq bude mať v ponuke dokonca aj bezdrôtový CarPlay.

Umiestnenie displeja takto voľne do priestoru má za následok príjemnú viditeľnosť a to, že je kúsok od zorného poľa. Je za ním však taká malá štrbinka, v ktorej sa môže usadzovať prach. Jednoducho sa musíte naučiť ju čistiť, lebo práve tá môže byť nie kameňom úrazu, ale miesto s veľkou koncentráciou prachu.

Testovaný Kamiq disponoval športovým balíkom interiéru. No najskôr ste sa do neho museli dostať. Vážne, priplaťte si aj za odomykanie s bezkľúčovými snímačmi, ešte vám to zlepší komfort a dobrý pocit z auta. Štartovanie bez kľúča už je však sériovo. Naspäť ku športovým sedadlám a teda balíku. Sedadlá sú príjemné a športovo najmä vyzerajú. O tom, že by museli drsne držať telo v objatí v zákrutách tu asi netreba diskutovať, toto nie je hothatch.

Priestor vpredu je výborný, vzadu ho je tiež dosť a ani batožinový priestor nie je malý. Je možno o niečo menší ako v Scale, ale aj tak je stále veľmi dobre použiteľný a absencia pár litrov naozaj nie je zásadnou prekážkou fungovania.

TDI nekončí, je lepšie ako kedykoľvek predtým

Jazdné vlastnosti Kamiqu sú adekvátne. Nie sú športové, sú skôr vyvážene komfortné. Nepotrebujete predsa po 200 kilometroch vystúpiť s bolesťou chrbta. To je však aj vecou toho ako vám sadnú sedadlá. Podvozok je však stále komfortný a naladený asi ešte o niečo prepracovanejšie ako v hatchbacku Scala.

Tým zásadným prvkom v aute však je motor. Pod kapotou síce môže byť litrový trojvalec, ktorý úplne stačí, môže tam byť aj 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k), ale dobrou voľbou je aj naftový 1,6 TDI s výkonom 85 kW (115 k), najmä v spojení s prevodovkou s manuálnym radením. Prevodovka má štandardné koncernové charakteristiky. Nie je dokonale poskladaná ako na Hondách, ale má stále príjemné chovanie.

Pri zrýchlení cítiť, že na motor Kamiqa TDI sú navešané všetky možné eko záležitosti ako DPF, SCR a podobne, takže ani slušný krútiaci moment nevyniká nejakou razantnosťou pohybu. Áno, auto zrýchli, ale akoby ho niečo brzdilo. A vlastne tento motor ani nechcete vytáčať, veď si ho kupujete kvôli spotrebe, nie?

A spotreba veru nesklame, veru nie. Ak sa nesnažíte a smažíte si to nelegálnymi rýchlosťami všade, vrátane diaľnice, tak dáte do 6 litrov úplne s prehľadom. V meste to bude 5,5. Ak však budete jazdiť s kľudom a v rámci limitov mimo diaľnic, tak sa vopcháte aj do piatich litrov. Tí odvážnejší, čo sa odhodlajú zájsť až za hranice toho, čo je jazda a uspávanka sa dostanú tesne pod 4 litre. Ale to chce sebaovládanie šaolinského mnícha a odriekanie na štýl Dalajlámu minimálne.

Pre koho teda je?

Kamiq s TDI má výbornú pozíciu ako auto pre niekoho, kto dochádza do zamestnania niekoľko desiatok kilometrov. Inak vlastne stačí aj menší litrový trojvalec spaľujúci benzín. Nafta nesklame spoterbou, klasicky je trochu menej ohrabaná a stojí trochu viac. Tento modrý kúsok má cenníkovú cenu tesne nad 23-tisícmi eur. Nie je to málo, ale ponúka za to pekný priestor a zároveň príjemné spracovanie. My by sme volili miesto veľkých diskov radšej úplne bezkľúčové ovládanie a úplne bezkáblový Apple CarPlay. Veď aj sedemnástky disky stačia. Škoda teda s Kamiqom vstúpila do poriadne preplneného segmentu. Jeho lídrom je aktuálne Renault Captur a vlastne ho založil Nissan Juke. Kamiq má však reálnu šancu na úspech a onedlho ich bude na cestách viac kusov ako kusov modelu Scala.

Jedinou nevýhodou tejto verzie je, že cenovo je len o trochu nižšie ako stojí verzia Monte Carlo s rovnakým motorom a prevodovkou.

Škoda Kamiq Ambition 1,6 TDI

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 3250-4000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3250 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4241 mm
Šírka 1793 mm
Výška 1531 mm
Rázvor osí kolies 2651 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1495/1843 kg
Batožinový priestor 400/1395 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (komb.) 4,8-5,5 l/100km
Emisie g CO2/km 126-144