Test Ford Mondeo TDCi AWD: Na vrchole

Ford Mondeo je aktuálne na trhu už vo štvrtej generácii, ktorá bola predstavená v roku 2014. Odvtedy samozrejme prebehli väčšie či menšie facelifty, avšak základ auta je stále rovnaký. O horúcu novinku teda nejde ani náhodou, my sme však Mondeo dostali na test v tej úplne najšpičkovejšej možnej výbave v akej je aktuálne na trhu. V päťdverovej karosérii so silným dvojlitrovým TDCi, štvorkolkou a dokonca s paketom ST Line. Ako sa hovorí, „v plnke“. Chceli sme zistiť, či aj koncepčne nie úplne najnovšie auto v takejto špičkovej špecifikácii stále dokáže byť konkurencieschopné.

Šedý lak Stealth a leštené 19“ disky kolies sú bomba. S nimi Mondeo vyzerá bez debaty vynikajúco a upúta pozornosť. S cenovkou 52 tisíc Euro s DPH ide o drahé auto, to je fakt. Dobrou správou ale je, že aj keď je auto drahé, zvonku aj draho vyzerá a to od neho za takúto cenu chcete. Obrovská predná maska s veľkými okami, LED svetlá či červené brzdiče dotvárajú športový vzhľad. Auto je veľké ale vďaka ST paketu stále pôsobí na pohľad športovo a nie neohrabane. Tmavé fólie sú praktické a vyzerajú dobre. Inak, predok Mondea je často porovnávaný s Aston Martinom, posúdenie už necháme na vás. Decentný difúzor vzadu a lichobežníkové výfuky vzadu nevkusne nekričia, ale dávajú slušne s jasne vedieť, že toto Mondeo je špeciálne. Balík ST Line ešte obashuje aj bočné prahy. Nuž, povedzme si rovno, že v tejto špecifikácii a farbe vyzerá auto výborne. To, že jeho základ pochádza z roku 2014 vážne nevidieť. Dizajn ako taký je síce vecou vkusu ale my z našej strany nemáme exteriéru tohto konkrétneho kusu veľmi čo vytknúť.

V interiéri taktiež cítite, že ide o vrcholnú špecifikáciu. Sedadlá v kombinácii kože a látky sú pohodlné a majú aj výborné bočné vedenie či kompletné elektrické nastavovanie, vrátanie bedrovej opierky. Kožený volant s červeným prešívaním je na náš vkus trochu veľký a veniec by mohol byť hrubší. Niekomu inému ale možno bude práve úplne vyhovovať. A je na ňom až príliš veľa tlačítok, podobne ako aj na stredovom paneli. Toto je možno vec, pri ktorej auto úplne nedokáže oklamať svoj rok narodenia. Totiž, moderné interiéry sa dnes nesú v znamení minimalizácie a v prípade Mondea je toho na prvý dojem príliš veľa. Možností nastavenia a personalizácie zobrazovania je však toľko, že si nakoniec aj tak zvyknete a nastavíte na displeji presne to čo chcete. Ide teda skôr o prvotný dojem preplnenosti. Prístrojová doska je digitálna, ukazovateľov je ale na pohľad trochu veľa a aj keď viete prepínať údaje zobrazované na dvoch malých displejoch, viac by sme uvítali jednu súvislú veľkú plochu s možnosťou prepínania zobrazovaných údajov než dva malé displeje. V strede je displej systému Sony Sync3 a pod ním tlačidlá vyhrievania sedadiel či nastavovania teploty. Ich oranžové diódy vyzerajú už trochu oldschoolovo ale je to super funkčné, prehľadné a praktickejšie ako sa vždy preklikávať cez menu dotykového displeja. Z hľadiska praktickosti a ergonómie tomu fandíme. Inak je ale interiér kráľovsky priestorný a to vpredu aj vzadu. Pekné sú obkladové lišty so štruktuúrou karbónu či minimalistický kruhový volič automatickej prevodovky. Stredový panel by možno mohol byť trochu nápaditejší. Kvalita materiálov aj spracovania je ale vysoká a v interiéri Mondea máte pocit, že sedíte v reprezentatívnom, dobre postavenom a kvalitnom aute. A nie lacnom. Vo výbave nechýba sada predných aj zadným parkovacích kamier a senzorov, audiosytsém ICE 82, adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie aj otváranie kufra, tmavé čalúnenie stropu…je toho proste veľa a tento kus mal v sebe asi všetku príplatkovú výbavu aká je možná.

Motorický strop v konfigurátore Mondea je dvojlitrové TDCi so 140kW/190 koňmi, ktoré sa kombinuje výlučne s osemstupňovým automatom. To je dobrá kombinácia, prevodovka radí hladko a bez trhania a s motorom si rozumie. My sme naviac mali k dispozícii pohon všetkých štyroch kolies AWD. Táto minca má však dve strany, prvou je samozrejme neutralita v krízových situáciách a istejší grip za každých okolností. Tou temnejšou stránkou je však nárast hmotnosti. Auto váži takmer dve tony a dynamika je oproti predokolke slabšia. Kým tá zrýchli na stovku za 8,7 sekundy, štvorkolke to aj napriek lepšej trakcii trvá až 9,5 sekundy. Faktom je, že aj keď toto Mondeo nie je už také vyslovene jazdecky zábavné auto ako predošlé generácie, stále je maximálne sebaisté takmer za každých podmienok. Na zakrútenej okreske nie je pocitovo úplne zábavané a riadenie by mohlo byť aj tuhšie, ale kam ho nasmerujete, tam bez zaváhania ide. To, čo mu prikážete splní síce bez veľkých emócií, ale sebaisto a presne. Štvorkolka síce oproti klasickej predokolke pôsobí trochu neohrabane, v krízových momentoch ale samozrejme dokáže zachrániť krk. Je to teda o preferenciách, či obetujete časť dynamiky výmenou za viac bezpečia a viac trakcie aj za nepriaznivých podmienok. Výkon motora je ale úplne dostatočný aj na takto veľké a ťažké auto. Pri zašliapnutí plynového pedála do podlahy sa síce nedostaví taký výrazný kopanec do chrbta, aký by ste vzhľadom k výkonu čakali, auto ale plynule a svižne zrýchli. Chýba tomu iba dramatickosť. Takmer dve stovky koní sú predsa len slušná porcia výkonu aj na taketo veľké auto. Kombinovaná spotreba sa pohybovala okolo hodnoty 7 litrov na 100 kilometrov. To je vzhľadom k parametrom auta úplne akceptovateľný údaj. Nezabúdajme, že ide takmer o dvojtonovú limuzínu so štvorkolkou a adekvátne výkonným motorom.

Aj napriek tomu, že Mondeo nie je horúcou novinkou, stále je mimoriadne schopným hráčom na trhu, ktorý v ničom nezaostáva za konkurenciou. Ponúka obrovský priestor v kabíne aj v batožinovom priestore a s balíkom ST Line v šedej farbe vyzerá perfektne a hodnotne. Jazdné vlastnosti síce už pocitovo nie sú tak zábavné, ale stále mimoriadne dobré, radiace sa k špičke svojho segmentu. Ak zvolíte štvorkolku, treba mať na pamäti, že viac trakcie znamená aj vyššiu hmotnosť a horšiu dynamiku a tak si treba zadefinovať priority. Samotné dvojlitrové TDCi je ale veľmi dobrý motorom z hľadiska pomeru dynamiky a hospodárnosti. Vo výsledku veľmi dobré auto s dávkou osobitosti, avšak v tejto špičkovej špecifikácii nie lacné. Cena 52 000 Eur s DPH za testovaný model je predsa len dosť. Na druhú stranu, v tomto prevedení nepôjde o masovku a zoznam príplatkovej výbavy dlhý ako telefónny zoznam je jej čiastočným ospravedlnením.

Ford Mondeo 2,0 TDCi EcoBlue AWD ST Line

Motor R4 nafta
Objem  1997 cm3
Výkon 140 kW (190 k) 
Krútiaci moment 400Nm
   
Prevodovka 8- stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4978 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1482 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1880 kg
Batožinový priestor 471  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (komb) 5,6 l/100km
Emisie g CO2/km 144