Test Ford Focus ST kombi: Pravý hotwagon

Hothatche nižšej strednej triedy už všetci berú ako bežný, aj keď zriedkavejší jav. Každý sa s ním stretol, každý ho videl, veľa nad nimi rozmýšľalo. A v poslednej dobe sa ich vyrojilo ako húb po daždi. Každý kto je v triede angažovaný jeden má, alebo chystá, alebo ešte o ňom aspoň prehlásil silné reči.

Lenže rodina, pes, batožina a veci spojené s prevážaním väčších predmetov sa s kompaktnými hatchbackmi trochu vylučujú. To je dôvod, prečo niektoré automobilky osvietil nápad vytvoriť rýchle kombi. Do neho sa predsa musí vojsť dieťa s autosedačkou, kočíkom a aj pes do kufra vedľa batožiny. Na trhu ich však veľa nie je. Máme Octaviu RS Combi a máme Renault Mégane Grandtour GT. Ale najžiarivejší zástupca je Ford Focus ST kombi. Teda aj vďaka tomu, že má v ponuke brutálnu mandarínkovú farbu. Trio však postupne dostane ďalších protihráčov, teda aspoň jedného, lebo Seat naznačil, že Leon ST Cupra by mohol miešať karty tiež.

Deti, pripravte si vrecká, tato sa ide baviť

Focus bol vždy chválený za výborné jazdné vlastnosti. Ale verzia ST podľa niektorých zostala mäkšia oproti predchádzajúcej generácii. My by sme to skôr nazvali, že zostala užívateľsky príjemnejšia a menej záludná, aj kvôli ľahšiemu dvojlitru so štyrmi hrnčekmi namiesto mohutného päťvalca s 2,5 litrami pôvodom z Volva.

O hatchbacku sme napísali, že je výborne ovládateľný. Kombi posúva toto tvrdenie ešte ďalej. Poskakujúci zadok už nie je témou na diskusiu. Viac hmotnosti vzadu pomohlo k lepšiemu pomeru medzi prednou a zadnou nápravou. Väčšia karoséria pôsobí vyrovnanejšie a v rámci možností komfortnejšie.To však nie je charakteristika, kvôli ktorej si niekto kúpi práve toto auto. Ak treba komfort, stačí predsa siahnuť po litrovom EcoBooste s šestnástkami.

Pohodlie cestovania na kvalitných cestách ukazuje príkladné chovanie. Vyjazdené koľaje mu však veľmi nesedia, vtedy sa prejaví trocha nervozity. Dupnutie na plyn ju odstráni. ST kombi funguje lepšie so zvyšujúcou sa rýchlosťou. A to stále hovoríme o rovinke, nedostali sme sa k zákrutám.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bohužiaľ, alebo chvalabohu nie sú všetky cesty rovné ako trajektória strely. Niektoré majú zaoblenia a kľukaté sekvencie zvané zákruty. Kým na rovinke Focus ST ako kombi fungoval veľmi dobre, práve v zákrutách sa dostáva do rezkého tempa. Dlho, dlho, dlho pôsobí neutrálne, za čo môžu aj pneumatiky Goodyear Eagle F1, ako boli aj na Cliu RS a Transite Sport. Potom veľmi jemne začne vybočovať zadkom, na čo stačí trochu ubrať plyn a kufor sa vráti poslušne do línie stanovenej prednými kolesami. Práve v tomto momente budú deti na zadných sedadlách využívať vopred prichystané vrecká.

Aj napriek perfektným dynamickým vlastnostiam a torquesteeru pri prudkom rozbehu (ťahanie volantu pri akcelerácii ako dôsledok vysokého krútiaceho momentu) sa FoFo ST kombi dá nazvať úsporným autom. Nie, nebude alternatívou chrochtáka, ale aj tak nezruinuje rodinný rozpočet. Pri bežnom zaobchádzaní a občasnom bláznení sa dlhodobo dá rátať so spotrebou tesne nad 9 litrov. Ak však jazdíte ekonomicky a máte ľahkú nohu, čo pri tomto aute nie je také jednoduché, tak sa dostanete aj pod 7. Opačné prípady s olovenými galošami zase dajú aj 15. My sme počas testu spravili priemer 9,0, čo považujeme, vzhľadom na ostrejšie prejazdy a veľa diaľnice za výsledok, ktorý poteší.

Výkrik do tmy

Ford sa už pri druhej generácii Focusu ST odhodlal ponúknuť šialenú farbu, ktorá nekorešponduje so sivým koloritom veľkomiest a triedy. Oranžovo-žltá Tangerine Scream by ani za šera nepotrebovala svetlá. Auto, tak ako hovorí názov farby, až kričí, že pozrite na mňa, ja tu svietim a pritom nesvietim!

V porovnaní s prvým ST, ktoré sme testovali malo toto jemný facelift. Nie “ten” facelift, ktorý prináša novú masku a aj naftový motor. Na ten budeme musieť ešte chvíľu počkať. Ale na kombi zmizol otvor medzi predným nárazníkom a kapotou a xenóny dostali tmavé nevyužité časti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Čo však na exteriéri nesedí sú tmavšie disky a červené strmene bŕzd. Tie sa hodia k modrej, k bielej, k čiernej, ale na oranžovo-žltej sú príliš fádne.

Karoséria kombi tiež stratila zadné svetlá, ktorých tvar je tiež občas kritizovaným prvkom. Ale načo chodiť okolo toho, čo treba povedať. Focus ST ako kombi je krajší.

Po fitku sa lepšie sedí

Vpredu sa kombi žiadno nelíši od hatchbacku. Všetko je presne rovnaké. To však platí aj o sedadlách. Tie sú vynikajúce, držia telo pri bočnom preťažení, bočnice zase nespôsobujú modriny pri vystupovaní. Len pre širších stavené nebudú. Tí najmä v oblasti chrbta pocítia bočnice operadiel. Ale ak sa zdajú práve tieto sedadlá s nápisom Recaro úzke, tak odporúčame pár návštev fitka a bude to lepšie. Focus ST tým zlepšuje zdravie svojho šoféra.

Zadní pasažieri naoko nemajú žiadne zlepšenie, ale zdanie klame. Viac miesta majú nad hlavou a môžu so sebou vziať viac batožiny. No a keď už sme úplne vzadu, tak treba uznať, že oproti hatchu je to obrovský rozdiel. Nie je to síce Octavia RS Combi, ale tých pár litrov kufra za zábavnejšie správanie auta bez dlhej diskusie vymeníte. V prípade potreby predsa sklopíte zadné sedadlá a bude len kúsok chýbať, aby ste na festivaloch nemuseli ťahať so sebou stan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Do výbavy Focusu ST kombi sa dá doplatiť za navigačný systém. V tomto kuse, pred faceliftom, to nie je nevyhnutný príplatok, lebo displej nie je väčší ako displej priemerného mobilu. Síce naviguje presne a bez problémov, niekedy treba pozerať dlhšie na zobrazovacie zariadenie, pretože väčšie mapky sa nezmestia. Toto ale rieši facelift. Ten prichádza zase s obrovskou a naviac dotykovou plochou zobrazovania. Modernizácia však dáva zbohom úplne perfektnému volantu s ovládaním tempomatu a všetkého možného.

Netreba čakať

Pri faceliftoch ľudia väčšinou na chvíľu stratia záujem o dobehovú tvár auta. Pri Focuse ST to netreba, lebo aj súčasná verzia vyzerá výborne a tiež má volant, kvôli ktorému si treba rýchlo rozmyslieť kúpu a zohnať zdroje. Keď budeme kritickí, tak ani cena vôbec nie je zlá, vzhľadom na výbavu a tiež na parametre. Tak do toho! Týchto áut treba na cestách čo najviac aj v exkluzívnej žlto-oranžovej farbe. Ale ani modrá, či biela sa nestratia.


Gallery by Martin O.

Motor R4 (benzín)
Objem 1999 cm3
Výkon 184 kW (250 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1750-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4566 mm
Šírka 1823 mm
Výška 1505 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1461/- kg
Batožinový priestor 490/1516 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 248 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,9/5,6/7,2
Emisie g CO2/km 169