Test Ford Explorer: Vždy nad vecou

Ford po dlhej dobe priniesol do Európy naspäť model Explorer. Určite si pamätáte ten oblý kus, ktorý sa predával v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Odvtedy vlastne Explorer oficiálne v Európe nebol. Až doteraz. Aktuálne Ford prináša súčasnú generáciu, ktorá je jedným slovom megalomanská. Vo všetkom.

Ponuka verzií v súčasnosti obsahuje, tak ako predtým, iba jedinú pohonnú jednotku, či skôr pohonnú sústavu. Je to plug-in hybrid. Z hľadiska výbav je o 100% väčšia rôznorodosť. Buď si zvolíte športovo zameranú ST-Line, alebo luxusnú Platinum. Tu záleží na preferenciách a náklonnosti ku chrómovým prvkom.

A čo si ty spravil pre repovú hru?

Výbava Platinum predvádza svoje kvality už zvonka. Má predsa obrovské dvadsaťpalcové zliatinové disky, ale tiež, či skôr hlavne, chrómovú masku chladiča. Tá musí opantať každého, bez ohľadu na to, či sa mu auto páči a či je priaznivcom takto sfarbených častí karosérie. Veď predsa kapota je vo výške strechy niektorých menších áut. Ako o menších teraz hovorím o športových, menších celkovou výškou.

Explorer určite zaujme aj svojou veľkosťou, keď už sa nabažíme chrómu. Je jedným z najväčších SUV, ktoré vôbec v ponuke na trhu sú. Prekonáva ho azda iba prémiová konkurencia vo forme X7 a GLS. Dĺžka je presne 5,049 metra a šírka je rovnako masívna, dosahuje 2,004 metra, čo znamená, že v mestách a parkovacích domoch s týmto auto nebude všetko úplne jednoduché.

Ku masívnemu zjavu samozrejme prispievajú aj hranaté línie karosérie, ktoré auto vizuálne ešte zväčšujú. Myslel som si, že Q7 je podobne veľká, čo je vlastne fakt, ale druhá vec hovorí, že aj napriek tejto papierovej podobnosti, ingolstadtský výrobok svoju veľkosť maskuje omnoho lepšie.

Keby si ja mám zvoliť, či Explorer kúpim s výbavou Platinum, alebo s výbavou ST-Line, tak neváham ani sekundu a idem do Platinum. Veď čierna farba na lištách je oproti tomuto celkom kľudná. A ďalším zaujímavým môže byť výber farby. Modrá mu určite sekne, ale v prípade bielej môžete byť naozaj ako detroitský reper, veď odtiaľ je veľká časť interpretov. Chrómu je dosť biela perleť vozidlo vizuálne zväčší a bude pôsobiť úplne brutálne veľkolepo. Tmavé farby predsa trochu dojem z veľkosti tlmia.

Explorer má 7 plnohodnotných miest

Vonkajšia veľkosť, aj napriek masívnej rozlohe kapoty, akosi predurčuje veľkosť interiéru. Kým exteriér je megalomanský, o interiéri sa nedá povedať nič iné ako rovnaké slovo. Už samotné nasadnutie predvádza neuveriteľní veľkosti už v priestore pre vodiča a spolujazdca. V strednom rade je priestoru tiež na rozdávanie a dá sa posúvať kvôli tretiemu radu.

Celkom veľké prekvapenie prichádza v treťom rade, kde sa s prehľadom odvezie aj dospelý. Avšak v takom prípade treba trochu zmenšiť priestor pre nohy pasažierov v strede. Nie je to zásadný problém, v oboch prípadoch, teda na všetkých piatich miestach bude priestoru akurát. Ale veľkým prekvapením je, že za vzpriameným tretím radom ostáva ešte celkom slušný objem batožinového priestoru 330 litrov. Musí byť slušný, keď je auto tak obrovské.

Posledný rad sedadiel je možné sklopiť veľmi jednoducho, slúžia na to tri tlačidlá v kufri. Buď sklopíte jedno, alebo druhé, alebo obe naraz. Nie je to stlačením dvoch tlačidiel spolu, ale stlačením špeciálneho na sklopenie oboch do roviny. Zamotali ste sa? Aj ja. Nie je to žiadne elektromechanické sklápanie ako v prípade Renaultu Espace, je to plnohodnotné elektrické manévrovanie so sedadlami, aj pri vyklápaní.

Ale naspäť na vodičove miesto. Výbava Platinum ponúka všetko, čo môžete chcieť, ale aj to, čo nebudete až tak veľmi používať. Veď má vyhrievanie volantu, ventiláciu sedadiel, displej pred vodičom, vlastne má úplne všetko a príplatok je možné pridať iba za farbu karosérie. Čo trochu zamrzí je stredový displej infotainmentu. Na takto masívne auto síce nie je úplne malý, ale mohol by byť ešte o niečo širší. Takto vyzerá ako väčší kúsok cestovín, väčšie lasagne. Naviac zobrazenie kamery je iba na malom kúsku vo vrchnej časti. Ak zvolíte panoramatickú kameru, tak na cúvacej neuvidíte takmer nič. Môžete si ju kľudne premietať na starom mobile s menším displejom, povedzme že iPhone 5 a veľkosť obrazu bude porovnateľná. Za najzásadnejšiu nevýhodu interiéru ale každý ohodnotí horšie spracovanie niektorých detailov. Zadné dvere občas drnčia a koža na sedadle vodiča, tá perforovaná, asi dostala výrazne zabrať a začala sa lámať už pri 11 000 km. Mám informáciu, že sa to začalo diať už omnoho skôr, ale to už nejako nezaváži.

825 Nm

Pohonné ústrojenstvo tohto modelu funguje ako plug-in hybrid. Môže sa nabíjať, má benzínový motor a veľkú batériu s kapacitou 13,6 kWh. Celkový výkon tejto sústavy je 336 kW (457 k), ale omnoho zaujímavejší je krútiaci moment 825 Nm. S takýmto potenciálom sa auto na stovku dostane za 6 sekúnd, pričom stále dokáže aj opačný extrém, jazdiť výlučne na elektrickú energiu.

Avšak práve elektrická časť sústavy je trochu ťažšia na spolunažívanie. Nejde tak ani o spotrebu elektrickej energie, ani o kapacitu batérie a dojazd, ale o nabíjanie. Aj na rýchlejšej nabíjačke je nabíjanie naozaj pomalé. Reálne je časovo jedno, či nabíjate doma, alebo nabíjate niekde na verejnej nabíjacej stanici. Až by som povedal, že nabíjať na verejných staniciach je úplne zbytočné, ak máte doma klasickú 220-voltovú zásuvku na dosah.

Na jedno nabitie Explorer zvládne prejsť až 40 kilometrov, čo som sám odskúšal. Oficiálny údaj je o niečo vyšší, 45 kilometrov, ale jazdiť v teple bez klimatizácie nie je zrovna môj štýl. Po prejdení v tejto vzdialenosti rýchlosťami až do 130 km/h sa rozbieha spaľovací motor EcoBoost s objemom tri litre a usporiadaním V6. Ak je batéria vybitá, tak Explorer stále funguje ako obyčajný hybrid. V prípade využívania iba benzínového motora sa dá pohybovať s prehľadom aj do 10 litrov spotreby, vrátane diaľnic. Mimo diaľnic je možné jazdiť aj za 8,5 litra. S takto veľkou obludou. Ja som mal na konci týždňa, vďaka nabíjaniu, priemer 6,7 litra benzínu na sto kilometrov.

Pri športovom režime však aj veľká obluda ukazuje, že je skôr Jack Sullivan z filmu Príšerky ako Cthulhu. Je to príšera, ktorú budete mať radi a bude vám spôsobovať radosť a nie strach a hrôzu. Zrýchlenie je naozaj podávané extrémne a pneumatiky Michelin Primacy majú čo robiť, aby dokázali preniesť všetok výkon na cestu. O nejaké pretekárske výkony Explorer, aj napriek parametrom, nestojí. Má predsa komfortné nastavenie podvozku a jeho charakteristika sa skôr hodí do amerického filmu ako do úvodnej scény Italian Job v kľukatých sekciách ciest v talianskych Alpách.

Explorer má špecifickú klientelu

Hocikto si veru Explorer nekúpi. Veď za veľmi podobné peniaze, teda skôr plus 10 000 € je aj Audi Q7 s PHEV. To môže mať aj vzduchový podvozok, čo Exploreru celkom chýba. Cena 85 490 € je adekvátna použitej výbave a technológiám a hlavne exkluzivite, väčšej ako má spomenuté Audi. Trochu však zamrzí žiarovkové zadné svetlo, mohlo byť predsa LEDkové, na takto drahom aute. Toto auto vo mne vyvoláva protichodné myšlienkové pochody. Na jednu stranu je fantastické na jazdenie a na imidž, ale na druhú je trochu drahšie ako by som si predstavoval, za 79 990 eur by bolo top. Reálne teda môžem povedať, že aspoň na určitý čas by som byť chcel byť tým americkým kovbojom, ktorý osedlá tohto tátoša. Pocit za volantom sa dá prirovnať azda iba ku pocitu kráľa sveta. Avšak veľmi podobné dojmy som mal aj s Rangerom Raptor. Ten ale nemôže mať 7 miest a nehýri takýmto extrémnym až prepychovým luxusom.

Ford Explorer Platinum

Motor V6 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 2956 cm3 / 13,6 kWh
Výkon (celkový) 335 kW (457 k)
Krútiaci moment (celkový) 825 Nm
   
Prevodovka Automatická 10-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5049 mm
Šírka 2007 mm
Výška 1778 mm
Rázvor osí kolies 3025 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2391/3160 kg
Batožinový priestor 330/1137/2274 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h (130 km/h EV)
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,0 s
Spotreba (WLTP) 2,9 l/100 km (21,99 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 66