Mercedes si pre slovenskú novinársku obec pripravil slovenský roadtrip. Necelých štyristo kilometrov s elektrickými Mercedesmi menom EQE 350+ a EQE 43 AMG 4Matic. Z Bratislavy cez Ilavu, Čičmany, Prievidzu, Zlaté Moravce, Beladice, Nitru a späť do Bratislavy. Kilometre, ktoré by tieto autá mali zvládnuť bezpečne na jedno nabitie. Zvládli to? Samozrejme že nie. Počas jazdy sme ich nabíjali dvakrát. Bol to celodenný výlet a každých pár desiatok kilometrov sa za volantom striedali vodiči. Aby mal každý rovnaký zážitok a aby mohol aj dupnúť na akcelerátor bez obáv z nútenej jazdy na odťahovke bolo nabíjanie povinné, i keď nie nevyhnutné.
Čo sa stane, keď na štyri rýchlonabíjačky na hube R1 Beladice postavíte štyri rýchlonabíjacie elektromobily? Dostanú všetky výkon 170 kW? Isteže nie. Všetky však dostanú toľko, koľko aktuálne unesú a potrebujú. I keď boli momenty, keď by zvládli aj viac, nabíjanie aj tak prebiehalo rýchlo. V istom momente mali autá s vyšším podielom dodanej energie výkon 58 a 75 kW, kým autá s poloprázdnymi batériami dostávali 119 a 120 kW. A čo by sa stalo, keby ste na ten istý stĺp pripojili viac elektromobilov? Nič, lebo to nie je ani možné. Štyri stĺpy síce majú po dve nabíjačky, no parkovacie miesta sú len štyri. Zaujímavé bolo, že na nabíjačku počas nášho presstripu prišli tri ďalšie elektrické Mercedesy. Dvakrát EQC, raz EQV. Všetko v súkromných rukách. A vraj je u nás málo elektromobilov.
Hyperscreen len pre EQE AMG
EQE je menší kolega vozidla menom EQS. S dĺžkou takmer päť metrov kopíruje staršie ročníky Tesly Model S. Tá ale nenápadne a v podstate medziročne rastie a vyzerá to tak, že časom dorastie až do 5,2 metra dlhého EQS. Rázvor EQE je menší ako pri EQS. 3,1 metra však nie je málo. Výraznejšiu odlišnosť dizajnu tvoria kratšie previsy a ostrejšie sa zvažujúca línia strechy vzadu. Lebo EQE je sedan, EQS liftback. Je jasné ktoré auto je praktickejšie a ktoré ponúka vzadu viac miesta nad hlavou. Pri EQE sa odvezú vzadu aj dvaja dlháni s výškou cez 190 cm, no v prípade osadenia presklenej strechy sa nemôžu vyrovnať, inak budú mať hlavy v akváriu. S výškou okolo 180 cm je vzadu pohodlne aj so sklom nad hlavou. Toto v EQS nehrozí – presklenej strechy sa báť netreba. EQE má skromnejší vonkajší dizajn, avšak s líniou AMG dostane auto šmrnc, ktorý vzhľadom na jednoduché línie skutočne potrebuje. V kabíne vpredu je síce možné osadiť hyperscreen, ale zatiaľ len v AMG verzii a za slušný príplatok.
Displej z Triedy S je ale viac ako postačujúci, rovnako veľký digitálny prístrojový štít a head-up displej s veľkou zobrazovacou plochou taktiež ponúka priehrštie informácií, ktoré sa môžu zísť. Počas jazdy sa nám nepodarilo spustiť rozšírenú realitu na head-up displeji, i keď zástupcovia značky tvrdili, že si ju do EQE môžete dokúpiť. Je to fajn fičúra obzvlášť v lokalitách, kde sa navigácia naozaj hodí. Oči nemusia klesnúť k pevným displejom, všetko je naznačené na head-up displeji, ktorý má dobrý kontrast aj za ostrého slnka. Auto má Energizing funkcionality, má enormne účinný HEPA filter, ktorý ukazuje množstvo pevných častíc vonku i vnútri. Verte, či nie, človeku sa hneď lepšie dýcha. Volá sa to placebo, no ako alergik viem potvrdiť, že alergény do auta nevstupujú a ak aj áno, časom zmiznú.
Sila nech ťa sprevádza
Mercedes EQE 350+ má to plus preto, lebo je to verzia modelu s maximálnym dojazdom. Všetky EQE modely budú mať k dispozícii batériu s oficiálnou dostupnou kapacitou 90 kWh. Reálne však vozia cca 100 kWh batérií. Tie sú tam ako rezerva. Tu sa zíde pripomenúť, že Mercedes ponúka záruku na batérie na úrovni 250-tisíc km. To znamená, že počas štvrťmilióna kilometrov garantuje, že kapacita batérii neklesne pod 70 percent. Aj preto sa rezerva hodí. Systém skrátka znesie viac s nižšou ujmou. A znesie 170 kW nabíjacieho výkonu.
EQE 350plus má dojazd podľa WLTP cca 639 km. Vraj je dosiahnuteľný, ale pokojný vodič dokáže odjazdiť plus mínus 500 km. V úplnej mentálnej pohode je to 400 km aj keď jazdíte celkom normálne. 215 kW a 530 Nm prichádza výhradne zo zadného motora. Je to dosť, ale nie je to obzvlášť veľa a v dobe elektrickej a pri pohotovostnej hmotnosti 2,3 tony to je akurát, no nič extra. Auto vie predbiehať, no podvozkovo je extrémne mäkké, hojdavé a nie príliš dôveryhodné pri ostrejšom zaobchádzaní. Ideálne do rúk človeka, pre ktorého je dôležitý luxus, pohodlie a maximálny dojazd. To všetko už od 76-tisíc eur, no takmer určite to bude cez 100-tisíc. Na výbave sa šetrí ťažko. Stále si môžete kúpiť Edition 1 za 9600 eur. K tomu sú ale ďalšie naviazané prvky výbavy vrátane presklenej strechy, či prvotriedneho balíka za 14-tisíc eur. Celkovo bezmála 30-tisíc eur navyše.
EQE 43 AMG 4Matic využíva dvojicu motorov a výkon 350 kW s krútiacim momentom 858 Nm už zamávajú s autom aj vo vyšších rýchlostiach. Pohotovosť je tiež vyššia – cca 2500 kg, no nárast výkonu kilá navyše prekonáva ľahko. Maximálna rýchlosť je 210 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 4,2 sekundy. A to sa chystá ešte verzia 53 AMG s krútiacim momentom, ktorý pôjde cez 1000 Nm. A vraj ani tam nemá Mercedes konca…
Toto je celkom iné auto. Jednak inak vyzerá – akosi dokončenejšie, tiež je bohatšie vybavené a môže mať aj hyperscreen. A tiež začína tam, kde testovaná 350-tka končila – na úrovni 109-tisíc eur.
Mne hyperscreen nechýbal a testovaný model ho ani nemal, v jazdnej flotile bolo iba jedno auto s touto celosklenenou vecou. AMG verzia mala už v základe ostrejší podvozok mala strmšie riadenie a v športovom režime auto ešte o kus stvrdlo, navyše vedelo hrať hi-fi-sci-fi soundtrack pri zrýchľovaní i spomaľovaní. Odrazu bolo dôveryhodné a znieslo aj ostrejšie zaobchádzanie. Je to ideálna verzia, ktorá má síce nižší teoretický dojazd (532 km), no pokiaľ sa vodič nesnaží zbierať pokuty a ničiť platničky v krčných chrbticiach spolujazdcov, vie jazdiť aj úsporne. Priemerná spotreba verzie 350 plus bola 19,2 kWh, 43-jka mala spotrebu 25,6. Rozdiel vyjadruje odlišnosť zábavného a nudného auta.
Verzia 43 AMG je v tomto prípade zlatou strednou cestou. Nezdvihne cenu k 150-tisíc eur ako prípadná 53-jka, no ponúkne kopu sily i zábavy. Cena je vysoká, no všetko v tejto kategórii stojí podobne. Mercedes ponúka veľa, jednou z najlepších súčastí je nabíjacia karta s dobrými cenami roamingu a so zárukou, že toľko koľko elektriny cez kartu vyčerpáte, toľko Mercedes vráti do siete späť v podobe energie z obnoviteľných zdrojov. Auto je dobrou alternatívou k Tesle a má šancu zaujať aj tých, ktorí nie sú úplní nadšenci do elektromobility, ale skôr veria zavedenej značke a solídnej dílerskej a servisnej sieti. Tým nechcem povedať, že Tesla je horšia, avšak nie každý znesie start-upový prístup.