Test Fiat Tipo: Ohrozený druh

Fiat Tipo je v portfóliu turínskej značky už legendou, veď jeho úplne prvá generácia prišla na svet ešte v roku 1988. Dá sa teda povedať, že patrí medzi pilierové modely Fiatu. Aktuálna genrácia je na trhu už osem rokov, takže ani náhodou sa nedá hovoriť o žiadnej novinke. Avšak nedávny facelift Tipa prispel k jeho modernizácií a tak sa aj po rokoch snaží Fiat držať tento hatchback vo forme. My sme ho testovali so stokoňovým benzínovým trojvlacom s objemom 1.0 litra.

Súčasťou faceliftu je aj nová predná maska, kde znak Fiat nahrádza moderný nápis, strieborné Ice Mate elementy a moderné Full-LED svietenie. Elegatné 16″ kolesá k celkovo decentnému a usadenému vzhľadu Tipa dobre pasujú, o palec viac by im ale neuškodilo. Pri pohľade zboku si všimnete väčší predný previs a zároveň aj dlhší rázvor, ktorý prospieva k štedrému bohatému priestoru. Celkový dojem z vizáže Tipa je skôr elegantne konzervatívny, čo podtrhujú aj chrómové kľučky dverí a veľmi pekný, kovovo modrý lak. Vydarená je aj zadná časť  so zalomenými svetlami do L, ktorá prekvapivo dobre odoláva zubu času. Zvonku na prvý pohľad nepoznáte, že toto auto je v takmer nezmenenej podobe na trhu už od roku 2015.

Zub času viac nahryzol kabínu, aj keď aj tu sa Fiat Tipo snaží držať krok s dobou. Preto má aj digitálny prístrojový štít, ktorý síce nie je graficky super moderný, ale stále dostatočne prehľadný a informačne výživný. Nižšie výbavy sa ale stále spoliehajú na klasické analógové ukazovatele. Displej 10.25″ infotainmentu UConnect na vrchu palubnej dosky je relatívne malý a graficky už v dnešnej dobe neohúri, reakcie ale nie sú zlé. Navigáciu neponúka, zato má ale parkovacie kamery a rozumie si so smartfónmi. A tým rieši problém chýbajúcej vstavanej navigácie. Naviac, Tipo má aj funkciu ich bezdrôtového nabíjania. Palubná doska je vyrobená z na dotyk príjemného mäkkého plastu pôsobiaceho kvalitne, jej textúra a zaoblené tvary sú už ale predsa len trochu retro a prezrádzajú rok uvedenia na trh. Sedadlá sú pohodlné a oživené bielym prešívaním a neurazia. Naopak, veľmi príjemne vyzerá kožou obšitý trojramenný volant s červeným logom Fiat a multifunkciou. Chválime na ňom aj veľké a presné tlačidlá. Z prvkov ovládania nám vadila páčka smeroviek. Medzi prechodom do polohy diaľkových svetiel nie je takmer žiadna citeľná odozva a fixácia a tak sa nám často dialo, že pri vyhodení smerovky sme omylom zapli aj diaľkové svetlá. Taktiež radiaca páka má dlhšie dráhy ale hlavne veľkú vôľu, takže trafiť správny prevod vyžaduje trochu cviku a zvyku. Klasická páka ručnej brzdy je tiež retro prvkom, avšak ten môže byť pre cieľovú skupinu zákazníkov žiadaný. Fiat Tipo ale vyniká v disciplíne priestoru, najmä vzadu. Aj urastenejší cestujúci tu majú prekvapivo slušný priestor na nohy aj hlavu, na danú triedu auta až nadštandardný. Taktiež 440 litrov batožinového priestoru nie je úplne málo a tak je Tipo rozhodne praktickým hatchbackom.

Litrový trojvalec spaľujúci benzín sa spolieha na pomoc turba a tak je jeho 74kW/100 koní a 190Nm svižnejších, než by sa papierovo na prvé počutie zdalo. Výkon je príjemne lineárny a päťstupňový manuál je tak akurátne odstupňovaný, aj keď presnosť a dráhy sú žiaľ na tom horšie. Ani na diaľnici teda nie je Tipo extrémne hlučné a motor netočí príliš vysoké otáčky. Celkové utlmenie kabíny je inak na veľmi dobrej úrovni. Vlastne ide o celkom príjemný motor so spotrebou okolo 6,6/100km pri relatívne dynamickom jazdení. To síce pri danom výkone úplne neohúri, lenže veľmi pokojný vodič to stlačí aj pod šesť a to už sú zaujímavé hodnoty. No a presne tak si aj predstavujeme typického majiteľa Tipa. Pozitívnym prekvapením je dobre naladený podvozok, ktorý sebaisto filtruje nerovnosti aj hrubý a zrnitý povrch. To je praktické aj v meste pri prejazdoch retardérov či kanálov. V stredne vysokých rýchlostiach na okreskách sa auto zásadne nenakláňa ani neposkakuje. Výkon motora vám nedovolí rozvíjať žiadne zásadné športové ambície a vzhľadom k tomu ide o priam ideálne naladený podvozok pre naše cesty aj cieľovú skupinu zákazníkov.

A aká je práve tá cieľovka? My máme pred očami skôr staršieho a konzervatívneho vodiča, ktoréme úplne vyhovuje ten pokojný, mechanicko-analógový duch Tipa a nepotrebuje skúšať každú novú technologickú vychytávku. Toto proste nie je žiaden trendy módny doplnok. Zvonku auto vyzerá stále elegantne, dalo by sa priam povedať, že svoj vek zvláda s gráciou. Kabína ponúka moderné prvky výbavy, ktoré priniesol aj facelift, celkové tvarovanie palubnej dosky a vyznenie interiéru ale roky nezaprie. Práve to ale môže byť pre cieľovku, ktorá chce funkčné a tradičné auto analógového strihu, žiadané a atraktívne. Poctivá mechanická ručná brzda aj manuál, všetko po starom. A pre tento typ vodiča bohato postačí aj sto benzínových koní. Keď do auta aj naloží celú rodinu, prispôsobí tomu jazdu a vôbec sa nebude sťažovať. Pre špecifickú cieľovku je toto Tipo svojím spôsobom úplným stelesnením ideálneho auta. Cena 19 050 eur s DPH za testovaný kus síce nie je úplne budgetová, avšak cieľová skupina zákazníkov si spravidla kupuje auto na dlhé roky a v prípade stotožnenia sa s ním je ochotná zainvestovať. Naviac, áut podobného charakteru ako tento Fiat nie je na trhu veľa.

Fiat Tipo 1.0 City Life FireFly

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 190 Nm pri 1500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4368 mm
Šírka 1792 mm
Výška 1495 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1240/- kg
Batožinový priestor 440/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 191 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
Spotreba (WLTP) 5,4-5,5
Emisie g CO2/km 122-124