Test DS7 Crossback E-tense 4×4 Black Edition: Drahokam stredobodom pozornosti

Automobilka DS nedávno vytvorila novú verziu modelu DS7 Crossback. Ja som sa však poslednýkrát v novinárskom teste stretol pred pár dňami s tou staršou verziou, ktorá je na trhu už od februára 2017. Konkrétne toto je kúsok zo série Black Edition. Ak rozmýšľate nad podobným autom, tak nemusíte čakať na facelift, aj táto pôvodná verzia má stále čo povedať a jej tvary, ktoré sú viac barokové ako ostro rezané pri novinke, si určite nájdu veľa priaznivcov.

Z celej modelovej obmeny sa ku nám do redakcie dostalo niekoľko kúskov s rôznymi motormi a rôznymi výbavami. To mňa a kolegu len utvrdilo vo fakte, že DS7 Crossback je výborným automobilom, ktorý dokáže ponúknuť aj bezproblémové rodinné využívanie. Toto je najvýkonnejšia verzia pred faceliftom, DS7 Crossback 4×4 e-tense s výkonom 221 kW (300 k). Po facelifte pribúda novinka s výkonom až 265 kW (360 k).

DS7 Crossback púta aj v čiernej

Základný recept na tvorbu DS7 Crossback je veľmi jednoduchý. Stačí vziať koncernovú platformu, na ktorej stojí aj C5 Aircross a Peugeot 3008, prípadne Opel Grandland a spraviť na nej novú karosériu. Je vidno, že sa dizajnéri s touto úlohou popasovali naozaj bravúrne a ako zaujímavosť pôsobí predĺžená verzia pre francúzskeho prezidenta. Ja však mám tú krátku, ktorá má pomery previsov a dielov v rozumnej sfére.

Ak by som sa na auto pozeral do detailu, tak toto je vozidlo, ktoré vyzerá ako tradičný hatchback, ale zvýšený. O tom sú predsa všetky SUV. Tu však automobilka DS Automobiles zvolila tvaru, ktoré predvádzajú jemne strihnuté ladné línie zo všetkých pohľadov. Azda tu nenájdem ani jeden pohľad, z ktorého by auto nevyzeralo dobre. Predná časť predvádza veľkú masku chladiča s označením DS Wings. Je však tmavá a nie kontrastná ako na väčšine ostatných verzií. Tento prístup prepožičal autu temnejší a mystickejší pohľad.

Na prednú masku nadväzujú svetlá. Sú adaptívne a ukazujú, že aj DS Automobiles vie spraviť kvalitné osvetlenie. Možno by niektoré lúče mohli byť silnejšie, ale aj tak treba povedať, že svietia naozaj výborne. A naviac vytvárajú zaujímavé divadlo pri naštartovaní, kedy sa 3 elementy v každom svetlomete otočia, aby predviedli svetu, že toto nie je úplne obyčajný SUV model segmentu C. Toto je niečo iné, niečo zaujímavé, niečo fascinujúce.

A podobne zaujímavá téma pokračuje naprieč celým vozidlom. Čierna farba predvádza svoju eleganciu nielen na bokoch, ale aj vzadu. Boky trochu ozvláštňuje použitie strieborných diskov kolies s tmavo lakovanými plochami s priemerom 20 palcov a označením Tokyo. Vzadu celú mystickosť prebíjajú svetlomety so strieborným vnútrom . Tie vyniknú najmä pri nočnom podsvietení svojou kryštálovou štruktúrou línií červenej farby.

Toto auto je výhradne o šou, ktorú síce trochu kazia nálepky na boku, ale stále ju dokáže predvádzať s naozaj obrovskou odhodlanosťou. Je o tom, že má vyžarovať luxus a jedinečnosť, čo sa DS7 Crossback zo série Black Edition naozaj darí. A darí sa to aj napriek tomu, že už onedlho sa na náš trh začne dostávať modernizovaná verzia. Uvidím neskôr, ale zatiaľ mi možno mi viac sedí táto barokovejšia.

Luxus a honosné detaily

DS7 Crossback si dáva záležať na tom, aby rovnako dobrá prezentácia ako zvonku bola aj vnútri. To hovorí nielen spracovanie detailov, ale aj použité materiály. Výklopná priehradka v strede s povrchom imitujúcim kožu, možno to dokonca aj koža je, lebo je na nerozoznanie, je naozaj šialene dobrým detailom. Takisto aj stvárnenie celého interiéru dokáže prispieť k výbornej atmosfére, vrátane ovládačov okien okolo krku dinosaura na radenie prevodov v strede. Ako by sa na Black Edition hodilo, interiér je celý čierny s čiernym čalúnením, čiernou prístrojovou doskou a aj čiernym stropom.

Kým sa vydáte na dlhú cestu, tak môžete skontrolovať zadné sedadlá, kde sa pojem sedadlo skôr pretavuje do pojmu gauč a vedľa seba sa zmestia aj tri osoby. Nie je to tak taký luxus ako v prípade C5 Aircross, ktorý má 3 samostatne sedadlá, ale aj táto lavica ma naozaj mäkké a príjemné čalúnenie s dostatočnou šírkou. Zo všetkého najviac mi pripomína sedadlo vzadu BMW iX, ktoré je tiež zamerané na čo najväčší komfort.

Príjemne veľa priestoru sa dá nájsť aj v batožinovom oddelení. Zmestíte sem hocičo, síce vám trochu budú zavádzať nabíjacie káble, ale niektoré z nich dokážete schovať pod podlahu. Reálny stav je taký, že práve verzia PHEV má kufor menší o presne nula litrov oproti štandardnej s pohonom prednej nápravy a klasickým spaľovacím agregátom. Je veľmi rozumných 555 litrov a dokáže zhltnúť naozaj veľkú porciu batožiny.

Ak hovorím, že vzadu sú komfortné sedadlá, tak tie vpredu sú priam vynikajúce. Dajú sa veľmi dobre nastaviť a majú adekvátnu tuhosť a prevedenie, aby stále dokázali držať vodiča v zákrute na svojom mieste a zároveň aby pôsobili neuveriteľne komfortne. Podľa výbavy môže mať DS7 Crossback aj ventiláciu a masáž. Vodič má pred sebou veľký displej zobrazujúci všetky parametre cesty, ktorý je dostupný už od základnej výbavy. Druhý displej v strede má pod svojím naozaj rozsiahlym dotykovým poľom ešte dotykové tlačidlá, ktoré menia zobrazované sekcie na displeji. Všetko je bez problému funkčné, akurát na samotnom displeji, či skôr náhľade mapy v 3D zobrazení, vidno, že procesor je trochu pomalší a chýba porcia RAM pamäte. Vykreslenie vo väčšej vzdialenosti je čiastoče rozpixelované. Tu prichádza ako záchrana konektivita, či už cez Apple CarPlay, alebo Android Auto, aj keď stále káblová. To, čo teda vyzerá ako nevýhoda vlastne nevýhoda nie je. Stačí použiť adekvátny substitút. Je však jedno, čo je na displej, keď všetko funguje a naviac je to zasadené v naozaj extrémnom celku elegancie. Túto eleganciu ešte podporujú vyklápacie hodinky francúzskej špeciálnej značky B.R.M., ktoré sa vysunú po naštartovaní tlačidlom. Len si musíte uvedomiť, že štartovacie tlačidlo je v strede hore, tam kde majú niektoré autá, ako napríklad Volkswagen Passat, spínač všetkých smeroviek.

Plug-in Hybrid všetkým vládne

Kým sa dostaneme k samotnej sústave pohonu, treba povedať, že modely DS Automobiles, teda aj DS7 Crossback, využívajú hydraulické dorazy, podobne ako nové väčšie modely Citroën a tým pádom ponúkajú väčšiu dávku komfortu pri jazde. Je to síce slabšia náhrada hydropneumatického pruženia z minulosti, ale je lacnejšia a jednoduchšia na údržbu. Takto môže auto stáť aj rozumnú sumu peňazí bez toho, aby sa dostalo do sekcie nekúpiteľných.

Zaujímavé na DS7 e-tense 4×4 je použitie plug-in hybridnej sústavy. Využívala 1,6-litrový turbomotor a elektromotor vpredu. Zadné kolesa tiež roztáča elektrickou energiou. To znamená, že spodom vozidla netreba ťahať žiadny rotujúci kardan a vďaka tomu je aj plocha v zadnej časti interiéru úplne rovná bez akýchkoľvek výstupkov, bez nutnosti tunela.

Celkový výkon 221 kW (300 k) stačí relatívne ťažkému SUV s hmotnosťou 1 980 kilogramov na zrýchlenie na stovku za 5,9 sekundy. Nie je to hothatch, nechce byť ani športovým vozidlom, je to len veľké SUV s dostatkom výkonu pre každú príležitosť a každú situáciu. Nestane sa, že by vás nechalo na pochybách, či zrýchlite, či nie. Toto auto ide jednoducho excelentne a k tomu sa pripája aj možnosť jazdy na elektrickú energiu.

DS7 Crossback, v tejto modifikácii, má batériu s kapacitou 13,2 kWh, čo sa dá pretransformovať do dojazdu na plné nabitie až 68 kilometrov, podľa režimu WLTP. Avšak v prípade reálnej jazdy sú vzdialenosti nemenej zaujímavé. V reálnom svete je možné prejsť kľudne viac ako 40 kilometrov bez akéhokoľvek zaváhania a v meste je to ešte o niečo viac. Kombinovaná spotreba elektrickej energie sa pritom dá držať do 25 kWh na 100 km, čo je na plug-in hybrid naozaj rozumná hodnota. Takisto rozumne sa auto správa aj pri vybitej batérii. Diaľnice znamenajú spotrebu približne 7,5 litra a mimo mesta sa viete pohybovať aj v okolí šestky. Stále treba mať na pamäti, že DS7 Crossback e-tense 4×4 je naozaj rozumné veľké vozidlo s hmotnosťou adekvátnou systému plug-in hybrid.

DS7 Crossback chcete, ale možno o tom ešte neviete

D7 Crossback bude má relatívne ťažkú úlohu, lebo sa musí vysporiadať s konkurentami z prémiovej sekcie trhu. Veľkostne má namierené proti Audi Q5, či BMW X3 a Mercedes-Benz GLC, lebo s nimi zdieľa rovnaký trhový segment. Omnoho väčším konkurentom však bude ponuka automobilky Volvo, ktorá je cenovo trochu nižšie ako nemecké prémiové trio. Či už vezmeme XC40, alebo XC60, obe budú zaujímavou alternatívou. Akurát DS7 Crossback ponúkne omnoho viac jedinečnosti a unikátnosti ako akékoľvek iné auto v tejto ponuke.

No a teraz sa dostávame k tomu zásadnému, koľko stojí? Automobilka ponúka takto vybavený model za necelých 60 000 €, čo je vzhľadom na plug-in hybridný systém úplne rešpektovateľná ponuka. Ja osobne by som skôr siahol po obyčajnej alternatívne výhradne s motorom 1,6 Puretech 225, ktorý mal kolega v rámci testovacieho cyklu s výbavou, či skôr limitovanou sériou, Louvre. Tým ale nehovorím, že hybrid a Black Edition je zlou voľbou. Je nemenej zaujímavým drahokamom, ktorý sa na cestách objaví. A prečo by mi stačil slabší agregát s pohonom iba prednej nápravy? Jednoducho preto, že má väčšiu nádrž a nie iba 43 litrov. Má 62 litrov a ja som lenivý často tankovať. Síce tá menšia vystačí na viac ako 500 km, ale päťsto je stále menej ako 700 km.

DS7 Crossback E-Tense 4×4 Black Edition

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1598 cm3
Výkon Benzín: 147 kW (200 k) pri 6000 ot/min
Elektro: 81 kW (110 k) vpredu a 83 kW (112 k) vzadu
Celkovo: 221 kW (300 k)
Krútiaci moment Benzín: 300 Nm pri 3000 ot/min
Elektro: 337 Nm vpredu a 166 Nm vzadu
Celkovo: 520 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4573 mm
Šírka 1906 mm
Výška 1625 mm
Rázvor osí kolies 2738 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1980/2400 kg
Batožinový priestor 555-628/1752  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,9 s
Spotreba (WLTP) Benzín: 5,5 / Hybrid: 1,6
Emisie g CO2/km 129/36