Krátky test BMW iX M60: Efektívne kladivo

Niektoré testy sú kratšie ako tie ostatné. V prípade BMW iX M60 je to naozaj škoda, ale aj jeden deň mi musí stačiť na to, aby som vyskúšal jeho vlastnosti a zajazdil s ním kilometre, ktoré potrebujem na zistenie rôznych atribútov. V prvom rade musím skonštatovať, že toto auto je vizuálne veľmi podobné BMW iX xDrive50, ktoré som mal tento rok.

Červená farba doplnená o anodizovanú matnú zlatú je na aute úplne dokonalá. Celku sa hodia aj obrovské zliatinové disky a vozidlo už nespôsobuje také šoky ako na začiatku. Ľudia si zvykli aj na veľký štít, ktorý nahradzuje otvorenú masku chladiča. V tomto prípade sem BMW umiestnilo všetky možné komponenty na získavanie informácií a teda svoje miesto tu má napríklad aj radar, či iné snímače. Maska má naviac povrch, ktorý sa sám zacelí po nahriatí. Táto vymoženosť sa bude hodiť pri poškriabaní, prípadne poškodení kamienkom.

Podobne extravagantný je aj interiér, ktorý ma vlastne iba inú farbu ako som mal na iX xDrive50. Vpredu sú masívne kožené kreslá, ktoré síce nepripomínajú, že by mohli mať výrazné bočné vedenie, ale telo držia v zákrutách veľmi statočne. Zaujímavé je, že majú aj ventiláciu a masáž, ale schovanú v menu. Existuje veľmi pekný spôsob rýchlejšieho dosiahnutia funkcie združeným tlačidlom na dverách. V sklenom paneli, ktorý je za tvarom sedadla je totiž priamy odkaz na tieto funkcie. Aj keď volant možno so svojím šesťuholníkovým tvarom nepôsobí úplne klasicky, ovláda sa výborne a jediné, čo mu chýba je samostatne tlačidlo na nastavenie vzdialenosti od predchádzajúcich vozidiel. To je schované v menu systému iDrive 8, ktorý sa stále ovláda kolieskom. Ale akým kolieskom! Skleným a vsadením do dreveného povrchu. Tak isto ako som bol šokovaný tým, že v dreve je vsadení dotykový prvok pri prvom dotyku s autom, som z dotykového dreva nadšený aj teraz.

Jeden deň, kam s ním vyraziť? Auto beriem zruba o desiatej ráno a moja prvá jazda smeruje na diaľničný obchvat a potom do maďarskej Rajky, chcem prejsť 3 krajiny, teda navštíviť 3 krajiny počas tých pár hodín. Povinnosti v Rajke vybavené, do dediny prichádzam so spotrebou necelých 17 kWh na 100 km. Mám pocit, že toto auto pri letmom využívaní a slušnej jazde spotrebúva približne toľko, koľko potrebuje Peugeot e-2008.

Po vybavení a všetkých kontrolách, čo bolo treba v dedine previesť, štartujem naspäť a mojím cieľom je Viedeň. Fastfoodový burger vo Five Guys je vraj jeden z najlepších z franchizových reťazcov a je najbližšie tam. Vyrážam znova na trasu a tentoraz neberiem do úvahy diaľnice, aj keď sa na diaľnicu, tú Slovensku, na chvíľu vraciam. Ani tu auto nie je lačné potrebuje zruba 22 kWh na 100 kilometrov pri stabilnej 130-tke. To mi celkom odpaľuje všetky teórie o vozidle s hmotnosťou 2,6 tony a rozrážaniu vzduchu veľkou čelnou plochou. Na rakúskych okreskách je iX-ko naozaj kultivované a pohodlné. Adaptívny tempomat funguje perfektne, rovnako tak držanie v pruhu, toto auto je predsa stvorené aj dlhé cesty. Hovorí o tom aj batéria, ale k tomu sa ešte dostanem. Má celkovú kapacitu 111 kWh a reálne použiteľných je z toho až 105 kWh. Pri jazde ako som mal mimo obce, 17 kWh na 100 kilometrov, čiže by teoreticky zvládala prejsť s takto veľkým autom až šesťsto kilometrov. Ale na také hodnoty je trochu ťažšie sa dostať. Reálne budete jazdiť skôr niekde v okolí 20 až 25 kWh, podľa toho ako veľmi zapojíte diaľnice a najmä ako veľmi zapojíte brutálny výkon a krútiaci moment.

Zjavne sa k tomu dostávam. Toto iX M60 má vo vrchole 456 kW (619 k) a masívnych 1 100 Nm. Samozrejme, sú dostupné len počas obmedzeného času a v športovom režime. To ale nič nemení na fakte, že už v Efficient režime je toto auto neuveriteľne brutálne. Ak však zvolíte športový režim a zošliapnete akcelerátor na podlahu, kľudne aj v rýchlosti 80 km/h, tak máte pocit, že vám ten krúťak urve obe nápravy a auto sa rozbehne po častiach. Nie je to tak, veď na to je stavané, len vaša myseľ na takúto šupu stavaná nie je. Toto je tak masívny príval energie, že je nedosiahnuteľný takmer akýmkoľvek spaľovacím vozidlom. Instantný nárast po zošliapnutí pedálu je až hrozivý. Treba si dobre rozmyslieť, kde budete túto šialenosť skúšať. Veď len klasické stupenie na pedál vpravo znamená okamžité zvýšenie rýchlosti z 80 km/h kľudne na 120 km/h v priebehu okamihu. Toto je ešte podporené zrýchlením na stovku za 3,8 sekundy. Ešte raz 3,8 sekundy. S autom, ktoré váži 2,6 tony!

Môžem konštatovať, že iX M60 sa nenechá zahanbiť ani v zákrutách. Pneumatiky držia, ale veľmi pochybujem o ich dlhej životnosti, lebo aj napriek extrémnemu priemeru sú hmotnosťou namáhané viac ako dosť. Pri športovom režime sú výjazdy zo zákrut s jemným vybočením zadnej časti štandardnou situáciou. Toľko DNA BMW v elektrickom aute, teda SUV, som naozaj nečakal. Je to čistokrvný športový automobil, ktorý len ráno nezvolil vhodný oblek. Zvolil totiž turistické topánky. Vraciam sa do režimu Efficient a idem normálne. Moja finálna spotreba, pri využití všetkých schopností auta a všetkých rôznych prostredí, sa ustálila na veľmi miernych 20 kWh na 100 km. To je naozaj výrazný úspech. V preklade, alebo v porovnaní stavu nabitia mi vychádza, že na 35% som prešiel 180 kilometrov. To by naozaj znamenalo, že na plné nabitie je ľahko možné dosiahnuť méty nad 500 kilometrov.

Akurát teraz prichádza tá zásadná otázka. Chcel by som M60? Ten výkon je extrémne zdrvujúci a šokujúci, ale pravdepodobne by mi stačila slabšia verzia xDrive50, ktorá stojí menej a už aj tak má riadne vysoký výkon. Pritom by ma vždy štvalo, keby vedľa M60 zaparkujem na nabíjacom stojane a interne si hovorím, že čo keby…

BMW iX M60

Motor Elektrický, dva
Kapacita batérie 105,2 kWh
Výkon 456 kW (619 koní) – na 10s, inak 397 kW (540 k)
Krútiaci moment 1 100 Nm (režim Sport a Launch Control, inak 1 015 Nm)
   
Prevodovka jednostupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4953 mm
Šírka 1967 mm
Výška 1696 mm
Rázvor osí kolies 3000 mm
Hmotnosť (pohotovostná/celková) 2585/3160 kg
Batožinový priestor 500/1750 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,8 s
Spotreba (kWh/100 km) 21,7-24,7 
Dojazd 499-566 km