Test Citroën C5 Aircross PureTech 130: Základu sa netreba báť, neodsuzdujte ho

Ako ste si už všimli, ak ste browsovali testy Citroënov, tak C5 Aircross nemáme prvýkrát. Ale akosi sa stáva, že ja som mal tú základnejšiu verziu a výkonné sa ku mne dostanú maximálne na pár kilometrov. Teraz to je inak. Vlastne nie, je to znova presne rovnako.

Po výkonných naftových motoroch a výkonnom benzínovom sa k nám do redakcie dostal aj úplne základný benzínový motor. A prišiel ku mne. Prekvapivo dokonca s manuálnou prevodovkou. Zvláda trojvalec celkom veľké SUV? Ako funguje s manuálnou prevodovkou? A nájdem vôbec odpovede na tieto nahlas nevyslovené otázky? Pokračovanie nabudúce, prídite o týždeň. Dobre, nie, dáme to teraz.

Vizáži nič nevadí

Citroën sa vzdal modelov C5 ako sedanu a kombi. A miesto nich máme Aircross. Za týmto názvom sa už tradične skrývajú modely SUV. A presne tým je aj toto sivé auto. Prekvapivo sa C5 Aircrossu hodí aj sivá farba. Vyzerá tak technicky. A tak, že prejde aj terénom. Aj keď nemá pohon všetkých kolies. Vlastne mu ho ani netreba. Má predsa plniť úplne iné úlohy.

C5 Aircross ponúka vyššie sedenie, imidž SUV a pri správnom nastavení sedadla aj slušný rozhľad. To je to, čo väčšina zákazníkov požaduje, pohon všetkých kolies prioritou nie je. C5 Aircross ho niekedy nahradzuje systémom Grip Control, ale táto verzia ho nemá. A ani to nevadí. Proste, toto auto si vychutnáva cesty a do terénu sa veľmi nehrabe.

Výrazným prvkom dizajnu sú predné svetlá. LEDkové však nie sú úplne štandardne, takže je jasné, že toto je základ len z pohľadu motora a prevodovky, výbava je výrazne lepšia. Toto je práve úplný opak základu, toto je Shine. Vidno to aj na sedemnásťpalcových diskoch. Vlastne parkovanie s týmto autom je výrazne jednoduché, keďže sa netreba báť poškriabania diskov.

Viem si prestaviť, že by Citroën v rámci modelu C5 Aircross prinášal každý polrok inú špeciálnu sériu. Nebolo by to len o kombinácii výbavy a zvýhodnenia, ale zaujal by aj farebnými prevedeniami, špeciálnymi lakmi, prípadne špeciálnym čalúnením. Už takto je veľa na výber, ale toto by bol ten malý bod naviac, ktorý by ukázal model v trochu exkluzívnejšom svetle.

Pohodlie je hlavné, šport netreba

V SUV je to prvé S označením pre šport. A ak by ste chceli C5 Aircross ako športové auto, tak by ste boli na veľkom omyle. Toto je Comfort Utility Vehicle. Ale za športom vás dopraví úplne bez problému a bez akéhokoľvek tuhého trasenia a prejavov rušiacich komfort. Tu je komfortu podradené všetko. A to aj hluk zvonka. Mám pocit, že práve s trojvalcom je jeden z najtichších v ponuke.

Čo treba vyzdvihnúť je komfort sedadiel. Tu si dal Citroën naozaj záležať a vodič aj spolujazdec majú naozaj pohodlné kreslá. Vlastne jediná nepohodlnosť, týkajúca sa tohto konkrétneho kusu je o tepelnom komforte. Nejako v tomto exemplári absentuje vyhrievanie sedadiel. Na sivom koženom poťahu je ráno trochu zima. Ale toto rieši jeden maličký príplatok pri konfigurácii. Alebo látkové čalúnenie? To je na vás.

Prekvapenie je aj v zadnom rade. Tri samostatné sedadlá sú dostatočne široké, takže keby niekto chcel, dokáže vedľa seba natlačiť tri detské sedačky. Samozrejmosťou je nastavenie sklonu operadla. A potom, vďaka tomu, že nie je v ponuke štvorkolka, je vzadu obrovský batožinový priestor. Tí, čo majú vzadu tie tri detské sedačky môžu v kufri voziť detský bicykel a nebude interferovať nejako zásadne s využiteľnou veľkosťou.

Vrcholná výbava C5 Aircross ponúka okrem stredového displeja pre informačno-zábavný systém aj druhý displej pred vodičom. Na ňom môže byť viacero druhov zobrazení, ale prepínať budete menej často ako sa môže zdať. Dáte jedno zobrazenie a necháte ho, lebo je pekné. Vlastne, tieto zobrazenia by mohli byť spojené s tými špeciálnymi sériami, ktoré som navrhol vyššie.

Stačí teda ten trojvalec?

C5 Aircross je veľký. A má trojvalec, ktorý pracuje aj v menších modeloch. No a funguje to. Výkonu nie je na rozdávanie, ale ani málo. Taký priemer. Na základný stavebný prvok ponuky motorov je toto veľké prekvapenie. Naviac sa mi k nemu omnoho viac hodí manuálna prevodovka, ktorá sa tvári, že ponúka viac dynamiky, aj keď reálne to tak byť nemusí.

Samotná radiaca páka nie je tak nevhodne tvarovaná ako v prípade Peugeotu 3008, takže sa do interiéru hodí. Keď sa pozriete zboku, tak sa hlavica tvári ako hlava Nessie, ktorá sa vynorila skontrolovať situáciu na povrchu Lochnesského jazera. Pozitívom je aj spotreba. Za celý týždeň s kombinovaným jazdením v meste, mimo a po diaľnici mi vyšlo 7,0 litra na sto kilometrov.

Vzhľadom na celkovú čelnú plochu auta a hmotnosť je to pozitívna hodnota. Naozaj, v tomto prípade, netreba siahať po 1,5-litrovom naftovom motore. Ten mal pri prvom teste C5 Aircross, ktorý som absolvoval, navlas rovnakú spotrebu. Tejto verzie sa naozaj netreba báť. V aute sa motor nestratí, teda výkonovo, pohľad pod kapotu ukazuje dostatočný priestor na omnoho väčší agregát.

Komfort podvozka je tiež na dobrej úrovni a dokonale mu prospievajú aktívne hydraulické dorazy pruženia. Toto auto naozaj nie je o naháňaní sa.  A preto mu stačí aj trojvalec s objemom 1,2 litra. Na kľudnú jazdu je výborný a tichý spoločník. A ak chce niekto automat, tak nech si kúpi benzínový 1,6-litrový štvorvalec. Je možné, že vo finále bude mať rovnakú spotrebu. Alebo sa bude líšiť o pár deci.

Tak ktorý zvoliť?

Možno to bude znieť divne, ale základný motor je fakt dobrý. Nič mu nechýba. Ale možno najlepšou verziou bude plug-in hybrid. Má dostatok výkonu, štvorvalec, ale stojí viac. A o dosť. Reálne je základná cena 1,2-ky trojvalca v tejto karosérii 21 990 eur. Ale miesto Feel chcete aspoň Feel Pack. Avšak LED predné svetlá má až Shine. A práve vrcholná výbava je tou najlepšou voľbou, aj keď s týmto motorom stojí 26 990 eur. Lenže to už má aj automat. Takže optimálna verzia stojí 28 990 eur a má 1,6-litrový benzínový motor.

Citroën C5 Aircross PureTech 130

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon  96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1689 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1543/1940 kg
Batožinový priestor 580-720/1630 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.) 6,1/4,7/5,2  l/100km
Emisie g CO2/km 119