Test Dacia Spring: Najľudovejšia podoba elektromobility

Už aj Dacia sa pridala k značkám, ktoré majú vo svojom portfóliu elektromobil. Práve pre Daciu je tou prvotinou skromný a malý model Spring. Pod kapotou má 27,4 kWh batériu a motor s výkonom iba 33kW/44 koní. Ako takáto sústava funguje v elektromobile, ktorý má menej než tonu, napovie náš test.

Dacia Spring zvonku vyzerá sympaticky a hravo, aj keď je dizajn pomerne jednoduchý. Hneď na prvý pohľad zaujmú malé a uzké kolesá s rozmerom iba 165/70/R14. Do mesta a na nízke rýchlosti, akých je Spring schopný, ale bohato stačia. Do mesta je Spring vybavený aj bohatým oplastovaním a zaujímavým prvkom je, že nabíjací konektor sa ukrýva pod výklopnou prednou maskou. Toto netradičné riešenie sa v praxi javí ako celkom vydarené. Náš testovací kus mal bielu farbu karosérie s oranžovými prvkami ako spätné zrkadlá, detaily strešných lyžín či lemovanie okrasno-ochranných prvkov na dverách. Kým predná časť Springu pôsobí moderne a nesie sa v duchu nových Dacií, zadok pôsobí trochu zastaralo, najmä v porovnaní s novým Sanderom. Inak ale nemáme zásadné výčitky. Nie je to najkrajšie malé auto na trhu, ale ani sa nemá za čo hanbiť. A povedzme si rovno, Spring má v rukáve úplne iné tromfy, ktorými útočí na konkurenciu.

Kabína je taktiež pomerne jednoduchá a prvotným šokom je dosť vysoký posed v tvrdých sedadlách, čo môže robiť problém najmä nadpriemerne vysokým vodičom. Pri sedadlách Dacia experimentovala s použitím syntetickej kože, ktorá síce na pohľad nevyzerá zle, ale pocitovo to nie je veľmi príjemný materiál a najmä v lete by sme ho celkom určite radi vymenili za klasické látkové prevedenie. Ani pri teplotách do 20 stupňov sme sa nemohli ubrániť pocitu, že sa k sedadlám lepíme. Kabína je plná prevažne tvrdých plastov, tak ako sme u Dacie zvyknutí. Remeselné spracovanie je ale na slušnej úrovni a taktiež je obstojná aj výbava. Je tu manuálna klimatizácia, infotainment s mobilnou konektivitou, navigačný systém či parkovacia kamera. Samozrejme, grafika je veľmi jednoduchá ale účel splní bez problémov. Špecifikom je otočný volič jazdných režimov, ktorému úplne chýba poloha P. Nahrádza ju N v kombinácií so zatiahnutím ručnej brzdy. Priestor na hlavy je vpredu vďaka vysokému posedu obmedzený, vzadu sa odvezú maximálne deti, keďže priestor na nohy je skutočne miniatúrny. To je ale daň za extrémne kompaktné rozmery Springu a koniec koncov, mestské auto má byť zo svojej podstaty malé, takže v tomto prípade to Dacii až tak nevyčítame. Objem batožinového priestoru 290 litrov bohato stačí, týždňový nákup tu odveziete bez problémov a cestovať na dovolenku s týmto autom aj tak nebudete.

Ako sme spomínali, o pohon sa tu stará veľmi skromných 33kW/44 koní. Rovnako skromná je ale aj hmotnosť iba 970 kg. V praxi to znamená, že dynamika v mestských rýchlostiach, teda okolo 50 km/h je dostatočne svižná. Na stovku to ale Springu trvá nekonečných 19,1 sekundy. Ale povedzme si rovno, toto je len a len mestké auto a ísť s ním mimo mesta a zrýchľovať z nuly na takúto rýchlosť by malo byť skôr krízovou situáciou. Zaujímavosťou Springu je syntetický zvuk pri rozbiehaní a spomaľovaní v malej rýchlosti, ktorý pripomína akési hvízdanie až máte pocit, že sedíte v kozmickej lodi 🙂 Na ten si treba zvykať. Spring má malú, iba 27,4 kWh batériu. V mestskej premávke to ale stačí, keďže toto autu tu vie v praxi jazdiť za zrhuba 13 kWh. Samozejme, záleží od toho, či používate klimatizáciu alebo ako veľmi tlačíte do podlahy pedál plynu. Spring má aj režim ECO, s ním je ale dynamika skutočne veľmi letargická a spotreba až tak drasticky neklesne. Pri rýchlostiach nad 90 km/h ste už niekde ľahko nad 16 kWh a batériu tak ľahko vyšťavíte za zhruba 170 km, čo je dosť málo. Náš Spring mál príplatkové, rýchlejšie nabíjanie a tak sme mohli nabíjať rýchlosťou 30 kW za hodinu. V praxi to znamená, že na verejnej rýchlej nabíjačke nabijete z 0 na 80% za zhruba hodinu. Nad touto hodnotou rýchlosť nabíjania ale klesne a tak do plného nabitia ešte musíte nejakú pol hodinku počkať.  Aj tak to ale stále nie je vôbec zlé a najmä ak žijete vo väčšom meste, kam je Spring určený, mala by byť aj situácia s verejnými nabíjačkami prijateľná. Fajn alternatívou je aj domáci wall box so 6,6 kW palubnou nabíjačkou, ktorý dokáže batériu naplniť za zhruba 5 hodín, čo je úplne ideálne na nočné nabíjanie. Ako mestské presúvadlo pre kuriérov je táto elektrická Dacia priam ideálom. Vzhľadom k nízkej úrovni dynamiky si tiež vieme predstaviť, že si ju kúpi vodič senior a veľmi pokľudným tempom vyjde aj kúsok za mesto, hlavne ale nie po diaľnici. Jazdný prejav Springu je inak pomerne zábavný, čo je dané extrémne nízkou hmotnosťou a kompaktnými rozmermi. Podvozok je ale tvrdší, napriek tomu sa auto pri rýchlejšom prejazde zákruty nakloní, čo je zasa dané úzkymi pneumatikami. Avšak, nie je to nič čo by sa nedalo akceptovať. Odozvu v riadení neočakávajte, najmä nie okolo stredovej polohy.

Dacia Spring je najlacnejším elektromobilom na trhu s cenovkou štartujúcou na sume 17 100 eur s DPH. Naša testovačka ale stála 19 100 eur s DPH, keďže disponovala rýchlejším nabíjaním či displejom infotainmentu. Za túto cenu aj tak nemá aktuálne na trhu konkurenta, tým sa ale môže stať Volkswagen e-Up. Spring ale môže byť aj tak zdatným konkurentom, keďže má celkom rýchle nabíjanie a na mestské podmienky aj dostatočný dojazd a obstojnú výbavu. V globále teda ide o malý a lacný mestký elektromobil, ktorý to hrá v prvom rade na praktickosť a účelnosť a image je až na ďalších priečkach.

Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 27,4 kWh
Výkon 33kW/44 koní
Krútiaci moment 125 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3734 mm
Šírka 1579 mm
Výška 1516 mm
Rázvor osí kolies 2423 mm
Hmotnosť (prevádzková) 970 kg
Batožinový priestor 290 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 125 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 19,1 s
Spotreba WLTP (kWh) 12 
Dojazd WLTP 230 km