Test Dacia Duster LPG: Na mesiac a späť

Dacia Duster je na trhu aj v ekonomickej verzii pohonu LPG. Dobrou správou je, že cenovo sa pohybuje na úrovni bežných, čisto benzínových či naftových motorizácií. K dispozícií je ale iba vo verzii s predným pohonom. My sme toto auto, ktorého základom je 100 koňový benzín TCe, testovali v sympatickej červenej farbe a vo výbave Prestige.

Facelift priniesol Dusteru jemne zmenenú prednú masku s masívnym oplastovaním najmä predného nárazníka a tak vyzerá auto mimoriadne robustne. Strieborno-čierna kombinácia plastov sa rozhodne vydarila a pasuje aj k červenému laku karosérie. Na streche nechýbajú praktické strieborné lyžiny a v rovnakej farbe sú aj spätné zrkadlá. Nové sú LED svetlá vpredu aj vzadu, takže aj Dacia Duster kráča s dobou a nezaostáva. Veľmi pekné sú aj nove, 17” disky kolies v čierno-striebornej kombinácií. Samotný profil a línie karosérie sa ale od počiatku Dustera drasticky nezmenili, avšak nové svetlá, maska či doplnky z neho robia o niekoľko levelov atraktívnejšie auto než v prípade pôvodnej generácie. Duster vonkoncom nie je drahým autom, avšak jeho dizajn, najmä v dobre zvolenej farbe a lepšej výbave, vôbec nepôsobí vyslovene lacno a nemá sa za čo hanbiť. Auto budí dojem robustnosti a odolnosti, nesnaží sa tváriť prehnane preštylizovane ale zároveň je pekne zladené a vyvážené. Myslíme si, že v danej cenovej kategórií sa dá ťažko vôbec navrhnúť lepšie vyzerajúce SUV.

Ani kabína Dusteru na tom nie je vôbec zle. Samozrejme, je plná čiernych plastov, vo väčšine tvrdých. Ich samotné spracovanie je ale slušné a všetko je opäť v prvom rade účelné a robustné. Nechýba dostatok odkladacích priestorov ani praktická polica pred spolujazdcom. Oživením je strieborný, hliník imitujúci obklad stredového tunela v priestore okolo kolien. Vydarili sa napríklad aj výduchy ventilácie či príjemný, kožou potiahnutý volant s ergonomicky kvailtnou multifunckiou. Látka použitá na sedadlách pôsobí tiež odolne a zdá sa, že má potenciál prežiť dlhé roky. Nechýba tu automatická klímatizácia s fyzickými ovládačmi ani lakťová opierka. Infotainment s 8” displejom má síce jednoduchú grafiku, nechýba ale navigácia ani parkovacia kamera. Žiadne fancy rozhranie a zobrazovanie nečakajte, účel ale splní dostatočne a to je presne to, čo od auta s takouto cenovkou čakáte. Naviac, nechýba Apple CarPlay ani Android Auto konektivita. Obľúbený podcast si tak pustíte bez problémov. Pred vodičom sú samozrejme analógové ukazovatele, očakávať tu digitálny štít by bolo naivné aj zbytočné. Malý palubný počítač ukazuje dojazd na LPG aj benzín a tak máte situáciu neustále pod kontrolou. Samotný pohon na tento druh paliva sa aktivuje nenápadným tlačidlom naľavo od volantu, inak nespoznáte, že nejde o bežný benzínový Duster. Nič vás tu dizajnovo zásadne nenadchne, ale ani neurazí. A tak je to správne, presne na skupinu zákazníkov, ktorí vyhľadávajú práve toto, Duster mieri. Z toho vyplýva, že ide v prvom rade o praktické auto, čo potvrdujú aj priestorové vlastnosti. Vpredu to väčšinou býva bezproblémové a nie inak je tomu aj v Dusteri. Lenže tu je toho miesta viac než dosť aj vzadu, na hlavy aj kolená. Štyria dospelí ľudia sa tu teda odvezú úplne bez starostí. LPG a štvorkolka sa síce skombinovať nedajú, ale výhodou práve predokolky je väčší batožinový priestor, ktorý tu dosahuje slušných 478 litrov. A to poteší.

Dacia Duster pod kapotou ukrýva malé trojvalcové srdce s objemom iba jeden liter. Označenie TCe 100 jasne napovedá o výkone, ktorý predstavuje pomerne skromných 74kW/100 koní a 160Nm. Objem LPG nádrže je 50 litrov a k tomu máte k dispozícii ďalších 48,8 litra benzínu. A to v teórií aj praxi znamená dojazd nad hodnotu 1000km, čo je skutočne ohromujúci údaj. Stovka koní v Dusteri je našťastie dobre trénovaná a svižná a tak aj keď sa zrýchlenie z nuly na stovku pohybuje okolo hodnoty 14 sekúnd, pocitovo je to o kus lepšie. Môže za to aj príjemne točivý charakter motora, s ktorým je radosť pracovať. Samozrejme, pri plnom zaťažení štyrmi osobami či batožinou je už auto pomerne letargické a kone skrátka chýbajú. Čo sa spotreby týka, v kombinácií diaľnice a mesta sme spotrebovali 9,5l LPG/ 100km. Diaľničné tempo ale bolo vcelku svižné. Pri čisto benzínovej jazde, ktorú sme skúšali predovšetkým v meste a na okreskách, bolo výsledkom 7,1 l/100 km, čo tiež nie je vôbec zlé. Šesťstupňový manuál má relatívne dlhé dráhy, žiadnu chirurgickú presnosť tiež nečakajte, ale na auto tejto kategórie úplne v pohode a adekvátne. Aj podvozok tejto Dacie je nastavený veľmi príjemne a kompromisne. Je relatívne mäkký, v zákrute sa pri rýchlejšom prejazde aj mierne nakloní, ale napríklad priečne retardéry filtruje slušne. A tak je to úplne správne, veď načo by bol stokoňovému SUV kameňovo tvrdý a sebaistý podvozok? Za nás spokojnosť. 

Ako jedna z mála nevýhod tohto auta nám napadá nemožnosť jeho parkovania v podzemných garážach kvôli LPG, čo vie byť trochu nepríjemné, najmä ak žijete vo väčšom meste, kde je takýto typ garáží štandardom. Toto si ale zaručene zváži každý budúci majiteľ. Inak nám napádajú takmer samé výhody a vlastne nemáme tomuto auto čo vyčítať. Vôbec nevyzerá zle, má ten správny drsňácky a odolný look, nezľakne sa ani mimo asfaltky a prakticky nemá konkurenciu. Prečo? S prestavbou na LPG začína už na sume 14 090 Eur s DPH za základnú verziu Essential. Nami testovaný kus vo výbave Prestige môžete mať od 16 440 Eur s DPH. A to nám za takto praktické, robustné a obstojne vybavené auto pripadá ako smiešne nízka suma. Dostanete za ňu extrémne hodspodárny motor, vstavanú navigáciu, parkovaciu kameru, automatickú klimatizáciu či atraktívne 17” disky Tergan. Dacia Duster nie je auto pre tých, ktorí si na ňom budujú image a štýl a sú s ním až prehnane spätí. Je to verný a praktický služobník do každého počasia aj podmienok, ktorý takto pragmatickému typu zákazníka poskytne úplne všetko čo potrebuje. Good job!

Dacia Duster Prestige TCe 100 LPG

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 4600-5000 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 2200-3750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1693 mm
Rázvor osí kolies 2673 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1264/1734 kg
Batožinový priestor 478l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,8 s
Spotreba (WLTP komb) 6,4 l/100 km
Emisie g CO2/km 143-145