Test Citroën Jumpy Combi: Základná myšlienka na 9

Citroën Spacetourer môže byť pre niekoho zbytočne drahý, najmä ak potrebuje výlučne pracovné auto, ktoré ho nebude mrzieť ničiť až tak, ako práve komfortnejšie, ba až luxusnejšie mierenú alternatívu MPV. Tou môže byť sparťanskejšia verzia Jumpy Combi.

Okrem toho, že je Jumpy Combi omnoho jednoduchší ako Spacetourer je aj výrazne lacnejší. A tiež neponúka toľko možností. Za financie dostanete naozaj úžitkové auto, ktoré má zdanlivo menej spoločného s luxusnejšou možnosťou, ako by ste čakali.

Pracovné odevy

Keď pracujete manuálne, tak vo väčšine prípadov nesiahnete po Gucci rifliach, ale skočíte po montérky. Tiež si nedáte Hilfiger cvičky, ale niečo, čo vám nebude ľúto doničiť,  ak to bude nevyhnutné. Presne takto je to aj s Jumpy Combi. Pracovné auto má pracovný odev, ktorý je v prvom rade praktický, krásu necháva niekde vzadu.

Máte pred sebou van. Je to van pre pasažierov. O tom, že by čo i len trochu mohol byť MPVčkom naozaj vôbec neuvažujete. Pracovnú náturu predvádzajú základné čierne plastové nárazníky. Pozadu nezaostávajú za celkovým stvárnením ani plechové disky s čiernymi stredmi. Vlastne sú celkom cool.

Zozadu tiež vyžaruje Jumpy Combi jednoduchosť. A má to, čo väčšina Spacetourerov mať nemôže. Má dvojkrídle zadné dvere. Síce sa niekomu nemusia páčiť, ale najmä na pracovné vozidlo sú tou lepšou voľbou. My by sme ich asi brali na akékoľvek vozidlo tejto kategórie. Výklopné dvere majú jedno okno, bez stredového rozdelenia, ale na ich otvorenie potrebujete omnoho viac miesta.

Od úplného základu odlišuje tento kus metalíza. Tú si, pravdepodobne, na pracovné auto dávať nikto nebude. Radšej zvolí niečo iné do výbavy za podobnú cenu. Ale zároveň práve táto farba najlepšie sedí ku plastovým nárazníkom a plecháčom. Tu sa však na nejakú krásu a estetickosť nehrá, tu ide o financie a to je drsný boj. Možno vám nakoniec finančné oddelenie korporátu schváli farbu, ale ako korisť si na auto posunie nálepky. Ale Sagan Academy na aute mať nebudete. Inak to je názov naozaj príjemne zlacnenej série vozidiel.

Aj vnútri práca

Pri nastupovaní musíte mať na pamäti, že nastupujete do pracovného auta, komfort Spacetoureru a hlavne jeho koberce jednoducho nemáte. Dopredu síce môžete dať koberec, ale na gumovú podlahu. Jednoduchosť údržby tu hrá naozaj hlavnú úlohu.

Plusom koncepcie je, že na naozaj malej dĺžkovej ploche umiestnite celkom slušne deviatich. Skôr teda vodiča a osem ďalších ľudí. Tí vpredu to majú v pohode. Ak teda nerátame toho v strede, ktorému bude zavadzať ostrovček s prevodovkou v priestore na kolená. Ten vpravo a vľavo (šofér) majú miesta dosť. A každý má vlastné dvere. To sa však nedá povedať o pasažieroch vzadu. Výrazne vás žiadame, ak chcete dozadu natlačiť 6 ľudí, tak im kúpte aj druhé posuvné dvere, nech sa nemusia sardinkovať cez jedny na pravej strane.

Určitým riešením nastupovania by mohli byť aj výborné zadné dvere s otváraním do strán, keby… Keby bola zadná lavica delená aspoň v pomere 1:2. Zadná lavica v treťom rade je iba celá, čo vôbec neuľahčuje manipuláciu s ňou. Musíte byť dvaja, alebo sa zapotíte aj pri mínus piatich.

Auto je celkom základné, nemá veľa výbavy. Bonusom je obraz cúvacej kamery v spätnom zrkadle, ale inak musí stačiť manuálna klimatizácia. Funguje ale dobre, lenže potom vám oči spočinú na niečom, čo už tak ľahko v autách neuvidíte. Nehovoríme o gumovom venci volantu, ale o páčkach na nastavovanie zrkadiel. Jasné, načo elektrické nastavenie, keď ho aj tak využijete maximálne raz za dva mesiace, keď zmeníte ľahkú mikinu za bundu, alebo sa vrátite k tenkému tričku.

Celkovo interiéru pracovného auta nechýba nič. Ale my by sme obetovali jedno miesto a aj krásnu pašerácku jaskyňu pod dvojsedadlom. Nechali by sme auto osemmiestne, lebo tak aj tí vzadu budú cítiť, že sú v jednom aute s tými vpredu. Nebudú cítiť až takú izoláciu ako pri dvojsedadle, cez ktoré nevidia poriadne dopredu.

Motor je výborný

Na pohon dodávky prevážajúcej pasažierov treba výkonný agregát. Keď naložíte dobytok, alebo iných cestujúcich, tak základ nepôjde, najmä ak chcete hltať diaľničné kilometre. Preto je nutný dvojliter. A povedzme to na rovinu, musí tam byť. V kombinácii s manuálnou prevodovkou je úsporný, dostatočne výkonný a jednoducho najlepší.

Výkon 110 kW (150 k) je naozaj dobrý aj pri kompletnej osádke auta. Manuál so šiestimi stupňami dokáže dokonca jazdiť aj za 6 litrov. A to na zimných pneumatikách, ale bez použitia diaľnic. Diaľnice a ich tempo posunú prísuny k ôsmim litrom. Ale stále to je vynikajúca hodnota.

Jazdné vlastnosti sú také ako by ste čakali. Prázdne auto trochu poskakuje a plné je ladené do komfortu, nie do športova. Au-pairky po ceste do Rakúska a Nemecka rozhodne na drncanie hláv nadávať nebudú. Skôr im bude vadiť niečo iné.

Jumpy Combi je stále úžitkové vozidlo, to sme už niekoľkokrát skonštatovali. Lenže to tiež znamená, že výrobca rozdelil modely aj odhlučnením. Vnútri je naozaj väčší hluk ako v luxusnejšie ladenom súrodencovi. Prekvapivo však hluk neprichádza od motora, ale od kolies a od podvozku. Keď však naložíte auto doplna, tak vám to ako šoférovi bude jedno. Veď zvuková izolácia môže mať aj formu šiestich tiel za vami.

Do práce za pár eur

Počítate, rátate, sumarizujete. Možno chcete Vito, alebo Transporter T6, lenže tabuľky nepustia. Máte stále viacero možností, ale okrem toho, že je Jumpy Combi naozaj príjemným autom mu hrá do karát aj cena. Takto vybavený kus sa vojde do 30-tisíc s prehľadom. Za podobne výkonný a vybavený Transporter by ste dali aj o polovicu viac. Lenže takisto sa správa zostatková hodnota oboch vozidiel. Je to len na vás, ale ani s Jumpy Combi nespravíte chybu. Plus, podobne ako ostatné autá tejto kategórie, vojdete do podzemných garáží. S dĺžkou do 5 metrov ešte celkom slušne zaparkujete. Vážne, Jumpy Combi budete mať radi.

S výbavou Sagan Academy je dostupná len verzia s motorom 1,6 BlueHDi 115, ale stojí iba 22 788 eur. Za nové deväťmiestne auto neuveriteľne nízka cena!

Citroën Jumpy Combi M BlueHDi 150

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4959 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1895 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1925/2740 kg
Batožinový priestor 507/1556/4600 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,9/4,9/5,3
Emisie g CO2/km 139