Test Citroën Spacetourer M Feel: Biznis každodenný

Citroën po dlhšej dobre nahradil model Jumpy, z úžitkového portfólia, novou generáciou. Plechovku sme už mali na test, ale tou predsa nemôže konkurovať Citroën Multivanu od Volkswagenu. Preto je tu model Spacetourer, v techničáku inak označený Jumpy Spacetourer.

Vybrať Spacetourer nie je úplne jednoduché zadanie. Všetky dilemy začínajú pri veľkosti karosérie, XS, M a XL. Rozhodovanie pokračuje pri motoroch, sú dostupné štyri a jednoduché nebude ani vybrať výbavu. Okrem bežnej verzie s Feel a Shine označeniami je pracovnejšia alternatíva Business a Business Lounge. Jasné, ak chcete konkurovať aj Véčku od Mercedesu, idete do Business Lounge. Ale Inak stačí asi aj základ, nie?

Znova krabica?

S tvarmi dodávok nič nespravíte, teda s tými základnými ako je napríklad línia pri pohľade zboku. Kúsok kolmo hore, kúsok do šikma, kúsok vodorovne a potom strmé, zvislé klesnutie. Všetko je predsa podriadené maximálnemu vnútornému priestoru a jeho využitiu. Spacetourer sa z toho, z diaľky, nijako nevymyká a stále je v prvom rade vanom.

Pri Citroëne Spacetourer znamená spojenie, že je vanom, že je aj celkom pekným vanom. Stačia pekné disky, stačí pekná farba. Fakt, že testovaný kus bol nalakovaný striebornou metalízou nič nemení na tom, že v ponuke je aj červeno-oranžová a príjemná hnedá. Sekciu vzorkovníka farieb v katalógu nepodceňujte a zvoľte si niečo zaujímavé.

Predná časť má logo zakomponované do líšt a tie zase nadväzujú na tvary svetlometov. Celkovo sa neubránite dojmu, že auto je väčšie na pohľad ako reálne. Reálne s ním vleziete do všetkých podzemných parkovísk a do všetkých poschodových garáží. Jediným problémom potom môže byť dĺžka verzie M a aj rázvor. Ale na menévrovanie v úzkych priestoroch má za úlohu veľkosť XS, nie? Takú krátku dodávku nikto iný v ponuke nemá. Vlastne má, Peugeot, ale to je to isté auto.

Zboku pôsobí dĺžka M možno trochu neharmonicky. Môže za to extrémne krátky zadný previs. Ale bude vám to vadiť len pri prvom pohľade, inak to nie je vôbec do očí bijúce. Horšie je, keď si nepriplatíte za druhé posuvné dvere, ale to už je skôr interiérová otázka. Šesť ľudí tak reálne nasadá cez jedny dvere.

Osem v pohode

Interiér Spacetoureru môže mať naozaj rôzne konfigurácie. Od relatívne skromných 5 miest až po 9 miest. Ale najvyšší počet už nie je vpredu tak pohodlný ako napríklad 8. Takže 2+3+3 vyzerá ako dobrá alternatíva. Aj keď nám by sa ešte viac pozdávala 2+2+3, pričom miesto dvoch v strede by bolo možné prehodiť to na 2+3.

Zadné lavice sa dajú posúvať a prekvapivo sme objavili, že na všetkých šiestich zadných miestach je uchytenie detskej sedačky Isofix. Pozitívom veľkosti M je, že dnu vopcháte v zadnej časti reálne 6 dospelých. V strednom rade majú pasažieri dokonca tri samostatné posuvné sedadlá. Len na pohodlné nastupovanie chýbajú druhé posuvné dvere. Dokonca by nepotrebovali ani elektrické otváranie. Tie by sa skôr hodili na výklopné veko batožinového priestoru. Aj keď tam by, z praktického hľadiska, skôr sedeli dvojkrídle dvere. Inak, všetky sedadlá sa dajú vyberať, takže môžete mať, teoreticky akýkoľvek miest od 2 po 8.

Testovaný Spacetourer disponuje bohatou výbavou, má pádla pod volantom, má spomenuté elektrické otváranie bočných dverí, má Head-up displej, dokonca má aj navigáciu, známu z ostatných modelov Citroën. Ale ako nasadnete, tak máte pocit, že mu niečo chýba. Nie, nie je to adaptívny tempomat, aj ten má. Chýba mu kožou potiahnutý volant. Tento gumový je síce fajn, ale vyzerá to podobne, ako keď prídete na ples v drahom obleku, ale budete mať len špagát miesto opasku.

Prístrojová doska je z tuhého plastu, ale pri pôvode v dodávke sa to dá ospravedlniť, vlastne, málokto v triede má mäkké plasty. Skôr sa nájde čalúnenie syntetickou kožou. S tým však problém mať nebudete. Ale sedadlo vodiča vás možno bude hnevať. Musíte si ho poriadne nastaviť, aby bolo pohodlné. Netreba zabúdať na bedrovú opierku, malá zmena robí veľký rozdiel.

Výkon nie je všetko

Spacetourer má v ponuke dva motory, každý s dvoma verziami s rozličným výkonom. Agregáty s 1,6-litrovým objemom sú celkom slabé, najmä ak auto naplníte. Tak zostávate s dvojlitrom. Verzia s 110 kW (150 k) má iba manuál a ak chcete automat, nemáte inú voľbu ako alternatívu s 130 kW (177 k). Ten má šesťstupňový automat.

Najvýkonnejšia alternatíva v ponuke dokáže krabicu celkom slušne rozhýbať. Veď predsa 400 Nm sa oklamať nedá. Motoru sekunduje prevodovka. Je to klasický hydrodynamický menič a funguje naozaj vynikajúco, čo na tom, že nie je úplne bleskurýchly? Radí hladko, funguje ako má a ak chcete, môžete radiť aj pádlami pod volantom. Teda to je silné vyjadrenie, skôr tlačidlami na tykadlách.

Spotrebovo tiež nie je jazda príliš nákladná. Do 8 litrov sa dostanete kedykoľvek. Ale ak sa posnažíte, tak sa viete dostať aj ku šiestim litrom. Reálne však na 70-litrovú nádrž dáte okolo tisícky. Celkom slušný akčný rádius.

Podvozok je naladený skôr osobne ako dodávkovo a pôsobí komfortne. Dokonca nie je ani hlučný. To je dedičstvo z použitia rovnakej platformy akú Peugeot a Citroën používajú na osobné autá. Veď ju má napríklad Peugeot 308, alebo aj t.

Slušný balík

Ak ste dočítali až sem, tak si určite hovoríte, že ten Spacetourer je veľmi dobré auto. A nemýlite sa. Potom však príde pohľad do cenníka. Labilnejším môže zabehnúť, alebo vyraziť dych cenovka tohto kusu. Sedíte? 46 214 eur! Len si musíte uvedomiť, že to je cenníková cena. A tá sa dá posunúť dole priamo v predajni. Alebo sa dá posunúť akciovou ponukou. Takže reálne viete cenu skresať kľudne aj o pár tisíc eur. Prípadne o pár pár párov, číže takmer o osem tisíc, pri pohľade na súčasnú akciovú ponuku. Za 38 tisíc eur dáva už väčší zmysel.

Citroën Spacetourer BlueHDi 180 Feel

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4956 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1890 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1950/2770 kg
Batožinový priestor 640/3968 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h cca 10 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/5,4/5,7
Emisie g CO2/km 151