Test Citroën ë-SpaceTourer: Tichý služobník na krátke trasy

Ďalší elektromobil v teste, tentokrát v pomerne nečakanom a netradičnom balení. Totiž, použiť batériu ako jediný zdroj energie vo veľkom, osemmiestnom vane, je stále pomerne odvážny čin. Tú česť sme mali s Citroënom ë-SpaceTourer Feel v najdlhšej variante XL s väčšou, 75 kWh batériou a výkonom 100kW/136 koní.

Auto je to obrovské, veď na dĺžku má 5308 mm. Vysoké je 1940 mm, čo je síce dosť, ale do podzemiek sa zmestí. To je veľmi dôležité info, keďže práve v nich sa často nachádzajú rýchlonabíjačky, ktoré viete využiť napríklad počas nákupu. Vo výbave Feel a sivom kovovom laku nevyzerá ë-SpaceTourer zle. Samozrejme, je to typická dodávková “krabica”, ale v tomto segmente sa to na žiadnu súťaž krásy ani dizajnové avantgardy nehrá a praktickosť je tým základným a hlavným kritériom. Nuž ale, tmavé okná, hliníkové 17” kolesá a pekná maska s dvojitou chrómovou lištou z neho robia sympatický dostavník. Nechýba mu dokonca ani denné LED svietenie a ani LED optika hlavných svetiel. Z profilu a zozadu je to typická dodávka, tu sa proste nedá veľa vymyslieť a konkurencia je na tom veľmi podobne. Bočné dvere sa ovládajú elekticky, čo je rozhodne skvelé. Nie sú najľahšie a takýmto spôsobom s nimi vedia manipulovať aj deti. Škoda len, že veľké a ťažké zadné dvere treba otvárať aj zatvárať ručne. Našťatie sa ale dá vyklopiť okno. Náš ë-SpaceTourer dával aj nálepkami jasne vedieť, čo za pohon sa skrýva v jeho útrobách. Nálepky z hľadiska marektingu samozrejme schvaľujeme a chápeme, z estetického pohľadu to je ale samozrejme vždy lepšie bez nich. Inak nemáme k vzhľadu žiadne zásadné pripomienky, ničím neurazí a v rámci kategórie je vydarený. A ruku na srdce, toto je kategória áut, kde sa na základe dizajnu nepredáva, dôležité sú úplne iné vlastnosti.

Posed vodiča je vyšší, opäť má bližšie k dodávke než k osobáku. To ale nevadí, aspoň máte výborný výhľad a aj keď sá sedadlá tvrdšie, ich pohodlie nie je zlé a sú vyhrievané. Palubná doska je jednoduchá a rovná, zhotovená z tvrdého plastu. Na okrasu slúži strieborná lišta, inak ale ničím zásadne nezaujme, čo je opäť odkaz na dodávkové DNA a je to v poriadku. Centrálny displej infotainmentu nie je tiež žiadna hypermoderna ale reakcie sú vcelku obstojné a grafika je dostatočná. Nechýba navigačný systém, parkovacie kamery a samozrejme podsekcia pre údaje o nabíjaní a spotrebe. Do jednotlivých sekcií sa prepína fyzickými tlačidlami, čo je praktické. Tie dopĺňajú kolískové ovládače automatickej dvojzónovej klimatizácie a tlačidlá ovládania bočných dverí. Oceňujeme, že ë-SpaceTourer má malú páčku voliča jazdných režimov namiesto nejakej neestetickej páky. Nechýba režim B, ktorý sa volí tlačidlom a nie je ťažké si na jeho umiestnenie zvyknúť. Ergonomicky ide teda o pomerne jednoduchý, ale funkčný kokpit. Aj keď ide o elektromobil, miesto tu má aj analógia. Konkrétne v podobe ručičkových ukazovateľov na prístrojovom paneli, kde ukazujú rýchlosť, stav batérie a jej využitie. Povedzme si rovno, vnútorný priestor tohto auta je gigantický. Všetky sedadlá sú plne využiteľné a obsaditeľné dospelými osobami akéhokoľvek vzrastu a do kufra ešte vojde aj dostatok batožiny. Dva zadné rady sedadiel sú vyberateľné a tiež posuvné prostredníctvom koľajníc. Do auta naložíte 1060 litrov batožiny ak v ňom necháte všetky sedadlá, pri ich odstránení sa dostanete až na 3100 litrov. To nepotrebuje komentár.

To najpodstatnejšie na tomto aute je ale motor. Teda, elektromotor. Ten má výkon 100kW/136 koní a 260 Nm, živených 75 kWh batériou. V ponuke je aj menšia, 50 kWh verzia, tú ale skutočne neodporúčame. Dôvody hneď ozrejmíme. Toto auto je na stovke za 12,1 sekundy, v prípade že v ňom sedí iba vodič. Vzhľadom k rozmerom a kategórií to vôbec nie je zlá hodnota, takže dynamicky na tom tento pohon vôbec nie je tragicky. Teória hovorí, že ë-SpaceTourer s touto batériou by mal byť schopný dojazdu až 330km, čo na papier vyzerá výborne. Lenže, realita je žiaľ iná. Aby sme takýto dojazd dosiahli, museli by sme sa pohybovať zhruba okolo spotreby 22kWh/100 km, čo sa javí ako pomerne nereálne. Respektíve, reálne to možno je, ale iba v mestskej prevádzke s výraznou rekuperáciou pri veľmi šetrnom zaobchádzaní s pedálom akcelerátora. My sme zobrali ë-SpaceTourer na výlet z Bratislavy do Banskej Štiavnice so štvoricou osôb na palube. Zvolili sme asketický režim ECO s obmedzeným výkonom a tempomat na diaľnici nastavili na rýchlosť 105 km/h. Výsledkom bola spotreba 33 kWh/100 km, čím sa dostávame na dojazd zhruba 200 km. Ak chcete ísť v režime Normal bežným, 130 km/h tempom, hneď sa dostávate nad 40 kWh/100km. Diaľnice tomuto auto proste nesedia a ak chcete zvýšit dojazd, musíte šetriť a ísť pomaly. V meste sa pritom viete pri rozumom používai rekuperácie pohybovať aj okolo 25 kWh/100km, kde sa už s dojazdom dokážete pohybovať okolo 300 km. Žiadne divoké zrýchľovanie sa ale diať nesmie. Už rozumiete, prečo by ste sa ani len nemali zaoberať myšlienkou na menšiu, 50 kWh batériu? Samotný jazdný prejav je pritom ale veľmi príjemný, veď na palube je úplné ticho a tak sa bez prekrikovania počujete aj s pasažiermi v zadnom rade. Nie je potrebné ani žiadne zahrievanie motora, proste sadenete a máte hneď k dispozícií celý lineárny výkon. Ani nabíjanie nie je najpomalšie, veď za 45 minút sa viete na rýchlej 100kW nabíjačke dostať na 80% kapacity. To je super, my sme napríklad zastavili na ZSE nabíjačke v Beladiciach s približne 60% batérie a po približne 40 minútach sme odchádzali s plnou, keďže kvôli šetreniu batérie a predĺženiu jej životnosti sa nad úroveň 80% rýchlosť nabíjania spomalí. Ak by sme mali špeicifikovať typického majiteľa tohto auta, bol by ním zrejme vodič letiskového busu niekde na trase medzi Viedňou a Schwechatom, kde je dostatok verejných rýchlonabíjačiek, na ktorých sa da priebežne dobíjať. Na tento účel je veľký ë-SpaceTourer so 75 kWh batériou priam geniálny. Krátka trasa v okolí mesta s nabíjačkami a absolútne ticho a komfort na palube pre väčšiu skupinu pasažierov s batožinou. Ako veľký rodinný van na dlhé trasy či dovolenky si ho ale nevieme úplne dobre predstaviť.

Citroën ë-SpaceTourer Feel v najdlhšej variante XL vôbec nie je zlým autom, jeho použitie je však veľmi špecifické. Nestráca nič z obrovskej štedrosti vnútorného priestoru bežného Space Toureru, elektromotor z neho ale robí skôr tichého spoločníka na krátke trasy v nižších rýchlostiach. Viete s ním íst aj na dlhší výlet, musíte si ale precízne plánovať zastávky na nabíjanie a počítať s tým, že rozumné bude voliť nižšie tempo, než s bežným spaľovákom. Samotný jazdný prejav je, dovolíme si tvrdiť, ale príjemnejší. Auto je tiché, výkon je k dispozícii stále a je úplne lineárny. Len ten dojazd a nabíjanie. Samotnú myšlienku elektromotora vo veľkom vane ale určite nezavrhujeme, nateraz je ale stále záležitosťou kompromisu. V akčnej cene stojí tento najdlhší variant 49 410 eur s DPH, čo je samozrejme dosť, ale tak nejak adekvátne k tomu, za aké sumy sa elektromobily v súčasnoti predávajú.

Citroën ë-SpaceTourer Feel XL

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 75 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5308 mm
Šírka 2204 mm
Výška 1940 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1989/1965 kg
Batožinový priestor (max) 3100 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,1 s
Spotreba WLTP (kWh) 26,1 – 21,7
Dojazd 330 km