Test Honda E: Mestské auto budúcnosti

Všimli ste si ten boom elektromobilov za ostatné roky? Frekvencia testov áut s týmto alternatívnym pohonom je aj u nás stále častejšia. A je to vlastne dobre, keďže tento druh pohonu je budúcnosťou. Čím viac elektroáut na trhu a v premávke, tým lepšie pre ich vývoj a zdokonaľovanie. Tento elektromobil je ale vážne špeciálny. Pochádza z Mekky technologických inovácii, ktorou je samozrejme Japonsko. Ide o Hondu E, ktorú si celkom zaručene na ceste nezmýlite s ničím iným.

Toto malé mestské elektrovozidlo vyzerá, ako keby sa narodilo v 80.rokoch ale nepribudla mu za ten čas na čele jediná vráska. Proste retro vzhľad, ktorý ale zároveň vyzerá úplne mlado a oblieka sa podľa najmodernejších trendov. Ťažko to vysvetliť, toto auto proste treba vidieť. Proste futuretro, lepšie slovo na opis vizáže Hondy E nie je. Karoséria je vlastne extrémne jednoduchá. Vpredu sú iba dve veľké okrúhle svetlá v oválnej čiernej maske. Zadok je na tom podobne, akurát svetlé sú pochopiteľne červené. Z profilu žiadne svetlá nevidíte a tak na karosérii éčka nie je jediný rušivý prvok, dokonca ani tradičné spätné zrkadlá. Namiesto nich trčia z karosérie iba malé vystúpené kamery. O tých ešte bude reč. Chýbajú aj zadné kľučky. Veľmi pekné sú disky kolies. Majú plné čierne stredy a krátke strieborné lúče. Toto auto je dizajnovým minimalizmom dohnaným do úplnej krajnosti. A vyzerá tak úžasne a čisto! Bez jedinej rušivej linky či krivky. Poprosíme viac takýchto mestských áut.

Ak by sme mali použiť iba jedno slovo na popis interiéru, asi by ním bolo displej. Vážne, asi žiadne ine auto nemá toľko displejov ako Honda E. Celá palubná doska je totiž tvorená displejmi. Infotainment má dokonca až dva displeje, prístrojový panel pred vodičom je samozrejme tiež digitálny. A keďže táto Honda nemá spätné zrkadlá, namiesto nich sú v rohoch dva displeje naklonené smerom k vodičovi, na ktorých prebieha projekcia z kamier ktoré suplujú práve klasické spätné zrkadlá. Na prvý pocit je veľmi zvláštne, avšak časom si na ne zvyknete a oceníte ich ostrosť zobrazovania. Samotná prístrojovka je tiež inak extrémne jednoducho tvarovaná. Ide vlastne o vodorovnú lištu vo veľmi pekne imitácii dreva, nad ktorou sa nachádzajú displeje. Na jej prednej hrane sú zasa výduchy ventilácie. Pod ňou je malá konzola s fyzickými ovládačmi teploty, čo je v tomto plne digitálnom svete super. Drevená imitácia sa nachádza aj na strednom tuneli s digitálnou ručnou brzdou a skvelým tlačidlovým ovládaním prevodovky. To sme ocenili už aj v iných Hondách. Ide o dizajnovo veľmi čisté a zároveň praktické riešenie. Volant má iba dve ramená a multifunkciu, avšak do tohto minimalistického interiéru pasuje výborne. Chválime aj šedú látku sedadiel, ktorá pôsobí mimoriadne odolne, trvácne a farebne vkusne. Ak máme byť úprimní, tento interiér je jedným z najzaujímavejších aké sme kedy zažili. Je to proste futurizmus a budúcnosť stelesnená v prítomnosti. Ak máme niečo vytknúť, tak jednoznačne potrebu sa s ním dlhšie zžívať. To platí o ovládaní displejov a prepínaní sa medzi nimi a taktiež o zvykaní si na digitálne spätné zrkadlá. Na to, že Honda E je malé mestské auto, jej kabína pôsobí priestranne a vzdušne a napodiv je celkom dosť miesta aj na zadných sedadlách.

Hondy mali vždy povesť vodičsky zábavných áut a verte tomu alebo nie, platí to aj o tomto malom a výstrednom elektromobile. V nami testovanej verzii Advance má totiž výkon až 113kW/154 koní a 315 Nm ktoré živí 35,5 kWh batéria. To je slušná dávka výkonu aj na ďaleko väčšie auto. Motor teda nemá s “éčkom” absolútne žiadnu prácu. A aby bol fun faktor ešte vyšší, výkon smeruje netradične na zadné kolesá. Na stovke je za 8,3 sekundy a výkon je k dispozícii lineárne a neustále, takže pocit zo zrýchlenia je vážne bleskový. Tlačiť pedál akcelerátora až do podlahy vás bude v Honde E baviť. Na mysli ale musíte tým pádom mať pomerne malý dojazd. Výrobca uvádza na plné dobitie dojazd 220 kilometrov. Z toho vyplýva priemerná spotreba 16,1 kWh, v praxi sme sa ale pohybovali skôr okolo 20 kWh. Náš reálny dojazd v praxi teda bol okolo 160 kilometrov s tým, že sme jazdili väčšinou v meste a okolí a využívali klimatizáciu aj rádio a na pedál akcelerátora stúpali občas aj intenzívne.Využívali sme aj dobíjanie rekuperáciou pri brzdení. Takýto dojazd sa síce zdá byť veľmi nízky, avšak Honda E je mestské auto a povedzme si úprimne, v meste asi skutočne málokto najazdí za deň viac. Vo väčších svetových mestách je poväčšine aj dostatok verejných nabíjačiek a toto platí aj pre Bratislavu. Pri troche rozumného logistického plánovania je tak takmer vylúčené, aby ste batériu vybili do nulového stavu. Ak bývate v dome a viete dobíjať aj cez noc z domácej siete, máte vyhraté. Samotný nabíjací port je umiestnený veľmi netradične v strede kapoty pod čiernym plastovým krytom. To však vyhovuje z pohľadu umiestnenia nabíjacej stanice. Tá býva väčšinou jedna pre dve miesta. Takže bez ohľadu na to, ktoré miesto je obsadené je nabíjanie úplne bezproblémové. Samotné nabíjanie patrí medzi tie rýchlejšie, pri použití silnej 50 kWh nabíjačky sa viete dostať z 0 na 80% behom pol hodiny. To je vážne skvelá hodnota s ktorou sa dá výborné fungovať v praxi.

Honda E je vážne extrémne cool mestský elektromobil s bohatou výbavou a modernými technológiami, ktorým môže konkurovať málokto. Vo výbave Advance má 154 koní, čo je na takéto malé auto viac než dosť. Ak chcete zábavný elektromobil do mesta, lepší vážne neexistuje. Zamrzieť môže jedine nižší dojazd a menší kufor, avšak vzhľadom k zameraniu auta by nemal byť ani jeden z týchto faktov problémom. Ak ale chcete “éčko” zobrať na dlhší výlet po diaľniciach, nastáva problém a treba veľmi precízne plánovať zastávky na dobíjanie. Toto ale proste nie je účel tohto auta. A čo zamrzí ešte trochu viac? Cena. Elektromobily sú všeobecne drahé a pri tejto Honde to tiež nie je prekvapenie. 37 990 Euro s DPH je vážne dosť. Toto auto je ale technologicky a nápadovo tak ďaleko, že ho skrátka chcete aj za takúto cenu. Ak by sme mohli ešte poradiť, skúste si pozrieť ako vyzerá Honda E na 16-palcových diskoch, má o niečo nižšiu spotrebu.

Honda E Advance 17″

Motor Elektromotor
Kapacita batérie 35,5 kWh
Výkon motora 113 kW (154 k)
Krútiaci moment 315 Nm
   
Prevodovka N/A
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3894 mm
Šírka 1752 mm
Výška 1512 mm
Rázvor osí kolies 2538 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1617/1870 kg
Batožinový priestor 171/861 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 145 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (kWh) 17,8
Dojazd na nabitie 210