Niektoré autá dostávam do rúk úplne nové a niektoré už majú niečo za sebou. Takým, čo už ma pár kilometrov je aj tento Citroën C5 Aircross. Úprimne, sám som bol celkom prekvapený, že sa ku mne dostalo auto, čo má nájazd už takmer 40 000 km. Ale to je práve možnosť, ako sa pozrieť na vozidlo aj z trochu dlhodobejšieho hľadiska po úmorných novinárskych kilometroch, pri ktorých sa často stáva, že auto dostáva viac zabrať ako v bežnom štýle použitia.
Kolega Peťo mal podobné auto už dávnejšie, keď vyšla modernizovaná verzia modelu, ale vtedy malo auto iné evidenčné číslo a menej kilometrov. Pre mňa až prekvapivé, že 40 000 km prešlo a s plastami, ale vlastne ani s ničím iným nie sú problémy. Každý, kto hovorí, že francúzske auta nie sú kvalitné, by sa mal nad sebou zamyslieť. Tu naozaj nie je čo vyčítať a Citroën C5 Aircross ide bez pazvukov dlhodobo ďalej.
C5 Aircross ukazuje znovu získanú avangardu
Čo je na C5 Aircross zaujímavé? Asi to, že je to stále jedinečné auto, ktoré má rozumnú dĺžku a aj keď spočiatku pôsobí nenápadne, postupne, ako sa auto približuje, sa tvary stávajú rafinovanejšími a trochu avantgardnými. Nie je to avantgarda ako v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch, prípadne predtým, ale je adekvátna dobe.
Modernizácia vozidlu priniesla zaujímavé tvarovanie prednej časti. Síce aj pred ňou sa dá označiť rovnakým pojmom, ale teraz do štýlu pribudlo viac moderny. Lišty masky chladiča celkom plynulo nadväzujú na denné svietenie v kompaktnejších svetlometoch. C5 Aircross týmto dáva najavo, že sa posunul z blízkej budúcnosti do budúcnosti jemne posunutej vpred. Všetkému sedí aj masívny oblý nárazník, ktorý ale zopár ostrých hrán v sebe odprezentuje.
Väčšinou kritizujem evidenčné číslo modrej farby, ale na tmavomodrú karosériu Citroën C5 Aircross sa celkom hodí. Nepôsobí ako pštros medzi sliepkami. Tvary auta sú rozhodne podmienené aj tým, čo má obuté. Veľké zliatinové disky celku určite pomáhajú. Aj keď sú menej praktické. Ja znova prekvapivé, že počas 40 000 km si nenašli viac stretov s obrubníkmi. Ale na laku už boli kilometre vidieť a hlavne vidieť parkovacie sekvencie. Také tie ťukance a škriabance z parkoviska sa prehliadnuť nedajú. To ale nie je problém auta, ale ľudí u nás.
Zadná časť ostala pri modernizácii rovnaká a ukazuje stále kombináciu oblých a ostrých línií. Oblé boky karosérie a oblý kufor auto opticky zmenšujú, vyzerá také cute a zlaté, ale rozhodne nie je veľké. A pritom je C5 Aircross štandardný crossover patriaci do segmentu C. Možno až D. No a o tom, že máte pred sebou plug-in informuje nielen malého H ako odznak na blatníkoch a kufri, ale aj druhé dvierka na vodičovej strane a zadnom blatníku. Použitie plug-in hybridu znamená ešte jednu zásadnú vec. Nádrž si musíte otvoriť zvnútra. Mne sa stalo, že som na to zabudol, prišiel k nádrži, stlačil viečko, ale potom som musel znova obísť celé auto a nádrž otvoriť tlačidlom vľavo pod volantom.
Ako z kameňa
Nie, interiér nie je z tvrdých materiálov, väčšina je príjemných, mäkkých, takých, aby sa pasažieri cítili príjemne. Ako z kameňa je z pohľadu výdrže. C5 Aircross ani po 40 000 km nevykazuje žiadnu únavu na sedadlách, ale ani na prístrojovej doske. Dá sa povedať, že všetko funguje tak ako na začiatku a nič nezačalo žiť svojim vŕzgavým štýlom. Toto je veľmi dobré vysvedčenie pre automobilku a fakt, že sa auto drží takto dobre je pľuvanec do tváre všetkým, čo opovrhujú autami z krajiny galského kohúta.
A dokonca je interiér aj rozumne veľký. C5 Aircross má batožinový priestor s objemom 580 litrov, ale nie táto verzia. Táto verzia, plug-in hybrid, ktorý má v kufri baterku, má objem 460 litrov. Je to menej, ale stále je tvar použiteľný a môžete ho meniť posúvaním zadných sedadiel, alebo naklápaním operadiel. Práve zadné sedadlá sú vynikajúce. Sú 3 samostatné a umožňujú lepšiu variabilitou aj s 3 detskými sedačkami.
Vzadu je celkom rozumne priestoru, ale aj tak sa nájdu konkurenti, ktorí ho vedia ponúknuť trochu viac. Dôležité je, že tí vpredu nemajú problém absolútne s ničím. Či už to je rozmer pozdĺžny, či priečny, miesta vpredu je každým smerom dosť. Citroën ukázal aj, že takto sa robí lakťová opierka odklápaná do dvoch strán. Niektorým vozidlám, aj prémiovým, vŕzga, Citroënu C5 Aircross nie, takže sa to dá spraviť aj bez faux-pas.
To, že sa zmenila forma radiaceho mechanizmu a už ním nie je páčka, ale prepínač v štrbinke asi netreba pripomínať. Okolo neho je hneď niekoľko odkladacích priestorov a nabíjacia podložka. Citroën pripravil do tohto auta informačno-zábavný systém zo staršej série, ale to vôbec nevadí, je použiteľný a stále zvláda zrkadlenie oboch mobilných platforiem. C5 Aircross tiež ukazuje druhý displej pred vodičom, prepracovaný, pekný, veľmi dobre použiteľný. Vlastne v interiéri sa nie je na čo sťažovať, až na ten kufor.
Pohon plug-in funguje ako má
Citroën C5 Aircross má v ponuke hneď niekoľko druhov pohonu a stále živí aj naftový agregát. Ale omnoho zaujímavejšie majú byť práve plug-in hybrid, ktoré sú za rozumné ceny a dokážu zaujať aj dojazdom. Av lete, či skôr na jar, kedy sú optimálne podmienky na jazdu s takýmto autom sa mi darilo jazdiť s priemerom 45 až 48 km na nabitie. Je mi jasné, že v zime batéria s kapacitou 14,2 kWh ponúkne menší dojazd, ale to už je riziko podnikania. Môj odhad je tak 35 km.
Elektrickému motoru však zdane sekunduje 1,6-litrový benzínový štvorvalec, ktorý ponúka výkon 132 kW (180 k) sám o sebe a celok má 165 kW (225 k). To by mohlo znamenať dobrú dynamiku, čo aj znamená. Veď na stovku sa auto dostane za 8,7 sekundy. Možno by som čakal kratší čas, ale aj toto je vhodné aspoň mierneho rešpektu vzhľadom na veľkosť vozidla a jeho hmotnosť.
Dôležitejšie je, že spotreba aj pri vybitom akumulátore vie byť celkom priaznivá. Aj s diaľnicami viete jazdiť do 7,2 litra, čo znamená, že ak sa posnažíte, tak mimo diaľnic budete mať priemery okolo 6,5 až 6,8 litra. Ak budete nabíjať, tak samozrejme, bude priemerná spotreba ešte omnoho nižšia. Raz darmo, plug-in hybrid musíte nabíjať, inak zmysel nemá. Tak je to pri každom plug-in hybride, nie iba o pri tomto od Citroënu. A práve C5 Aircross je s ním veľmi pekne zladený.
Ako je pri Citroëne štandardom, C5 Aircross dostal celkom komfortné nastavenie. Všetko v rámci hesla Advanced comfort, ktoré automobilka presadzuje už dlhšie. Takže nie, nemusíte mať tvrdý podvozok aj napriek 19-palcovým zliatinovým diskom. Práve to sa autu vôbec nehodí. Hodí sa k nemu príjemná a možno aj trochu plavná jazda v určitých situáciách.
Hodnota za peniaze
Citroën C5 Aircross prináša rozumnú hodnotu za peniaze aj v podobe plug-in hybridu. Veď plug-in hybrid vždy stojí viac ako bežná spaľovacia alternatíva. A predsa baterky zvyšujú jeho cenu. Ale aj tak sa dá kúpiť už za 34 490 eur, v základnej výbave You. Toto je výbava plná, takže equivalent auta, čo vidíte na fotkách aktuálne stojí 37 990 eur a musíte si prirátať pár príplatkových prvkov. Je to cena zatiaľ celkom rozumná za to, čo Citroën C5 Aircross ponúka.
Čím má vlastne C5 Aircross zaujať najviac? No predsa variabilitou zadných sedačiek s 3 samostatnými kúskami a tiež príjemne fungujúcou plug-in hybrid sústavou.
Citroën C5 Aircross plug-in Hybrid 225 ë-AT8
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 133 kW (180 k) pri 6000 ot/min Elektromotor: 81 kW (110 k) Celkovo 165 kW (225 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 300 Nm pri 3000 ot/min Elektromotor: 320 Nm Celkovo: 360 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4500 mm |
Šírka | 1969 mm |
Výška | 1689 mm |
Rázvor osí kolies | 2730 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1845/2310 kg |
Batožinový priestor | 460/1510 l |
Palivová nádrž | 43 l, batéria 14,2 kWh (dojazd EV 64 km) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h (135 km/h EV) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Spotreba (WLTP) | 1,4-1,5/100 km |
Emisie g CO2/km | 31-33 |